Bootcamp, Parallels med Win7 och Snow Leopard?

Permalänk

Bootcamp, Parallels med Win7 och Snow Leopard?

Hej hej.
Har precis fått ner en WIN7 Professional via msdn:aa.
Och har lite funderingar kring allt de här nu.

Tanken är att jag ska köra båda Win7 och Snow Leopard på min MBP.
Har förnärvarande bara Snow Leopard installerat och har ingen aning om hur boot camp elr parallels fungerar, hur man installerar det osv.

Någon som kör Win7 med Snow leopard?
Hur fungerar det?
Kör ni Bootcamp, Parallels elr VMFusion?

Anledningen till att jag vill ha båda är för att göra en del arbeten i windows och kanske spela nåt spel ibland.

Kanske lite Off topic, men vet ni hur det är med WIN7, hur det är med att installera de på flera datorer och allt de där, när man laddat ner från msdn, vore schyst om någon kunde förklara de kort..

Permalänk
Medlem

bootcamp kör du igång i din mac och sedan installerar du väl bara windows när den ber om det. parallels och fusion vet jag inte.

Permalänk

Det som du försöker göra går MKT MKT bra, men kräver en del tålamod och lite pill då de inte "har fixat" klart alla saker från APPLE denna gång tyvärr...

Jag har gjort precis samma sak som du ska/vill göra, så här kommer vägledningen
PS. Sitter på Macbook 2,1 dvs C2D @ 2,16Ghz.

Vilken Sitter du på?
Bör inte vara så olikt, men kanske om du har helt ny burk

Enligt APPLE så SKA inte x64 version funka på min Macbook, men de e ju rent skitsnack då jag har arkitekturen (rättstavat?) som jag behöver. Så det funkar ändå.

Om du bara bränner ut ISO´n till "Win 7 Pro x64" så kommer den att säga såhär vid uppstart->
“Select CD-Rom Boot Type:_”
Och din dator låser sig, SKITKUL tänkte jag med...

ISO´n Behöver först moddas, kolla på denna länk ->
http://mactyler.com/technology/how-to-make-a-windows-7-64bit-...
När du väl är färdig så kommer DVD´n Boota Galant!
PS. Om du har flera kompisar som har MSDNAA och även dem vill göra samma sak, dela med dig utav denna "CUSTOM-WIN7" då det bara är att applicera deras egna nycklar för rättigheter som de blivit tilldelade.

Välj att installera "Win7" som vanligt, men något att rekommendera är att FORMATERA din "BOOTCAMP" parion i installen av 7an, då problem kan uppstå annars. (Den är snabbformaterad i OSX från början som inte stöder NTFS Write.... eller hur de nu var, så man kan väl förstå kanske)

RÖR INTE den/de andra bara så är du i säkert vatten

Sedan när du väl är inne i Windows 7 igen, stoppa in din SNOW LEOPARD skiva i maskinen!

Du kommer antagligen att mötas av denna text när du försöker att boota "(Boot Camp x64 is unsupported on this computer model)"
Som sagt, SKITSNACK!

Läs vidare här under den bilden som du blivit bemöten utav.

http://blog.andersonshatch.com/2009/01/11/windows-7-x64-on-a-...

KLART!

Nu funkar ALLT och musen fungerar för första gången til 100% som den gör i OSX!

KANON! Synd bara att man ska behöva göra detta och så mkt manuellt :S

/Lenny

Permalänk

Kan intyga att det som Littlelen skrev fungerar.

Jävligt irriterande att Apple tydligen inte vill att man ska köra Win 7 64 på en del(?) modeller. Jag gjorde precis som föregående postare skrev för att installera drivrutinerna på min 2007 iMac.

Just nu väntar jag bara på att VMWare uppdateras så jag kan köra min bootcamppartiation som virtuell maskin då behov uppstår.

Känns underbart att äntligen ha kastat ut XP

Och Win 7 är ett riktigt trevligt system. Framförallt gillar jag filhanteraren bättre än Findern.

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak

Permalänk
Medlem

Tackar för tipset Littlelen, jag trodde jag skulle få installera alla drivisar separat tack vare Apples dåliga stöd, det här var ju guld.

Permalänk

angående msndaa

Jag har kört Windows 7 från msndaa nu och det fungerar strålande. Licensen är godkänd för att aktivera på tre datorer. Så jag har kunnat installera det på min mbp, htpc och stationär dator. Inga problem.

Visa signatur

"No bird soars too high if he soars with the power of his own wings"

Permalänk
Medlem

jag har kört win7 sen juli och det har inte varit några problem alls med drivisar osv, jag har bara "lurat" datan att jag har installerat vista så alla drivisar verkar funka från vista , bara köra på som vanligt i bootcamp, men istället för win7 väljer du vista lr nåt

Visa signatur

| NZXT H1 | Ryzen 5600X | ASUS RTX 3070 TUF GAMING OC | Kingston 32GB @ 3600MHz CL18 | A2000 1TB NVME |

Permalänk
Medlem

Kör windows 7 32bit i VMware Fusion 3, fullt fungerande med Aero och allt Fusion 3 släpptes i tisdags, och hittils har det verkligen imponerat. En av sakerna som finslipats ar battre 3D stöd for desktop spel, har finns ett exempel med Flight Simulator X i en windows VM:

http://www.youtube.com/watch?v=8V92Qba865U

Gillar verkligen inte bootcamp-losningen, då jag vill ha dynamisk allokering av harddisutrymme, och kunna flytta runt/spara/snapshot/backup mina installationer. VMs to the people.

Good luck!

EDIT: Finns studentrabatt pa Fusion dessutom, 39 dollar for ny licens. Nog inte alla som inser det.

Visa signatur

Laptop: Macbook Pro 15" Unibody | Intel Core 2 Duo 2.4GHz | 2x2GB OCW DDR3 | 250GB HDD | Mac OS X 10.6 Snow Leopard
HTPC: Intel Dual-Core E6300 @ 2.8GHz | Corsair DDR2 PC6400 2x2GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Asus P5N7A-VM nForce 730i | Antec NSK-2480 | Windows 7 Pro

Permalänk
Medlem

Bootcamp var inga problem med Win 7 x64, däremot var Win 7 segt, så jag installerade XP igen

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sebreh
Kör windows 7 32bit i VMware Fusion 3, fullt fungerande med Aero och allt Fusion 3 släpptes i tisdags, och hittils har det verkligen imponerat. En av sakerna som finslipats ar battre 3D stöd for desktop spel, har finns ett exempel med Flight Simulator X i en windows VM:

http://www.youtube.com/watch?v=8V92Qba865U

Gillar verkligen inte bootcamp-losningen, då jag vill ha dynamisk allokering av harddisutrymme, och kunna flytta runt/spara/snapshot/backup mina installationer. VMs to the people.

Good luck!

EDIT: Finns studentrabatt pa Fusion dessutom, 39 dollar for ny licens. Nog inte alla som inser det.

Men du tappar ju drösvis med prestanda, vill man spela så ÄR det bootcamp som gäller, även om det går i tex Fusion så går det inte att jämföra.

Permalänk
Medlem

Jag hade kört med VMWare Fusion 3... Det är grymt bra. Sedan är det bara att växla fram o tillbaka mellan de olika systemen

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baxer19
Men du tappar ju drösvis med prestanda, vill man spela så ÄR det bootcamp som gäller, även om det går i tex Fusion så går det inte att jämföra.

Drösvis är att ta i, du kontrollerar ju sjalv hur mycket du vill resurser allokera. Du får givetvis inte native-speed, men sålänge man inte är harcore gamer så ar overheaden oftast hanterbar. Man kanske inte behover all kraft av en Core 2 Duo och 4GB minne for alla applikationer.

Trådskaparen skrev "Anledningen till att jag vill ha båda är för att göra en del arbeten i windows och kanske spela nåt spel ibland.", så jag bedömde att i detta fall skulle Fusion 3 med battre spelstod vara tillrackligt, men det ar ju såklart upp till tradskaparen att bestamma. Men man ska va medveten om trade-offs och for- och nackdelar.

Visa signatur

Laptop: Macbook Pro 15" Unibody | Intel Core 2 Duo 2.4GHz | 2x2GB OCW DDR3 | 250GB HDD | Mac OS X 10.6 Snow Leopard
HTPC: Intel Dual-Core E6300 @ 2.8GHz | Corsair DDR2 PC6400 2x2GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Asus P5N7A-VM nForce 730i | Antec NSK-2480 | Windows 7 Pro

Permalänk

Ett alternativ till Bootcamp eller VM är ju annars att köra både och. Alltså intallera W7 native (dvs. bootcamp) och därefter kan åtminstånde vmware fusion använda sig utav den installationen. Skulle ts sedan behöva full prestanda så är det bara att boota om. Det bästa av två världar med andra ord.

Visa signatur

Permalänk

Snabb fråga: Jag har beställt en ny iMac 27" quadcore i7, vilken windows 7 version ska jag ladda ner från msdn:aa? x64 eller x86?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OnTheEdge
Snabb fråga: Jag har beställt en ny iMac 27" quadcore i7, vilken windows 7 version ska jag ladda ner från msdn:aa? x64 eller x86?

x64

86 är bara har 4 gb ram eller mindre om du har eller tänker skaffa mer så välj x64.