Logikkortet Försäkringen och Macbutiken

Permalänk
Medlem

Logikkortet Försäkringen och Macbutiken

Hej!
Detta är om min goda väns macbook pro 15" som är 2 år gammal. Det hela började med ett problem med hans MAC. Den startar men står still vid inloggningen och "spinner", ibland kommer datorn igång och fungerar ett tag men återgår till samma problem. Han lämnade in den till en riktig macbutik och genom uteslutningsförmågan och vissa verktyg dom använder får reda på att det är hans Logikkort det är fel på. Problem är att det skulle kosta (enligt dom) 9000 kr att fixa en dator som max är värd 10000.

Så vad gör man när garantin har gått ut och en dator bara går sönder sådär. Man hör med sin hemförsäkring man har. Dom säger att om du kan "bevisa" att det är någon typ av strömfel eller kortslutning eller överspänning kan du få ersättning för att fixa datorn.

Han återvänder för att hämta sin mac ifrån butiken och frågar om det kan vara ett typ av kortslutningsfel eller någon ovanstående för att kunna få lagningen betalad (han har inte råd med 9000). Dom säger att dom inte kan ge en diagnos mer än "Fel på logikkortet". Jag tycker det verkar sjukt konstigt att dom inte kan fastställa vad som faktiskt är felet på det.

Jag funderar att köpa datorn av honom om det går att fixa på något sätt, då min vän har köpt en ny dator.

Mina frågor är, i vad jag anser vara en absurd historia.
- Vad är felet på datorn?
- Kan man köpa ett nytt logikkort någonstanns och fixa problemet själv?
och isåfall hur gör man?:)
- Vet någon om man faktiskt kan kalla detta fel på logikkortet som ett sort kortslutningfel då vad jag uppfattat att logikkortet är det som faktiskt kopplar ihop alla delarna?
- Vet någon en "riktig" macbutik som faktiskt kan ställa en komplett diagnos och inte tar shyhöga priser för att göra det, eventuellt "skriva under" på att felet faktiskt är ett sorts fel engligt försäkringsbolagets felbeskrivning.

Någon som har några förslag eller hjälp på detta underliga problem?!
Tack på förhand / Joacim

Permalänk
Medlem

Kan inte så mycket om juridiska frågor men jag hade bara reklamerat den om han inte har gjort något fel(typ spillt juice över den eller tappat den). vi har ju ändå 3 års reklamationsrätt här i Sverige. är det inte användarfel är det ju ett konstruktionsfel eller ett fabriksfel!

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Tack turbi

Från wikipedia: "Efter sex månader är det konsumentens skyldighet att bevisa att felet är ursprungligt."

Hur kan man isåfall göra det om den enda bevis/diagnos man kan få är "felet är logikkortet". Men jag tror inte felet är hos användaren i detta fall, så reklamera skulle kunna vara lösningen.

Permalänk
Medlem

Har han inte gjort något fel med eller öppnat den så är det ju fel på det! jag vet inget sätt som man kan bevisa detta med, men är det inget användarfel är det fel på produkten!

Permalänk
Medlem

Logikkortet är moderkort. Dvs 90 av datorns innehåll på en stor PCB bräda. Kostar att köpa löst allt från 9000kr och uppåt beroende på modell.

Om dom konstaterat att logikkortet är defekt är det bara att uppge det som anledning till försäkringsbolaget?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Som nämnt, är det inget användarorsakat problem borde det gå att reklamera produkten eftersom ett moderkort ("logikkortet") borde hålla mer än 2 år.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs
Logikkortet är moderkort. Dvs 90 av datorns innehåll på en stor PCB bräda. Kostar att köpa löst allt från 9000kr och uppåt beroende på modell.

Om dom konstaterat att logikkortet är defekt är det bara att uppge det som anledning till försäkringsbolaget?

Jag förstår inte varför apple ska ha så dyra "moderkort". Klart Apple är dyrare men prisskillnaden är absurd. Sen måste det vara ett kortslutningsfel eller liknande som jag beskrev enligt hemförsäkriningen han har.:/

Permalänk
Medlem

Ska helt klart kolla in det med reklamationen...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Owls
Jag förstår inte varför apple ska ha så dyra "moderkort". Klart Apple är dyrare men prisskillnaden är absurd. Sen måste det vara ett kortslutningsfel eller liknande som jag beskrev enligt hemförsäkriningen han har.:/

Helt klart är ett logikkort dyrt från apple, ingen av deras hårdvara e billig. Vissa logikkort har jag hört har nuddat 20.000kr gränsen.

Men innan du hoppar över hagen, ring du Dell o fråga vad ett moderkort till en XPS 16 kostar... i princip samma pengar. Moderkort till laptops = as custom as it gets!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag undviker gärna diskutionen om pris på moderkort & logikkort och att jämnföra PC och MAC. Min fokus ligger på att få det hela att funka. Jag bara relaterade till att det var konstigt att fixa an dators vars värde inte kanske överskrider priset att fixa (må så vara en viktig) komponent.

Kom gärna med mer förlag på om detta är någonting man kan fixa själv.

Permalänk
Medlem

DU sa priset var absurt om jag inte läser fel. Då antar du att det är dyrare.
Sen underviker du diskution?......

Nej logikkortet går inte att fixa själv. Din bekants dator är körd.
Det låter som ett väldigt märkligt försäkringsbolag som inte vill ta det på försäkring för logikkortet är sönder? Iom att man betalar självrisken och så, så kvittar väll det hur det gick till?

Nu har jag dock läst ditt inlägg en gång till. Nu förstår jag varför du hoppar över våra svar, för du letar efter ett svar som ger dig möjligheten att köpa datorn billigt och sen fixa. Hitils har jag sagt att det ej går att åtgärda 2ggr. Men nu nöjer dig inte. Jag har reparerat laptops och jag vet hur det fungerar. Jag har aldrig varit med om att man letar djupare fel än "loggikkort defekt". Såvidare man inte ser en svetslåga in i USB porten så kan man ej fastställa källan varifrån moderkortet blev defekt. Fasten du redan har varit på en Macbutik och fått felet diagnostiserat så letar du efter en "Riktig" Macbutik, idiotförklara dom som inte ger dig det svaret du vill ha är enkelt.

Jag trodde du ville ha svar. Vi har svarat dig. Nu istället så väntar du på ett svar som passar dig. Idag är tyvärr ej den dagen. Tack adjö

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Klart försäkringsbolaget ska lösa detta. Min polare spilde ut öl över min mac som var 1,5år gammal och det var inga problem att få pengar från mitt försäkringsbolag.
Jag ringde och snackade med dem och sa exakt vad som hade hänt och de skickade hem papper till mig som jag se lämnade till ett servicecenter som kontrollerade laptopen och konstaterade att moderkortet var kört.

Fick ut nästa nypris för dator då polaren stod för självrisken. Datorn kostade ny 9500 när jag köpte den och jag fick 8000,- av mitt försäkringsbolag. Folksam ftw.

Permalänk

Kan ju nämna att mej veterligen så täcker INGEN hemförsäkring så kallade garantifel, att produkten bara går sönder. Så har din polare inte klantat sej så är det kört på den fronten.

Angående reklamation, vad har din polare att förlora på att försöka? Observera att om datorn är köpt i ett företags namn så är reklamationsrätten 2 år, som privatkund har man 3 år. Och det där med att bevisa är ju bara för att om du öppnat datorn, eller liknande så slipper de ta på sej något.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs
DU sa priset var absurt om jag inte läser fel. Då antar du att det är dyrare.
Sen underviker du diskution?......

Nej logikkortet går inte att fixa själv. Din bekants dator är körd.
Det låter som ett väldigt märkligt försäkringsbolag som inte vill ta det på försäkring för logikkortet är sönder? Iom att man betalar självrisken och så, så kvittar väll det hur det gick till?

Nu har jag dock läst ditt inlägg en gång till. Nu förstår jag varför du hoppar över våra svar, för du letar efter ett svar som ger dig möjligheten att köpa datorn billigt och sen fixa. Hitils har jag sagt att det ej går att åtgärda 2ggr. Men nu nöjer dig inte. Jag har reparerat laptops och jag vet hur det fungerar. Jag har aldrig varit med om att man letar djupare fel än "loggikkort defekt". Såvidare man inte ser en svetslåga in i USB porten så kan man ej fastställa källan varifrån moderkortet blev defekt. Fasten du redan har varit på en Macbutik och fått felet diagnostiserat så letar du efter en "Riktig" Macbutik, idiotförklara dom som inte ger dig det svaret du vill ha är enkelt.

Jag trodde du ville ha svar. Vi har svarat dig. Nu istället så väntar du på ett svar som passar dig. Idag är tyvärr ej den dagen. Tack adjö

Det kanske upplevs som att jag har en egoistisk drift i det hela, och till viss del stämmer nog det. Men faktum är att jmin prioritet är att jag vill hjälpa min kompis, det är upp till han sen om han vill sälja mig sin dator eller inte.

Jag förstår att det är frustrerande när det känns som man sitter med alla svaren och jag vägrar lyssna till annat en vad jag själv vill höra. Så är dock inte fallet. Varför kan jag inte får fråga om mer lösningar på problemet även fast reklamation kan vara en av lösningarna? Jag letar flera svar som passar mig eller rättare sakt min gode vän, det kan vara svar som jag inte helst vill höra men som endå passar.

Tack för dina insikter, det känns som du kan mycket om ditt "hjärtebarn". Men jag vill gärna höra dom andras åsikter. Jag skulle råda dig att vara försiktig med att tala för alla då faktiskt det finns människor som vet saker du inte vet och kanske inte delar dina åsikter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Owls
Det kanske upplevs som att jag har en egoistisk drift i det hela, och till viss del stämmer nog det. Men faktum är att jmin prioritet är att jag vill hjälpa min kompis, det är upp till han sen om han vill sälja mig sin dator eller inte.

Jag förstår att det är frustrerande när det känns som man sitter med alla svaren och jag vägrar lyssna till annat en vad jag själv vill höra. Så är dock inte fallet. Varför kan jag inte får fråga om mer lösningar på problemet även fast reklamation kan vara en av lösningarna? Jag letar flera svar som passar mig eller rättare sakt min gode vän, det kan vara svar som jag inte helst vill höra men som endå passar.

Tack för dina insikter, det känns som du kan mycket om ditt "hjärtebarn". Men jag vill gärna höra dom andras åsikter. Jag skulle råda dig att vara försiktig med att tala för alla då faktiskt det finns människor som vet saker du inte vet och kanske inte delar dina åsikter.

Det finns inte så många alternativ.

* Reklamera
* Få ut ersättning av försäkringsbolaget i fråga (det motstrider dock ovan punkt, garanti/olycka)
* Betala 9000:- för reperation
* Betala X kronor för ett löst moderkort och göra bytet själv
* Strunta i allt och kasta datorn i hamnen

Finns det inte fler alternativ så finns det inte. Tyvärr.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Det finns inte så många alternativ.

* Reklamera
* Få ut ersättning av försäkringsbolaget i fråga (det motstrider dock ovan punkt, garanti/olycka)
* Betala 9000:- för reperation
* Betala X kronor för ett löst moderkort och göra bytet själv
* Strunta i allt och kasta datorn i hamnen

Finns det inte fler alternativ så finns det inte. Tyvärr.

Det kanske det inte gör. men för en som inte vet nått finns det inga alternativ:) Så det är alltid bra att fråga, vem vet det kanske finns yttligare någonting som varken du eller jag tänkt på?