moderkortet blixtrade till - trasigt graffe

Permalänk
Medlem

moderkortet blixtrade till - trasigt graffe

Tja!
Fick nyligen problem med datorn. Moderkortet (asus p6t deluxe v.2) blixtrade till och skärmen blev svart.

Under uppstarten ger M/ ifrån sig ett lång och 3 korta pip. vilket betyder att den inte kan hitta grafikkortet. Har testat grafikkortet i en annan dator och skärmen är fortfarande svart.

Köpte kortet från dustin home i februari 2009.

Jag undrar nu vad ska jag säga till kundtjänsten då det verkar vara ett skumt problem?

Dator står i sign.

tack på förhand
Emil Lundström

Visa signatur

Lian Li A3 / Corsair SF1000 Platinum / Gigabyte B650m / AMD 7950x / Kingstone 32GB@6000Mhz / Asus Strix 3080 ti OC / NVMe SSD x 2

Permalänk
Hedersmedlem

Är allting monterat riktigt (distanser osv, mm) så lär du inte ha några problem att reklamera. Saker går sönder ibland.

Varför är det ett skumt problem? Någon komponent har brunnit. Beskriv händelseförloppet när du RMAar. Var tydlig och noggrann.
Finns det inga brännmärken på "fel" ställen (tex undersidan pga fel distansmontering) kommer du inte få några problem.

Har både grafikkort och moderkort dött tillsammans (framgår inte av din beskrivning); RMA på båda.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Hur såg du att moderkortet blixtrade? Det var inte så att du pillade runt i datorn när den var igång? Säg till kundtjänst vad som faktiskt hände. Om det inte var pga handhavandefel så får du nytt på garantin.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Hedersmedlem

Ärlighet varar längst. Både på det personliga planet och för samhället i stort.

OM det nu skulle handla om något sådant, vilket jag inte alls påstår.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Är allting monterat riktigt (distanser osv, mm) så lär du inte ha några problem att reklamera. Saker går sönder ibland.

Varför är det ett skumt problem? Någon komponent har brunnit. Beskriv händelseförloppet när du RMAar. Var tydlig och noggrann.
Finns det inga brännmärken på "fel" ställen (tex undersidan pga fel distansmontering) kommer du inte få några problem.

Har både grafikkort och moderkort dött tillsammans (framgår inte av din beskrivning); RMA på båda.

Det finns distanser på mellan chassit och M/B. inga kablar ligger direkt på korten.

Det finns inga brännmärken på M/B eller grafikkortet, men är rädd att båda kan ha drabbats.

M/B och graffet är inte köpta i samma butik.

Kan tillägga att graffet har legat på 70 grader idle i den gamla datorn fram till juni. Det är en passiv kylare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nioreh83
Hur såg du att moderkortet blixtrade? Det var inte så att du pillade runt i datorn när den var igång? Säg till kundtjänst vad som faktiskt hände. Om det inte var pga handhavandefel så får du nytt på garantin.

Jag har datorn bredvid mig och den har ett plexiglas på sidan, möjligtvis så kan jag ha misstagit mig och det var graffet som blixtrade till. Jag är inte dum som pillar i datorn när den är igång och använder mig av ESD-armband när jag arbetar med datorn.

Visa signatur

Lian Li A3 / Corsair SF1000 Platinum / Gigabyte B650m / AMD 7950x / Kingstone 32GB@6000Mhz / Asus Strix 3080 ti OC / NVMe SSD x 2

Permalänk
Medlem

70 grader idle på grafikkort är helt åt helvete

Visa signatur

--------------------
Intel i7-6700K, 64 GB RAM, RTX 2070 Super, Dell 32", Dell 27", TCL 55", Win10Pro.
--------------------

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OrganiZM
70 grader idle på grafikkort är helt åt helvete

Mitt grafikkort låg ju på 80+ grader i idle och ca. 100 grader load men det har inte gått sönder

Visa signatur

Tack till SAiKoU för avataren!
Stationär: i5-8400 | MSI Z370-A PRO | 24 GB DDR4 | 850EVO 500GB | Corsair VX450 | 1060 6GB Windforce