Permalänk
Medlem

Hjälp med överklock

Har ett asus eah4670 med utbytt fläkt, idle temp 30 och load 50C. Har följt sweclockers guide för att överklocka den och jag började med coreclock (gpu?) drog upp den till 815 från 750MHz innan den sa emot och den ligger stabilt där, load temp 70C.

Problemet är att ja inte kan pilla på minnet, det ligger just nu 1004MHz (default) och jag har prövat klocka det i rivatuner men när jag gör det, alltså bara skruvar upp några få MHz så blir skärmen vit och jag måste starta om datorn.

Finns det mycket att vinna i överklock av minnet och vad kan vara anledningen till mitt failande?

Visa signatur

asd

Permalänk
Vila i frid

Förmodligen är det CCC som ligger i bakgrunden och stör din klockning. Prova att avinstallera CCC (inklusive hotkey-pollern) och ha enbart grafikdrivaren kvar. Minnesklocken ger precis lika mycket mer som en ökning av gpu.

Permalänk
Medlem

ska sägas att ja har väldigt dåligt nätaggregat, om jag drar ner gpuklockan kan jag skruva upp minnet så det är nog inte tillräckligt med kraft eller nåt

har ej ccc

ska ja fördela överklockningen jämnt eller fokusera på nån av dom?

Visa signatur

asd

Permalänk
Medlem

Kan man inte dra upp volten till pci-e? blir det inte stabilare då

Visa signatur

AMD Phenom II X4 B55 | 8Gb DDR3 OCZ Reaper CL6 | X2 6870 | Corsair TX650W

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog ta lit emer på Minnet än GPUn i ditt fall om du måste välja då din GPU inte flaskhalsar utan mer minnet då minnet och accesstiderna är det som flaskhalsar i grafikkorten!

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"