Muskampen 2025: Segraren korad!

Går inte att öveklocka längre efter support på datan

Permalänk
Medlem

Låst Pci-E till 100 MHz och sydbryggan till 33?

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Avstängd

Allt i bios är dubbel kollat ,återkommer när datan varit på support.

/J

Visa signatur

Q9650 4212 Mhz - True coler - ASUS P5E Deluxe - Corsair Dominator 4Gb 8500 C5DF 1174 Mhz 5.5.5.15 - Crossfire Oklockat - HIS Radeon 4870 1GB - Asus Radeon 4870 1GB - Corsair Powersupply 1000W M - X-Fi - 1500Gb Hd's - Antec Nine Hundred - Windows 7 Pro 64bit - 24 Tum Benq - 3dmark Vantage 18758p - Xbox360 Slim + En dator i sovrummet till tv'n ,med 5.1 ljud för mys. En laptop med till frugan. Plus annan Hightech..

Permalänk
Medlem

Inte datan damn it. DATORN ska det vara.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spill
Inte datan damn it. DATORN ska det vara.

Annars blir du upprörd och ser ut som din avatar?.

Visa signatur

Q9650 4212 Mhz - True coler - ASUS P5E Deluxe - Corsair Dominator 4Gb 8500 C5DF 1174 Mhz 5.5.5.15 - Crossfire Oklockat - HIS Radeon 4870 1GB - Asus Radeon 4870 1GB - Corsair Powersupply 1000W M - X-Fi - 1500Gb Hd's - Antec Nine Hundred - Windows 7 Pro 64bit - 24 Tum Benq - 3dmark Vantage 18758p - Xbox360 Slim + En dator i sovrummet till tv'n ,med 5.1 ljud för mys. En laptop med till frugan. Plus annan Hightech..

Permalänk
Avstängd

Uppdatering som jag lovade när DATORN kom tillbaka.

Minnen var sönder ,Minneskortläsaren var buggig och strulade och en del annat tex moderkort problem.

Dom missade att sätta i ett nytt Moderkort så jag får det på Posten imorgon.
Så jag sätter in det själv ,no problemas..

Det är ett GA-EP45-UD3LR ,vad tror ni om det?.
Hittar ingen Review.

Fick bättre minnen än Pc 6400 4Gb som jag hade ,fick OCZ Reaper PC 8500 4GB istället och ny kortläsare och kylare.

Min True åker in sen ändå förmodligen.

Så med detta nya minneskit och nytt moderkort blir den snabbare väl.

/J

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Datan, Modekort

Intressant läsning. det visade sig vara minnen och moderkortsproblem tillslut.
Att företag som levererar datorer skulle spärra O.C möjligheterna i Bios låter väldigt osannolikt. Kan någon verkligen bekräfta att sånt hänt nånstans?

Sedan blir jag också road av när folk säger Datan Det värsta är nog ändå "Modekort"!. Det heter moderkort för tusan.

//Radioman

Visa signatur

//Ove

Permalänk
Medlem

Gigabyte har en bugg om du uppdaterar bios ifrån windows.
Det går ej att göra ändringar i Bios efter det och det enda som fanns som lösning senast jag pratade med Gigabyte var att skicka kortet på RMA.

(Bios uppdateringar ser ut att ske men hjälper ej heller efter buggen)

Visa signatur

http://www.photofast.se
High Quality. Innovative thinking.

Permalänk
Avstängd

Troyan

Waa det visste jag inte. Så det finns en sån bugg?.
Mitt p35 funkande inte med nya bios uppdateringar efter jag bytt bios för tredje gången i bios windows program pga strul.

Så om jag ska byta bios på mitt nya moderkort så kör jag i DOS och diskett som vanligt?.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Byte BIOS från windows

Gigabyte levererar ju ett windows program tillsamman med sina moderkort, där man kan ladda ner och bränna ny BIOS från en server, i Kina, USA eller andra ställen.

Så du menar, Troyan, att detta fördärvar moderkortet? Varje gång eller ibland? Fy fan vad de måste ha att göra om detta är en bugg som är konsekvent Moderkort med två BIOS måste väl ändå vara undantagna?

Bränner nog på det gamla sättet, för säkerhets skull Fast inte med diskett. Det är osäkert också.

Visa signatur

//Ove

Permalänk
Medlem

Skummande igenom din text, Du har ett p35 kort från gigabyte som gör 3 omstarter efter du har försökt och ställa in något i bios och tar bort dina inställningar? Mitt kort gjorde exakt så provade varenda bios som fanns men ingen funka, blev rma för mig

Edit: detta felet påverkar inte bara överklockning utan det tar bort möjligheten att ställa in minnes timing m.m

Permalänk
Avstängd

Jag har ett Gigabyte kort som göra likadant, problemet är det att BIOSen känner av att något inte är som det ska och då botar om 3ggr för att nolla BIOS, eller ja ta bort ens inställningar, jag har provat i ett par dagar nu och kommit fram till att det gäller att hitta rätt sweetspot bara så funkar det...

Men i ditt fall så verkar det ju som att kortet inte vet vad som händer...

MVH

Visa signatur

Gigabyte: EP45T-EXTREME, Intel: E7400, Kingston: HyperX 1600MHz, MSI: R4830 OC Edition... :P

[img]url=http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=654346][img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/654346.png[/img][/url][/img]

Permalänk
Medlem

Re: Datan, Modekort

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Radioman
Att företag som levererar datorer skulle spärra O.C möjligheterna i Bios låter väldigt osannolikt. Kan någon verkligen bekräfta att sånt hänt nånstans?

Är väll närmare en regel än ett undantag om du tittar i så kallade märkesdatorer.
Det sitter samma moderkort i dem som ASUS, MSI, Gigabyte med flera normalt säljer till hemmapelaren, men med amputerade BIOS inställningar.
Visst, det är sällan eller aldrig något av tillverkarens värstingkort de har amputerat, utan det är något budget alternativ, men trots allt.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Så "märkesdatorer" har andra BIOS än om man köper samma moderkort löst?
Det går alltså inte att bränna in en "vanlig" BIOS på dessa?

Moderkort tillverkarna har ju BIOS versionerna uppe för nerladdning men på ett moderkort som sitter i vissa "märkesdatorer" går det inte att flasha? Om man lyckas så är det någon spärr som gör att det inte går att ändra parametrarna, eller?
Var sitter spärren? Mycket intressant och uppgifter jag aldrig hört talas om. Har IOFS. varit borta från hardcore O.C i ca. 7 år

Visa signatur

//Ove

Permalänk
Medlem

OEM moderkorten har alltid en annan BIOS. (Mjukvaran I chippet, inte fysiskt annat chip, även om det inträffar det med)
Kan man lista ut vilket moderkort man egentligen har, brukar man kunna tvinga in en flash, men försöker man flasha som vanligt möts man av ett felmeddelande som säger att den BIOS kod man försöker stoppa in i chippet inte motsvaras av den som finns i chippet sedan tidigare. (Exakt samma fenomen som inträffar när man flashar om ett bios chip i ett moderkort det inte är avsett för, när en tidigare flashning av samma chip gått fel, och ursprungsmoderkortet vägrar boota)

Det är inte alltid helt lätt att få tag i rätt flashverktyg för att tvinga flashningen, och bara för att jäklas händer det att man byter ut klockkretsen bara för att den icke OEM BIOS mjukvaran inte ska kunna styra och ställa i alla fall.

Så här gjorde Gigabyte redan innan de blev stora på privatmarknaden och främst fanns i elgigantens färdiga burkar, så i alla fall 12-15 år tillbaka har det varit "vanligt praxis"
Om något är det vanligare att man stympar moderkort i dag genom att ersätta styrbara klockchip med icke styrbara för att spara ett par ören per moderkort när de går till OEM kunder.
B!

Edit
Klarifiering. Det är inte detta som ligger till grund för problemet trådskaparen haft.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Radioman
Moderkort tillverkarna har ju BIOS versionerna uppe för nerladdning men på ett moderkort som sitter i vissa "märkesdatorer" går det inte att flasha?

Det är ju just det som är grejen. Den BIOS du kan tanka där är den BIOS som är modifierad enligt OEM kundens önskemål, medans samma moderkort säljs med ett annat namn med en annan BIOS, och ökad funktionalitet.
/Edit

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Tack för utförlig förklaring.
Hoppas jag inte hijackat tråden men en fråga till....
Varför lägger de till ytterligare en nivå av funktioner på "privatmarknadskorten" som de inte dokumenterar?

Jag tänker på ett av mina Gigabyte kort (GA-G31M-ES2C) där jag får fram mängder med ytterligare minnesinställningar om jag trycker Ctrl + F1 i BIOS huvudmeny innan jag går ner i tweak menyn "MB Intelligent Tweaker (M.I.T)". Innan finns bara valen Standard Turbo och Extrme, där Extreme nästan är nere på de clock wait states värden mina minnen klarar. Det finns alltså mer att trimma om man känner till Ctrl +F1.

Är det för att göra sig populär bland överklockare världen över? De hemliga funktionerna skall spridas mun till mun eller via olika communities. Ungefär som easter eggs i programmen. Det kanske blir mer spännande så, helt enkelt ?

Visa signatur

//Ove

Permalänk
Medlem

Jag vet inte med ditt moderkort, men till mina Gigabyte moderkort står just CTRL+F1 i manualen.
Anledningen till varför de är dolda är väll för att minska risken för att "happy go lucky" typen ska klicka till det bland inställningarna och göra bort sig.
B!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Gigabyte ctrl+f1

Ja mr. B
Det mb. jag hänvisade till är väl mer eller mindre "obsolete". Nevertheless..., jag har lyckats rätt bra på ett moderkort för 450kr!
Intel Duo E7400 som skall gå på 2.8Ghz. Nu med 1.328 core och 4.2ghz x10.5 bus 400mhz, rated FBS 1600, Dram 500mhz, FSB:Dram 4:5,
5,5,5,18,52,2T Corsair Cm2X208-8500C5

Stabil i Orthos, 54 grader med vanlig hederlig vit kiselpasta och Zalman CNPS9700 NT. (Bra fläkt men inte helt tyst)
11.8 sekunder med Super pi 1.5XS

Det finns mycket mer options nu än för 10 år sedan, när jag var mer på.

För att inte tala om tidigt -80 tal när jag samlade skrot på min arbetsplats för att överhuvudtaget komma över en dator. En IBM PC 8088 och 10 meg HD fick jag "låna" -88. Killen jag lånade av hade haft den på Chalmers ett par år. Han hade betalat 5000kr för den. (ungefär 1984) Ambra skärm och "fullbestyckad" med 640kb ram Vid denna tid började jag med släktforskning.... Datorn var ju guld då.

En annan arbetskamrat som hade gott om stålar köpte en fräsch 80286 1986 för 25 000kr. Kanske var det VGA eller om det var EGA skärm på den. Han köpte förresten också ett kasettdäck, Nakamichi Dragon för 14000 kr, 1985 ......... (Bodde hemma, ingen tjej och för mycket stålar)

Ursäkta, kanske skall man vara nostalgisk i en annan tråd om sig själv, någon annan stans. Trevlig helg

Visa signatur

//Ove

Permalänk
Medlem

Aha, minnena som jag befarade

Bra att det löste sej, och så lärde jag mej att man inte ska flasha gigabyte-bios från windows

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem

Jag var bara tvungen....

Citat:

To access the BIOS Setup program, press the <Delete> key during the POST when the power is turned
on. To see more advanced BIOS Setup menu options, you can press <Ctrl> + <F1> in the main menu
of the BIOS Setup program.

Taget rakt ut ur PDF'en som borde vara identisk med din manual.

Inget fel på det moderkortet, du kan stocka på vilken C2'a som helst. Kortet är vad, 10'o månader gammalt? Visst, det är ett "budget" kort, men det känns som om det kvittar.
B!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Sådär ,nu sitter jag med nya grejer i datorn.
Allt funkar nu och ska prova klocka lite efter några dagar om allt fortsätter fungera bra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Jag var bara tvungen....

Taget rakt ut ur PDF'en som borde vara identisk med din manual.
B!

Javisst ! Jag hade fel/ inte läst ordentligt.:)

Inte så många hemlisar då alltså? [blush]

Visa signatur

//Ove

Permalänk
Medlem

Erkänn, du som jag öppnar inte manualen om du inte är absolut tvungen.
:- )
B!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mmm, jovisst, fast jag brukar försöka ögna igenom manualen. Man kan ju missa någon finess. Såsom jag faktiskt gjorde nu

Visa signatur

//Ove