Vilken internetleverantör ska jag välja?

Permalänk
Medlem

Vilken internetleverantör ska jag välja?

Hejsan!

Det är så att jag nu ska flytta ut ur lägenheten där 8mbit Tele2 genom tv-uttaget har ingått i hyran.

Har nu köpt ett radhus som vi flyttar in i 1/11, så vad ska jag nu välja för bredband?

Har möjlighten att koppla in fiber dock kostar det 6000kr, sedan 169kr månad + det bredband jag väljer kanske runt 60kr.

Behöver inga jätte hastigheter då jag endast tittar på streamad film/sport.
+ vanlig surfning.

Sedan ADSL då?, ja jag vill hellst inte skaffa vanlig telefon i hemmet då jag har det nu och använder det aldrig. så då går ADSL bort?

Vad finns det kvar att välja på? kanske 3g bredband, men då kan jag bara använda det på en dator, och hur fungerar streamad film mm då?

Så vad tycker ni? Har ni andra förslag? Så billigt som möjligt.

/Mvh

Visa signatur

nixXz The One And Only

Permalänk
Medlem

Det går att få ADSL utan att ha fast telefon, vet inte om alla bolag tillhandahåller det, det brukar kosta lite extra i installation samt lite högra månadskostnad.

Fiber är väl det jag skulle föreslå, visserligen dyrare än de andra, men kanske det som är mest värt för framtiden. Hemsidorna blir ju inte mindre om man säger så.

Permalänk
Medlem

Okej ja det hade jag inte en aning om att det gick att ta ADSL utan telefon.
Vad kostar det vilket/vilka bolag erbjuder det?

Men som asgt så känns fiber skönast, så drygt bara att behöva punga ut med 6000kr för att få bredband.

Inga andra förslag?

Visa signatur

nixXz The One And Only

Permalänk
Medlem

Rent spontant skulle jag säga fiber.

Det är en framtidsäker satsning och du kommer inte få en anslutning som är eb flaskhals.

Dessutom, skulle du sälja radhuset så är det en värdesökning om fiber finns

Visa signatur

//Axeteg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ludenben
Det går att få ADSL utan att ha fast telefon, vet inte om alla bolag tillhandahåller det, det brukar kosta lite extra i installation samt lite högra månadskostnad.

Fiber är väl det jag skulle föreslå, visserligen dyrare än de andra, men kanske det som är mest värt för framtiden. Hemsidorna blir ju inte mindre om man säger så.

Det går inte att få ADSL utan fast telefon, tror du inte mig är det bara att ringa valfri operatör och fråga.Men sen skulle jag rekommendera fiber slår ADSL eller 3G alla dagar.

Permalänk
Medlem

Precis som Axeteg säger. Fiber är det bästa valet. Visst det kostar 6000:- att koppla in men det får du nog igen i värdeökning på ditt radhus. ADSL går att skaffa utan telefon men månadskostnaderna ligger högre än vad din fiber slutar på.

Fixa fiber imo.

Visa signatur

Tack och lov för internetsladden i hårddisken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sasser
Det går inte att få ADSL utan fast telefon, tror du inte mig är det bara att ringa valfri operatör och fråga.Men sen skulle jag rekommendera fiber slår ADSL eller 3G alla dagar.

Tro mig, det går visst. Jag har själv haft det tidigare innan jag fick fiber. Detta var genom en lokal ISP som hade namnet herjenet, men som är borta nu. Vet även att det går med de flesta andra operatörer om man fuskar lite

En kollega hade haft Telia ADSL i några år och ville göra sig av med telefonin eftersom han tyckte sig klara sig på mobiltelefonen. Utan att tänka efter att det skulle vara ett krav fört ADSL så sa han upp telefonin, men inte slutade bredbandet att fungera för det. Månad in och månad ut fungerade det och ingen från Telia hörde av sig heller.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Självklart kan man köra ADSL utan att ha ett telefonabonnemang kopplat till sig. Du behöver dock betala en basavgift varje månad (ca 100 pesetas) + DSL-linan. Basavgiften brukar annars ingå i telefonabonnemang.

Detta var vad Telia sade till mig när jag beställde mitt ADSL för drygt en vecka sedan.

Visa signatur

Chassi: Lian Li PC-8B CPU: i7-3930K @ 4.55 + Corsair H80 Mobo: Asus P9X79 PRO Minne: 32gb G.Skill Ripjaws 1600 GPU: Gigabyte Radeon 6970 OC HDD: Intel X25-M G2 80GB PSU: Corsair AX 850W + 2x G2420HDBE 24".

Permalänk
Medlem

Ska du ha DSL så måste du ha ett kopparpar att koppla det på.. Kopparparet brukar vanligtvis vara din tele-tåt till telefoni. Någon måste leverera kopparparet som också är kopplat till ett kommunikationsnät, hur ska man annars routa trafiken till internet via DSL? Så för DSL krävs en leverantör, och den leverantören kommer vilja ha åtminstone en prenumerationsavgift för att han levererar ett kopparpar till hushållet. Sen om det är Telia eller någon annan må så vara.. Men någon måste leverera tåten till huset. Om det inte finns något så vill någon nog ha en engångsavgift för att gräva och koppla in koppartrådarna.. Så fiber eller DSL till ett hus som inte har nått från början lär nog kosta en engångsavgift hur man än vrider och vänder på det.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lacrits
Ska du ha DSL så måste du ha ett kopparpar att koppla det på.. Kopparparet brukar vanligtvis vara din tele-tåt till telefoni. Någon måste leverera kopparparet som också är kopplat till ett kommunikationsnät, hur ska man annars routa trafiken till internet via DSL? Så för DSL krävs en leverantör, och den leverantören kommer vilja ha åtminstone en prenumerationsavgift för att han levererar ett kopparpar till hushållet. Sen om det är Telia eller någon annan må så vara.. Men någon måste leverera tåten till huset. Om det inte finns något så vill någon nog ha en engångsavgift för att gräva och koppla in koppartrådarna.. Så fiber eller DSL till ett hus som inte har nått från början lär nog kosta en engångsavgift hur man än vrider och vänder på det.

Så du tror inte att det finns telefonledningar ingrävda i ett radhus som förmodligen inte är nytt?

Visa signatur

Chassi: Lian Li PC-8B CPU: i7-3930K @ 4.55 + Corsair H80 Mobo: Asus P9X79 PRO Minne: 32gb G.Skill Ripjaws 1600 GPU: Gigabyte Radeon 6970 OC HDD: Intel X25-M G2 80GB PSU: Corsair AX 850W + 2x G2420HDBE 24".

Permalänk
Medlem

Det fungerar att köra ADSL utan fast telefon, själv har jag Telecom universal och kör deras bredband + ip-telefon, får betalar extar (tror det var ca 60:-/månad) för plats i telestationen när jag inte hade någon vanligt teleabbonemang

Visa signatur

i5-750 @2.8Ghz | Corsair XMS3 DDR3 1600Mhz 2x2 GB | Gigabyte P55-UD3R | Asus GeForce 8600 GT 512MB | Corsair VX450W | Fractal Define R2 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av izarul
Så du tror inte att det finns telefonledningar ingrävda i ett radhus som förmodligen inte är nytt?

Klart det finns ledningar in i huset. Problemet är att dom inte har en fullständig kopplingsväg till telestationen. Det är för denna förbindelse man betalar avgiften. Den kan DSL-leverantören fixa men det kostar som sagt extra.

Nackdelar med DSL
- Avståndet påverkar hastighet/stabilitet
- Flera olika bolag jobbar dagligen i telenätet vilket kan leda till problem för din uppkoppling
- Månadsavgiften är dyrare per mbit än vad fiber är
- Det ska installeras på första telefonjacket vilket allt som oftast inte är ens i närheten av datorn.
- Du får ett billigt modem som troligen ryker vid första oväder eller som rätt som det är går sönder pga random anledning som ingen vet.

Fördelar med DSL
- Uhm....

Visa signatur

Tack och lov för internetsladden i hårddisken.

Permalänk
Medlem

Kan vrida på det hur du vill men du kommer inte undan kostnaden för ADSL dvs även om du väljer att inte ha ett fast abonnemang.Så får du betala en extra avgift samma sak som om du skulle ha fast abonnemang.Kan kalla det vad du vill men ADSL fungerar inte utan fast abonnemang/avgift.

Permalänk
Medlem

Okej, så det kanske är bäst då att koppla in fiber, som några har skrivit så får man igen det den dagen man säljer radhuset.

tack för alla förslag, tror det blir fiber.

Visa signatur

nixXz The One And Only

Permalänk
Medlem

jag skulle satsa på fiber

har fiber och det går fint hittills

har en leverantör med google på alltele. e bra och holler det dom säger tycker jag. priset ligger på 250kr (där jag bor då) i mån.