Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Bristande kunskaper märker jag. Du har fortfarande fel, och dessutom i två skilda aspekter.
1. Strömförbrukning och värmeutveckling är inte samma sak. Som sagt, Nehalem eller i7 utvecklar mest värme vilket är allmänt känt. Anledningen är AMD's SOI tillverkningsprocess.
2. Du jämför hela datorn mot varandra när duskussionen handlar om hur mycket processorerna drar. Det blir pannkaka av dina mätmetoder. Det finns datablad att ladda ned också som djupt ingående förklarar vad TDP är och dess exakta specifikationer. Intel anger sin TDP lägre än vad AMD gör, medans AMD anger teoretiskt max vad processorn skulle kunna dra. AMD's motsvarighet till Intel att mäta av ett typiskt värde är ACP.
Jag vet inte om du stressar eller om du helt enkelt inte förstår det man skriver, men som sagt så skrev jag:
* Det står inte att dom överklockar bäst med en typisk kylning, utan att dom överklockar i högsta laget om du vet definitionen på det.
* Det står precis efter att med bättre kylning så leder dom överlägset, dvs om du hänger på t.ex kompressorkylning. Dom har nått över 7Ghz med Phenom II, medans i7 nyligen nått ~6Ghz. Dom har även testat Intel's 32nm i9 och den når som mest ~6.3Ghz. Sen sitter inte alla med mer avancerad kylning, men dom överklockar fortfarande bra med luftkylning.