Permalänk
Medlem

Säga vad man vill men telia har f-n så mkt bättre tillförlitlighet än dom andra. Dom äger en rätt stor del av stamnätet dessutom i sitt andra bolag.

Jag har mestadels kört telia och i stort sett bara haft avbrott när utrustningen klöddat eller när åska/storm liknande varit framme..

Första lägenheten hade jag bostream först och bytade sen till telia när dom släppte sin 8/0.8 tjänst. Bostream fungera utan problem och likaså telia.

Sen nästa lägenhet var samma sak, telia igen och inga problem.

BBB däremot eller rättare sagt telesnor (då gamla BBB fungerade mkt bättre) har jag inget gott att säga om. Vid ett tillfälle där jag flyttade till ny lägenhet (nybyggd) så skaffade jag telesnor 24/1 och det var strul vid inkoppling och sen efter några månader sjönk hastigheten utan vidare. Om ni vill läsa hela den långa historien så återfinner ni den här med grundlig genomsökning för er som tror att det är fel hos mig.. http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Jag har sedan dess satt ett kryss över telesnor som bredbandsleverantör för adsl..

Numera har jag flyttat till hus och ville komma undan lite billigare, skulle testa tele2 och dom sa i kundtjänst att jag var tvungen att starta ett pstn telenr först för att dom skulle kunna se om det gick att skicka ut bredband här.. Skaffade det och ringde tillbaks till dom sen såfort jag fick ton i luren.

Det var tydligen inga problem att få 24/1 så det skulle dom ordna, veckor gick... otålig som man var med nytt hus men ingenting att kommunicera med omvärlden med. Ringde efter ca 2veckor och frågade hur det gick så sa dom nån vecka till.. Efter den veckan fick jag ett brev i lådan som sa att jag kunde inte få bredband till min adress.. Måttligt sur, ringde in till dom och frågade vad det är frågan om. Dom svarade sen igen att nä det ska inte vara några problem, vi sätter dig på högprio så 1-2veckor sa dom nu... väntade 2veckor och ringde igen.. Vad händer? Då sa dom senare att det fanns nått tekniskt förhinder som gjorde att dom inte kunde koppla in det och jag orkade inte dividera mer om detta så jag sa upp tele abbet med omedelbar verkan med anledning av händelserna. Kom en slutfaktura för det som jag hade ringt och en uppsägningsavgift!! Ringde in och fick den makulerad också! (uppsägningsavgiften alltså) Fräcka jävlar. Jag nämnde givetvis för dom att ni sa att ni kunde leverera men vad hjälper det... Något oseriöst, möjligen nån praktikant eller nått annat emellan men skitsamma där gick 5 veckor åt skogen..

Ringde telia och beställde kombiabb me tv,iptele och bredband.. inga problem.. tog knappt 2veckor sen lös det i modemet och fick en speed på ca ~14mbit ner och 2mbit ut.. Detta har jag kört med nu i över ett år problemfritt..

Har ni problem med telia så borde ni prova byta modem och ev router innan ni klandrar telia. Givetvis även kolla jacken, kablar, prova med annan dator etc.. Väldigt många gånger är det inte fel hos leverantör men ibland kan det smyga in. Jag vet fortfarande inte vad det var som strula hos Telesnor tex.. Kanske nån av deras underleverantör, dslam ja gud vet vad...

Permalänk
Medlem

Kunskapsnivån på en del idioter i tråden är chockerande låg verkar det som.

Telia är inte statligt ägt i den mån att staten styr och stället över hur bolaget ska agera. Glöm den gamla Televerket-tiden, det är flera år sen staten sålde ut verksamheten, visst äger dom aktier i bolaget men dom styr verkligen inte över bolaget. Lika lite som dom styr över någon annan operatör.

Om det inte fungerar, kontakta support och är du säker på att det inte är din utrustning som felar så skickar dom ut en tekniker som utreder felet och dom skickar om och om igen tills det är fixat (dom skickar tekniker även om du inte felsökt men då finns alltid risker när det gäller vem som ska betala för teknikern). Är det fel hos dig så får du kostnaden för teknikern och det är rimligt, varför ska en operatör betala en tekniker som konstaterar att du har en dassig router eller kabel någonstans? En majoritet av alla fel som uppstår beror på kundägd utrustning. Har själv råkat ut för dåligt kablage och routrar som bråkar och det kan hända precis vad som helst men att skrika "JÄÄÄVLA FELIA" när problemet kan vara ditt eget och det dessutom utan att ens felsöka ordentligt är ren och skär idioti.

Spelar ingen roll vilken operatör det gäller, okunskap och dumhet = folk skriker skällsord om operatören utan att ens veta var felet verkligen ligger och dom som oftast blir drabbade är dom stackars satarna som sitter i första linjens support och tar emot skiten, oftast helt omotiverad sådan.

Skrämmande att på ett datorintresserat forum att se sånt här, ni borde helt enkelt fatta bättre.

Telia har sina fördelar såväl som nackdelar men att dom skulle vara sämre än någon annan operatör är ett konstigt påstående. Dom är störst och har flest kunder, om 0.001% av deras kunder upplever problem så är det långt många fler än en mindre operatörs, inte helt konstigt att dom har fler kunder med problem som en ren följd av det, betyder inte att dom är sämre men inte bättre heller. Alla operatörer får fel i någon form då och då. När det drabbar just Telia finns det dock en stor skillnad, Telia särbehandlas i både media och av PTS. Det är nackdelen med att vara störst. Ett stort bolag syns mest, det är bara naturligt.

Jag har i dagsläget ett litet bolag som heter T3 som operatör, mailen har strulat som fasen i ett bra tag nu, ofta kommer man inte ens åt den och (i detta nu t.ex så går det inte alls att logga in i webmailen) inte fan kommer det stå om det på aftonbladets löpsedel imorrn inte. Varför skulle det? Dom flesta vet knappt vilka T3 ens är.

Tänk till lite mera, det vore betydligt mer givande att läsa poster som inte luktar kiss och fjortis. Det är verkligen inte svårt, om man inte är en idiot vill säga.

Visa signatur

|i5-3570k osv.. |
|Linn Renew Klimax DS/D|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn UNIK|
|Sony HW-50|Grandview Cyber Tab-Tension 92"|Dune HD Base 3D|

Permalänk
Medlem

Var med på telias adsl 512kbit när det släpptes för kanske 10 år sen och har haft telia sen dess? Har nog aldrig haft något större strul...nedkopplad 1 gång per år utan att överdriva?

Visa signatur

Avdankad quake3-spelare...

Permalänk
Medlem

Det som jag skulle kunna klaga hos Telia är väl till viss del supportpersonalen. Men antar att det är nog likadant med alla operatörer. Kunskapen är nog inte så hög hos dom flesta i supporten, dock ibland har man tur och får prata med någon som har lite kunskap. Men oftast har man inte den turen, utan antagligen någon som bara följer en lista och säger saker. Sen kör dom en mätsignal och man får dividera länge att det inte är fel i min utrustning, vilket jag vet med 100% säkerhet, men ändå påstår dom att det är modemet.

Det var så i den senaste felet jag hade med adsl-24, fick kanske 9 mbit ner, men sen började den bryta anslutningen för korta stunder, kanske 5-10 minuters mellanrum. Nu visste jag att det inte berodde på modemet eller splitter, hade testat flera. Men dom påstod att det inte var fel på deras system, eftersom när dom körde signalen visade den kontakt och hyfsad hastighet. Och när man ville felanmäla så hotade dom nästan med kostnaden om det är fel på egen utrustning, vilket gjorde att man drar sig från att felanmäla, trots att man vet att det inte är fel på egen utrustning.
Hur som helst så felanmälda jag tills slut, och efter några dar mar tekningen där och grejade, och sen ringde till mig så jag skulle kolla om det funkade och sa att jag skulle nog bli glad överraskad. Han hade bytt till en annan station och kunnat förkorta ledningen med 1,5k km.
Efter det fick 18mbit ner och hur stabil som helst med samma utrustning.
Och nu har jag bytt till telias fiber sen 2 dagar.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shike
Kunskapsnivån på en del idioter i tråden är chockerande låg verkar det som.

Telia är inte statligt ägt i den mån att staten styr och stället över hur bolaget ska agera. Glöm den gamla Televerket-tiden, det är flera år sen staten sålde ut verksamheten, visst äger dom aktier i bolaget men dom styr verkligen inte över bolaget. Lika lite som dom styr över någon annan operatör.

Om det inte fungerar, kontakta support och är du säker på att det inte är din utrustning som felar så skickar dom ut en tekniker som utreder felet och dom skickar om och om igen tills det är fixat (dom skickar tekniker även om du inte felsökt men då finns alltid risker när det gäller vem som ska betala för teknikern). Är det fel hos dig så får du kostnaden för teknikern och det är rimligt, varför ska en operatör betala en tekniker som konstaterar att du har en dassig router eller kabel någonstans? En majoritet av alla fel som uppstår beror på kundägd utrustning. Har själv råkat ut för dåligt kablage och routrar som bråkar och det kan hända precis vad som helst men att skrika "JÄÄÄVLA FELIA" när problemet kan vara ditt eget och det dessutom utan att ens felsöka ordentligt är ren och skär idioti.

Spelar ingen roll vilken operatör det gäller, okunskap och dumhet = folk skriker skällsord om operatören utan att ens veta var felet verkligen ligger och dom som oftast blir drabbade är dom stackars satarna som sitter i första linjens support och tar emot skiten, oftast helt omotiverad sådan.

Skrämmande att på ett datorintresserat forum att se sånt här, ni borde helt enkelt fatta bättre.

Telia har sina fördelar såväl som nackdelar men att dom skulle vara sämre än någon annan operatör är ett konstigt påstående. Dom är störst och har flest kunder, om 0.001% av deras kunder upplever problem så är det långt många fler än en mindre operatörs, inte helt konstigt att dom har fler kunder med problem som en ren följd av det, betyder inte att dom är sämre men inte bättre heller. Alla operatörer får fel i någon form då och då. När det drabbar just Telia finns det dock en stor skillnad, Telia särbehandlas i både media och av PTS. Det är nackdelen med att vara störst. Ett stort bolag syns mest, det är bara naturligt.

Jag har i dagsläget ett litet bolag som heter T3 som operatör, mailen har strulat som fasen i ett bra tag nu, ofta kommer man inte ens åt den och (i detta nu t.ex så går det inte alls att logga in i webmailen) inte fan kommer det stå om det på aftonbladets löpsedel imorrn inte. Varför skulle det? Dom flesta vet knappt vilka T3 ens är.

Tänk till lite mera, det vore betydligt mer givande att läsa poster som inte luktar kiss och fjortis. Det är verkligen inte svårt, om man inte är en idiot vill säga.

telia är visst statligt bevis finns här
http://www.bolagsfakta.se/index.php?option=com_comprocontent&...

Visa signatur

Asus: Bara vi har äkta USB 3.0 och SATA 6,0 Gbps
[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/w47khy.png[/img]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AMD_for_life
telia är visst statligt bevis finns här
http://www.bolagsfakta.se/index.php?option=com_comprocontent&...

De äger aktier som påpekas tidigare i tråden. De ska inte ha något större inflytande än till exempel Swedbank fonder som också står som ägare.

Det är inte ett statligt företag som Systembolaget som lyder direkt under staten. TeliaSonera är ett företag i mängden av andra företag och har INTE ensamrätt på kommunikation som förr i tiden. Varför de är så stora är för att de äger de flesta näten som byggdes under den tiden. Men annars råder det fri konkurrens, eller ska råda det i alla fall.

EDIT: Vill ni veta mer om ägandeförhållanden och vinster så har jag länkat till årsredovisningen 2008: http://www.teliasonera.se/arsredovisning/2008/sv/Ovriginforma...

Visa signatur

Är en helt vanlig ekonom...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AMD_for_life
telia är visst statligt bevis finns här
http://www.bolagsfakta.se/index.php?option=com_comprocontent&...

Nej. Du har fel. Som så många andra som tror det du tror. Lär dig vad ett AB är för något och hur ägarinflytande bland annat fungerar. Argit länkade till en del intressant information. En annan bra ide för dig om du är intresserad är att börja läsa www.Di.se , fruktansvärt allmänbildande och du får ett ökat förstående kring vad som händer med dom olika svenska aktiebolagen som finns.

Otroligt att den här skrönan om Televerket och Telia fortfarande finns kvar, detta trots att staten tom gjorde det till en jättegrej när dom sålde ut den gamla statliga verksamheten. Visst var det urbota korkat att dom gjorde det men det betyder inte att det inte har hänt som en del folk verkar tro. (jag kan förstå om agda 82 inte förstår bättre men datorintresserade ungdomar borde fatta bättre)

Systembolaget är statligt. Televerket var statligt. Tulldata är statligt. TeliaSonera Sverige AB är ett aktiebolag, Skanska Sverige AB är ett aktiebolag. (AB i ett företagsnamn betyder just aktiebolag) Förstår du?

Visa signatur

|i5-3570k osv.. |
|Linn Renew Klimax DS/D|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn UNIK|
|Sony HW-50|Grandview Cyber Tab-Tension 92"|Dune HD Base 3D|

Permalänk
Medlem

Jag utgår inte bara från mitt område, utan jag utgår från Telia i hela Sverige.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heymid
Jag utgår inte bara från mitt område, utan jag utgår från Telia i hela Sverige.

För att besvara din ursprungliga fråga, Telia har egentligen inte mer fel än någon annan operatör. Telia har bara fler kunder. Dom har dock klara nackdelar i sin prisättning bland annat tycker jag men det är en helt annan femma.

Visa signatur

|i5-3570k osv.. |
|Linn Renew Klimax DS/D|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn UNIK|
|Sony HW-50|Grandview Cyber Tab-Tension 92"|Dune HD Base 3D|

Permalänk
Medlem

Jag är tacksam att jag har telia

Fick problem i början på sommaren med att efter en helg så dök min(a) uppkopplingar ner till 1,5mbit från 12/8mbit.

Efter många ringningar och prat med mina leverantörer.
Var väldigt komplicerat fel som jag fick reda på av en av teknikerna till slut.

Men åter till historien, har 2 linor in en från bbb och en från telia.

Båda visade såklart samma problem bbb var väldigt trevliga och erbjöd tekniker och sånt (som jag skulle få betala för om det var mitt fel) men det visste jag redan att det ej var.
Men spelade ingen roll han kom och mätte på min lina och det var viktigt att det endast var på bbb linan!

Efter 8veckor med skräp uppkoppling och ständiga nerkopplingar så får jag ett brev av bbb att dom sänker min uppkoppling till 2mbit då dom ej kan leverera mer.....
Ringer omedelbart och säger upp bbb och sedan ringer jag till telia, dom säger att dom kommer fixa problemet och dom ger inte upp efter 12v så hoppade äntligen hastigheten upp till det normala igen.

Ringer till telia och blir erbjuden det ena och det andra som plåster på såren.

Riktigt nice att dom inte bara ger upp som andra leverantörer!

Mvh
Phille

Visa signatur

Intel i9 13900k delid (4090) (Jobb/Lek)
Vattenkylning från EK på rubbet.

Permalänk
Medlem

Har haft en del problem med telias IP telefoni och även en massa strul med mina räkningar från telia. Problemet som jag ser det är att der support är helt värdelös, man har samma problem flera gånger men får prata med olika personer som inte har koll för fem öre på vad jag ringde om förra gången.
Äger inte Telia någon CRM system eller vad är det frågan om.

Har dessutom räknat ut att om jag inte själv hade haft kolla så hade jag fått betala in ca 2000 för mycket de senaste 2 åren. Jävla lurendrejare är va dom är...

Nu är jag bunden ett tag men jag kommer definitivt prova en annan leverantör efter avtalet gått ut!

Visa signatur

- Hon är säkert nåt monster.
- Men vadå? Hon har ju armar och ben och pratar normalt, det gör väl inte monster inte?
- Vi får väl se när vi slår ner henne.

Permalänk

Jag har haft Telia ADSL tidigare och just nu har jag deras "fiber LAN"
Jag har aldrig haft problem med dessa uppkopplingar.
Däremot hade jag rejäla problem med ADSL från Tele2

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LillOgi
Kör med Telia ADSL 8 Mbit funkar klockrent

Kör samma här och kan bara instämma, haft i 5år

Visa signatur

>>MSI K9A2 Platinum | Phenom 9850be 2.5GHz@2.9GHz | Kingston 4gb PC6400 | Asus EAH4850 512mb CF | Corsair vx550w | HDD 500gb<<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AMD_for_life
därför att dem är ägda av staten likaså SJ och om du har åkt med SJ hur många gånger har du kommit itid eller att tåget ej har kunnat starta P.g.a Löv på spåren

Löv på spåren är SJ inte ensamma om, häromkring är det enbart privat tågtrafik och de är försenade tid och otid. Löv på spåret har jag varit med om många gånger, roligt när tåget kör i 20-30 hela vägen.

Angående telia så felar de väll inte mer än andra när det gäller adsl?. Har haft fiber sedan långt innan adsl blev vanligt så har ingen personlig erfarenhet men känner många med telia som är nöjda. En sunkig leverantör är en sådan som Gotanet som härjade här för över 6 år sedan. Inte nog med att det var drivtsstörningar varje vecka, de kollade vad alla surfade på osv, sammarbetade med antipiratbyrån.

Tyvärr så skötte de även kommunens fiber ett tag i början, det fula var att rätt som det var så var hastigheten så usel att det knappt gick att surfa. Ringde supporten: Tyvärr, det är en i området som tankar film regelbundet och en som laddat ner crackfiler så vi måste styrpa hastigheten.

Tillslut så rekommenderade de telia som skulle få ta del av nätet senare. Sedan Telia tog över har alla jag vet varit nöjda. Idag finns det massvis med leverantörer att välja mellan men har aldrig hört om någon så dålig som Gotanet och de flesta kör fortfarande Telia.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag gillar Telia. Men det känns som att man hör så mycket om andra problem, problem på andra ställen i Sverige som inte påverkar mitt område. Till exempel den dära mjukvarubuggen (var det i somras?) som orsakade Telias kunder att bli utan telefon. Och den dära avgrävda optokabeln, den påverkade inte mitt område heller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heymid
Jag gillar Telia. Men det känns som att man hör så mycket om andra problem, problem på andra ställen i Sverige som inte påverkar mitt område. Till exempel den dära mjukvarubuggen (var det i somras?) som orsakade Telias kunder att bli utan telefon. Och den dära avgrävda optokabeln, den påverkade inte mitt område heller.

Avgrävda kablar är inget som drabbar en specifik operatör, det drabbar alla kablar i samma rör. Dessutom kan man aldrig lasta en operatör för det heller, det är knappast deras fel eller hur? Alla operatörer råkar ut för sånt. Hur tänkte du nu? Att det är Telias fel att en kabel blir avgrävd? *kliar sig i skallen*

Någon mjukvarubugg i telefoni känner jag tyvärr inte till så det kan jag inte uttala mig om. Jag undviker att läsa skandalpress som aftonbladet osv osv så jag brukar missa sånt här överlag. Det är mest den typen av "hornalistik" som ägnar sig åt att skriva skit och vinkla om saker och ting så nyheten blir obrukbar i det format den levereras. Läs gärna aftonbladet en vecka och läs samma dagar svd.se samt dn.se samt di.se och kanske också i viss mån idg.se och jämför hur man framställer "nyheter" och hur man vinklar saker och ting, då kanske du förstår vad jag menar. Svd och DN är bra mycket mer sakliga och skriver dom någonsin om t.ex Telia eller någon annan operatör så brukar det inte framställas som ett påhopp utan mer sakligt och faktabaserat och också med en kommentar från en pressansvarig från bolaget i fråga. Då vet man lite mer exakt vad som hänt och varför och vad som görs för att det inte ska ske igen i framtiden.

Och som jag också försökt förklara tidigare, så fort Telia har någon form av fel så tycker media i vissa fall att det är en jättenyhet. Råkar t.ex Tele2 ut för samma fel så skrivs det inte speciellt mycket om det. Råkar en ännu mindre operatör ut för något fel så är chansen ännu mindre att det skrivs om det någonstans.

Det är bara så det fungerar, inget konstigt med det egentligen.

Det jag tycker är relevant i långa loppet är, hur många kunder har en operatör, hur ser kundtillströmning samt kundmätningar av oberoende institut ut. Det är det enda tillförlitliga som finns. Är det så att Telia blöder kunder som lämnar till fördel för annan operatör så ligger det något i att Telia har problem, är det inte så så är nog 99.999% av deras kunder nöjda med att vara kunder. Såvitt jag vet har det inte framkommit någon rapport om att Telias kunder är missnöjda kunder, vet du av någon sådan rapport?

Visa signatur

|i5-3570k osv.. |
|Linn Renew Klimax DS/D|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn UNIK|
|Sony HW-50|Grandview Cyber Tab-Tension 92"|Dune HD Base 3D|

Permalänk
Medlem

lol vilken debatt, oavsett vilken isp man väljer, kommer i stort sätt alla att få sin access via telias koppar nät. skillnaden ligger i utrustningen och supporten, telias kunder får sina fel snabbare åtgärdat om dom är grövre magnitud eftersom det iaf är telias tekniker som lagar dessa.
själv kan jag tycka att telias utrustning är under all kritik.
fiber 4 the people

Visa signatur

| Win 10 | Fractal Desingn R4 | i5 3570K@4.2 | asusP8z77-v | 16gb corsair 1600cl9 | asus 1070 oc | NXT 750w | Noctua NH-D14 | Samsung SSD500Gb evo |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zecert
lol vilken debatt, oavsett vilken isp man väljer, kommer i stort sätt alla att få sin access via telias koppar nät. skillnaden ligger i utrustningen och supporten, telias kunder får sina fel snabbare åtgärdat om dom är grövre magnitud eftersom det iaf är telias tekniker som lagar dessa.
själv kan jag tycka att telias utrustning är under all kritik.
fiber 4 the people

Dom tekniker som operatörerna anlitar tillhör företagen Relacom, El-Tel, Sönnicö, samt en del andra mindre bolag. Väldigt få (om ens någon?) operatörer har egna fälttekniker som åker ut för att fixa fel. De enda fel som operatörerna själva kan åtgärda är konfigureringsproblem med dslams osv och det är knappast ett fel av grövre magnitud.

Dom som äger accessnätet (kopparn) är Skanova och dom har rätt hårda krav på sig att behandla alla operatörer lika. Polarn jobbar som verksamhetsutvecklare där och jag kollade upp detta med honom, skulle det visa sig att dom särbehandlar en operatör så skulle dom få på skallen av PTS rätt så omgående. Tydligen så var det lite si och så med det tidigare men det ska inte vara så numera i alla fall.

Vilken del av Telias utrustning är det du tycker är under all kritik? Den är i princip densamma som alla andra operatörers, vore intressant med något lite mera konkret här.

Fiber är framtiden ja, helt klart, och det märkliga är att just Telia är en operatör i framkant när det kommer till det. Konstigt värre.

Borde nästan få betalt av Telia för min tid i denna tråd..

Visa signatur

|i5-3570k osv.. |
|Linn Renew Klimax DS/D|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn UNIK|
|Sony HW-50|Grandview Cyber Tab-Tension 92"|Dune HD Base 3D|

Permalänk
Medlem

Jag bor på Gotland, Sveriges största ö, och jag kör Telia. Det är sällan problem med Telia på Gotland.

Permalänk
Medlem

Ni som kör Telia tillsammans med mig. Hade ni lagg i erat internet för några minuter sen? Jag hade det i alla fall. Men modemets DSL lyste ändå konstant grönt. DSL blinkade inte någonting. Den lyste bara grönt konstant (som den ska göra). Eller så kanske det var bara att någon laddade ner och eller upp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heymid
Ni som kör Telia tillsammans med mig. Hade ni lagg i erat internet för några minuter sen? Jag hade det i alla fall. Men modemets DSL lyste ändå konstant grönt. DSL blinkade inte någonting. Den lyste bara grönt konstant (som den ska göra). Eller så kanske det var bara att någon laddade ner och eller upp.

Den där typen av fel sker inte för användare nationellt sett, möjligen för dom som är kopplade till samma dslam och då är det bara ett visst område som påverkas, det vanliga är dock att det är problem för en enskild användare om det beter sig sådär om det är återkommande.

Brukar det blir så där för dig ibland? Har du någon router inkopplad? Kabel direkt till modemet? Vad är det för modem?

Visa signatur

|i5-3570k osv.. |
|Linn Renew Klimax DS/D|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn UNIK|
|Sony HW-50|Grandview Cyber Tab-Tension 92"|Dune HD Base 3D|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shike
Den där typen av fel sker inte för användare nationellt sett, möjligen för dom som är kopplade till samma dslam och då är det bara ett visst område som påverkas, det vanliga är dock att det är problem för en enskild användare om det beter sig sådär om det är återkommande.

Brukar det blir så där för dig ibland? Har du någon router inkopplad? Kabel direkt till modemet? Vad är det för modem?

Jag har en router inkopplad till modemet. Det var första gången sen vi bytte till Telia som internet laggade för mig, och jag har haft Telia i 5 månader.

Permalänk
Medlem

Om dls fortsätter lysa är det alltid routern som skapar problemet.
Händer det fler gånger kan det vara en bra idé att kolla changenotes på firmwaren.
Tex *tips* om man har en dlink 655 är det en bra idé att ladda hem den amerikanska senaste firmwaren istället för den europeiska då den fixar en dhcp krasch bugg.
Pinsamt att dom har kommit till version 1.2 och förbi utan att lyckats fixa en så lätt grej som stabil dhcp ack.
Nåja, routern är kompetent som fan och visar imo på hur kassa routertillverkare egentligen är på att skriva stabil firmware.

Btw, Shike har helt rätt i att man borde kunna förvänta sig att users på detta forum ska ha bättre koll och inte skriva saker som "Jag har kollat ALLT men likafullt säger Telia att det är min router det är fel på. Jag VET att det inte är den."
Står det inte Cisco på din router är det förmodligen den som är felet om din isp säger det.
Dessutom stämmer det att Telia inte har fel oftare än andra operatörer.
För att ge ett perspektiv på det hela gör jag så att jag går in på aftonblaskans hemsida och gissa vad som står absolut högst upp: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5971283.ab
Fatta vilken jävla nyhetstorka dom har!
Inte konstigt att dom skriver om när faktiskt 500 kunder på lidingö får en kabel avbruten. Det är juh jordens undergång, eller hur?
Kollar man på Al Jazeeras hemsida står det konstigt nog inget om Annas sexmissbruk och ändå behandlar aftonbladet detta som en så stor nyhet att dom låter artikeln ta upp ett jättelikt utrymme på deras webb.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Har själv haft telias adsl 24/2,5 mbit nu i runt 4 år och det har endast varit en driftstörning som telia förvarnade om i ett brev hem i förväg:))
Så jag är nöjd,jag har också flyttat för 4 månader sen och jag hade på min gamla address med 110 meter till växeln 19,4/2,8 ner/upp och på den nya addressen 17,5/2,6 ner/upp med 900 meter till växeln.Allt enligt bredbandskollen.se och speedtest.net som visar nästan exakt samma.Så jag är helnöjd faktiskt med telias adsl.Sen angående svensson så kan jag delvis hålla med,många svenssonkompisar jag känner undrar varför deras adsl krånglar och bryter nätet så ofta när dom inte har kopplat modemet i förstajacket hemma utan i 2 eller 3dje jacket fastän det utförligt förklaras på telias hemsida varför trådlösa telefoner faxar och dylikt skall sitta efter modemet.Men lik förbannat kopplar folk modemet på ett senare telejack:((
Klart att det krånglar då.
MvH albanen..
P.S längtar efter fiber:)

Grattis.:) Kan bara gratulera.:) Du har haft tur: De flesta har, om vi ska vara snälla, "otur" med telia.

Det är ungefär som att vara general för hitler: räkna med att *alltid* bli gapad och utskälld när du går in till honom, och om den sista generalen/personen som glider in inte blir utskälld för att han inte orkar skrika eller för att han är på gott humör oavsett så hade siste gubben in tur.

Menar inte att Telia är hitler eller så utan menar att det är en regel snarare än undantag att du får "otur" när du har med telia och göra än att du får den tur som albanen beskriver ovan.:) Telia tänkte nog "nä gubbar nu gör vi det här ordentligt så vi kommer hem till kärringen och kaffet" när de installerade albanens stolpar etc. Så visst kan man ha tur.

Jag råkade vara ledig när ett första jack skulle dras in: han som gjorde det berättade att när han var ute på uppdrag av telia (var tyvärr tvungen att ha dem vid det aktuella tillfället) men att han inte brydde sig utan vanan gjorde att han skruvade ihop det hela och det fick bli som det blev. Att han var noga och omsorgsfull i mitt fall berodde på att vi upptäckte att vi jobbat inom ett annat yrke tidigare där sammanhållningen är god.:) Men synd för alla andra som får ett halvdant jobb gjort för att de är stressade och för att installera jack inte är deras främsta uppgift.:P

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enkronan
Grattis.:) Kan bara gratulera.:) Du har haft tur: De flesta har, om vi ska vara snälla, "otur" med telia.

Det tror jag absolut inte stämmer. Saken är väl den att det är endast de som upplever problem som postar på forum eller bloggar om dem. Eftersom Telia har mycket fler kunder än någon annan ISP därute betyder då samtidigt att det, proportionellt, verkar vara många fler som klagar - medans det i verkligheten säkert ligger, procentuellt, ganska likt de flesta andra.

De av oss som Telia leverar en felfri tjänst till sitter helst här utan att göra ljud av sig. Jag tillhör själv den gruppen som har haft Telia i många härrans år utan något som helst problem, enda gången det varit driftsstop var när åskan slog ner och tog med sig elektronik ifrån halva bygden, men ändå lyckades de få sin central up and running inom 24 timmar.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

Ser ut som att många har problem med att se att en entreprenör är ute och gör jobb på linan och i jack, inte Telia själva.
Relacom är oftast skitkassa tekniker och det är kanske därför så många får kicken från Relacom oxå.
Naturligtvis finns det många duktiga tekniker oxå på Relacom.
Om man är så okunnig att man inte kan skruva i 2 sladdar i ett telefonjack kanske man inte ska jobba som tekniker men av alla som hänger här på forumet borde man väl kunna kräva att om du fixar att överklocka socket 775 borde du nog vara så pass teknisk att du kan skruva upp ditt telefonjack och kolla så att det är korrekt kopplat oxå.
Jag kan helt klart hålla med om att det är tragiskt att man måste känna hantverkare personligen för att dom ska göra ett bra jobb.
Man ska nog vara glad om det är en kass kabeltattare man stött på och inte att det är den killen som renoverade ditt badrum. Vattenskador är helt klart dyrare än att köpa en stjärnmejsel för att skruva upp telefonjacket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dezo
Ser ut som att många har problem med att se att en entreprenör är ute och gör jobb på linan och i jack, inte Telia själva.
Relacom är oftast skitkassa tekniker och det är kanske därför så många får kicken från Relacom oxå.
Naturligtvis finns det många duktiga tekniker oxå på Relacom.
Om man är så okunnig att man inte kan skruva i 2 sladdar i ett telefonjack kanske man inte ska jobba som tekniker men av alla som hänger här på forumet borde man väl kunna kräva att om du fixar att överklocka socket 775 borde du nog vara så pass teknisk att du kan skruva upp ditt telefonjack och kolla så att det är korrekt kopplat oxå.
Jag kan helt klart hålla med om att det är tragiskt att man måste känna hantverkare personligen för att dom ska göra ett bra jobb.
Man ska nog vara glad om det är en kass kabeltattare man stött på och inte att det är den killen som renoverade ditt badrum. Vattenskador är helt klart dyrare än att köpa en stjärnmejsel för att skruva upp telefonjacket.

Vad får du att just Relacom-tekniker är sämre än andra entrepenörer? Relacomtekniker brukar oftast vara gamla Televerket-tekniker och har ton med erfarenhet i ryggen.

Varslet de hade nyligen berodde på den ekonomiska krisen som många företag lider av just nu. Inte pågrund av att de har sämre kunskaper.

Förklara dig.

Permalänk
Medlem

Jag har två saker att säga:

1. Att vi tappade internet vissa dagar trots att modemet var inkopplat i första telejacket var nog för att det var en dator som var inkopplad till routern via ethernet-kabel. Den datorn kör nu trådlöst. Ethernet-kabeln som går från datorn till routern är fortfarande inkopplad, men den är nu avaktiverad i Windows XP, så han kör trådlöst på den datorn nu.

2. Jag är nästan helt säker på att anledningen till att internet laggar (eller kan lagga) ibland för enheterna anslutna till routern trådlöst (Wi-Fi) är att routern är bara några meter ifrån en trådlös telefon. Jag tror att det bara är trådlösa enheter som påverkas.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lojje
Vad får du att just Relacom-tekniker är sämre än andra entrepenörer? Relacomtekniker brukar oftast vara gamla Televerket-tekniker och har ton med erfarenhet i ryggen.

Varslet de hade nyligen berodde på den ekonomiska krisen som många företag lider av just nu. Inte pågrund av att de har sämre kunskaper.

Förklara dig.

Det är väl lite det jag menar oxå, dvs att om man jobbat i 15 år med att få folks telefoner att fungera blir man inte automatiskt bra på adsl felsökning.
Glöm inte att jag skrev att många är duktiga men om dom inte har rätt utbildning spelar det ingen roll hur grym dom är på annat.

Vist kan ett företag få en större ekonomisk kris än den generella om det är så att andra företag erbjuder samma produkt till samma pris men har högre lösningsgrad?

Permalänk
Medlem

Telia är väldigt stora. Dom har omfattande nät över hela världen.
Är man stora har man oftast också väldigt många kunder och då påverkas därmed ett stort antal kunder när det blir något fel och det skapar mycket skriverier.
Sen har jag hört att Telia sparkat en hel del folk de senaste åren. Folk som sett till att saker fungerar. Sådanna tekniker märks oftast inte när de gör ett bra jobb eftersom "det fungerar" inte märks lika mycket som "det fungerar inte" och om det fungerar så varför ska vi ha en massa nissar som bara sitter och rullar timmarna?