Permalänk
Medlem

Batteri kalibrering

hej. jag har just fått min sprillans nya macbook pro.

den är som en dröm, första gången jag använder en mac.

nu undrar jag om det är nödvändigt att kalibrera batteriet för bäst batteri styrka direkt när du packat upp den? på apples hemsida nämde dom inte det.

Permalänk

http://support.apple.com/kb/HT1490?viewloc...mp;locale=sv_SE

PowerBook G4 (15-tums Double-Layer SD), MacBook (alla modeller), MacBook Pro (alla modeller), MacBook Pro (17 tum) (alla modeller) och MacBook Air
Batterikalibreringen för PowerBook G4 (15-tums Double-Layer SD) och för alla MacBook- och MacBook Pro-modeller har uppdaterats, eftersom ett nytt batteri har utvecklats för dem. Så här kalibrerar du batteriet för ovanstående modeller:

1. Anslut nätadaptern och låt PowerBook-datorns batteri laddas helt, d.v.s. tills ljusringen eller LED-lampan på adapterkontakten lyser grönt och mätaren som visas på menyraden på skärmen indikerar att batteriet är helt laddat.

2. Låt batteriet vara helt laddat i minst två timmar. Du kan använda datorn under tiden, förutsatt att adaptern är ansluten.

3. Koppla ifrån nätadaptern medan datorn är på och kör datorn med endast batteri. Du kan använda datorn med bara batteridrift. När batteriets laddningsnivå blir låg visas ett varningsmeddelande på skärmen.

4. Spara ditt arbete nu. Du kan fortsätta att använda datorn men när batterinivån blir för låg aktiveras viloläget automatiskt.

5. Stäng av datorn eller låt viloläget vara aktiverat i fem timmar eller längre.

6. Anslut nätadaptern och låt den vara ansluten tills batteriet är helt laddat igen.

Där har du!

Visa signatur

Main: ASRock Z390 Phantom Gaming ITX/ac | Intel Core i9 9900K | Corsair LPX 32GB 3200CL16 | EVGA RTX 2080 XC Gaming | Corsair SF600 V2 | Samsung 970 EVO 1TB | Louqe S1 Ghost Limestone

Permalänk
Medlem

tack. är nödvändigt att göra det direkt när jag fått den?

Permalänk
Medlem

är det värt att chansa?

Permalänk
Medlem

det är det jag frågar dummer:DD

Permalänk

Ja gör det direkt, så är det gjort! Detta ska hellst göras varje månad för att batteriet ska få sträcka på sig!

Visa signatur

Main: ASRock Z390 Phantom Gaming ITX/ac | Intel Core i9 9900K | Corsair LPX 32GB 3200CL16 | EVGA RTX 2080 XC Gaming | Corsair SF600 V2 | Samsung 970 EVO 1TB | Louqe S1 Ghost Limestone

Permalänk
Medlem

ok tack. det är bara det att man vill ju anända den inte sitta och titta på medans den kalibreras:D

Permalänk

Du kan ju använda undertiden

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

får jag låna tråden och frågen en N00b-fråga, varför kalibrerar man batteriet? vad gör det?

Visa signatur

| NZXT H1 | Ryzen 5600X | ASUS RTX 3070 TUF GAMING OC | Kingston 32GB @ 3600MHz CL18 | A2000 1TB NVME |

Permalänk
Medlem

Har bestämt för mig att det står i manualen du fick med datorn. Läser ingen den? Är ju inte precis en tegelsten.

Detta står att läsa i Hjälp i Finder när man söker på kalibrering.

Se till att batteriet i din bärbara dator alltid fungerar med högsta kapacitet genom att kalibrera det enligt rekommendationerna för din dator. Kalibreringen ställer in processorn i batteriet så att den övervakar batteriets laddningsnivå på rätt sätt.

Permalänk
Medlem

Intressant läsning detta va helt nytt för mig, tack trådskapare. Tro det eller ej men jag har inte haft laptop så väldigt länge därför är sånt här nytt för mig. Tänkte även fråga va man borde göra hos en MBP 13" för att maximera batteritiden på den (är en så kallad "swticher" så jag e ny i OSX) Finns det någon avancerad inställning man kan göra förutom inställnignen där man väljer vad som händer när batteriet nått en viss nivå alternativt om man har nätadaptern i.

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arganis
Intressant läsning detta va helt nytt för mig, tack trådskapare. Tro det eller ej men jag har inte haft laptop så väldigt länge därför är sånt här nytt för mig. Tänkte även fråga va man borde göra hos en MBP 13" för att maximera batteritiden på den (är en så kallad "swticher" så jag e ny i OSX) Finns det någon avancerad inställning man kan göra förutom inställnignen där man väljer vad som händer när batteriet nått en viss nivå alternativt om man har nätadaptern i.

För att maximera batteritiden kan du;
1) Dra ner bakgrundsbelysningen så mycket som möjligt.
2) Stänga av bluetooth om du inte behöver det.
3) Stänga av AirPort om du inte behöver den.
4) Stänga av/gömma (cmd+q respektive cmd+h) alla applikationer som du inte behöver.

Visa signatur