Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Jag kör också Linksys WRT54GL men har bara 10/10 comhem. Jag har för mig den inte klarar mer än sisådär 30 Mbit/s från internet, men för min del räcker det mer än väl då mitt bredband är slöare. Så det kanske ändå är så att du maxar din router helt enkelt. Någon kommentar på prisjakt påstår att throughput ökar från 30 Mbit/s till 45 Mbit/s om man stänger av det trådlösa nätverket i routern och han körde då med tomato firmware.

Enligt denna tråden lär den maxa på 55 Mbit/s:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=8239...

har haft en sådan router och tycker den varit väldigt kvick. får dock bara ut 15mbit här hemma så jag vet inte när den flaskar.

Är det så att den flaskar vid 30mbit så hjälper det säkerligen med att stänga av wifi, brandvägg etc.

Jag har fått drastiska ökningar när jag stängt av sådana funktioner på andra routrar.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Jag kör också Linksys WRT54GL men har bara 10/10 comhem. Jag har för mig den inte klarar mer än sisådär 30 Mbit/s från internet, men för min del räcker det mer än väl då mitt bredband är slöare. Så det kanske ändå är så att du maxar din router helt enkelt. Någon kommentar på prisjakt påstår att throughput ökar från 30 Mbit/s till 45 Mbit/s om man stänger av det trådlösa nätverket i routern och han körde då med tomato firmware.

Enligt denna tråden lär den maxa på 55 Mbit/s:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=8239...

Jag får bara ut 17mbit från min laptop med trådlöst och utan att ha kabeln till stationära i. Har inte provat att bara köra med LAN

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragin Pig
har haft en sådan router och tycker den varit väldigt kvick. får dock bara ut 15mbit här hemma så jag vet inte när den flaskar.

Är det så att den flaskar vid 30mbit så hjälper det säkerligen med att stänga av wifi, brandvägg etc.

Jag har fått drastiska ökningar när jag stängt av sådana funktioner på andra routrar.

Jag har stängt av alla mina brandväggar och får som sagt ändå bara ut 17mbit

EDIT: Testade att köra LAN med routern och då fick jag ut nästa exakt 50/10mb, med 1 dator inkopplad. Vad finns det jag kan göra för att få högre hastighet med mitt trådlösa nu då? Eller förresten, kom på att denna tråden handlar om usenet, inte min långsamma trådlösa anslutning.

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

Nytt erbjudande från Astraweb. 8 USD/mån, enda kruxet är att det är en årlig klumpsumma som måste betalas.

http://www.news.astraweb.com/specials/96-yearly.html

Har förresten tre Newzbin invites tillgodo. Först till kvarn (PM)!

EDIT: Slut på invites.

Permalänk

Vet inte hur nytt det är men nu ingår 50 anslutningar ifall man kör på "Diamond" planen (30 USD/månad, unlimted och 256 bit SSL) ifrån GigaNewz. Kan ju vara något för alla med >=100 Mbit/s som är oroliga över att inte kunna maxa sina linor med 20.
https://secure.giganews.com/signup/

Edit: "Kan ju vara något för alla med >=100 Mbit/s som är oroliga över att inte kunna maxa sina linor med 10." ändrat till "Kan ju vara något för alla med >=100 Mbit/s som är oroliga över att inte kunna maxa sina linor med 20.". Dumt misstag av mig, kör astra själv så

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nog maxar jag mina 100Mbit fint med Astraweb och 20 connections.
30 dollar per månad känns lite mycket när det funkar utmärkt hos Astraweb för 11 dollar.

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av depeo
Nog maxar jag mina 100Mbit fint med Astraweb och 20 connections.
30 dollar per månad känns lite mycket när det funkar utmärkt hos Astraweb för 11 dollar.

Trevligt att höra!

Jag sitter på 24mbit adsl just nu, men Fiber håller på att dras in i lägenheten just nu. Nu vet man att 100 kommer maxas också! underbart

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av depeo
Nog maxar jag mina 100Mbit fint med Astraweb och 20 connections.
30 dollar per månad känns lite mycket när det funkar utmärkt hos Astraweb för 11 dollar.

Har du provat att minska antalet connections? 20 connections innebär inte automatiskt att det är gränsen för att maxa sin lina. Oftast räcker det med 8-12. Onödigt slit på hårddisken i annat fall.

Permalänk
Medlem

Testade precis!
Maxar linan med 9 connections. Utmärkt!

Slapp även problemet med att Unison får badboll och vägrar visa något innan hela kön är hemtankad

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zzyzx
Har du provat att minska antalet connections? 20 connections innebär inte automatiskt att det är gränsen för att maxa sin lina. Oftast räcker det med 8-12. Onödigt slit på hårddisken i annat fall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av depeo
Misstänker att Newzbin är dyrt och överskattat, hittar det mesta här:
http://www.newzleech.com/
http://www.merlins-portal.net/Vbulletin/nzblist.php
http://www.nzbsrus.com/nzbbrowse.php
http://www.binsearch.net/
http://www.nzbmatrix.com

Nja, newzbin är himla bra, plus att det kostar något som 5 $ för ett helt år, om man köper under jul kampanjen har jag hört.

Permalänk
Medlem

Jepp, har ändrat åsikt helt efter att ha fått tag i en invite.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi
Nja, newzbin är himla bra, plus att det kostar något som 5 $ för ett helt år, om man köper under jul kampanjen har jag hört.

Permalänk
Hedersmedlem

Är fortfarande ute efter en newzbin invite, ifall det finns någon vänlig användare som har en till övers

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk
Medlem

Gillar främst möjligheten att kunna integrera Newzbin med SABnzbd+ så att programmet automatiskt söker efter och laddar ner bokmärkta reports var 15:e minut. Att Newzbin dessutom indexerar fler newsgroups än någon annan sida (nästan 40 000 st) är inte fy skam det heller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hilton
Är fortfarande ute efter en newzbin invite, ifall det finns någon vänlig användare som har en till övers

Ett sätt att få en invite är att betala för NewsLeecher i en månad (2,99 USD) och PM:a namn, e-mail och license ID till admin på forumet. Glöm dock inte att säga upp det fortlöpande abonnemanget om du inte har planer på att fortsätta betala för NewsLeecher.

https://newsleecher.com/?id=buy
http://www.newsleecher.com/forum/viewtopic.php?t=15643

Permalänk
Medlem

Har några invites till Newzbin om någon vill ha - skicka PM så ordnar vi detta.

Editerar detta inlägg när min invites är slut. Först till kvarn...

Jag har nu inga invites kvar tyvärr. Alla dom som har skickat PM kommer dock få invite.

Permalänk
Medlem

Funderar på om antingen Bahnhof eller Astranews har någon form av gräns?

Laddat ner ca 500GB via deras EU-server och maxat 100 mbit i ett par dagar och nu går allt i mellan 5 och 10 mbit

Permalänk
Medlem

Önskar invite till newzbin om de finns någon som har en över

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av depeo
Funderar på om antingen Bahnhof eller Astranews har någon form av gräns?

Laddat ner ca 500GB via deras EU-server och maxat 100 mbit i ett par dagar och nu går allt i mellan 5 och 10 mbit

Har du ett unlimited konto ska du kunna ladda ner så mycket du vill utan att hastigheten påverkas. Hur Bahnhof förhåller sig till stora mängder paket som skickas/mottas vet jag inte. Maila eller ring och fråga?

Permalänk
Medlem

Bahnhof svarar inte på mail, ringa är bara att glömma om man inte vill vänta i kö i 45 min.
Försökte säga upp skräpet, men de svarade inte på det mailet heller.

Verkar dock som bara som det var vissa filer som var långsamma.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zzyzx
Har du ett unlimited konto ska du kunna ladda ner så mycket du vill utan att hastigheten påverkas. Hur Bahnhof förhåller sig till stora mängder paket som skickas/mottas vet jag inte. Maila eller ring och fråga?

Permalänk
Medlem

Hej, finns här någon som kan hjälpa en gammal sweclockare med en invite till newzbin, måntro? PMa mig isf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HawkEye
Hej, finns här någon som kan hjälpa en gammal sweclockare med en invite till newzbin, måntro? PMa mig isf.

Du har PM!

Vilken newsreader använder folket då? Betalar någon för NewsLeecher eller är det SABnzbd som majoriteten av användarna kör?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av usb
Betalar någon för NewsLeecher

Rätt rolig nisch dom har gett sig in på.. Dom vill alltså ha betalt för ett program vars största användningsområde är att ladda ner wärsch..
Varför inte bara wärscha ner newsleecher då oxå?

Permalänk

Hur är det med newzbin egentligen kan man få ner nzb filerna utan att betala? Isåfall tar jag gärna en invite också.
Kör för övrigt med nzbget som klient.

Visa signatur

Stationär: PC-K62 | i7 930 @ 2.8ghz | TRUE | Gigabyte X58A UD7 | 6 gb | GTX570 | 2x500+2x1000+320 gb | Windows 7
Server: Athlon II X2 240E | Asus M4A78T-E | 8 gb | 320 GB + 8x2TB | FreeBSD
Bärbar: Thinkpad T60 | C1S 1.6 ghz | 2 gb | 40 gb hdd | Archlinux https://www.dropbox.com/referrals/NTEzMjU3MDk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasseBaba
Rätt rolig nisch dom har gett sig in på.. Dom vill alltså ha betalt för ett program vars största användningsområde är att ladda ner wärsch..
Varför inte bara wärscha ner newsleecher då oxå?

Mjo, då inkluderas förvisso inte SuperSearch men med nzbs.org och Newzbin täcker man i princip in det mesta. Vilken newsreader kör du med?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_SLain_Man
Hur är det med newzbin egentligen kan man få ner nzb filerna utan att betala? Isåfall tar jag gärna en invite också.
Kör för övrigt med nzbget som klient.

£2.40 för 8 veckor, £3.60 för 12, £4.80 för 16 och upp till £15.60 för ett helt år. Inte så farliga summor mao. Man kan dessutom pausa sitt konto så att dagar inte går till spillo när man vet med sig att man inte kommer att använda Newzbin.

Permalänk
Medlem

För att återkoppla till det några frågat tidigare:

är det att rekommendera att försöka dra ner på antalet connections från 20 om man har astraweb? maxar min 100/100 lina med 20.. men inte testat att dra ner heller..

är det mest en solidarisk handling mot astrawab+dess users?

eller har ni märkt att usenet klienten drar mindre resurser? själv märker jag typ inget när jag maxar min lina på datorn..

sen känns det ju mer "safe" med max connections om man vill vara säker på att den maxar.. sen maxar jag bara "nya" saker.. om filen är över 100d old brukar jag få 50-60% av min lina på.. är det inte bättre då att i alla fall veta att man teoretiskt maxar linan med 20 connections angivet?

hur gör/tänker ni?

Visa signatur

"I would compare CS to a friday night at a gay bath house. Lots of fags getting lucky."

Permalänk
Sötast

Någon mer än mig som har problem med Astraweb på senaste?

Maxat 100Mbit i öh... 2 månader nu tror jag.

Förra veckan blev det apsegt.

Ibland 60KB/s ibland 1200KB/s ibland 2400KB/s och oftast någonstans därimellan pendlande upp å ner upp å ner.

Ingen skillnad har gjorts, samma på båda datorerna.

Ibland går inte ens downloaden igång som den borde o_O

Och innan detta så har det varit mellan 8000-11000KB/s konstant.

Permalänk
Medlem

för mig startar iaf download på 0.1 sek.. och går upp till 11.4mb/sec direkt.. och ligger där... riktigt fin rak kurfa i activity monitor för NIC:et tills den är klar..

helt sjukt vad den tar ut 101% av linan :S

Visa signatur

"I would compare CS to a friday night at a gay bath house. Lots of fags getting lucky."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jejje
För att återkoppla till det några frågat tidigare:

är det att rekommendera att försöka dra ner på antalet connections från 20 om man har astraweb? maxar min 100/100 lina med 20.. men inte testat att dra ner heller..

är det mest en solidarisk handling mot astrawab+dess users?

eller har ni märkt att usenet klienten drar mindre resurser? själv märker jag typ inget när jag maxar min lina på datorn..

sen känns det ju mer "safe" med max connections om man vill vara säker på att den maxar.. sen maxar jag bara "nya" saker.. om filen är över 100d old brukar jag få 50-60% av min lina på.. är det inte bättre då att i alla fall veta att man teoretiskt maxar linan med 20 connections angivet?

hur gör/tänker ni?

Ju fler connections du öppnar upp desto större blir belastningen på hårddisken. Nu har jag förvisso bara en 10 Mbit-uppkoppling men 12 connections räcker för att jag ska maxa min lina. Som ett tillägg kan det sägas att Giganews har uppgraderat max connections från 20 till 50! Inte för att det lär hjälpa höja hastigheten hos andra än de med en 1000 Mbit-uppkoppling. Frågan är bara hur många som egentligen sitter på en sån lina.

Jag förstår inte riktigt hur det kommer sig att du får en lägre hastighet när du laddar ner äldre filer. Oavsett ålder på filen i fråga (såvida den inte överstiger newsproviderns retention) sker nedladdningen från en server och det bör således gå lika fort att ladda ner en fil som är 100 dagar gammal som en som nyligen lagts upp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Någon mer än mig som har problem med Astraweb på senaste?

Maxat 100Mbit i öh... 2 månader nu tror jag.

Förra veckan blev det apsegt.

Ibland 60KB/s ibland 1200KB/s ibland 2400KB/s och oftast någonstans därimellan pendlande upp å ner upp å ner.

Ingen skillnad har gjorts, samma på båda datorerna.

Ibland går inte ens downloaden igång som den borde o_O

Och innan detta så har det varit mellan 8000-11000KB/s konstant.

Kan det vara routern som spökar?

Vad kör du med för klient? Prova att byta till en annan för att se om det löser problemet?

Öka antalet connections?

Slutligen: http://helpdesk.astraweb.com/index.php?_m=troubleshooter&_a=s...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av usb
Ju fler connections du öppnar upp desto större blir belastningen på hårddisken. Nu har jag förvisso bara en 10 Mbit-uppkoppling men 12 connections räcker för att jag ska maxa min lina. Som ett tillägg kan det sägas att Giganews har uppgraderat max connections från 20 till 50! Inte för att det lär hjälpa höja hastigheten hos andra än de med en 1000 Mbit-uppkoppling. Frågan är bara hur många som egentligen sitter på en sån lina.

Jag förstår inte riktigt hur det kommer sig att du får en lägre hastighet när du laddar ner äldre filer. Oavsett ålder på filen i fråga (såvida den inte överstiger newsproviderns retention) sker nedladdningen från en server och det bör således gå lika fort att ladda ner en fil som är 100 dagar gammal som en som nyligen lagts upp.

Ok varför skulle disken få högre belastning? för att det är 20 skrivningar till den? själv märker jag inte direkt av något på datorn alls.. det som belastar är när paritets-check görs samt unrar.. men det går ju inte att komma ifrån..

nej jag vet inte.. är verkligen tydligt.. får DIREKT typ 11.4mb/sec på en relativt ny fil/filer.. men äldre går det lite långsammare med..

förstår inte riktigt heller hur detta är möjligt.. men åldern på filerna på unenet är det enda jag har kunnat hitta som anledning :S någon som har någon tanke på vad detta beror på? har alla samma speed på alla åldrar av filer?

Visa signatur

"I would compare CS to a friday night at a gay bath house. Lots of fags getting lucky."

Permalänk
Medlem

Tror jag hittat vad det är... NYA filer har mindre risk att få "corruption".. det som drar ner speeden är när den behöver leta efter delarna.. och sen gå vidare til en den hittar på usenet.. sen försöker den ju återskapa data med par filerna.. men som sagt.. verkar vara att releaser med högre corruption får jag inte lika hög speed på..

en ny fil som bara är uppladdad för ett par timmar sen verkar ha 100% av filerna.. och då får jag max speed på download..

Visa signatur

"I would compare CS to a friday night at a gay bath house. Lots of fags getting lucky."