Nvidia Ion – Asus AT3N7A-I

Permalänk
Melding Plague

Nvidia Ion – Asus AT3N7A-I

Plattformen Nvidia Ion är en av årets stora snackisar. Med ett litet och billigt moderkort är det möjligt att bygga en fullfjädrad HTPC som inte bara kan svälja högupplöst video utan också enklare spel. Asus senaste modell får en omgång i testlabbet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

någon som vet om 330 är dual core, läste bara slarvigt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bloppo11
någon som vet om 330 är dual core, läste bara slarvigt

N330 är en dual core med Hyperthreading. Som borde stängas av vid spelande då det drar ner prestandan. Märkte en skillnad på 5fps i WoW med och utan HT.

Ett annat moderkort med bättre kylning och en riktigt tyst fläkt är ett Zotac IONITX D eller A.

Visa signatur

Med vänlig hälsning/Met vriendlijk groet
Bondue

Permalänk

Otroligt klantigt att ens släppa kit:et med en så högljudd fläkt. Detta då de flesta köparna förmodligen tänkt använda kortet till en HTPC eller till en liten surf/kontors-dator. I båda fallen vill man ju ha en så tyst kylning som möjligt.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Otroligt klantigt att ens släppa kit:et med en så högljudd fläkt. Detta då de flesta köparna förmodligen tänkt använda kortet till en HTPC eller till en liten surf/kontors-dator. I båda fallen vill man ju ha en så tyst kylning som möjligt.

exakt, osedvanligt klantigt utav ASUS

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
exakt, osedvanligt klantigt utav ASUS

värst av allt var att en annan hemsida som gjorde en recension påpekade samma sak till Asus och dom sa att dom skulle fixa det, men dom verkar ha struntat i det totalt...

Visa signatur

Med vänlig hälsning/Met vriendlijk groet
Bondue

Permalänk
Medlem

Varför varför varför snålar alla hårdvarutillverkare alltid med kylningen? Lägg till ett par tior på kostnaden och kläm dit tystare kylning.

Permalänk
Medlem

Det borde ju gå att sätta motstånd på fläkten eller modda dit en egen, men visst är det klantigt oavsett.

Permalänk
Medlem

Men shit ja.. 6000? HÅLL I DEN SÅ DEN INTE FLYGER IVÄG.
Nej, för 17? På med en redig fläns och en 800-1200 RPM 90-120 mm. Eller skippa fläkt och kör passivt. Ett sådant här system borde ju vara en baggis för en chassifläkt att kyla.

Oh.. Och ev spekulanter: picopsu verkar vara det perfekta nätagget för denna.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem

Om det ändå är så att det är kylflänsen som sitter på prollen så är det väl bara att ta bort den lilla myggan och modda dit en lågvarvig 80mm-fläkt rakt över flänsen? Borde ju räcka tycker man. Men visst, det kunde ju varit så från början.

Edit: Jahapp, lite för sent ute.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk

Verkar väl vara ok... FÖRUTOM KYLNINGEN. Högljudd fläkt(6000 RPM!!!) och så tycker jag att den där kylflänsen ser för fjuttig ut. Tanken med mini moderkort är ju för att de ska vara strömsnåla och hålla käften!

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem

CoreAVC

Det känns konstigt att man inte har utnyttjat CoreAVCs hårdvaruacceleration på ION plattformen när man gjort testet. CoreAVC 1.9.5 har fullt stöd för CUDA som möjliggör hårdvaruacceleration med CoreAVC.

För att aktivera hårdvaruacceleration så bockar man för detta i inställningar under CoreAVC.

/Mattias

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeKGubben
Tanken med mini moderkort är ju för att de ska vara strömsnåla och hålla käften!

Tanken med minimoderkort är att de ska vara små.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Relik 📜

Re: CoreAVC

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DSD
Det känns konstigt att man inte har utnyttjat CoreAVCs hårdvaruacceleration på ION plattformen när man gjort testet. CoreAVC 1.9.5 har fullt stöd för CUDA som möjliggör hårdvaruacceleration med CoreAVC.

För att aktivera hårdvaruacceleration så bockar man för detta i inställningar under CoreAVC.

/Mattias

Uppspelning testades både med och utan acceleration vilket förklaras i testet. För hårdvaruacceleration användes MPC:HC då det äter lite fler filmer än vad CoreAVCs CUDA-avkodare gör, t.ex. "Killer Sample". CoreAVC är dock en av de bästa mjukvaruavkodarna på marknaden, därför testade avkodning på processorn med denna.
Hoppas det reder ut saker lite.

Observera även att Asus bytt ut fläkten till en tystare modell vilket står på sista sidan, det testade moderkortet hade dock den gamla varianten.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

Asus QA har verkligen försvunnit över de senaste 2-3 åren. Tacka fan för Zotac's Atom/ION kort.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Asus QA har verkligen försvunnit över de senaste 2-3 åren. Tacka fan för Zotac's Atom/ION kort.

Agreed.

Visa signatur

Med vänlig hälsning/Met vriendlijk groet
Bondue

Permalänk
Medlem

Vadå strömsnålt? :S
Ja, inte i förhållande till prestanda.
Mitt system med 780G-chip och 5000+ BE, drar lika lite.

Visa signatur

Asus Maximus Gene V | Intel® Core™ i7-3770K | Corsair Vengeance 16Gb
Asus GTX 980 Ti Strix | Asus ROG Xonar Phoebus
ASUS PCE-AC88 | 2 x OCZ ARC 100 240Gb - RAID0
Be-quiet! Dark Power Pro 10 550W | Be-quiet! Dark Rock 3

Permalänk
Medlem

Speltester i all ära men för den seriöse spelaren är detta fel grej.

Skulle hellre se en test av multimediaförmågan med XBMC och/eller MediaPortal samt installation/konfiguration av dessa. Kanske kommer?

Kylningen/ljudet är en katastrof, kanske nån moddare som löst det?

Permalänk
Medlem

Jag beställde ett Zotac ion-kort igår och det känns som jag valde rätt
IONITX-A-E är beteckningen..
Vad jag inte riktigt förstått är vad det är för skillnad på de olika bokstävskombinationerna som förekommer i lite olika butiker..
Finns t.ex. U och liknande också..

Men i vilket fall som helst så får man både trådlöst 802.11n-kort och inbyggt nätagg med medföljande adapter. Nätagget är ju annars något som är riktigt dyrt tillsammans med nätadapter.. (Kolla bara pico-psu.. smått och bra, men jäkligt dyrt med både nätagg och adapter..)

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Jag beställde ett Zotac ion-kort igår och det känns som jag valde rätt
IONITX-A-E är beteckningen..
Vad jag inte riktigt förstått är vad det är för skillnad på de olika bokstävskombinationerna som förekommer i lite olika butiker..
Finns t.ex. U och liknande också..

Men i vilket fall som helst så får man både trådlöst 802.11n-kort och inbyggt nätagg med medföljande adapter. Nätagget är ju annars något som är riktigt dyrt tillsammans med nätadapter.. (Kolla bara pico-psu.. smått och bra, men jäkligt dyrt med både nätagg och adapter..)

e och u står för Europe samt USA, A,B,C och D är vilken prestanda/CPU dom har. Skillnaden mellan D och A är att A har ett externt medföljande nätagg.

Visa signatur

Med vänlig hälsning/Met vriendlijk groet
Bondue

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nME
Men shit ja.. 6000? HÅLL I DEN SÅ DEN INTE FLYGER IVÄG.
Nej, för 17? På med en redig fläns och en 800-1200 RPM 90-120 mm. Eller skippa fläkt och kör passivt. Ett sådant här system borde ju vara en baggis för en chassifläkt att kyla.

Oh.. Och ev spekulanter: picopsu verkar vara det perfekta nätagget för denna.

Tror att två Thermalright HR-05 IFX chipset cooler går att sätta dit.

och två sånna med var sin 80mm fractal eller noctua fläkt borde göra den tyst och väldigt väl kyld vilket i sin tur borde tillåta en lite högre klock... =P

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Detta ser ju ut som ett bra alternativ som surfdator till tjejen, hon ser ju även på en hel del serier via datorn också, och då kan jag ju spela spel medans hon kollar på serier med sin egna dator istället!

Sedan får man ju modda kylningen, men det är en annan femma.. Mycket intressant system.

Permalänk
Medlem

Den är ju bättre än min förr dator Måste köpa en och modda in i nåt gammalt xbox och ta bort den högljudda fläkten och sätta några 120mm fläktar istället

Visa signatur

Primärdator: C2Q Q9550 | 6GB OCZ Reaper | 1xGTX480 | Asus P5NT WS | 1x 750GB Spinpoint F1 + 1x 250GB Samsung | Chieftech Turbo 750W | Mionix Naos 7000 + Logitech G11 |
TV-dator: C2Q Q8400 | 4GB Crucial DDR2 | 1x HD4850 | Asus P5N73-AM |1x400GB + 1x500GB + 2x 1TB Spinpoint F1 | 500W budget-agg | Xbox 360-kontroll |

Permalänk
Medlem

undrar om det går att med lite mod nå 4ghz på en sån

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/album/?id=3936

Byggde en simple server med atom 330, inte ion däremot.

Men jag rekommenderar starkt att bygga ett itx system billigt, händigt och väldigt roligt.

Permalänk
Avstängd

Robbaz

Snyggt chassi vart har du köpt det?

Permalänk
Medlem

http://www.mini-pc.se/

men dom verkar inte ha kvar den.

Permalänk
Medlem

Öh, denna drar mer ström än vad min ITX-dator gör med E5200+Gf9300...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Öh, denna drar mer ström än vad min ITX-dator gör med E5200+Gf9300...

Dom använde ett vanligt nätagg.

Permalänk
Avstängd

En hastig blick på bilden och ordet "FAIL" poppar upp i huvudet

if minifläkt=1 then åter ritbordet.