Jag har surfat runt här på swec en tid för att förbereda ett köp av ny dator och nu har jag plockat ihop ett förslag från Inet som ligger ungefär på min budget. Är detta paket "välkomponerat"?
Mina förutsättningar är:
Budget ca 6000kr
"Hushållsdator" för mail, surf, foton, office o liknande
Inget spelande, ingen överklockning, hyggligt tyst
Den ska vara "framtidssäker" på så sätt att det ska gå att uppgradera på ett vettigt sätt om 2-3 år med ny processor, grafik, minne mm
DDR2 var min första tanke men tänkte om till DDR3 pga framtida uppgraderingar. Vad tjänar jag på ddr2?
Bygga själv är ju tänkbart, får se om jag vågar ta steget...
Finns det några delar i mitt paket som inte lirar så bra ihop?
denna kommer garanterat vara 10x bättre för 400 kr mer
att montera själv är det lättaste som finns.. har man väl gjort det 1 gng så kommer man skratta åt hur lätt det är
Ursprungligen inskrivet av thedarre denna kommer garanterat vara 10x bättre för 400 kr mer
att montera själv är det lättaste som finns.. har man väl gjort det 1 gng så kommer man skratta åt hur lätt det är http://geting.se/image.php/198767-kanske kansje.jpg
jag skulle absolut inte våga chansa med ett Ace-agg... Kan bli väldigt dyrt om det skulle smälla.
Tycker andra paketat som "thedarre" visar ser mycket lovande ut, om du nu vågar sätta ihop den själv så borde du nog köra på något i den stilen, lämnar mycket rum för framtida uppgraderingar.
Glöm i så fall inte antistatiskt armband, och personligen skulle jag byta grafikkort till nividias nya, inte för jag är en fan av företaget, men om du inte ska spela så borde deras GT220/210 a vara mer än nog, samt att dom drar betydligt mycket mindra el... om jag inte är helt ute och cycklar.
Ursprungligen inskrivet av thedarre hur stor tror du chancen är..
Den datorn kommer inte dra mycket alls
jag sa inte att chansen var stor, men jag skulle ändå satsa på något som man vet håller. Köra rysk roulette med nätaggregat är ingen höjdare när det väl smäller.
Eftersom båda alternativ-förslagen har innehållet externa grafikkort skulle jag säga att om du inte ska spela är det onödigt att köpa ett externt grafikkort, det integrerade grafikkortet är bättre än många gamers tror (när man inte ska spela dvs).
Jag skulle valt chassit som thedarre valde andra gången. Du behöver bara ett dyrt chassi om du kör med en energislukande processor och ett ännu mer energislukande grafikkort och vill ha allt tyst. Annars går det lika bra med ett billigt chassi.
Corsair-aggregaten kan bytas ut mot ett 400W-aggregat från FSP. Jag skulle inte rekommendera ngt annat aggregat än FSP i den lägre prisklassen. Inte heller ngt nätaggregat som "följer med" ngt chassi. Jag vet inte om det finns ngn anledning att köpa ett dyrare (Corsair) aggregat bara för att det ska kunna återanvändas om 2-3 år (det är svårt att säga vad som krävs om 2-3 år).
Om du vill ha den framtidssäker i att den ska hålla länge kanske en processor med fyra kärnor skulle vara ngt. Inet har t.ex. "AMD Athlon2 X4 620 2,6Ghz, AM3" för 1010:-. Skulle tro att datorn i så fall skulle klara sig även över nästa uppgradering (som jag antar blir en SSD som systemdisk).
Tack för synpunkter! Athlon2 X4 620 2,6Ghz och ett FSP-agg med ett billigare chassi ( Antec 300?) ska jag ta mig en funderare på. Iofs är inte hundralapparna avgörande men jag tyckte att detta var en lagom budget med tanke på att jag inte spelar (just nu... men om ett par år kanske tiden finns )
Vad tror ni om möjligheterna att uppgradera processor med ett M4A785TD om ett par år, kvalificerad gissning?