IPOD 100 db volymgräns...inte bra!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 427_Cobra_Jet
Ehm, någon som kanske tänkt på att man vill ha en ipod kopplad till ett par högtalare utan någon förstärkare mellan? =0

Det vore korkat, om det inte är sånna "portabla högtalare" man kan köpa...

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: IPOD 100 db volymgräns...inte bra!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Immun? ne, men jag vill gärna höra musiken

Som sagt, då lär det vara bättre att stänga ut annat ljud. [em]Men det är ju bara tips.[/em] Kan ju inte direkt tvinga dig.

Min hörsel är nog under medel, samt att jag använder väldigt krävande hörlurar (dvs, de är tystare än andra jag haft vilket även jag tycker är ganska störande), men jag går ändå aldrig över 75% på min iPhone (aldrig över 50% med mina nu trasiga Koss Porta Pro).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 427_Cobra_Jet
Ehm, någon som kanske tänkt på att man vill ha en ipod kopplad till ett par högtalare utan någon förstärkare mellan? =0

Problemet är att man i så fall behöver förstärka ljudet mer i iPoden, och då skulle det gå åt mer ström. Om du tänker på mindre högtalare som man kopplar till datorn så sitter det troligtvis redan en mindre typ av förstärkare i dom.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: IPOD 100 db volymgräns...inte bra!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arood
Som sagt, då lär det vara bättre att stänga ut annat ljud. [em]Men det är ju bara tips.[/em] Kan ju inte direkt tvinga dig.

Min hörsel är nog under medel, samt att jag använder väldigt krävande hörlurar (dvs, de är tystare än andra jag haft vilket även jag tycker är ganska störande), men jag går ändå aldrig över 75% på min iPhone (aldrig över 50% med mina nu trasiga Koss Porta Pro).

Jo men efter man gjort det så måste man ju ändå höjja Inte direkt så att stänga ute annat ljud räcker. Kan tilläggas att jag oftast behöver läsa läpparna för att kunna skilja på stavelser för att höra vad folk säger

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 427_Cobra_Jet
Ehm, någon som kanske tänkt på att man vill ha en ipod kopplad till ett par högtalare utan någon förstärkare mellan? =0

Aj aj aj!

Snacka om att försöka ta ihjäl sin ipod!

Permalänk
Medlem

Vad som är problemet är inte 100db spärren utan att det är uteffekten som begränsats.

Om jag har lurar med låg sensitivity så blir det skitlågt med en spärrad pod.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: IPOD 100 db volymgräns...inte bra!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Jo men efter man gjort det så måste man ju ändå höjja Inte direkt så att stänga ute annat ljud räcker. Kan tilläggas att jag oftast behöver läsa läpparna för att kunna skilja på stavelser för att höra vad folk säger

Så du blir hellre helt döv ?

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
Tycker det är jättebra att det finns förbud mot dåliga saker. Exempelvis gillar jag att vi inte säljar atomvapen på ICA, men din värld kanske skulle vara bättre.

He he, fin liknelse:D Men jag håller med, det finns många som antingen inte vet bättre eller så bryr de sig bara inte(läs:tonåringar;)), som gör saker som är skadliga för sig själva men de märker det inte förän 20 år senare och då är det redan för sent.
Då är det en jävla tur att en del skadliga saker förbjuds/begränsas mm.

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk

Om du tycker 100 dB är lågt bör du undersöka om du över huvud taget har några öron och inte bara uppfattar ljud via skallbenet...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SAiKoU
He he, fin liknelse:D Men jag håller med, det finns många som antingen inte vet bättre eller så bryr de sig bara inte(läs:tonåringar;)), som gör saker som är skadliga för sig själva men de märker det inte förän 20 år senare och då är det redan för sent.
Då är det en jävla tur att en del skadliga saker förbjuds/begränsas mm.

Med den logiken är du för ett totalt förbud av alkohol och tobak också räknar jag med? Vad med salt, det är heller inget bra för kroppen i större mängder. Socker? Inte bra för tänderna det inte. TV dinners, nejtack - dom är inte speciellt näringsrika...

Låt folk tänka själv. Ta dock bort den "fria" hälso- / social- vården så vi slipper betala för idioter som inte klarar att tänka själv, eller helt enkelt ger fan eftersom staten/vi kommer ta hand om dom senare ändå.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: IPOD 100 db volymgräns...inte bra!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Citrona
Så du blir hellre helt döv ?

Ja om det är vad som krävs för att få lyssna på musik

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simpledream
[... massor med text ...]
Detta är taget ur en PDF från HRF (Hörselskadades riksförbund).
så alla som har skrivit 3dB är en dubbel ökning och ni som säger att ca 10 dB är en dubbel ökning har rätt, på olika saker

Intressant! Tackar.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Jo men det är ju inte någon 100dB gräns, det är helt fel.

Det är en begränsning på uteffekten på en nivå som gör att de extremt lättdrivna och helt värdelösa orginalarna låter max 100dB.

Så vi som vill ha bra och fint välljud blir lidande av att man försöker stoppa kids från att skada hörseln, eftersom finare lurar har lägre sensitivity.

Lite som att säga att alla bilar max får ha 50 hästkrafter och fuck alla som behöver dra tungt släp.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Med den logiken är du för ett totalt förbud av alkohol och tobak också räknar jag med? Vad med salt, det är heller inget bra för kroppen i större mängder. Socker? Inte bra för tänderna det inte. TV dinners, nejtack - dom är inte speciellt näringsrika...

Låt folk tänka själv. Ta dock bort den "fria" hälso- / social- vården så vi slipper betala för idioter som inte klarar att tänka själv, eller helt enkelt ger fan eftersom staten/vi kommer ta hand om dom senare ändå.

Nej nej, det är klart att folk ska få tänka själva, det jag skrev var lite väl svart på vitt.
Jag menar att saker som visar sig vara skadliga på lång sikt, ett bra exempel är då ipods som spelar skadligt högt, kan vara bra att begränsa då det främst är ungdomar/unga vuxna som använder dem.
Sen om folk käkar tv dinners och dricker öl skiter jag i.

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Sötast

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: IPOD 100 db volymgräns...inte bra!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Ja om det är vad som krävs för att få lyssna på musik

Hahaha, lagom ironiskt det Bli döv för att KUNNA lyssna på musik

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: IPOD 100 db volymgräns...inte bra!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Hahaha, lagom ironiskt det Bli döv för att KUNNA lyssna på musik

Lär inte bli döv innan 50-60, och då lär det gå att fixa med operation!

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Innan man blir döv får man ofta tinnitus och det kan vara jävligt störande.. och det kommer ofta före 40..

Permalänk
Medlem

Normalisera MP3 filerna lite högre?

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timpa
Normalisera MP3 filerna lite högre?

Ja du om världen vore så enkel.

Men du har en maxnivå du kan uppnå i en musikfil innan du når taket och klipper.
Nu råkar det vara så att de flesta(se typ alla) musikfiler har sin högsta topp som maxnivå.

Man kan ju köra filerna genom en postprocessor för att få ljudet grovt kompresserat och därigenom "högre". Men vad man får som följd av hård kompressering är att musiken tappar all dynamik och låter bara "ashögt", Metallicas Death Magnetic är ett bra exempel på högt kompresserad musik.

Tyvärr så är väldigt mycket nu musik väldigt högt kompresserad och dåligt mastrad bara för att det ska låta högre(se loudness war). Det medför att man lätt förstör hörseln när man lyssnar högt eftersom örat aldrig får vila.

Så problemet ligger inte i att spelarna kan spela högt utan att skivindustrin överkomresserar musik och mastrar sunkigt som fan. En annan faktor som bidrar starkt är att det skickas med så otroligt dåliga hörlurar med spelarna, att det låter dåligt är inte bara en smaksak utan örat tycker att det låter dåligt av en anledning vilken är att det är skadligt.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Josasp
Ja du om världen vore så enkel.

Men du har en maxnivå du kan uppnå i en musikfil innan du når taket och klipper.
Nu råkar det vara så att de flesta(se typ alla) musikfiler har sin högsta topp som maxnivå.

Man kan ju köra filerna genom en postprocessor för att få ljudet grovt kompresserat och därigenom "högre". Men vad man får som följd av hård kompressering är att musiken tappar all dynamik och låter bara "ashögt", Metallicas Death Magnetic är ett bra exempel på högt kompresserad musik.

Tyvärr så är väldigt mycket nu musik väldigt högt kompresserad och dåligt mastrad bara för att det ska låta högre(se loudness war). Det medför att man lätt förstör hörseln när man lyssnar högt eftersom örat aldrig får vila.

Så problemet ligger inte i att spelarna kan spela högt utan att skivindustrin överkomresserar musik och mastrar sunkigt som fan. En annan faktor som bidrar starkt är att det skickas med så otroligt dåliga hörlurar med spelarna, att det låter dåligt är inte bara en smaksak utan örat tycker att det låter dåligt av en anledning vilken är att det är skadligt.

Loudness war har inget med det här att göra. Hade man inte haft lika höga RMS-nivåer i mastringen hade lyssnarna i stället höjt ännu mer själva.

Skälet till att man försöker tävla i nivåer är att även små volymskillnader ger ett omedvetet intryck av att det låter bättre. Förut lyssnade man nästan bara på hela skivor och då fanns inget riktigt behov av att höja (annat än på grund av analoga mediers usla brusförhållande och dynamik), eftersom lyssnaren själv ställde in nivån varje gång man bytte platta, men idag när 90% av allt musiklyssnande sker via blandade spellistor så tävlar olika låtar med varandra. Spelar man upp en låt som låter starkt kommer allting efteråt låta tråkigt och då har den första låten gett ett intryck av att vara väldigt bra och kommer därmed sälja mer.

Men faktum kvarstår att detta gör att man inte behöver förstärka signalen lika mycket för att ge samma upplevda ljudnivå och därför ger motsatta effekten av vad du pratar om. Snarare skulle ett mer dynamiskt material vara farligare för örat i denna tid av mobila uppspelare. Sitter man i en miljö med mycket störljud så måste man med dynamisk musik kräma på väldigt mycket för att höra allt och då kommer transienterna bli väldigt höga, vilket är värre för örat än medelhögt konstant ljud.

Men du har helt rätt i att i att man redan normaliserat allt innan man plockar fram kompressorn. Att komprimera men ha kvar headroom är ju något av det dummaste man kan göra (bort sett från om man använder vissa mp3-konverterare som börjar klippa vid -0,3 dBFS, men det är lite av ett undantag).

Och visst, de usla lurarna som följer med är ju den största boven i dramat. Eftersom hörtröskeln för bas ligger på nära 60-70 dB SPL på de lägsta frekvenserna måste man höja ljudet rejält för att det ska börja låta där. Har man dessutom störljud i de regionerna, vilket är det vanligaste då väggar isolerar mellanregister och diskant bäst, och lurarna isolerar lite själva, så måste man ha ännu högre. Har man då lurar som också är dåliga i basen är det inte så svårt att den spelar i 100 dB SPL i högt mellanregister och uppåt, vilket är väldigt farligt för öronen.

Permalänk
Medlem

Precis, men vad jag inte förstår är varför man yrar om att det skulle vara en 100dB spärr då spelaren helt omöjligt kan veta vad det är för sensitivity på hörlurarna.

Det är en begränsning i uteffekt det är vad det är och inget annat.

Om man helt magiskt skulle kunna begränsa ljudvolymen till 100dB så är jag helt för det, men så länge som man håller på och fiddlar med uteffekten så är det självaste fan.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Josasp
Precis, men vad jag inte förstår är varför man yrar om att det skulle vara en 100dB spärr då spelaren helt omöjligt kan veta vad det är för sensitivity på hörlurarna.

Det är en begränsning i uteffekt det är vad det är och inget annat.

Om man halt magiskt skulle kunna begränsa ljudvolymen till 100dB så är jag helt för det, men så länge som man håller på och fiddlar med uteffekten så är det självaste fan.

+1 på den! EU ska hålla sig borta från teknik, det har de bevisat flera gånger!