Permalänk

Den nya servern?

Vad ska man ha den nya mac-servern till? Den lilla rackaren.
2x500Gb med möjlighet att hosta filer och synka kalender för 10000:-. Vad har jag missat?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kenta777
Vad ska man ha den nya mac-servern till? Den lilla rackaren.
2x500Gb med möjlighet att hosta filer och synka kalender för 10000:-. Vad har jag missat?

Vad brukar du ha en server till?

Denna kan göra det som andra servrar/datorer kan göra, t.ex.:

Filserver (AFP, AppleTalk PAP, IPP, SMB/CIFS, NFS, LPR/LPD)
ftpserver, webdavserver
directoryserver (OpenLDAP, Kerberos, SASL)
NT-domän-server (Samba 3)
RADIUS-server

Mailtjänster:
SMTP
POP and IMAP
Webmailserver
SpamAssassin

Kalendertjänster (som du nämde):
iCal (CalDAV, iTIP, iMIP)
Adressboks-server

Webtjänster:
Apache web-server (SSL/TLS via OpenSSL)
webdav (igen)
mysql-server
Wiki-server (RSS)
XMPP-server (iChat t.ex.)

övriga saker som t.ex: Apache Tomcat, Apache Axis (SOAP), QuickTime Streaming Server 6, QuickTime Broadcaster 1.5

För miljöer med många klienter så kan man t.ex. ha centralt styrda inställningar, NetBoot, NetInstall, uppdateringsserver, centrala hemkataloger

Sen finns det mängder utav nätverkstjänster som t.ex. DNS-server (BIND 9), DHCP-server, NAT-server, VPN-server (L2TP/IPSec, PPTP), brandvägg (IPFW2), tidsserver (NTP)

I OS X server finns även funktionalitet för klustring (Xgrid 2).

Sen finns det andra möjligheter utöver detta (lite iPhone-specifika saker osv).

Men om du inte använder sådana tjänster så förstår jag att du kan tycka 10 000:- känns mycket. Det intressanta med denna produkt är att du får en Mac OS X Server-licens som fixar ovanstående saker (med mera) mycket enkelt via dess kontrollpaneler. Denna licens kostar löst 5195:-.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk

Ok, det är alltså en vanlig server med jättehög prislapp. Det är alltså mjukvaran som kostar i det här fallet.
Med andra ord avstår jag gärna en mac-server.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ok, det är alltså en vanlig server med jättehög prislapp. Det är alltså mjukvaran som kostar i det här fallet.
Med andra ord avstår jag gärna en mac-server.

Ok. Vilken annan server kostar mindre än denna?

Visst en trevlig linux-burk med alla tjänsterna från ovan körandes från opensource-lösningar är billigt rent penga-mässigt. Men det tar tid och väldigt mycket kunskap att sätta upp allt.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD

Permalänk

Det var just det jag funderade på, en billig Intel eller AMD-setup med något Linuxaktigt duger gott åt mig.

Angående svårighet att konfa allt så finns det gott om kunnigt folk att fråga, se bara på hur snabbt jag fick svar i denna fråga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det var just det jag funderade på, en billig Intel eller AMD-setup med något Linuxaktigt duger gott åt mig.

Angående svårighet att konfa allt så finns det gott om kunnigt folk att fråga, se bara på hur snabbt jag fick svar i denna fråga.

Javisst kan man göra det. För många är dock tid = pengar och ska man dessutom i t.ex. ett mindre företag kunna få support på något så krävs det att man har en miljö som det finns support att köpa.

Men för hemmapularen som kan lite av allt och fixar att sätta upp sina tjänster på t.ex. Linux så är det kanske inte så attraktivt med en Mac Mini Server.

Värt att tänka på är att en Mac Mini Server endast drar ~15W i idle, det uppskattas utav många som vill ha en server hemma. Lägre driftkostnad och lägre påverkar på miljön.

Visa signatur

Permalänk

Förvisso har du rätt i allt du skriver.
Det känns dock lite snålt med 5x500Gb, är man fotograf och/eller musiknörd och gillar att ha allt äts de där raidade 500Gb upp på nolltid.

Permalänk
Citat:

Det känns dock lite snålt med 5x500Gb, är man fotograf och/eller musiknörd och gillar att ha allt äts de där raidade 500Gb upp på nolltid.

Ta en titt på drobo, en riktigt fin lösning för att få lite redundans: http://www.drobo.com

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk

Har kollat in den tidigare, smart om man kopplar den till en server.

Permalänk
Citat:

Kanske är så att du inte tillhör den tilltänkta målgruppen

Angående Drobo, är inte de enheterna ännu (mycket) dyrare? Eller har jag bara råkat få för mig att de är snordyra och var(/är) långsamma?

Visa signatur

Permalänk

Dom är prissänkta och inte särskilt långsamma idag efter fw-uppdateringar.

Permalänk
Medlem

16x16 cm stor server, helt tyst, drar 15watt. Koppla den trådlöst, ställ den precis var som helst och ha familjens Mp3 + Fotton. Perfekta servern i många köpares ögon.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs
16x16 cm stor server, helt tyst, drar 15watt. Koppla den trådlöst, ställ den precis var som helst och ha familjens Mp3 + Fotton. Perfekta servern i många köpares ögon.

Jepp vinner jag på lotto ska jag ha en.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs

Om man har smaken att köpa en Mac för uppgiften borde man ha smaken att inte köra mp3 utan någon losslessvariant och då försvinner utrymmet fort.

Permalänk
Citat:

Om man har smaken att köpa en Mac för uppgiften borde man ha smaken att inte köra mp3 utan någon losslessvariant och då försvinner utrymmet fort.

Det där låter mer som något önsketänkande. Tvivlar starkt på att det är så. De flesta här i vår värld är inte audiofiler och är nöjda med mp3:or.

Visa signatur

Permalänk

De flesta i vår värld behöver inte heller en Mac eller den här produkten.
Fick för mig att man har högre krav på upplevelsen om man väljer en Mac, då borde det kravet gå som en röd tråd genom allt.

Permalänk
Medlem

Många företag väljer att köpa Mac minis som server (och har gjort det redan innan denna specifika server-variant kom ut). De är billiga, strömsnåla och tar lite plats.

Så här kan det t.ex. se ut (den nya Mac mini server finns närmst kameran):

Översikt:

EDIT:
Har man en sådan här uppsättning utav servrar så har man förmodligen också en central lagringsplats så de 2x500GB diskarna används förmodligen endast till OS + backup. Som hemmaserver så räcker 1TB ganska långt skulle jag vilja påstå så länge man inte samlar på gamla filmer och serier som man piratat.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Som hemmaserver så räcker 1TB ganska långt skulle jag vilja påstå så länge man inte samlar på gamla filmer och serier som man piratat.

Fräcka bilder!

Men, ditt uttalande kommer att läggas till på listan "The Famous Last Words" bredvid "640kb räcker långt".

1Tb tycker jag inte vi kan snacka om, har fått in flertalet datorer på sista tiden som är kraschade med massor av bilder som folk vill ha ut. 500Gb speglat är väl mer rättvist i dagens läge eller? Folk måste väl lära sig någon gång?

500Gb tar slut fort. Jag vill ha mina skivor i både lossless och mp3 i 320-kvalla så det blir ca 400Mb per skiva tillsammans. Sedan tar jag mycket bilder. Lägger man sedan till sina favoritfilmer i original på ca 6.5Gb per styck...

Är man entusiast och normalinkomsttagare så är den här servern inget att titta på anser jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Fräcka bilder!

500Gb speglat är väl mer rättvist i dagens läge eller? Folk måste väl lära sig någon gång?

Visst speglat och speglat det är alltid bra att ha säkerhet på sin server i sig. Men jag tycker att när man kör backup externt så har du alltid en kopia lokal (som räddar sabbad server) annars är det ingen backup alls.
Bara en tanke

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjarven
Visst speglat och speglat det är alltid bra att ha säkerhet på sin server i sig. Men jag tycker att när man kör backup externt så har du alltid en kopia lokal (som räddar sabbad server) annars är det ingen backup alls.
Bara en tanke

Det är sant. Ännu en skillnad beroende på användare.
Jag arkiverar gärna eller kör filserver som hostar mig med min media, blir säkert vanligare ett tag när folk går över till SSD-diskar som än så länge är små.