Nyinstallation av XP med formatering

Permalänk
Medlem

Nyinstallation av XP med formatering

Jag tänkte formatera mina hårddiskar ( C:/ & D:/ ) och installera XP på nytt. Jag har en recovery-skiva men får inte upp de alternativ som beskrivs i olika guider såsom "Tryck ned retur om du vill installera XP nu", "Tryck ner R om du vill reparera en windows installation med hjälp av återställningskonsolen".
Istället får jag två till alternativ om att reparera windows till hela hårddisken eller bara till första partitionen och det första alternativet i första stycket finns inte med.
Skärmdumparna stämmer inte heller, medan deras är blå skärm med tre alternativ är min svart med 4 alternativ. Beror detta på att jag har en recovery-skiva och inte en "riktig installations-skiva"?.
För att formatera och ny-installera hur bör jag göra?

Sarkastiska gliringar undanbedes!!

Visa signatur

Nobody is perfect but I'm pretty fucking close, I think you better listen 'cause I know who you are, And I think that you should treat me like a superstar

Permalänk
Medlem

En recovery-skiva innehåller en avbild av hur hårddisken såg ut vid leverans. Det du beskriver är hur en riktig windowsskiva beter sig. Hur recovery-skivorna fungerar är helt upp till tillverkaren. Dessa brukar dock vara väldigt enkla att använda.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

Alternativen jag får i Microsoft Windows Startup Meny är följande:
1. MS-Dos with CD-Rom Support
2. Recover Windows XP to first partition only
3. Recover Windows XP to entire HD
4. Recover Windows XP to 2 partition

Det står också uttryckligen på skivan att det är en "Recovery DVD-ROM". Vilket av dessa alternativ är ska jag välja för att formatera och sedan installera? Jag har provat första alternativet utan att komma nånvart, det slutar i en kommando rad och jag vet inte vilket kommando jag skall skriva in.
De övriga alternativen reparerar Windows utan att formatera.

Visa signatur

Nobody is perfect but I'm pretty fucking close, I think you better listen 'cause I know who you are, And I think that you should treat me like a superstar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S.O.A.D.
Alternativen jag får i Microsoft Windows Startup Meny är följande:
1. MS-Dos with CD-Rom Support
2. Recover Windows XP to first partition only
3. Recover Windows XP to entire HD
4. Recover Windows XP to 2 partition

Det står också uttryckligen på skivan att det är en "Recovery DVD-ROM". Vilket av dessa alternativ är ska jag välja för att formatera och sedan installera? Jag har provat första alternativet utan att komma nånvart, det slutar i en kommando rad och jag vet inte vilket kommando jag skall skriva in.
De övriga alternativen reparerar Windows utan att formatera.

Är du säker att de övriga alternativen inte rensar hela disken/partitionen och återställer till ursprungligt läge som när du fick datorn? I så fall är det samma sak som formatering + installation av OS + installation av skitprogrammen som datortillverkaren skickar med.

Permalänk
Medlem

Hyfsat säker, det går helt enkelt för snabbt för att det skulle vara en formatering med som ju brukar ta lång tid, och dessutom bör det ju synas i processen att den formaterar men istället går den direkt på att installera.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Förmodligen är det nummer 2 du vill ha.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S.O.A.D.
Hyfsat säker, det går helt enkelt för snabbt för att det skulle vara en formatering med som ju brukar ta lång tid, och dessutom bör det ju synas i processen att den formaterar men istället går den direkt på att installera.

En återställningsskiva formaterar antagligen inte i den bemärkelsen alls , den återställer nog hårddiskinformationen. Dvs den innehåller en spegling (disk image) av den ursrpungliga datan och återställer det på hårddisken. Så filsystemet blir precis så nyformaterat som det var när datortillverkaren skapade återställningsskivan.
Så du ska inte hänga upp dig på begreppet formatering, det är inte ett relevant begrepp om återställningsskivan innehåller en disk image.

Angående formatering:
Formatering går snabbt om man gör ett quick format, det är bara fråga om att rensa filsystemet egentligen. Man behöver normalt sett aldrig göra en riktig formatering som går igenom hela hårddisken.

Permalänk
Medlem

det må så vara, men min dator är snart fem år gammal och börjar bli seg och det har aldrig gjorts en formatering på C:/ disken. Jag har provat att installera om windows på det snabba viset (nr 2) men det löser inte problemet med att min dator är extremt långsam vid uppstart.
Om den nu bara innehåller en disk image, hur gör jag för att göra en formatering och sedan installera allting på nytt??

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Har du ngn annan skiva?xp vista el win 7 så kör in den först o formatera och sen kör in din image..

Visa signatur

Signatur redigerad av Aser: Marknadsföring ej tillåtet

Permalänk

"så kör in den först o formatera och sen kör in din image.."
Men spara först det Du vill ha kvar (om Du inte redan har det på ett annat medium )