Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Sökes Expertråd till köp av bärbardator

Permalänk
Medlem

Sökes Expertråd till köp av bärbardator

Hej

Jag har sökt runt lite på ert forum samt letat en del på prisjakt och hittat några datorer men skulle behöva lite mer expert hjälp då jag är ganska dålig på hårdvaran

Det jag letar efter är någon slags alltiallo dator som jag ska kunna surfa på, koppla till tv men också lira spel,typ HoN och gärna Diablo III och Starcraft II(när väl blizzard släpper dem^^). Behöver inte vara några monster dator när det gäller prestanda, prisklasen jag hade tänkt är typ 5k-8,5k.

Jag har hittat några datorer som uppfyller mina krav:

Dator jämförelse

Det som jag har störst problem med i listan är att jag inte vet hur jag ska prioritera mellan grafikkort och processorn, eftersom det känns som man får antingen eller (iaf bland de datorer jag har hittat. Jag kanske hårddrar det lite).

Jag undrar om någon skulle kunna förklarar hur viktigt följande saker är:
1. DDR2 vs DDR3
2. RPM hastigheten på hårddiskarna
3. En placeringsskillnad på typ 10-15 platser på http://www.notebookcheck.net/Mobile-Processors-Benchmarklist....

Är väldigt tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Jag lånar tråden lite. Vad är viktigast när man ska spela upp hd-material, gpu eller cpu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zart
Jag lånar tråden lite. Vad är viktigast när man ska spela upp hd-material, gpu eller cpu?

Antingen det ena, eller det andra... Uppspelning av HD-material är resurskrävande och en 1080p .mkv behöver i alla fall en T4200 och uppåt och inte ens då är det säkert att det flyter som det ska. Om grafiken däremot stöder dxva (hårdvaruavkodning) så tar gpu:n över jobbet med avkodningen från processorn och då kan du se HD med i princip vilken modern cpu som helst.. Programmet media player classic homecinema har även funktion för dxva av även .mkv-filer (bluray-rippar t.ex) och då ser jag 1080p på en acer 1810T med en Inter SU3500 singelcore på 1.4ghz... De flesta grafikkretsar idag stöder dxva (intel gma4500mhd, ati hd3200 och uppåt samt det mesta från nvidia) men det ställer vissa krav på hur filmen är kodad så även om det funkar 9ggr av 10 är det skönt med lite cpu-power i botten de gånger det skiter sig..
Generellt är dock gpu viktigare än cpu idag. För bara ett år sedan var det dock tvärtom.

Vad gäller trådskaparens frågor gäller att ddr3 är snabbare än ddr2 men prestandaskillnaden är mer av det mätbara än märkbara slaget. Hårddiskens hastighet har en större impact på den upplevda prestandan och hittar du en dator med 7200rpm istället för de vanliga 5400rpm lär skillnaden märkas. Hårddiskar är dock inte galet dyra idag och även lätta att byta så just den detaljen är ingen dealbreaker på en i övrigt bra dator. Att du inte behöver en monsterdator är en sanning med modifikation om Diablo III ska funka smärtfritt.. Jag kan rekommendera HP dv6-1224eo om spelande är viktigt då den är överlägset snabbast på det i sin prisklass (6990) med sitt HD4650 grafikkort och den har även HDMI för smidig anslutning till tv men den är inte tystast i klasser då den kör en varm amd cpu och batteritiden är inte överdriven heller... För en allrounder rekommenderas en dator med Intel T4200 och uppåt och grafiken bör vara nvidia GT120 eller ännu hellre HD4570 och uppåt..
Du får helt enkelt bestämma dig för vad som är viktigast. Är det spel är en dator med HD4650 betydligt bättre än en dator med HD4570 även om den senare skulle ha en mycket snabbare cpu. Däremot skulle mediaprestandan vara bättre med snabbare cpu så... Men allroundtipset är som sagt T4200 och uppåt samt HD4570 och uppåt.

Visa signatur

HP DV7-6140eo, 17,3", i7-2630QM, HD6770, 8gb ram, 640gb hd, BT, USB 3.0, Bluray
Acer TimelineX 4830TG, i5-2410, GT540 2gb, 8gb ram, 128gb SSD, BT, USB 3.0
Htpc silverstone, Q9400, 4gb ddr3 1333, 1TB WD, HD4550

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malte74
Antingen det ena, eller det andra... Uppspelning av HD-material är resurskrävande och en 1080p .mkv behöver i alla fall en T4200 och uppåt och inte ens då är det säkert att det flyter som det ska. Om grafiken däremot stöder dxva (hårdvaruavkodning) så tar gpu:n över jobbet med avkodningen från processorn och då kan du se HD med i princip vilken modern cpu som helst.. Programmet media player classic homecinema har även funktion för dxva av även .mkv-filer (bluray-rippar t.ex) och då ser jag 1080p på en acer 1810T med en Inter SU3500 singelcore på 1.4ghz... De flesta grafikkretsar idag stöder dxva (intel gma4500mhd, ati hd3200 och uppåt samt det mesta från nvidia) men det ställer vissa krav på hur filmen är kodad så även om det funkar 9ggr av 10 är det skönt med lite cpu-power i botten de gånger det skiter sig..
Generellt är dock gpu viktigare än cpu idag. För bara ett år sedan var det dock tvärtom.

Vad gäller trådskaparens frågor gäller att ddr3 är snabbare än ddr2 men prestandaskillnaden är mer av det mätbara än märkbara slaget. Hårddiskens hastighet har en större impact på den upplevda prestandan och hittar du en dator med 7200rpm istället för de vanliga 5400rpm lär skillnaden märkas. Hårddiskar är dock inte galet dyra idag och även lätta att byta så just den detaljen är ingen dealbreaker på en i övrigt bra dator. Att du inte behöver en monsterdator är en sanning med modifikation om Diablo III ska funka smärtfritt.. Jag kan rekommendera HP dv6-1224eo om spelande är viktigt då den är överlägset snabbast på det i sin prisklass (6990) med sitt HD4650 grafikkort och den har även HDMI för smidig anslutning till tv men den är inte tystast i klasser då den kör en varm amd cpu och batteritiden är inte överdriven heller... För en allrounder rekommenderas en dator med Intel T4200 och uppåt och grafiken bör vara nvidia GT120 eller ännu hellre HD4570 och uppåt..
Du får helt enkelt bestämma dig för vad som är viktigast. Är det spel är en dator med HD4650 betydligt bättre än en dator med HD4570 även om den senare skulle ha en mycket snabbare cpu. Däremot skulle mediaprestandan vara bättre med snabbare cpu så... Men allroundtipset är som sagt T4200 och uppåt samt HD4570 och uppåt.

Hej, tack för hjälpen =D
Jag tror jag ska ha den till mesta dels spel och "komplettera" som media spelare.

Det jag glömde nämna är att jag hade tänkt att ha den som semi stationär. Vill kunna ta med den hem till päronen under sommaren, ta med den till skolan om det behövs. Men kommer inte flytta på den i väldigt stora mängder. Jag tycker en 15,6" skärm låter lite smått, men å andra sidan har jag aldrig suttit vid några såna skärmar en större tid.

Hittade en Samsung med gpu HD4650 och med cpu T6400. Vilket passar in på ditt allroundtips (Om jag inte misstolkar dig helt fel) dock vet jag inte hur samsung är, om det har stabila laptops ?

Så länge Diablo III funkar på de lägre grafiknivåerna och utan vidare toklagg så är jag nöjd

Tack för du tog dig tid =D

Permalänk
Medlem

Samsung gör generellt bra datorer av hög kvalitet och kan rekommenderas. T6400 i kombination med ett HD4650 ger en dator med fina prestanda alldeles oavsett vad den skall användas till och finns den till ett pris du kan leva med är den ett bra val.

Visa signatur

HP DV7-6140eo, 17,3", i7-2630QM, HD6770, 8gb ram, 640gb hd, BT, USB 3.0, Bluray
Acer TimelineX 4830TG, i5-2410, GT540 2gb, 8gb ram, 128gb SSD, BT, USB 3.0
Htpc silverstone, Q9400, 4gb ddr3 1333, 1TB WD, HD4550

Permalänk
Medlem

Okay Ska ta och beställa den imorgon då om den finns kvar.

Tack så mycket för hjälpen