Intel X25-M G2 80GB (FAQ=första posten)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Old KnotVillage
Spelar det någon roll vilken sata port på moderkortet (P7P55D Pro) man sätter ssd disken? Det finns ju sata 150 och sata 300 kablar, spelar det någon roll.

Enligt (http://www.asus.com/product.aspx?P_ID=j02KziJq95KbCQNm&temple...) finns där två SATA-kretsar på moderkortet, det ska finnas ett svart uttag som är kopplat till en krets från jmicron, övriga uttag är kopplade till P55 integrerad krets. Du skulle därför kunna testa båda för att se vilken krets som ger bäst prestanda.

SATA-300 kablar är alltid skärmade och borde klara de högre hastigheterna (IOPS) bättre. All överföring via kabeln kontrolleras av både moderkort och hårddisk via checksum så om kabeln är dålig får informationen föras över flera gånger (tills dess att den beräknade checksum stämmer överens med den förväntade), om du använder en icke skärmad SATA-150 kabel är det därför möjligt att prestanda blir sämre (eftersom information får skickas flera gånger).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Old KnotVillage
Spelar det någon roll vilken sata port på moderkortet (P7P55D Pro) man sätter ssd disken? Det finns ju sata 150 och sata 300 kablar, spelar det någon roll.

Distinktionen SataI- och SataII-kablar är (i användning) bara bluff och båg och ett sätt att tjäna mer pengar på produkter med löjlig hög marginalvinst. Jämför all annan kabelbedrägeri här i världen (ex tjocka högtalarkablar, och skärmade nätverkskablar [för hemmabruk]).

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem

När kommer TRIM stödet?? Är det med någon firmware som alla måste tanka hem sen?

Permalänk
Hedersmedlem

1xIntel SSD 80GB G2. ICH10R, första sataporten, AHCI, Win7 RC 64bit. Nyinstallerat os. Utan någon speciell chipset driver. Sänkte kvalitén på bilden så de inte ska sega ner för mycket

EDIT: lånade bara disken av min bror en snabbis innan han stoppa in den i sin bärbara. Den bärbara (Asus pro61sl) måste ha en del strämsparning och bara SATA1 då den snittar runt 105MB/s har bra mycke lägre IOPS än det jag fick ur den på ICH10R kretsen.

2xIntel SSD 80GB G2. ICH10R, första 2 sataportarna,RAID0, stripsize=8k, Win7 RC 64bit. Nyinstallerat os. Matrix programmet och aktiverat "tillbakaskrivningscache" i det.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av I Kill
När kommer TRIM stödet?? Är det med någon firmware som alla måste tanka hem sen?

Bästa "datumet" som finns är väl "i samband med "den riktiga" windows 7 lanseringen". Du måste inta tanka ner den men vill du dra nytta av TRIM-stödet så blir du så illa tvungen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CrAcKman
http://img524.imageshack.us/img524/4463/ssdwin780gbsingel.jpg1xIntel SSD 80GB G2. ICH10R, första sataporten, ACHI, Win7 RC 64bit. Nyinstallerat os. Sänkte kvalitén så de inte ska sega ner för mycket

Najs stuff! Vad heter programmet nere i vänstra hörnet?

Permalänk
Medlem

Behöver man göra nått med discen om den är ny eller bara installera vista som vanligt?

Visa signatur

MVH.NIKKE

Permalänk
Musikälskare

Du måste väll aligna disken i Vista/xp?

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teposen
Najs stuff! Vad heter programmet nere i vänstra hörnet?

Programen är:
CrystalDiskInfo
CrystalDiskMark
AS SSD Benchmark
HD-tune

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Du måste väll aligna disken i Vista/xp?

Måste man verkligen det och gäller det även om man använder hela disken som en partition?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2takt
Måste man verkligen det och gäller det även om man använder hela disken som en partition?

Måste måste man inte, men det ger bättre prestanda med en alignad hårddisk (iallafall för indilinxdiskarna). Och det gäller även om man skapar en partition av hela disken.

Ett tips är att skapa partitionerna med windows 7-skivan och sen installera med winxp/vista.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Måste måste man inte, men det ger bättre prestanda med en alignad hårddisk (iallafall för indilinxdiskarna). Och det gäller även om man skapar en partition av hela disken.

Ett tips är att skapa partitionerna med windows 7-skivan och sen installera med winxp/vista.

Vista Sp1 och senare alignar också hårddisken.

Visa signatur

The statement below is true.
The statement above is false.

Permalänk
Medlem

Vad menas med att "aligna" hårddisken?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

Wohoo!! Idag kom min Intel. Förvisso bara en G1a, men det får duga till mig. Får hoppas sambon låter en vara ifred så man kan installera på den ikväll. Finns iofs en liten risk att man råkar hälla i sig några whisky och fastna i fylleträsket, istället...

Visa signatur

12700K | Asus ROG Strix B660i | DDR5 Kingston 5200 MHz 64gb | Samsung 980 Pro | AMD Radeon RX 7900 XT | CM V850SFX | Cambridge DacMagic Plus | Dynaudio DBM50 | Infinity Beta Sw10 sub | CM NR200P | Alienware 34" |

Permalänk
Medlem

Ett tips till alla er som sitter och väntar.

-Beställ från utlandet.

Själv ska jag ner med jobbet till Wien på tisdag. Passade på att googla efter om det fanns på lager där nere. Tog 5 minuter och har nu gjort en reservation för tre st som jag ska hämta på onsdagen. Pris drygt 2100:- st.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Väntar på att 160 Gb ska ner till typ 3900 kr, då lär jag köpa en sådan.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad gör man då om win7-skivan inte lyckas skapa nån partition, och man inte har någon Vista-skiva?

För det problemet har jag nämligen. Visserligen en Crucial-SSD, men har läst om andra som har samma problem med Intel-SSD... Se mitt inlägg i Crucial-tråden:

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=948...

Jag var inställd på att skapa partitionen mha XP i min stationära, och sen sätta in den i laptopen, men då missar jag tydligen denna alignment-grej... Vad för konkret skillnad pratar vi om? Några få procent skillnad i benchmark eller verklig upplevd prestandaskillnad?

Permalänk
Medlem

alligna partitionen manuellt då

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
alligna partitionen manuellt då

Hur gör jag det då? Jag hittar inga tydliga instruktioner för det. Hittade bara nån guide (se nedan) som verkade vara för speciella diskar (min Crucial nämdes ej).

http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?p=3252...

Men du menar kanske att dessa steg är giltiga även för min Crucual M225 64GB?

Eller ska jag följa 7:e inlägget (av Daz) i den här tråden?

http://www.forum.crucial.com/t5/Solid-State-Drives-SSD/New-64...

Permalänk
Medlem

Glöm det jag sa om att vänta, min flickvän (sambo är väll mer korrekt) kom just hem med 160 Gb disken åt mig som en present

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC

Permalänk
Medlem

Intel X25-M G2 80GB & Windows 7 på min gamla dator - jäklar vad trevligt med SSD!

Installationen av Windows 7 Ultimate 64-bit gick helt utan problem på min gamla dator med Asus P5W DH Deluxe [gammalt BIOS], Core 2 Duo 6600, 4 GB PC6400 DDR2 & GeForce 8600 GT 512 MB.

Windows bootar och startar om mycket snabbt. Applikationer startar direkt. Datorn är nästan helt tyst - har bara 3 st 12 cm fläktar (varar 1 st i nätagg) i mitt egenhändigt ljudisolerade Antec Sonata 1.0 chassi. All annan lagring på på nätverket, har alltså bara SSD i burken.

I Windows 7 prestandaklassning fick jag 5,9 för systemet men maxbetyg för diskprestanda

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600X | Cooler Master Hyper 212 Black | Asus TUF B450M-Pro Gaming | Asus GeForce 1070Ti 8GB | HyperX Fury Black 32GB PC3200 | Samsung 970 EVO Plus SSD 500GB M.2 | Samsung 860 QVO SSD 1TB | Asus PCE-AC88 | Fractal Design Define Mini C Solid | Corsair RM750X V2 | PreSonus AudioBox iOne | Yamaha HS7 | Microsoft Precision Mouse | Microsoft Surface Keyboard | W10 Home

Commodore SX64, Amiga 500 & CD32

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimih
Vad gör man då om win7-skivan inte lyckas skapa nån partition, och man inte har någon Vista-skiva?

För det problemet har jag nämligen. Visserligen en Crucial-SSD, men har läst om andra som har samma problem med Intel-SSD... Se mitt inlägg i Crucial-tråden:

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=948...

Jag var inställd på att skapa partitionen mha XP i min stationära, och sen sätta in den i laptopen, men då missar jag tydligen denna alignment-grej... Vad för konkret skillnad pratar vi om? Några få procent skillnad i benchmark eller verklig upplevd prestandaskillnad?

Ladda ner gparted och partitionera/formatera via det. Radera sedan partitionen i win7s installation och skapa ny(a) samt snabbformatera. Borde fungera tycker jag.

Gparted är riktigt trevligt förövrigt, använde det senast idag till att ta bort en OEM-partition på min laptopdisk som ersattes av en 64GB m225

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Glöm det jag sa om att vänta, min flickvän (sambo är väll mer korrekt) kom just hem med 160 Gb disken åt mig som en present

OMFG! Bästa flickvännen Håll hårt i henne

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
OMFG! Bästa flickvännen Håll hårt i henne

Haha, ja vet! Helt galet faktiskt, försökte att inte ta emot den då den faktiskt kostar en hel del, men det köpte hon inte alls. Hon tyckte tydligen jag hade velat ha den för länge för att inte få den

Så nu sitter jag här med den i min MacBook Pro och den är helt underbart snabb. I vanliga fall får man ju sitta och vänta efter att man startat datorn t.ex. och vill starta firefox och adium samtidigt. Öppnade utan problem 5 program snabbare än jag kan klicka direkt när den startat

Visa signatur

Permalänk

Det är ganska irriterande att hälften av all reklam som poppar upp här och på andra liknande ställen handlar om dustinhome, webhallen eller nån annan som vill sälja G2'an. Bara det att alla har preliminär leverans en till ett par månader i framtiden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ladda ner gparted och partitionera/formatera via det. Radera sedan partitionen i win7s installation och skapa ny(a) samt snabbformatera. Borde fungera tycker jag.

Varför skapa en partition och sen ta bort den?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bad_spanker
Det är ganska irriterande att hälften av all reklam som poppar upp här och på andra liknande ställen handlar om dustinhome, webhallen eller nån annan som vill sälja G2'an. Bara det att alla har preliminär leverans en till ett par månader i framtiden.

Om du vill ha 160 Gb finns den i lager hos webhallen iaf.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimih

win7 skivan funkar, vid första rutan som visas trycker du shift+F10
CMD startar...

diskpart
list disk
select disk 0 (OBS kolla så det stämmer)
clean
exit

Formatera sedan med win7 skivan NTFS quick
win7 fixar rätt align 1024K (har jag visar diskpart)

Visa signatur

i7 920@3.36GHz | ASUS P6T | Corsair 6GB | Intel 320 160GB | WD GP 5TB | XFX HD6970 | Antec P182b | Corsair TX850w | Noctua | Win7x64 | Acer24'LED

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brolles

win7 fixar rätt align 1024K (har jag visar diskpart) [/B]

Var det inte 4096 man skulle ha som blockstorlek?

Permalänk
Medlem

Sorry kanske vart fel, vad jag menar vetefasen men hur ser man om man har rätt alignat? enda infon jag ser är i diskpart

select disk 0
list partition

där ser jag att den startar på 1024K (är det en MB eller Mb?)

Visa signatur

i7 920@3.36GHz | ASUS P6T | Corsair 6GB | Intel 320 160GB | WD GP 5TB | XFX HD6970 | Antec P182b | Corsair TX850w | Noctua | Win7x64 | Acer24'LED