Ultra X3 1600watt, svenska vägguttag?

Permalänk

Visst får han köpa vad han vill, men det är fortfarande totalt vansinne.

Visa signatur

12700K | Asus ROG Strix B660i | DDR5 Kingston 5200 MHz 64gb | Samsung 980 Pro | AMD Radeon RX 7900 XT | CM V850SFX | Cambridge DacMagic Plus | Dynaudio DBM50 | Infinity Beta Sw10 sub | CM NR200P | Alienware 34" |

Permalänk

Det skulle vara kul om trådskaparen kunde speca vad det är för system som skall byggas. Annars kommer det bli en massa förslag på att ta mindre aggregat, med tanke på att det är ruggigt svårt att ens komma upp i 1000W i maxförbrukning, ens med ett antal grafikkort och 20hårddiskar, lysrör m.m.

Om det är tänkt för maxklockning av ett system med flera high-end grafikkort med mycket bättre kylning än luft, så kan effekten skena iväg (vid kraftig spänningshöjning), men annars har jag svårt att se vad man skulle ha för system som kräver 1600W.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Är bara väldigt sugen att ha ett prima nätagg, siktar på flertal grafikkort.

Är bara så otroligt sugen på den fina produkten, ett av skälen är att mitt nya chassi som står i kartongen just nu, klarar inte att trycka in 2st nätagg. Ett High-End Chassi förtjänar high-end nätagg, som jag bad innan finns det någon sorts konverter/adapter eller aggregats kabel från sverige som kan leverera ström till denna fina produkt så den kan användas på max-effekt om den skulle behöva det?

Tack för alla som har svarat, man lär sig alltid någonting varje dag när man läser replies! (y)

Permalänk
Medlem

räcker väl med 850w till 4sli?

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk

Igen. Jag vill är insatt på detta Nätagg, vill hellre hitta en fin liten kabel som tillåter mig att använda våra vägguttag

Tänker nog inte ändra mig om aggregat valet, nu är vi inne på snack om Konverter av något slag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fidde66
Om ett nätagg är specat 1600W så är det ju MAX EFFEKTEN dvs hur mycket nätaggregatet klarar att leverera.

På sekundärsidan ja, får dividera den effekten med effektiviteten (decimalt) för att få ut hur mycket effekt som dras från vägguttaget.

EDIT: Enligt specsen ligger effektiviteten på runt 77% vid full belastning, vilket ger att det drar ungefär 2080W från väggen.

EDIT2: Nästan 500W försvinner som värmee i nätagget, det kommer krävas enorm luftgenomströmning för att hålla det nätagget levande.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

Förstår inte vad slags konverter du är ute efter.. Koppla in det i väggen med en helt vanligt PSU kabel och kör.

Borde väl egentligen tittat på andra aggregat då det här inte är speciellt effektivt, men det är ju helt upp till dig.

Visa signatur

on the internet since 1993
[ Geek - Dad - Programmer - RC enthusiast - Technology evangelist ]

Basically, you’re the guy who survived the shipwreck because you had a lifeboat, and now you’re standing on the shore telling the people still drowning that the ocean isn’t that bad.

Permalänk
Medlem

seriekoppla två (eller fler. beror på burkens storlek) st nätagg. jag vet att antec har stöd för seriekoppling man varför 1600+ ?????????????
känns ju bara sjuuuukt onödigtså länge du inte hade tänkt att driva ett helt LAN med samma nätagg..... :S

Permalänk
Medlem

Varför vill du ha ett 1500+w nätagg? För att förlänga E-Penisen eller?
Du klarar dig gott på mindre.

Edit: Det var inte meningen att låta dryg, men du förstår säkert min poäng.
Ett nätagg med mindre effekt kan göra jobbet precis lika bra, om inte bättre.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk

Om inte bättre?

Permalänk

Lutar fortfarande för köp utav denna best
Ursäkta för dubbelpost, till en slutsats tror ni att man kan slänga in en normal psu kabel i detta monster? Då skall den självklart kunna använda sig utav sin gräns w.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JimmyLanQ
Om inte bättre?

Ja, andra gör jobbet bättre eftersom de är effektivare, mitt ger exempelvis ~91% av det den drar från väggen medans ditt endast klarar 80% vid halv load. Med andra ord, om du använder 800W kommer du dra 1kW från väggen.

Citat:

Lutar fortfarande för köp utav denna best
Ursäkta för dubbelpost, till en slutsats tror ni att man kan slänga in en normal psu kabel i detta monster? Då skall den självklart kunna använda sig utav sin gräns w.

Givetvis fungerar en normal kabel, 7Amp är inte speciellt mycket i kabelväg, se bara på ledningen till din vattenkokare eller liknande som säkligen drar lika mycket.

Problemet du kommer stöta på är om ditt hus (eller god forbid, lägenhet) endast är säkrad till 6Amp på den gruppen då säkringen kommer gå långt innan du kommer upp till 1600W ut av aggregatet (6A = 1380W, vilket ger ~1kW ut). Eller om gruppsäkringen är en normal 10A/13A men ger ström till halva husets vägguttag där du har kaffebryggare och microvågsugn inkopplade samtidigt.

Personligen, om jag någonsin skulle behöva över 1kW ut av ett PSU ville jag dock absolut inte köpt det där (producerat av Andyson om jag inte misstar mig), utan hellre satsat på valfritt CWT, Enermax eller Seasonic aggregat (antingen direkt från producent eller som OEM produkt, f.ex. Corsair HX1000W).

Men, det är dina pengar och du får givetvis kasta bort dem hur du vill.

Förövrigt skulle jag varken kalla det en best eller bäst Köper du ett CWT-1200VC får du en verklig best som samtidigt är bättre än Ultra agget du tittat på.

Visa signatur

Basically, you’re the guy who survived the shipwreck because you had a lifeboat, and now you’re standing on the shore telling the people still drowning that the ocean isn’t that bad.

Permalänk

Du får ursäkta mig, Kabelväg? Annars så tyckte jag du är jätte snäll som förklarar men jag är tyvärr väldigt inställd på den här.

Är tyvärr ingen elektriker eller har tagit utbildning för någonting liknande om amperen dom apparaten spottar ut eller vad mina säkringar ligger på.

Vet endast att proppen som datorn kommer sitta vid är den som går igenom köket också. (OM detta skulle kunna leda till STORA problem, kan jag tänka om)

Vill så gärna ha den här produkten.

Väldigt tacksam får långa svar (fog, emigrating12).

Permalänk

Tycker som många här att 1600W är helt överdrivet.
Det enda kort som kommer att dra så mycket med 4 kort är Geforce GTX 295 MARS.
Och jag tror KNAPPAST att du kan få tag på 4 st själv eller betala för dom. (Dom kommer kosta ca 40.000kr totalt... Och så finns det bara 1000 Exemplar av dom).
Ett 1000W från Corsair driver allt du kommer att köpa en bra tid framåt.
Eller som emigrating12 sa, ett CWT-1200VC.
Ditt val, men det är helt galet och onödigt. (Proppar i huset kommer nog att smälla dagligen..)

Visa signatur

MacKnight - Order XIII, The Last Order. Pirate For Life!
Windows 10 - Pro Edition 64-bit, AMD Ryzen 5 6C 3,6Ghz AM4v3, Powercolor Radeon RX VEGA 56 8GB Red Dragon, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16, 19 TB HDD, WD Green SSD 240GB M.2, Gigabyte X570 UD, Phanteks Enthoo Pro 2 D-RGB Tempered Glass, Fractal Design Integra M 750W 80+ Guld

Permalänk
Medlem

För att svara på frågan:

Det enda du behöver göra är att plugga in sladden i väggutaget och sedan i nätagget (omvänd ordning går också bra). Agget går utmärkt att köra på 230V vilket står i beskrivningen. En helt vanlig ström kabel som brukar användas till datorer ska användas och kan du inte hitta en sådan så ska du inte ha verken SLI eller det där agget

För övrigt så gör ni er själva dummare än vad ni faktiskt är när ni gång efter gång påpekar att agget är onödigt stort, tror att killen ahr fattat det men vill iaf ha det. Erat problem? I think not!

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Vattenkokare, mikrovågsugnar osv drar ofta runt 2000 W. Är det 10 A säkring på den gruppen går det alltså köra 2200-2300 W. Det kan därmed ge problem eftersom köket har många av de apparater som drar mäst fast kanske under en begränsad tid.

Om du nu "måste" ha ett som klarar hög effekt ta typ ett Enermax Revolution 85+ 1250W. Eller nåt annat High end.

Det du vill ha är inte High end...! bara för att det klarar hög effekt. Tror att de andra tillverkarna skulle kunna konsturera nätagg så hög effekt med men det är helt enkelt inte värt det till vanliga konsumenter för ingen använder så mycket ändå.
Det kan verkligen inte kallas high end med så usel effektivitet heller för den delen. bidrar bara att det blir varmare och elräkningen blir högre!

Permalänk

Men herregud vad han vill ha för nätaggregat är väl hans ensak för i helskotta, ni klagar inte på dom som sitter med 3 skärmar så varför gnäller ni på sånt här? jag kan ju säga direkt att 3st skärmar+triplehead2go kostar lite mer än ett 1600w nätagg Okej om det är overkill men vad är inte overkill idag, Varför använder man vattenkylning för X antal tusen då man bara kan köpa en vanlig luft-kylare eller varför inte köra på stock?

Lovar att många av er sitter med datorer som har kylning för över tusen spänn men datorn skulle fungera lika bra med stock-kylningen som kom med komponenterna från början, även fast temperaturerna skulle vara högre, så är det i min dator iallafall

Sorry om jag verkar lite grinig men jag blir så störd på sånt här gnäll, han har ju skrivit typ 10 gånger att han inte kommer köpa ett annat/svagare agg

Visa signatur

7800X3D / 7900XT

R.I.P PALE

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fragdeath
Men herregud vad han vill ha för nätaggregat är väl hans ensak för i helskotta, ni klagar inte på dom som sitter med 3 skärmar så varför gnäller ni på sånt här? jag kan ju säga direkt att 3st skärmar+triplehead2go kostar lite mer än ett 1600w nätagg Okej om det är overkill men vad är inte overkill idag, Varför använder man vattenkylning för X antal tusen då man bara kan köpa en vanlig luft-kylare eller varför inte köra på stock?

Lovar att många av er sitter med datorer som har kylning för över tusen spänn men datorn skulle fungera lika bra med stock-kylningen som kom med komponenterna från början, även fast temperaturerna skulle vara högre, så är det i min dator iallafall

Sorry om jag verkar lite grinig men jag blir så störd på sånt här gnäll, han har ju skrivit typ 10 gånger att han inte kommer köpa ett annat/svagare agg

Tack ! Du fick ut det man ville höra.

Permalänk
Citat:

Du får ursäkta mig, Kabelväg?

Det jag menar är att ~7Amp (eller 1600W @ 230V) inte behöver någon speciel kabel. 3x1.5mm2 är det som ligger i väggen hos dig f.ex.

Sedan ville jag kollat vilka köksuttag som ligger på samma grupp som din dator (om du nu verkligen kommer stressa aggregatet och dra 2kW från väggen - om du endast kommer köra en värstingmaskin spelar det ingen roll då du inte engång kommer ta 1kW från väggen) eftersom proppen kommer gå så fort du sätter på kaffe eller ska tina upp en middag i micro'n.

Själv drog jag upp en ny grupp till serverrummet för inte länge sedan, säkrade av med 13A över 3G1.5mm2 kabel (vilket betyder att jag kan dra ut ~3000W innan proppen ryker). Där står det för tiden 3 4u maskiner med Corsair HX1000W PSU, en Dell 1u server av nått slag, en Dual AMD Opteron server, en P3 firewall, två managed GB switchar och annat godis - det jag vill fram till är att det drar en helvetes massa ström men jag ligger fortfarande inte i närheten av att överbelasta säkringen.

En annan sak som kan vara viktig med sånna här energimängder är det idiotiska tre-fas systemet som används i Sverige. Om dina faser inte är bra balanserade (vilket de mest troligt inte kommer vara om det plötsligt dyker upp en 2kW belastning på tidigare vägguttag) riskerar du att en av dina tre huvudsäkringar ryker iställetför 6/10/13A kökssäkringen. Inget problem i sig, bara att byta säkringen (eller återställa den om du har automatsäkringar) men kan vara 'svårt' att hitta om du har huvudsäkringarna gömda i ett annat skåp än resten av dem.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fragdeath
Okej om det är overkill men vad är inte overkill idag

Jag har absolut inget problem med att det är overkill eller inte (se andra poster från mig så ser du att jag ofta rekommenderar 750/850 wattare), problemet jag har med hans val av PSU är helt enkelt att det inte är ett högkvalitetsaggregat, vilket är varför jag tipsade om f.ex. CWT's 1200W model.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Det jag menar är att ~7Amp (eller 1600W @ 230V) inte behöver någon speciel kabel. 3x1.5mm2 är det som ligger i väggen hos dig f.ex.

Sedan ville jag kollat vilka köksuttag som ligger på samma grupp som din dator (om du nu verkligen kommer stressa aggregatet och dra 2kW från väggen - om du endast kommer köra en värstingmaskin spelar det ingen roll då du inte engång kommer ta 1kW från väggen) eftersom proppen kommer gå så fort du sätter på kaffe eller ska tina upp en middag i micro'n.

Själv drog jag upp en ny grupp till serverrummet för inte länge sedan, säkrade av med 13A över 3G1.5mm2 kabel (vilket betyder att jag kan dra ut ~3000W innan proppen ryker). Där står det för tiden 3 4u maskiner med Corsair HX1000W PSU, en Dell 1u server av nått slag, en Dual AMD Opteron server, en P3 firewall, två managed GB switchar och annat godis - det jag vill fram till är att det drar en helvetes massa ström men jag ligger fortfarande inte i närheten av att överbelasta säkringen.

En annan sak som kan vara viktig med sånna här energimängder är det idiotiska tre-fas systemet som används i Sverige. Om dina faser inte är bra balanserade (vilket de mest troligt inte kommer vara om det plötsligt dyker upp en 2kW belastning på tidigare vägguttag) riskerar du att en av dina tre huvudsäkringar ryker iställetför 6/10/13A kökssäkringen. Inget problem i sig, bara att byta säkringen (eller återställa den om du har automatsäkringar) men kan vara 'svårt' att hitta om du har huvudsäkringarna gömda i ett annat skåp än resten av dem.

Jag har absolut inget problem med att det är overkill eller inte (se andra poster från mig så ser du att jag ofta rekommenderar 750/850 wattare), problemet jag har med hans val av PSU är helt enkelt att det inte är ett högkvalitetsaggregat, vilket är varför jag tipsade om f.ex. CWT's 1200W model.

När blir det ett högkvalitetsaggregat? Enligt mätning så var denna runt 85%

Permalänk
Citat:

När blir det ett högkvalitetsaggregat? Enligt mätning så var denna runt 85%

De mätningar jag sett visar på en genomsnittseffekt på endast 77%, vilket faktiskt är lägre än Ultra's påstådda 80%.

PSUet ifråga har heller inte passerat 80plus testet vad jag kan se. Det följer heller inte ATX standarden i storlek, vilket betyder att det kan vara svårt att få plats med det i vissa chassin.

Allt detta gör det, in my mind, till en lågkvalitetsprodukt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hoppar in med ett sent inlägg.
Jag har ett Ultra X3 1000W och är nöjd med det.
Hittade inte heller nån som saluför det utanför USA så jag köpte mitt genom
http://www.shopanyamericanstore.com/index.php
vilket funkade utmärkt. Sen kan jag bara hålla med det gnälls extremt på folk som köper överdimensionerade nätagg.
Som jag ser det så behöver inte ett sådant agg arbeta alls lika hårt för att pumpa ut en 1000W än ett som är specat till 1200W och då ligger mycket närmre sitt tak. Går ju att dra paralleller rakt av mot bilar och storleken på deras motorer.

Edit:
Och nej mitt agg sitter inte i burken nedan.

Visa signatur

Flest teknikprylar när man dör vinner.