Permalänk
Medlem

Spela i OS X

Helt grön på Mac och OS X så jag måste fråga er som kan?

Hur funkar det att spela i OS X?

Har en kompis som sitter med wow på sin mactop och det funkar bra, dock är jag lite mer av en gamer så jag undrar lite grann hur det skulle funka och spela lite tyngre spel i OS X?

Funkar det att installera Windows baserade spel eller måste man köpa om alla titlar man gillar i mac version.. ex Crysis Farcry2 Fifa09/10...

Visa signatur

Intel Core i5 3570k Ivy Bridge [4.2GHz] | 16GB Corsair VENGEANCE DDR3 [1600MHz] | Gigabyte G1 Sniper M3 | Corsair HX620 | Corsair Cooling Hydro H80 | Gigabyte HD Radeon 7950 | BitFenix Ghost |

Permalänk

Det är inte många roliga titlar som är gjorda för OSX, men om du installerar Windows XP/Vista/7 mha Bootcamp (som ingår i OSX) så har du möjlighet att spela vad som!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Mjo googla fram lite info men hela saken med min Mac är att slippa Windows och det känns fel med dual-boot då det kommer ta upp massa hårddisk utrymme bara för att kunna spela lite.

Kanske är lite som att Skjuta sig i foten att köpa mac som en gamer men efter att ha ägt pc och Windows i allt får många åt så vill ja testa något nytt och jag måste säga att ja gillar Mac och framför allt OS X. Filsystemet känns smart och smidigt och det går snabbt att lära känns systemet.

Visa signatur

Intel Core i5 3570k Ivy Bridge [4.2GHz] | 16GB Corsair VENGEANCE DDR3 [1600MHz] | Gigabyte G1 Sniper M3 | Corsair HX620 | Corsair Cooling Hydro H80 | Gigabyte HD Radeon 7950 | BitFenix Ghost |

Permalänk
Medlem

precis som blomqvist säger så är det inte många spel ute till osx. Men främsta anledningen till att så få spelar på apples maskiner är dom dåliga grafikkorten som apple utrustar datorerna med

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Juckpuck
precis som blomqvist säger så är det inte många spel ute till osx. Men främsta anledningen till att så få spelar på apples maskiner är dom dåliga grafikkorten som apple utrustar datorerna med

Jo läste nyss lite om detta men har också får mig att ja läste någonstans att Radeon 4800 serien skulle komma i mac version den skulle väl ge en ganska fin prestanda ökning skulle ja tro. (Sitter med 2 kort i min pc)

Visa signatur

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Willov
Mjo googla fram lite info men hela saken med min Mac är att slippa Windows och det känns fel med dual-boot då det kommer ta upp massa hårddisk utrymme bara för att kunna spela lite.

Kanske är lite som att Skjuta sig i foten att köpa mac som en gamer men efter att ha ägt pc och Windows i allt får många åt så vill ja testa något nytt och jag måste säga att ja gillar Mac och framför allt OS X. Filsystemet känns smart och smidigt och det går snabbt att lära känns systemet.

Jag kände exakt som dig, efter en evighet så var jag sugen på att prova Mac.

jag läste allt om switching och gjorde tester å allt möjligt skit om jag faktiskt var en switcher

Så jag sålde PCn å köpte en Mac!

Och.... sen 1½ månad sedan så sålde jag Macen och köpte en Quadcore SLI PC

Gamers hör inte hemma på mac, tyvärr.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Jag kände exakt som dig, efter en evighet så var jag sugen på att prova Mac.

jag läste allt om switching och gjorde tester å allt möjligt skit om jag faktiskt var en switcher

Så jag sålde PCn å köpte en Mac!

Och.... sen 1½ månad sedan så sålde jag Macen och köpte en Quadcore SLI PC

Gamers hör inte hemma på mac, tyvärr.

Ah jo jag känner igen det lite sedan way back då ja köpte en Sega Dreamcast och för att spela på då det kostar massa pengar att bygga en spel pc värdig nog att kunna lira alla nya spel på. Man gillar ju eye candy =P

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Först så vill ja bara säga att jag skumma igenom reglerna lite för att kolla så jag inte bryter emot dessa, skulle detta dock vara fallet så accepterar jag naturligt vis att tråden blir låst.

Hur som helst, om ja går och köper OS X och installerar det på min nuvarande PC så borde jag få liknande prestanda i dom spel jag kan köra.

Det är en ganska bra lösning för att bli av med Windows men ändå behålla bra prestanda i dom spel som funkar. Vet att detta bryter emot Eula dock.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

det brukar inte viljas diskuteras på forumet, även o mdet kanske inte står i klartext någonstans.

Dock, nej det går inte bättre, har spelat spel i windows via bootcamp och os x, och fått sämre prestanda i os x, så jag antar att det är lite drivrutinstjafs för grafikkort eller liknande som kan vara like kingikare i os x.

Visa signatur

i7 14700k, 32gb ram, massa lagring, Windows 11, Fractal Design North
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av E_maN
det brukar inte viljas diskuteras på forumet, även o mdet kanske inte står i klartext någonstans.

Dock, nej det går inte bättre, har spelat spel i windows via bootcamp och os x, och fått sämre prestanda i os x, så jag antar att det är lite drivrutinstjafs för grafikkort eller liknande som kan vara like kingikare i os x.

Läst om drivrutiner lite och vad jag förstår så skall det komma en mac version utav 4870 det skulle lösa den biten sedan finns ju Efix dock bara till Gigabyte mobos men ändå kan en USB sticka fixa dessa problem så finns säkerligen drivar om man bara orkar leta lite.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det finns redan 4870 för Mac. Observera dock att du bara kan byta grafikkort i Mac Pro.

Du kan inte gå och köpa OSX och bara mata in i din dator. För att installera OSX på en PC krävs oftast en hackad version av OSX. Sedan finns bara drivrutiner för Apple's datorer, vilket innebär ett omfång på kanske 10 ljudkort, 10 grafikkort, ethernetkort, ja du fattar. För att få allt att funka måste man skräddarsy datorn efter kompatibla delar. Sedan får man ofta ta till hemmagjorde drivrutiner. En s.k Hackintosh, fungerar inte lika bra som en riktig Mac.

Det finns inte alls många spel till OSX.
De nyaste titlarna är väl:

Call of duty 4
BF2142
The Sims 3
Spore
WoW

Och det är ungefär de enda nya titlarna överhuvudtaget

Cod, BF och spore är emulerade och har inte lika bra prestanda (bf hackar hårt) men WoW är kodat av blizzard och det körs lika bra som i Windows.

Visa signatur

Mac Pro
2x 2.66GHz Clovertown Xeon Dual Core | 2,5TB | 7GB 667MHz ECC FB-DIMM | ATI Radeon 4890 1GB OC | Logitech G19 + MX Revolution
Hell yes.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av penna_ha
Det finns redan 4870 för Mac. Observera dock att du bara kan byta grafikkort i Mac Pro.

Du kan inte gå och köpa OSX och bara mata in i din dator. För att installera OSX på en PC krävs oftast en hackad version av OSX. Sedan finns bara drivrutiner för Apple's datorer, vilket innebär ett omfång på kanske 10 ljudkort, 10 grafikkort, ethernetkort, ja du fattar. För att få allt att funka måste man skräddarsy datorn efter kompatibla delar. Sedan får man ofta ta till hemmagjorde drivrutiner. En s.k Hackintosh, fungerar inte lika bra som en riktig Mac.

Call of duty 4
BF2142
The Sims 3
Spore
WoW

Cod, BF och spore är emulerade och har inte lika bra prestanda (bf hackar hårt) men WoW är kodat av blizzard och det körs lika bra som i Windows.

Okej..Spelar inte så mycket dock, hörde ifrån kompisen att man kan bygga ihop en egen mac, vart gör man sådant, deras hemsida?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Willov
Okej..Spelar inte så mycket dock, hörde ifrån kompisen att man kan bygga ihop en egen mac, vart gör man sådant, deras hemsida?

Bygga och bygga, man kan välja bland lite olika komponenter, och det gör man när man mellan stegen välj burk och betala.

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akka
Bygga och bygga, man kan välja bland lite olika komponenter, och det gör man när man mellan stegen välj burk och betala.

Hitta det efter en stund

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av penna_ha

Call of duty 4
BF2142
The Sims 3
Spore
WoW

Dags att uppdatera dina osx86-kunskaper.
Går alldeles utmärkt att installera från retail-skivor idag. Om man har intel-cpu och intel-chipset är hackintosh ett väldigt bra alternativ. Ljudkort är inga större problem om det är Intel HDA det handlar om, alternativt kan man ju köra med usb/firewire-kort om man vill ha något mer avancerat. Grafikkort är inga större problem heller, bara ladda med en EFI-sträng, mitt 8600GT fungerar utmärkt med Apples drivrutiner och jag tror aldrig Apple sålt just det kortet i någon dator. Nätverkskort är ju bara stoppa i något PCI-kort om det integrerade inte fungerar.

Visst är det mer krångel än med en vanlig Mac, men om man inte är helt bakom flötet är det så gott som problemfritt när man fått igång det. Numera är det inte ens några problem att köra software update om man gör rätt.

Glöm inte att BioShock släpps nästa vecka!

Permalänk
Medlem

Snow Leopard på en Core i7 dessutom ger mer och bättre prestanda än på en Mac Pro så man kan spara in väldigt mycket pengar. Kolla in dessa sajterna för tutorials/guider.

http://www.infinitemac.com/forum.php

http://www.insanelymac.com/

Permalänk
Medlem

sprucetwig: Låter lite som ja trodde då inga problem med lite know who.

Skulle kunna bygga en Mac men jag tycker att deras prissättning är helt galen, kollar man vad man får för så mycket som 27 tusen så blir man nästan mörkrädd.

Haft min dator ett tag nu men den är som ja ser det bättre en Mac´s dyra alternativ och då la jag ut någonting mellan 10-12 tusen på allt ja stoppa i lådan.

--------------

Ryu: Tack för läsningen, sådant gillar vi =P

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Som flera andra skrivit i tråden så finns det en del spel för mac, mitt enda råd är att koppla in en riktig mus.

Högerklick med mighty mouse är inte kul!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xeon404
Som flera andra skrivit i tråden så finns det en del spel för mac, mitt enda råd är att koppla in en riktig mus.

Högerklick med mighty mouse är inte kul!

Ofc.

Visa signatur