Tystast/ svalast: MacBook vs. MacBook Pro

Permalänk
Medlem

Tystast/ svalast: MacBook vs. MacBook Pro

Har tänkt införskaffa min första Mac i helgen och sitter och jämför MacBook och MacBook Pro 13'. Börjar komma in på små detaljer som är det någon ljud/ värme skillnad på vanliga MacBooken och MacBook Pro? Tack.

Permalänk
Medlem

Har en Macbook Pro 13" och jag kan säga vid vanligt surfande/chattande/filmtittande etc så är den helt ljudlös + riktigt sval. Börjar man däremot spela spela så blir den mycket varmare, dock fortfarande knäpptyst.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

min bror har en macbook(plast) och den låter sjukt mycket när man sitter och ser på youtube mm. låter förskräckligt, riktigt sugljud... så ta alu. macbook pro 13

Visa signatur

Intel Core i5 750 - Gigabyte UD3a-p55 - 2x2gb Corsair XMS3 1333Mhz - Sapphire HD5850 1gb - 2x W.D. Raptor 74gb Raid 0 - Zalman HP-750w - Fractal Design Define r2 Titanium

Permalänk
Medlem

oZein, är du säker på att Macbook Pro 13" inte låter mycket vid youtubetittande då?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oZein
min bror har en macbook(plast) och den låter sjukt mycket när man sitter och ser på youtube mm. låter förskräckligt, riktigt sugljud... så ta alu. macbook pro 13

Det är Adobes fel. Flash är vidrigt på andra plattformar än Windows. Att välja dator efter en sån sak verkar lite dumt om man inte är Youtube-beroende eller nått. Även MBP lär väl dras med det problemet, det finns inte direkt plats för stora kylflänsar i en bärbar dator så kraftiga fläktar är det enda sättet att bli av med värmen.

Permalänk
Medlem

min macbook 13.3 (mid 09) är knäpptyst vid surfande/youtube och dylikt, även helt ljudlös i wcIII.
den har bara använt fläkten 1 gång sedan ja köpte den och de var när ja installerade nå fett program

Permalänk
Medlem

Flickvännens MBP13 2.26GHz är knäpptyst vid vanligt ej allt för krävande användande, t.ex: surf/youtube/chat/jmusik/film (inkl hd t.ex. 720p)/bildbehandling osv. Men spelar hon Sims3 så går fläktarna på ganska bra och den låter en del.. men sånt är livet med en laptop och det kommer man inte ifrån om man ska spela eller göra andra tunga saker som t.ex. filmkodning. Spelar inte roll vilken laptop man köper.

Är du ute efter en tyst dator så är Macbook Pro inget du kommer att bli missnöjd med. Vill du ha ännu tystare så kan det vara idé att sätta en SSD i den också.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk

Min är knäpptyst även vid kompilering (fläkten går i >3500 rpm).
Vid normalt användande (surf, lite kodknackade, osv) går fläkten i 2000 rpm och den är då tystare (givetvis).

Youtube ökar inte ljudnivån något.

Hela chassit verkar hjälpa till med kylningen då det blir varmare vid belastning. Ta alu-varianten, alla dagar i veckan!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?