Permalänk
Medlem

Speldator: ca 12 000 - 13 000

Hej,

Jag har tänkt skaffa en speldator för cirka 12 500 kr - en skärm och ett operativsystem inkluderat.
"Kraven" jag har är att det ska vara Windows 7 samt ett grafikkort som klarar av DirectX 11 (troligtvis ett Sapphire HD5870).
Jag höll på att tappa hoppet tills jag såg detta i en annan tråd:

Om jag nu kör på detta, samt ett Sapphire HD5870, är min fråga egentligen om en Core i5:a kräver en kylare (om det nu också ska överklockas) och i så fall
vilken är billigast, bäst och får plats i chassit?
En sidofråga också; jag har nyligen fått reda på inet.se, hur fungerar det om man vill handla fraktfritt?
Är det något helt annat ni vill påpeka är det bara att hojta till.

Permalänk
Medlem

för 12000 är det hur lätt som helst och bygga ihop vad du vill i princip, du behöver inte lägga så mycket pengar för en BRA speldator.

Ta även en titt på phenom II X4 955 som verkar sänkts i pris med runt 600 kronor, den är något bättre i spel med jämfört med i5 750

blir något billigare med moderkort för phenom med, och vill du så kan du då skaffat ett moderkort som kör pci express med full sula för crossfire

Permalänk
Medlem

Du menar typ ett ASUS M4A78-E?
Kommer inte köra dubbel HD5870 med en gång, men skulle detta system klara av två stycken om jag sätter in ett till i framtiden när de blir billigare?

Är verkligen ett Phenom II X4 955 bättre än ett i5 750? (Den verkar hursomhelst dyrare än i5:an på inet.se)

Jag är också rätt säker på att jag måste ha ett nätaggregat med högre watt om jag ska köra Crossfire i framtiden.
Det är inte bara en dator för 12000 föresten, det är med skärm och Windows 7.

Permalänk
Medlem

Okej, såg nyss att Sapphire Radeon HD5870 inte stödjer DirectX 11...
XFX Radeon HD5870 gör det men har gränssnitt på PCI Express 2.0 och inte PCI Express 2.0 x16, vad är skillnaden?
Jag är inte vidare bra på sånt här.

Permalänk
Medlem

Jo alla hd 5870 stödjer directx 11 vad jag vet, annars vill jag ha källa.

Sen så finns det tester som visar att i5 är bättre kolla på swec startsida sen arkiv och scrolla ned lite.

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 11 || Ryzen 5 7600X || 32 GB RAM || 2 TB SSD
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Källa: Sapphire Radeon HD8570
Står att API-Stöd är OpenGL 3.1, DirectX 10.1.

Skulle du kunna länka till testerna? Jag hittade dem inte.
Jag satte hursomhelst ihop detta (med Phenom II processor och utan skärm), men jag får nog tänka om nu när i5:an antagligen är bättre som jag trodde från början.
EDIT: Samt räknade jag med 2st grafikkort och 2st hårddiskar, om det nu blir så i framtiden - alltså med 850W.

Permalänk
Medlem

Okej det var konstigt, byt ut din HDD mot en samsung F3

Hittar inte testet just nu tyvärr.

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 11 || Ryzen 5 7600X || 32 GB RAM || 2 TB SSD
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robiiins93
Sen så finns det tester som visar att i5 är bättre kolla på swec startsida sen arkiv och scrolla ned lite.

Det enda testerna visar är att intel oftast får något mer frames under en given tid. Men i spel är det inte totala antalet frames som är viktigt, vid spelande är det viktiga att processorn kan leverera när spelet behöver som mest kraft.
Kör du ett test under två sekunder och en processor presterar en tusen frames första sekunden men endast en frame andra så blir det totalt 1001 frames.
Om en annan processor presterar 100 första sekunden och 100 andra så blir det totalt 200 frames men det . Även om den andra bara har en femtedel så många frames så är det ändå en mycket bättre spelprocessor.

Dagens spel kräver inte speciellt mycket av processorn så det är rätt meningslöst och testa egentligen, däremot morgondagens och då bör man ha en processor som är bra på att hantera det oväntande vilket phenom är bättre på.
Intel fungerar mycket bra så länge koden inte är för komplex, speciellt beräkningsintensiva program som inte kräver så mycket kod.
Amd har bättre bottendrag men topphastigheten är något sämre, för spel är dock det viktiga att ha bra bottendrag

Permalänk
Medlem

Använd bara denna länken och "köp" varan så får du det fraktfritt

https://www.inet.se/kampanj/kampanj/fraktfritt-sweclockers/61...

Permalänk
Medlem

Tackar, Xosos.

Så då är alltså AMD att satsa på? Har du några tester/källor?

Jag har också några fler frågor:
Behöver jag en CPU-kylare och/eller fler fläktar?

Hur vet jag om Crossfire stöds?
Vad betyder till exempel:
Moderkort: PCI Express X16 | 3st PCIe 2.0 X16 (single X16 eller dual X8) + 1st X4
Grafikkort: Korttyp | PCI Express 16X 2.0

Jag har också satt ihop en till. Den här gången med i5 750 processorn, annat moderkort och hårddisken som Robiiins93 tipsade om.

Permalänk

Ursäkta men orkar inte göra en ny tråd bara för denna fråga

Om man som TS köper Gigabyte UD3 moderkortet kan man då köra nvidia kort , asså jag menar inte SLI utan tex ett 9600GT

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem

Ja, det går alldeles säkert, så länge gränssnittet på grafikkortet passar med moderkortet - kollade upp det nyss och det ser ut som det går.
Den frågan jag har är dock hur man vet att det går att ha två stycken PCI Express 2.0 x16 kort i Crossfire?
Det står ju många gånger typ "PCI Express x16 (x8-läge plus x4-läge)" eller något i den stilen på moderkorten.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreemus
Ja, det går alldeles säkert, så länge gränssnittet på grafikkortet passar med moderkortet - kollade upp det nyss och det ser ut som det går.
Den frågan jag har är dock hur man vet att det går att ha två stycken PCI Express 2.0 x16 kort i Crossfire?
Det står ju många gånger typ "PCI Express x16 (x8-läge plus x4-läge)" eller något i den stilen på moderkorten.

okej , tack för svar !

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem

Måste väl nästan va en felskrivning angående Sapphier 5870 kortet?

http://www.overclockersclub.com/reviews/sapphire_hd5870/15.ht...

kolla under Pros

mkt märkligt om de inte skulle klara DX11.

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Medlem

Jo, du har rätt, kollade också på externa recensioner under kortet och det står att det är DirectX 11 - riktigt dumt att de har skrivit fel på ett kort med -12% rabatt också.

Permalänk
Medlem

Så, nu tror jag att jag kommit fram till något:

+ Sapphire Radeon HD 5870 1GB GDDR5 för 3 195 kr

Totalt: 11 403

Kan någon hjälpa mig kolla om två st. Sapphire Radeon HD 5870 kan sättas i Crossfire på ett Asrock P55 Extreme DDR3?
Och vad tror ni om denna skärm tillsammans med grafikkortet? (Sätter mig på 13 693 totalt, lite mer än vad jag tänkt mig, är det värt det?)

EDIT: Just det, om det är fler saker jag egentligen behöver så skulle det vara kanon om ni säger till, kom på att jag har varken CPU-kylning eller fler fläktar...

Permalänk
Inaktiv

Mycket prisvärd skärm, men en bra sak att tänka på när du väljer skärm är om du främst ska ha den till att se på film eller att spela på. 1920x"1080" skärmar är lite mer av en film skärm då dom visar bilden i HD snittet, och dom som är 1920x1200 är för det meste mer av spel skärmar. Även om dom flesta spel idag stödjer båda uplösningarna så är det inte alla som gör det, finns lite fler för och naktdelar men det där är väll det som kan vara bra att fråga sig innan köp.

Permalänk
Medlem

Det jag tänkte på mest i det valet var att den var just FullHD med HDMI - 19-stifts HDMI typ A ingång, vilket grafikkortet också har.
Försökte hitta en i samma prisklass, med 1920x1200 upplösning och HDMI ingång, men kunde inte hitta något - vet du någon som finns?

Permalänk
Medlem

Har nu tagit reda på vad x8-läge innebär; att grafikkorten inte körs till 100% i Crossfire.
Så, nu tänker jag nog välja ett annat moderkort som kör två stycken i x16-läge.
Kanske innebär att jag får vänta lite med att köpa en bildskärm.

Men tror ni att det kan bli problematiskt om man kör två stycken HD5870 grafikkort med en Core i5 750 processor?
Tänkte att det är lite surt om det skulle krävas en Core i7:a om jag nu vill skaffa en till hårddisk och ett till grafikkort i framtiden.

Tacksam för alla svar jag fått hittills!

Permalänk
Medlem

i5 kan inte köra crossfire i x16 läge, köp phenom

Permalänk
Medlem

precis, Intel nya socket 1156 kan inte köra 2 st grafik kort i x16 men har för mig att dom 1 körs i x16 och 1 i x8, grejen är att om du vill ha 2 st i x16 måste du byta till intels socket 1366 eller till ett amd system.

Dock förlorar du bara ca 5 % prestanda på 1 kort i x8 läget så tror det inte är någon fara.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Okej, satte upp två olika med antingen AMD eller i7.

Jag känner ju redan att AMD valet är bättre, men vad tycker ni?
Också, vad är skillnaden mellan AMD Phenom2 X5 955 och Core i7 920?
(Jag behöver också tips på fläktar och CPU-kylare om det krävs.)

Core i7 920 Setup

AMD Phenom2 X5 955 Setup

Det ser ut som det är ruskigt lite plats för två kort i Crossfire på Asus M4A78-E moderkortet, eller är det garanterat att det ska få plats två?

Permalänk
Medlem

tror att det ska få plats på AMD moderkortet. Men en grej med dit i7 paket är att du måste ha 3 ram stickor (eller 6) för den använder trippel channel.

Så dessa kommer funka: https://www.inet.se/datorkomponenter/internminnen/corsair-6gb...

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

+ Sapphire Radeon 5870 för ca 3 595

Totalt: 12 988

Men dock också utan bildskärm, CPU-kylning eller fläktar...
Jag börjar bli lite smått osäker på vad jag ska satsa på här.

+ Med denna setup kan jag lätt uppgradera mitt system i framtiden. (In med ett till HD5870 kort och en hårddisk.)

- Den blir säkert överhettad om jag ska överklocka processorn (utan kylning).
- Det blir troligtvis att vänta med att köpa en bildskärm.

Är det någon som vet hur många fläktar jag ska köpa till och vad för CPU-kylning som skulle krävas om jag ska överklocka?
EDIT: Läste dock nyss att det verkar som att det inte går att installera fler fläktar.

Permalänk
Medlem

Fläktar går alltid att installera. Du får kolla vad som finns plats för i ditt chassi och sedan vad som finns med.

Sen är det så att det är en CPU kylare med från början men den är inte den bästa kanske. Dock klarar den lite lättare överklockning. Annars får du köpa med en på inet.

Noctua är ett bra märke vad jag har hört.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Det blir något i den här stilen alltså.

Men jag hittar inget som säger att jag kan sätta in fler fläktar i chassit.

Föresten, jag har en bildskärm som använder en VGA-DVI adapter, skulle det fungera att använda den temporärt?
Jag vet att HD5870 har 2x DVI, 1x HDMI, 1x DisplayPort, men går det att enbart koppla in en skärm i en av DVI utgångarna?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreemus
Det blir något i den här stilen alltså.

http://img33.imageshack.us/img33/133/dator10.jpg

Men jag hittar inget som säger att jag kan sätta in fler fläktar i chassit.

Föresten, jag har en bildskärm som använder en VGA-DVI adapter, skulle det fungera att använda den temporärt?
Jag vet att HD5870 har 2x DVI, 1x HDMI, 1x DisplayPort, men går det att enbart koppla in en skärm i en av DVI utgångarna?

Tips: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=486145

Detta paketet ingår ett 4890 kort, fungerar och ha ett tag så kan du byta upp dig till våren när DX11 behövs och är mycket billigare och fler/bättre kort att välja på.

Dock så har du bättre möjligheter att klocka ditt system, men du kan ju köpa på andra grejer till.

Har du pengar så ska du ju köra med det du har, men 4000kr är en del att spara in.

Visa signatur

intel i7 920 @ 4000Mhz / Asus P6T Deluxe V2 / Corsair 6GB DDR3 Dominator @ 1600Mhz / 2st Gigabyte 460 GTX 1GB @ 850/1700/4400Mhz SLI / HDD1: Corsair Force 120GB HDD2: WD Black 1TB / Antec Twelvehundred / Corsair 750W HX / Win7 64Bit SWE

Permalänk
Medlem

Tack för tipset, ska fundera på det!

Dock lutar det nog åt det jag har, så länge jag vet att det går att koppla in min skärm med endast en VGA-DVI adapter.
(I såna fall skaffar jag nog en bättre skärm när det är mellandagsrea.)

Jag hoppas också bara att datorn inte blir överhettad med endast två inbyggda fläktar.
Annars behöver jag tips på hur jag ska sätta in fler, eftersom jag inte är säker på hur man gör.

Permalänk

Ingen mening att stirra dig blind på siffror, 4x,8x,16x spelar knappt någon roll.. ingen större skillnad alls..

i5 är mer ekonomisk än i7 och phenom2 när det kommer till spelande.. (fast till p2 är dock moderkorten lite billigare om jag inte minns fel)

mvh

Visa signatur

i5

Permalänk
Medlem

Tänk bara på att det är totalt omöjligt och märka skillnad på i7 och exempelvis phenom 955 i spel. Enda skillnaden är runt 2000 kronor fattigare plånbok för en i7. Phenom 955 kommer faktiskt hantera kommande spel om de är avancerade bättre än i7

Det går inte och titta på spel idag som dels är gjorda för directx 9 ellere 10 då de endast renderar singeltrådat och de flesta spel där är gjorda för att kunna köras på core 2 med bra prestanda.

vet att en hel del tror att i7 är så väldigt snabb men då har man en del och läsa om hur processorer fungerar