Permalänk
Medlem

Tappad extern

Tappade min två veckor gamla externa WD (1 TB) i golvet från typ 2 decimeters höjd. Prövade ansluta den och den står bara och matar utan att något händer. Kände att något var löst i så jag skruvade upp och det visade sig att hårddisken släppt från anslutningarna. Fixade det och skruvade ihop men samma sak, den tuggar på men hakar liksom upp sig, fast datorn upptäcker att den ansluts men visar den inte i utforskaren. Är den helt körd eller? Vid ett tillfälle dök det upp en ruta där det stod "Du måste formatera (G:) för att kunna använda den"alldeles då jag drog ur den...

Visa signatur

Dator: Antec miditower - Asus P5N-E SLI - Intel core 2 duo E6400 2.13GHZ - Hiper Nätaggregat ATX 580W - 2x1024 MB RAM - Samsung SpinPoint T166 320GB - Sapphire Radeon X1950PRO 256MB

Permalänk
Medlem

Hårddisken har fått fysiska skador. Du kan installera en ny disk i kabinettet. Datat kan du troligen rädda genom att först göra en avbild med ddrescue. Använd sedan avbilden för att återställa datat med något dataåterställningsprogram. Man skall aldrig köra ett dataåterställningsprogram på en disk med fysiska fel utan alltid först göra en avbild.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Har du inget jätteviktigt på den så testa gå tillbaka med den dit du köpt den, så gjorde jag när min åkt i marken. De kollade inte ens på den och jag fick en ny.

Permalänk
Medlem

Ska göra som fagerja säger. Går det även fast den inte kommer upp i explorer? Hittar programmet den ändå?
Att skicka tillbaka den borde väl inte gå när jag öppnat upp den? Försvinner inte garantin då?

Visa signatur

Dator: Antec miditower - Asus P5N-E SLI - Intel core 2 duo E6400 2.13GHZ - Hiper Nätaggregat ATX 580W - 2x1024 MB RAM - Samsung SpinPoint T166 320GB - Sapphire Radeon X1950PRO 256MB

Permalänk
Medlem

När du ändå hade öppnat den externa lådan så borde du ha satt in den i din stationära dator som en vanlig SATA hårddisk. Det ska man alltid testa om innehållet på disken är viktigare än garantin.

För om du har tur är det bara den externa lådan och inte hårddisken i lådan som blev skadad.

Var den avstängd eller höll den på att arbeta när den föll?

Leaf, Du skulle ha offrat tårna när den föll i golvet. Det gör förstås så ont så att du tror att tårna ska falla av men du räddar åtminstone hårddisken

Permalänk
Medlem

Prövade det också, Windows 7-loggan dök upp på datorn och laddade länge utan att något hände så jag stängde av igen. Kanske borde försöka igen och låta den stå och tugga längre... Jag hade just anslutit ström-sladden när jag tappade den om jag inte minns fel...

Haha, om jag hade haft dom reflexerna så hade jag offrat hela foten

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leaf
Ska göra som fagerja säger. Går det även fast den inte kommer upp i explorer? Hittar programmet den ändå?
Att skicka tillbaka den borde väl inte gå när jag öppnat upp den? Försvinner inte garantin då?

Borde göra det, men jag hade öppnat min för att uppgradera firmwaren på disken och det var inga problem att lämna tillbaka den. Dock var detta i butik och de kollade inte ens på disken utan bytte bara ut den direkt.

Permalänk
Medlem

Känns ju lite riskabelt dock... Man får väl betala frakten själv om de upptäcker att man själv orsakat skadan? :/

Visa signatur