Hur bra är överspänningsskyddet på Corsair 750TX?

Permalänk

Hur bra är överspänningsskyddet på Corsair 750TX?

Hejsan alla.

Börjar med att förklara problematiken. Nybörjare som man är har jag klantat mig rejält, när jag startade min egenhopsatta dator för första gången blev resultatet en rejäl poff!

Ingen röklukt eller sådant och i paniken for jag direkt och lämnade in datorjäkeln.

I en tråd i felsökningsdelen av detta forum lyckades jag härleda orsaken till denna poff till att jag glömt lägga in distanserna mellan moderkort och chassi = kortslutning.

Vet dock att min nätagg har något slags inbyggt skydd mot kortslutningar och överspänning.

Frågan blir då hur bra detta skyddet är på mitt nätagg av modell corsair 750TX ?

Finns det någon möjlighet i världen att skyddet är så pass bra att alla komponenter har klarat sig eller bör jag redan nu se mig om efter nytt moderkort osv?

Tänkte jag ska ta frågan vidare till denna kanske mer passande del av forumet!

Tacksam för svar!

/Skamsen nybörjare som inte tänker försöka igen själv oavsett vad som händer!!

Permalänk
Medlem

Kan börja med att säga att jag vet antagligen inte mycket mer än du, men såvitt jag vet så gör Corsair schyssta grejer som håller kvalitén, d.v.s att det oftast inte tar med sig hela datorn i graven vid fel. Här är ett citat från Corsairs info om TX-serien t.ex.
"Over Current/Voltage/Power Protection, Under Voltage Protection, and Short Circuit Protection provide maximum safety to your critical system components."

Om jag skulle gissa så tror jag att det finns mycket god chans att moderkort o.s.v. överlever, men kan som sagt inte alls mycket om det här.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johen

"Over Current/Voltage/Power Protection, Under Voltage Protection, and Short Circuit Protection provide maximum safety to your critical system components."

Om jag skulle gissa så tror jag att det finns mycket god chans att moderkort o.s.v. överlever, men kan som sagt inte alls mycket om det här.

Läste precis samma sak i manualen. Hoppas hoppas. Nån som är insatt i detta ämne som är sugen på hjälpa lite? Känns som att manualen kan vara lite subjektiv för att uttrycka det milt

Permalänk

Nätaggregatet klarade sig säkert vid kortslutningen på grund av sitt inbyggda skydd...
men det levererar trots allt en avsevärd effekt som räcker till för att elda lite på moderkortet
innan nätaggregatet inser att det är en onormal effektförbrukning.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

De skydd som finns i nätagget är till för att skydda nätaggregatet själv och inte de komponenter som det ger ström till.
I och med att kortslutningen kom "sist i kedjan", dvs. på moderkortet finns möjligheten att det inte hjälper i detta fallet.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730