Logikkortet Försäkringen och Macbutiken
Hej!
Detta är om min goda väns macbook pro 15" som är 2 år gammal. Det hela började med ett problem med hans MAC. Den startar men står still vid inloggningen och "spinner", ibland kommer datorn igång och fungerar ett tag men återgår till samma problem. Han lämnade in den till en riktig macbutik och genom uteslutningsförmågan och vissa verktyg dom använder får reda på att det är hans Logikkort det är fel på. Problem är att det skulle kosta (enligt dom) 9000 kr att fixa en dator som max är värd 10000.
Så vad gör man när garantin har gått ut och en dator bara går sönder sådär. Man hör med sin hemförsäkring man har. Dom säger att om du kan "bevisa" att det är någon typ av strömfel eller kortslutning eller överspänning kan du få ersättning för att fixa datorn.
Han återvänder för att hämta sin mac ifrån butiken och frågar om det kan vara ett typ av kortslutningsfel eller någon ovanstående för att kunna få lagningen betalad (han har inte råd med 9000). Dom säger att dom inte kan ge en diagnos mer än "Fel på logikkortet". Jag tycker det verkar sjukt konstigt att dom inte kan fastställa vad som faktiskt är felet på det.
Jag funderar att köpa datorn av honom om det går att fixa på något sätt, då min vän har köpt en ny dator.
Mina frågor är, i vad jag anser vara en absurd historia.
- Vad är felet på datorn?
- Kan man köpa ett nytt logikkort någonstanns och fixa problemet själv?
och isåfall hur gör man?:)
- Vet någon om man faktiskt kan kalla detta fel på logikkortet som ett sort kortslutningfel då vad jag uppfattat att logikkortet är det som faktiskt kopplar ihop alla delarna?
- Vet någon en "riktig" macbutik som faktiskt kan ställa en komplett diagnos och inte tar shyhöga priser för att göra det, eventuellt "skriva under" på att felet faktiskt är ett sorts fel engligt försäkringsbolagets felbeskrivning.
Någon som har några förslag eller hjälp på detta underliga problem?!
Tack på förhand / Joacim