Permalänk
Medlem

Telia har ofta problem. Varför?

Är det någon som kan svara på den här frågan? Jag kör Telia bredband själv, men jag förstår inte varför Telia har problem ganska ofta jämfört med dom andra internetleverantörerna i Sverige. Telia har problem, på ett medel, minst en gång i månaden kanske. Problem med e-post, driftstörningar med mera. Jag vet att Telia är Sveriges största telekommunikationsföretag, men jag förstår fortfarande inte varför. Varför har Telia problem ofta (det tycker jag i alla fall)?

Permalänk
Medlem

Ja, du. Har haft telia bredband en lång tid nu, 9 år, men tycker inte dom har så stora problem. Hade ett tag med min adsl-24, men det berodde på att det var så lång till stationen, med låga hastigheter och bröt kontakten för korta stunder, men ringde supporten, och då kunde dom byta station och korta ledningen med 1,5 km, efter det gick hastigheten upp fråm 9 mbit till 18 mbit, men nu idag fick jag min fiber, och hittills har det funkat ypperligt. Men lite kort tid att avgöra det.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem

Alla svenssons som inte vet bättre väljer ju Telia för att de vet vad Telia en gång i tiden var. Detta bidrar till att när de väl har driftstörningar så skriver Aftonbladet att _alla_ var utan bredband fast det egentligen bara drabbade ngra av telias kunder, men eftersom alla svenssons har telia så drabbar det ju alla eller ngt...

Men telia är dåliga. Så är det. Har kompisar som råkat ut för mycket hemska grejer med dem.

Permalänk
Avstängd

Telia är hemska. :/ Jag skrev om detta i en annan KO-tråd.:P Kärringen sa "jag kan skicka hem en tekniker som får titta på vad det är för fel" (det lät precis som att det var ett erbjudande) men jag hejdade mig i tanken och frågade om det ingick i mån/avg. man betalar till Felia och då kröp det fram att det tillkom en "liten kostnad" av det facila priset på 600kr/per 30 min.

Jag frågade henne vad detta var för service och hon sa att "detta är vad jag kan erbjuda dig" och jag sa att: "Det är ingen konst att "erbjuda sig" att skicka hem en tekniker till någon när denne någon ska betala för "servicen"...om du vill kan jag skicka en tekniker hem till dig från kiruna.:P". Då blev hon snopen och tyst.:P

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

sen finns det ju människor som inte begriper att isp som levererar dsl över vårt föråldrade kopparnät till större delen av sverige kommer alltid att ha driftstörningar då och då. Ni får helt enkelt låta bli att skaffa internet tills ni kan koppla in er på fibern när den dras förbi er. Måste man välja en dsl isp så hade nog telia kommit högt på min lista då dom faktist snabbt löser och fixar problemen i nätet

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Medlem

Jag överdrev nog lite nu. Jag menar, det är nån gång då och då som man ser i tidningen eller på nätet och läser om att Telia haft problem idag med mera.

Permalänk
Avstängd

Mamma min har haft Telia i ca 9år, vi har itne märkt några större problem, jagh ar själv haft det ca 4år varav 1år fiber. Jag har aldrig märkt av några problem...

För er som det är så hemskt så kanske ni ska kolla på lite andra Faktorer, det kan ju vara så att ni bor 100Mil från ingenstans då får man inte stabilt...

Skaffa Fiber och var nöjda!

Permalänk

Är det bara jag som inte har drabbats? Hade en liten incident för ett par månader sen där nätet låg nere ett par timmar men annars har det fungerat helt felfritt i över 4 år nu med 8 Mbit/s. Har aldrig haft hastighetsförlust eller något liknande!

Visa signatur

MSI P67A-GD55 | Core i7 2600k @4.0 Noctua NH-D14| Corsair HX 650W | Corsair Dominato r8 GB | XFX Radeon 6950 2 GB | Samsung 500 GB + 2x 160 GB | Corsair Force 120 GB || NAD C326BEE | Cerwin Vega VS-10 | LG LH4000| Samsung SyncMaster EX2220

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enkronan
Telia är hemska. :/ Jag skrev om detta i en annan KO-tråd.:P Kärringen sa "jag kan skicka hem en tekniker som får titta på vad det är för fel" (det lät precis som att det var ett erbjudande) men jag hejdade mig i tanken och frågade om det ingick i mån/avg. man betalar till Felia och då kröp det fram att det tillkom en "liten kostnad" av det facila priset på 600kr/per 30 min.

Jag frågade henne vad detta var för service och hon sa att "detta är vad jag kan erbjuda dig" och jag sa att: "Det är ingen konst att "erbjuda sig" att skicka hem en tekniker till någon när denne någon ska betala för "servicen"...om du vill kan jag skicka en tekniker hem till dig från kiruna.:P". Då blev hon snopen och tyst.:P

Har själv haft telias adsl 24/2,5 mbit nu i runt 4 år och det har endast varit en driftstörning som telia förvarnade om i ett brev hem i förväg:))
Så jag är nöjd,jag har också flyttat för 4 månader sen och jag hade på min gamla address med 110 meter till växeln 19,4/2,8 ner/upp och på den nya addressen 17,5/2,6 ner/upp med 900 meter till växeln.Allt enligt bredbandskollen.se och speedtest.net som visar nästan exakt samma.Så jag är helnöjd faktiskt med telias adsl.Sen angående svensson så kan jag delvis hålla med,många svenssonkompisar jag känner undrar varför deras adsl krånglar och bryter nätet så ofta när dom inte har kopplat modemet i förstajacket hemma utan i 2 eller 3dje jacket fastän det utförligt förklaras på telias hemsida varför trådlösa telefoner faxar och dylikt skall sitta efter modemet.Men lik förbannat kopplar folk modemet på ett senare telejack:((
Klart att det krånglar då.
MvH albanen..
P.S längtar efter fiber:)

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

Det brukar nog aldrig vara några problem med Fiber-internet. Sen jag bytte från Alltele till Telia (jag tror det var i slutet av maj 2009) har vi haft en driftstörning. Jag tror att det var vid lunch tid eller nåt sånt där. Den dagen läste jag att Telia hade problem med sin e-post (om jag minns rätt). Jag kör Telia bredband via första telejacket.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heymid
Det brukar nog aldrig vara några problem med Fiber-internet. Sen jag bytte från Alltele till Telia (jag tror det var i slutet av maj 2009) har vi haft en driftstörning. Jag tror att det var vid lunch tid eller nåt sånt där. Den dagen läste jag att Telia hade problem med sin e-post (om jag minns rätt). Jag kör Telia bredband via första telejacket.

Inte via telejacket,möjligen genom en RJ45 nätverkskontakt om du talar om fiberanslutning,annars stämmer nog resten:)
MvH albanen..

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscaralexiusson
Är det bara jag som inte har drabbats? Hade en liten incident för ett par månader sen där nätet låg nere ett par timmar men annars har det fungerat helt felfritt i över 4 år nu med 8 Mbit/s. Har aldrig haft hastighetsförlust eller något liknande!

Jag tror att det samma driftstörning du tänker på som jag tänker på. Då hade vi ingen kontakt med internet i ett par timmar, men det fungerade sen vid 13.00-14.00 tiden på eftermiddagen tror jag.

Permalänk
Avstängd

telia är skit!! hade 8mbit adsl från dem som la ner varje timme i 3 min typ för cirka 1 år sedan bytte jag till BBB från samma station som telia såklart ... har inte lagt ner mer än kanske tre-fyra gånger på detta året ... har på det 24/7 dock cpar telefonen ibland säkert pga bög telia inte gillar BBB lol

Visa signatur

Vardagsburk: Pentium 3.4Ghz! 2x1gb DDR400, Abit AG8, 2100GB disk.

Foto: Canon EOS 40D + Sigma 18-50 F2.8 Macro + Canon EF 17-85 F4-5,6

Permalänk
Medlem

Har dagligen problem med telia Lägger alltid av på kvällen ett par gånger....

Vi har testat i princip allt som dom har sagt att vi ska göra. Byta modem, router, nätverkssladd, fixat jacken i huset m m.

Vi funderar på att byta till BBB

Visa signatur

5800X3D|Aorus Elite|32GB 3600MHz|6750 XT|Air 540|RM750X
PG279Q|VG259QM

Permalänk
Medlem

Mitt telia 24mbit adsl fungerar finfint.

18mbit ner och 2.6mbit upp. Inget krångel och väldigt sällan som det inte är uppe.

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ganjaman
telia är skit!! hade 8mbit adsl från dem som la ner varje timme i 3 min typ för cirka 1 år sedan bytte jag till BBB från samma station som telia såklart ... har inte lagt ner mer än kanske tre-fyra gånger på detta året ... har på det 24/7 dock cpar telefonen ibland säkert pga bög telia inte gillar BBB lol

Fick du ett nytt modem när du bytte till BBB? När du körde Telia så kanske var det ett dåligt modem som du hade. Kom ihåg också att när du kör DSL så ska du köra i det första telejacket, annars kan det bli störningar. Jag kör Telia, och modemet som de skickade till oss (jag tror att det kom med i abonnemanget) är jättestabil. När vi först bytte till Telia hade vi problem med att internet la ner, kanske var fjärde timme. Orsaken var felkopplade telejack. Det problemet fixades genom att vi kopplade om telejacken och kopplade in modemet i första telejacket. Nu tappar modemet internet kanske var tredje till var femte dag. Det brukar vara på kvällen, mellan kl 18.00 och 20.00. Men modemet får alltid tillbaka kontakten av sig själv. Det tar högst 30 sekunder tror jag. Men det kanske har någonting med DHCP i modemet att göra. Någonting med WAN IP i modemet. Jag verkar inte kunna komma åt inställningarna i Zyxel-modemet genom ip.

Permalänk
Medlem

Mitt telia adsl har i princip funkar felfritt i 9 års tid. Hade lite problem i början med att skiten tappa kontakten med telestationen, men sen de fixade det så har det tickat på kanon.

Permalänk
Medlem

mitt fiber 100/100 funkar fint..... vad mer ska jag sega ??

Permalänk

därför att dem är ägda av staten likaså SJ och om du har åkt med SJ hur många gånger har du kommit itid eller att tåget ej har kunnat starta P.g.a Löv på spåren

Visa signatur

Asus: Bara vi har äkta USB 3.0 och SATA 6,0 Gbps
[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/w47khy.png[/img]

Permalänk
Medlem

Mitt Telia ADSL har oxå iprincip funkat felfritt de senaste 10åren. eller ja nästan 10. Var så länge sen man skaffa det så vet inte exakt årtal. =P
Men slutsatsen e iaf att de nästan aldrig e nere. De fel jag har haft har varit hemifrån.
Modem, router, enskild dator osv.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

jag har telia stadsnät...... FUNKAR DÅLIGT! FELIA!

Får pingspikes i css lite nu och då har tex inte kunnat spela på hela kvällen då telia tydligen bestämmt att nu ska jag ha 100 i ping....

Permalänk
Medlem

Har haft telia under större delen av de senaste 7-8 åren, då adsl, innan dess isdn och även vanligt modem. (förutom en period i gbg då jag körde comhem).

Har säkert varit nere ett par dygn, totalt sett under alla år då, tycker inte jag är mycket ??

Enda rejäla driftstörningen var när blixten slog ner med väldigt kraft i närheten och en lan-port på mitt modem brann..

Så att det skulle krångla ser jag som bull..

/EDIT: bodde däremot hos en polare som hade bbb, över dsl, där kan man snacka om problem, mer downtime på en vecka än vad jag hade per år, detta konstant, gick ner varenda kväll några minuter..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd

Vet inte, men dom flesta klagar på att Telia är dåliga, kan ni inte prova att starta om Modem och Router obland oxå? kan ju var det ´som är problemet, ser lixom mest folk som det funkar bra för så mitt tanke är att det bara är en MASSA SKIT BAKOM SPAKARNA!

MVH

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jensih
jag har telia stadsnät...... FUNKAR DÅLIGT! FELIA!

Får pingspikes i css lite nu och då har tex inte kunnat spela på hela kvällen då telia tydligen bestämmt att nu ska jag ha 100 i ping....

Sitter med Telia Stadsnät jag med! har som högst haft 34 i ping då Tankade jag i 6Mbit samtidigt...

Permalänk
Medlem

Ni som har bytt från en operatör till en annan och fått bättre och tror det är pga operatören har oftast fel.
Det som troligen har hänt är att ni har haft en dålig primär eller säkundär kabel som kopplades bort med första ispen.
Sen har ni fått en bättre som det helt enkelt fungerar med, bättre felanmäla och låta teknikerna hitta de dåliga kablarna för alla operatörer kör nästan samma utrustning i stationen.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

Telia FiberLan här.. inga problem

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Kör med Telia ADSL 8 Mbit funkar klockrent

Visa signatur

Stationär: EVGA X299 Micro | Intel Core i7 7740X | GeForce GTX 1060 6GB | Kingston HyperX 16GB 2666 MHz | WD Blue 3D NAND SSD 500GB
Tillbehör: 3 x LG 21,5" | Corsair Vengeance K65 | Deathadder | Astro A40
Bärbart: MacBook Pro 13" -10 | iPad 2 16Gb

.: Citera för svar :.

Permalänk
Medlem

Som jag sa tidigare, fiber brukar inte ha några problem. Dock är det ganska dyrt, eller har jag fel? Men jag tänker ju så här att Telia är ju ett så pass stort företag att man förväntar sig att Telia kan det här (Telia är Sveriges största telekommunikationsföretag). Det är i alla fall bättre än AllTele. Jag kommer ihåg en gång (tror det var AllTele) hade problem. Internet bröts kanske var 10:e sekund, så det gick inte ens att ladda ner en film för nedladdningen avbröts då. Än så länge så har det varit bra med Telia för min del.

Permalänk
Medlem

Det senaste problemet med Telia var ju den avgrävda optokabeln som orsakade stora störningar. Jag tror att det var bara de Telia-kunderna som bodde mellan Stockholm och Uppsala som drabbades. Men frågan är: hur kan man få för sig att gräva av en kabel?

Permalänk
Medlem

Har inte heller haft några problem. Har haft telia i 9år å Har lagt ner 1 gång å då va det mitt i natten. Å då rök allt utom telefonen. Å jag bor i en liten håla. Så Jag kan inte klaga.