Permalänk
Medlem

Htpc 4-5k

Hej,är intresserad av att bygga ihop en htpc som jag ska köra lite filmer med på teven och surfa på nätet.Har inte satt någon direkt pris gräns men max 4-5k,gärna så billig som möjlig.Det behöver inte vara någon "värsting" utan en väldigt enkel,vill ha tv ut så det bara är att plugga i den i teven.Behöver inte vara med blue ray eller OS.

Hoppas ni kan plocka ihop något

/Macke

Visa signatur

Asus P5N-D,8800gts 640mb,4gb ram corsair 800mhz,500gb samsung,Maxtor 150gb,480w Ace Raw modulär,Intel p4 3,4ghz (ny inom kort)

Permalänk

Chassi: COMPUCASE HTPC 7K09 M-ATX BLACK
795,00 kr
Moderkort: ASUS P5KPL-AM EPU G31 775 M-ATX
525,00 kr
Nätaggregat: CORSAIR VX 450W NÄTDEL ATX12V 2.2 / EPS12V
675,00 kr
Minnen: DIMM DDR2 2GB PC2-5300 667MHZ KIT (2X1GB), KVR
450,00 kr
Processor: INTEL CELERON E1400 2.0 GHZ 800MHZ S-775
475,00 kr
Grafikkort: SAPPHIRE RADEON HD4550 512MB GDDR3 PCI-E VGA/DVI/HDMI SILENT
450,00 kr
Hårddisk: WESTERN DIGITAL CAVIAR GREEN 1TB SATA/300 32MB
748,75 kr
DVD-Brännare: SAMSUNG DVD±R/RW/RAM DL 22X SATA BULK SVART
243,75 kr

Totalt: 4 118,75 kr Inklusive moms.

En normal dator med hela 1TB lagring, med ett silent grafik kort. Klarar av 1080p! Vill du ha den tystare kan du byta standard CPU-kylaren mot en tyst och bättre.
Gjorde listan i dustin dock, går säkert att få billigare, men har alltid beställt mina delar genom dustin pga deras leveranser är dom bästa samt det går alltid att lita på dem.

Nu behöver du självklart inte välja just detta chassi men tog bara något billigt. Vet inte vad du föredrar. Kanske LIAN LI HTPC PC-V351B M-ATX BLACK istället för 995 kr?

Permalänk
Medlem

Okej,det ser ju bra ut.Tänkte på en sak,går det att köra med mini atx/itx med atom processor eller är det bättre att köra med liknande system som Selulance skrev?

/Macke

Visa signatur

Asus P5N-D,8800gts 640mb,4gb ram corsair 800mhz,500gb samsung,Maxtor 150gb,480w Ace Raw modulär,Intel p4 3,4ghz (ny inom kort)

Permalänk

självklart går det om du bara ska ha datorn till att titta på tv med... kolla här till exempel, en VÄLDIGT liten htpc: http://www.minhembio.com/Erikhu/253414#311674

Permalänk
Medlem

LIAN LI HTPC PC-V351B är riktigt nice.. ja kör 300:an en tidigare modell alltså.. de enda negativa med min låda är att de inte får plats ett större grafikkort utan att modda lite.. ja köpte den här till min https://www.inet.se/artikel/1900856
o köpte en beg E6300 för några hundra.. moderkortet har HDMI o är jävligt bra för sitt pris.. ska modda lite i min lian-li så ja får plats med en större graffe kort.. men Lian lin och Gigabyte brädan rek starkt.. lycka till.. // E

Visa signatur

Chassi Lian Li O11 MINI Black MB Asus ROG Strix X570-F CPU Ryzen 5900x / NZXT Z63 RAM 64Gb DDR4 HyperX SSD 2T+2 M.2 + Seagate 2Tb + 2 Ssd GPU Asus Strix GTX3080Ti Oc PSU Corsair SF750 Skärm Odyssey G9 G93SC/ 2x27" LG GP850.

Permalänk
Medlem

Okej,behöver bara vara en väldigt enkel dator kommer ju inte göra något krävande direkt.Den är ju i huvudsaken bara till för film,men sen blir det väl lite musik och internet

Visa signatur

Permalänk

Vad har du för anslutningar på tv:n?

Permalänk
Medlem

Jadu,tv är en ny LG 32 " LCD iaf .En polare har en htpc och han kör typ genom scarten.Så det skulle vara rätt bra om man kunde göra det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu är det så att min mobil pajjat och var tvungen att köpa en ny,vilket betyder att jag inte kan betala riktigt lika mycket för en htpc.Runt 3,5 kanske 4k kan jag lägga.Skulle varit riktigt shysst om ni plockade ihop något/några olika system.Kommer bara användas till film och internet så behöver en väldigt enkel om man säger så.

/Macke

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Scart skall du inte köra på. Har du en ny lcd så har du hdmi alla gånger, kör på det istället. Kolla om du hittar ett billigare chassi så kanske du kan få ner Selulance tips under 4000 ?

Visa signatur

Ryzen 2600 | Asrock B450 Pro4 | 32 GB 3200 MHz | ASUS 1070 Dual OC

Permalänk
Medlem

Mjo,men skulle som sagt vilja att den helst ligger på runt 3,5k.Måste ju köpa ett os med så

Visa signatur

Permalänk

Om du bara har scart tror jag att du måste köpa ett externt grafikkort. Om du däremot har HDMI på tv'n går priset ner då du då kan välja ett 780G-moderkort istället, du skulle i så fall slippa köpa ett externt grafikkort eftersom det integrerade grafikkortet mer än väl klarar film och surf. Du skulle oxå kunna välja ett nätaggregat från FSP istället, du får t.ex. ett 400 W okej aggregat för så lite som ~300:-. Därefter skulle du kunna halvera storleken på hårddisken.

Permalänk
Medlem

Jo det är ju klart,man kan ju snåla in lite på hdd,nätagg och sånt vilket os bör man köra,mediacenter eller?

Visa signatur

Permalänk

Windows 7 m/Media Center är det som gäller om du ska ha en renodlad HTPC. Finns givetvis alternativ så som XBMC, MediaPortal etc etc men 7MC (som följer med Win7) är det som ger mest möjligheter out-of-the-box.

Om du inte ska spela in TV på denna burken (och har filmer/video/musik/etc lagrat någonstans på ditt lokala LAN) kan du gå ned på HD storleken rätt mycket. Sparar några kronor och kan vara tystare.

Om det ska vara en ren HTPC kan det också vara värt att titta på Zotac's Intel Atom/ION moderkort då dessa drar otroligt lite ström (och vissa modeller kommer med on-board PSU som kan driva datorn, hårddisk och DVD/BD). Kostar mellan 1000-1500,- cirka.

Visa signatur

on the internet since 1993
[ Geek - Dad - Programmer - RC enthusiast - Technology evangelist ]

Basically, you’re the guy who survived the shipwreck because you had a lifeboat, and now you’re standing on the shore telling the people still drowning that the ocean isn’t that bad.

Permalänk
Medlem

Okej,har kollat runt lite och det lutar mot en mini-ITX.

*mini-ITX chassi med inbyggt nätagg
*mini-ITX moderkort med atom cpu
*hårddisk 80gb (kommer köra filmerna från min dator över nätet)
*dvd spelare
*2gb interminne

Detta är vad som behövs för att få en htpc komplett?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mackex

Ja, glöm inte fjärrkontroll/mottagare bara - att använda mus/tangentbord till HTPC blir bara bökigt.

Sedan är ju frågan om du har eller kommer få behov för ett DVB-C/S/T kort eller inte. Själv klarar jag mig utan då jag inte ser på det Svensson kallar TV, men de allra flesta vill gärna ha möjligheten att pausa (eller spela in hela säsonger av serier) numera.

Visa signatur

on the internet since 1993
[ Geek - Dad - Programmer - RC enthusiast - Technology evangelist ]

Basically, you’re the guy who survived the shipwreck because you had a lifeboat, and now you’re standing on the shore telling the people still drowning that the ocean isn’t that bad.

Permalänk
Medlem

Det är mest filmer jag kollar på om jag ska kolla tv Men tack för all hjälp nu vet jag iaf vad som gäller när jag ska beställa

/Macke

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Det är nog allt, så länge det finns ett integrerat graffe i det där mini-ITX moderkortet.