Sugen på att börja fota seriöst

Permalänk
Medlem

Sugen på att börja fota seriöst

Hej,

Har alltid varit sugen på att börja fotografera menhar inte fått tummen ur förräns nu. Vill ha tips på en bra kamera och tillbehör för max 6 - 7000.
Det ska vara en systemkamera som är bra som en första kamera, alltså ganska nybörjarvänlig.

Har inga andra speciella krav förutom att det inte få gå över min budget på 7000.

Finns det även några bra guider/kurser på nätet som man kan lära sig lite grunder om fotografering?

//Rarra

Visa signatur

Windows XP 64bit || C2D e6600 @ 3.0 GHz || 4gb DDR2 800mhz || Leadtek Geforce 275 || Seasonic S12 600W || Asus p5b-v || 500 gb HDD ||

Permalänk
Medlem

Jag kan bara prata av egna erfarenheter.
Jag har en Sony A300 och jag älskar den.

Det ända jag saknar är att den inte är fullformat, men då får man gå över 20k.
Sony's kameror är bra startkameror. Dock tycker jag inte om deras nya, A280, A330 m.fl. Dessa är för små och känns inte bra i handen.

en A300 ligger på runt 4500-5000 kr, och du får grymt mycket kamera för pengarna

Visa signatur

// Pengar är till för att göras åt.

Permalänk
Medlem

Har hört mycket bra om Canon EOS 1000D, stämmer det?

Visa signatur

Windows XP 64bit || C2D e6600 @ 3.0 GHz || 4gb DDR2 800mhz || Leadtek Geforce 275 || Seasonic S12 600W || Asus p5b-v || 500 gb HDD ||

Permalänk
Medlem

Finns många trådar om det här så sök. Men jag skulle helt klart satsa på något av Nikon eller Canon pga av stort utbud av tillbehör både nytt och begagnat.

Permalänk
Medlem

Kan själv inte hålla i en budget Canon (budget = 20k<). Nikon mycket skönare för mig som inte har bebishänder.

Satsa på en D50/D70 eller D80 begangnat och lägg resten på objektiv.

Permalänk
Medlem

Jo ska se om jag hittar nåt bra begagnat. Visst är d50/d60 helt ok för nybörjare men som även sen kommer funka när man blivit bättre?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

d60n har ingen af i huset..så det kan bli lite segt i längden..d50n har..

annars kolla efter D70s/D80 eller kanske D200..

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rarra
Jo ska se om jag hittar nåt bra begagnat. Visst är d50/d60 helt ok för nybörjare men som även sen kommer funka när man blivit bättre?

Jo, satsa hellre på en D50 dock. Jag fotar med D50, här kan du se lite exempel - www.flickr.com/jensmarklund

Permalänk
Medlem

Får ju en begagnad 5D för runt 8k idag.

Kurser finns på t ex kulturama, moderskeppet. Fotosidan har lite läsbara guider också.

När du säger att du vill fota seriöst, vad menar du då? med tanke på att du väljer en instegsmodell...

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ficklampa

När du säger att du vill fota seriöst, vad menar du då? med tanke på att du väljer en instegsmodell...

Jag vet folk som fotar bättre med sin Nikon D40 med kitobjektiv än vad många andra gör med sin fullframekamera. Mycket sitter i kameran men lika mycket i fotografen och man ska heller inte underskatta lightroom eller photoshop....

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
Jag vet folk som fotar bättre med sin Nikon D40 med kitobjektiv än vad många andra gör med sin fullframekamera. Mycket sitter i kameran men lika mycket i fotografen och man ska heller inte underskatta lightroom eller photoshop....

Och lite sitter i definitionen av professionellt, om man t.ex. vill kunna styra lite blixtar och whatnot från kameran.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kamouflage
Och lite sitter i definitionen av professionellt, om man t.ex. vill kunna styra lite blixtar och whatnot från kameran.

Seriöst och professionellt är inte samma sak
Men visst, ska man börja använda studioblixtar så krävs det ju att man har antingen kamera som stödjer det eller adapter.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain

Det vet jag också, men det handlar lite om image samtidigt. Man blir ju inte direkt tagen som seriös om man glider fram med en D40/400D med kitoptik och popupblixt vid t ex ett konsert-event eller liknande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

50D kanske passar dig efter 60D släpps då lär priset blir det du hade tänkt dig

Visa signatur

EIZO FlexScan SX2761W 29" | ASUS Crosshair III Formula | AMD Phenom II X4 955 3.21Ghz | Corsair HX1000W | Corsair Dominator 6GB 1866 MHz DDR3 | PowerColor HD 2900 XT 1GB (CrossFire) | Western Digital VelociRaptor 300GB 10KRPM 16MB SATA | D-Link DNS-323 2TB http://www.aperture1337.com/

Permalänk
Medlem

Jag var i samma tankar som dig, hade aldrig rört en systemkamera tidigare och ville börja fota. Mitt val föll på nikon d40 eftersom jag läste mycket positivt om den, priset var helt ok och det verkade vara en bra nybörjarkamera och eftersom jag planerar att byta upp mig allteftersom jag lär mig hantera kameran och fota bättre så kändes den rätt .

Hittade min på tradera med kitobjektivet + 55-200 objektiv och lite filter, väska & stativ Mitt råd är att kika på tradera och blocket och försöka hitta en begagnad kamera till ett bra pris med lite tillbehör till.

Mitt paket gick på strax över 4500:- och allt var i toppskick!

Permalänk
Medlem

Nu har jag gått omkring och drägglat åt mina kompisars kameror och ska slå till på en systemkamera istället för min Ixus-whatever tråk-kamera.

Vad sägs om en
Canon EOS 50D med ett 55-250 objektiv? (förslag på objektiv mottages gärna)

Visa signatur

Where is my 3080?!

Permalänk
Medlem
Citat:

Kurser finns på t ex kulturama, moderskeppet. Fotosidan har lite läsbara guider också.

Jag hade inte köpt en 5D dels för att EF objektiv vanligtvis är dyrare än EF-S. Plus att om man är nybörjare så har man ändå inte änvänding till fullt ut av en 5d.

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Avstängd

Vad du en bestämmer dig för, köp utan kitobjektiv, gluggen har mycket mer impact på bildkvalitet än vad många tror.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daevilb
Nu har jag gått omkring och drägglat åt mina kompisars kameror och ska slå till på en systemkamera istället för min Ixus-whatever tråk-kamera.

Vad sägs om en
Canon EOS 50D med ett 55-250 objektiv? (förslag på objektiv mottages gärna)

Jag hade nog försökt börja med någon normalzoom istället för telezoom, blir väldigt begränsande om du ska ta bilder inomhus eller när det är lite trångt med 55-250. Beror så klart helt på vad du ska fotografera också, men svårt att t ex fotografera i Gamla Stan i Stockholm med ett 55-250 då det är trånga gränder och sådär. Svårt att få med mycket "information".

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ceogar
Jag hade inte köpt en 5D dels för att EF objektiv vanligtvis är dyrare än EF-S. Plus att om man är nybörjare så har man ändå inte änvänding till fullt ut av en 5d.

Konstigt att folk klarade sig alldeles utmärkt när man använde film i kameran...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack för tipset, Det slutade med att det blev en Canon 500D med EF-S 18-55/3,5-5,6 IS .

beställde från cyberphoto igår vid 1615 och det ser ut som om jag får den idag

Visa signatur

Where is my 3080?!

Permalänk

Trevligt

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag hade nog försökt börja med någon normalzoom istället för telezoom, blir väldigt begränsande om du ska ta bilder inomhus eller när det är lite trångt med 55-250. Beror så klart helt på vad du ska fotografera också, men svårt att t ex fotografera i Gamla Stan i Stockholm med ett 55-250 då det är trånga gränder och sådär. Svårt att få med mycket "information".

Konstigt att folk klarade sig alldeles utmärkt när man använde film i kameran...

Okej? Det var trevligt för dem.

Edit: Precis som Cybervillan säger, den kit linsen är bland de bättre men de flesta bör bytas ut snabbt.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Verkar ju dumt att investera i en så avancerad kamera om man är ny. Bättre investera mindre i någon enklare som är gjord för nybörjare.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Tack för tipset, Det slutade med att det blev en Canon 500D med EF-S 18-55/3,5-5,6 IS .

beställde från cyberphoto igår vid 1615 och det ser ut som om jag får den idag

Bra val, lycka till!

Permalänk
Medlem

Pillade lite på kameran igår och tog några testbilder och kameran är ju helt otrolig, kräver nog massor av träning innan man riktigt förstår sig på kameran och allt runt omkring så jag tänkte köpa följande bok för att snabba upp det hela lite
http://www.webhallen.com/prod.php?id=98433

Finns det några "foto-guider" på nätet som ni kan tipsa om kanske?

Visa signatur

Where is my 3080?!

Permalänk
Medlem
Citat:

Pillade lite på kameran igår och tog några testbilder och kameran är ju helt otrolig, kräver nog massor av träning innan man riktigt förstår sig på kameran och allt runt omkring så jag tänkte köpa följande bok för att snabba upp det hela lite
http://www.webhallen.com/prod.php?id=98433

Titta mycket på bilder, lägg upp på bildsidor, gärna lite seriösare än typ deviantart där alla säger bra saker för att få vänner. Kritik är din bäste vän.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Kolla in fotosidan.se. Dom har massvis med artiklar om bland annat kamerans funktion och tips om hur man tar bättre bilder. Klicka på "Artiklar" i menyn så får du upp en bra sökfunktion.

Visa signatur

Projekt Rokushou: Intel i5 3570K : Asus P8H77-I : be quiet! Straight Power E9 480W 80+ Gold Modulärt : Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 8GB : Noctua NH-U9B SE2 : Intel 520 SSD 120GB : Samsung Spinpoint F1 1TB

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Alla digitala systemkameror på marknaden är bra, och bättre än konkurrenterna på något. Du kan i princip köpa vilken som helst och bli nöjd. Sen är det bara att uppdatera med tiden.

Visa signatur

"I read these books, any books, to develop my command and knowledge in the english language. I read to further my education, miss Kenton"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MartenKL
Verkar ju dumt att investera i en så avancerad kamera om man är ny. Bättre investera mindre i någon enklare som är gjord för nybörjare.

Varför skulle det vara dumt?

Visa signatur