Hjälp med fläkt i nätaggregat.

Permalänk
Medlem

Hjälp med fläkt i nätaggregat.

Hej jag undrar hur farligt det är att stoppa fläktarna genom att stoppa en en plastbit precis så att det håller fast fläkten?

Vill ju helst inte grilla fläktarna men dom låter så förbannat mycket, surfar ju mest ändå så anstränger inte datorn så speciellt mycket.

Tack för hjälpen i förväg.
// Jonas

Permalänk
Medlem

Fläkten finns där av en anledning och det är att nätagget alstrar värme. Skulle nog snarare rekommendera att införskaffa ett bättre eller fixa bättre luftflöde i chassit. Brukar funka.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nussse
Fläkten finns där av en anledning och det är att nätagget alstrar värme. Skulle nog snarare rekommendera att införskaffa ett bättre eller fixa bättre luftflöde i chassit. Brukar funka.

Ja det vet jag men det blir inte varmt alls när jag surfar o så, och jag redan ett hyggligt luftflöde det är därför jag undrar.
Fläktarna i nätaggregatet går på full hastighet jämt o det är lite störande.

Permalänk
Medlem

Spela musik när du surfar?

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SAiKoU
Spela musik när du surfar?

Det gör jag ibland men har inte alltid ork xD
Måste ha ganska högt för att överrösta ljudet som blir :/

Permalänk

enklast är väl att öppna nätagget och dra ur fläktsladden. så kan du sätta i den igen om du vill ha fläkt i framtiden.

Visa signatur

i5 750, asrock p55 extreme, corsair 4 gb 1600 mhz, hd5850, spinpoint f3, chieftec 750 w modulärt, fd define r2, 2 x 22"
hp nc8430 - asus eeepc 901 - mediaserver 2.4 GHz

Permalänk

Bytt fläkt? köp en tystgående fläkt och stoppa in i nätagget istället

Visa signatur

Intel I7 985 || EVGA 4-way sli || 3 x XFX 5870 || 3 x Intel X25M 80gb Raid 0 || 12gb Corsair Dominator GT 1866 MHz || Corsair HX 1000w || Silverstone Fortress 2 || 2 x 2tb Western Digital black Raid 1 ||

Permalänk
Medlem

Köp ett nytt nätagregat. Öppna ABSOLUT inte nätaggregatet om du inte vet vad du håller på med, stoppa för all del inte in något i det heller, det är inte värt att dö för att spara några hundringar.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk

Det är extremt svårt att dö av att byta fläkt i nätaggregatet... Se bara till att koppla ut sladden innan så ska det nog gå bra

Visa signatur

Intel I7 985 || EVGA 4-way sli || 3 x XFX 5870 || 3 x Intel X25M 80gb Raid 0 || 12gb Corsair Dominator GT 1866 MHz || Corsair HX 1000w || Silverstone Fortress 2 || 2 x 2tb Western Digital black Raid 1 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adam57752
Det är extremt svårt att dö av att byta fläkt i nätaggregatet... Se bara till att koppla ut sladden innan så ska det nog gå bra

Det kan fortfarande finns laddningar kvar i kondensatorerna efter att sladden dragits ur. De kan också läcka elektrolyt eller till och med explodera vid hög värme.

http://www.ehow.com/about_5410222_dangers-computer-power-supp...

Permalänk

självklart är kondensatorer farliga även i nätaggregat. man ska aldrig pilla på elektronik som är nätansluten eller vara framme och talla på kondingar direkt efter man dragit ur sladden.

koppla ur och vänta mer än 5 minuter så har filtren och övrig krets dragit ur laddningarna.

och ska du dra ur en fläktsladd så är det ju bara där du ska pilla, sen sätta ihop agget.

idioter kan döda sig på det mesta

Visa signatur

i5 750, asrock p55 extreme, corsair 4 gb 1600 mhz, hd5850, spinpoint f3, chieftec 750 w modulärt, fd define r2, 2 x 22"
hp nc8430 - asus eeepc 901 - mediaserver 2.4 GHz

Permalänk

Om du är riktigt osäker s kan du bara klippa av sladdarna till fläkten och tvina ihop den med sladdarna på den nya fläkten.

Visa signatur