Spelar kbit/sen någon roll?

Permalänk
Medlem

Spelar kbit/sen någon roll?

Hej swecare!

Det kanske passar nog lite bättre i MP3 spelare tråden men det jag undrar har ju med ljud at göra iofs. Det är så här om ett företag som säger att kan kan få tex upp till 25 timmar speltid på deras mobil/MP3 spelare så jag undrar ha det verkligen hur bra kvalité det är på ljudfilerna? Jag menar drar det verkligen mer ström med en låt i 320 kbit/s än om den hade varit 128? Är det verkligen märkbar batteriskillnad? Eller är det saker som belysning mm som drar mer?
För jag vill veta detta för jag vill ha låtar i kbit/s som ger mig både bra ljudkvalié och långspeltid.
MVH Notred

Permalänk
Medlem

Som jag har förstått det har inte kbit/s på själva filen något som helst med batteritiden att göra. Utan just som du säger belysningen och även hur mycket du krämar på via dina hörlurar som drar mest av batteriet.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Poison
Som jag har förstått det har inte kbit/s på själva filen något som helst med batteritiden att göra. Utan just som du säger belysningen och även hur mycket du krämar på via dina hörlurar som drar mest av batteriet.

hur menar du krämar ? du menar att hörlurarna drar ström ?

Permalänk

Förstärkaren som driver lurarna går på ström. Ju mer uteffekt desto mer ström går åt.

Visa signatur

"Dagarna och kvällarna då lever jag, röppni fälls, örr ur i knön, och gniblisåå, på kvällen..."

Permalänk
Medlem

kräm=ström, alltså ju högre volym, ju mer ström drar de.

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk

ju högre volym ju mer dras de på batteriet

Visa signatur

4790K @4.6 | EVGA GTX1080 Founders Ed. | 16gb ram | 240+120+40gb ssd | 14TB mekanisk lagring

Permalänk
Medlem

aha ni menar voymen..jag trodde ni menade om hade några speciallurar så drar det mer.

Permalänk

Det drar inte mer ström att ha högre bitrate på musiken. Det tar dock mer utrymme, så man kanske inte får in 25 timmar 320kbps-musik på minnet.

Visa signatur

Luxman!
Senast redigerad av Freezer7Pro, 2009-07-15 klockan 19:32

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freezer7Pro
Det drar inte mer ström att ha högre bitrate på musiken. Det tar dock mer utrymme, så man kanske inte får in 25 timmar 320kbps-musik på minnet.

Här är då vad Apple säger om iPod touch som jag vill ha
Testerna utfördes av Apple i augusti 2009 på maskin- och programvara som ännu inte var i produktion. Spellistan innehöll 358 unika ljudspår, en blandning av innehåll som importerats från CD-skivor med iTunes (128 kbit/s AAC) och innehåll som köpts från iTunes Store (128 kbit/s AAC).Videoinnehåll köptes från iTunes Store. iPod-enheter var associerade med ett Wi-Fi-nätverk och Automatisk ljusstyrka var av. Alla andra inställningar var standardinställningar. Batteritesterna utfördes med specifika iPod-enheter. Faktiska resultat kan variera.

Alltså dom lovar upp 30 timmar musik..då har dom tydligen fått till med låtar som var med 128 kbit/s. Tycker verkar som enligt dom att kbit/s spelar roll.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Notred
Här är då vad Apple säger om iPod touch som jag vill ha
Testerna utfördes av Apple i augusti 2009 på maskin- och programvara som ännu inte var i produktion. Spellistan innehöll 358 unika ljudspår, en blandning av innehåll som importerats från CD-skivor med iTunes (128 kbit/s AAC) och innehåll som köpts från iTunes Store (128 kbit/s AAC).Videoinnehåll köptes från iTunes Store. iPod-enheter var associerade med ett Wi-Fi-nätverk och Automatisk ljusstyrka var av. Alla andra inställningar var standardinställningar. Batteritesterna utfördes med specifika iPod-enheter. Faktiska resultat kan variera.

Alltså dom lovar upp 30 timmar musik..då har dom tydligen fått till med låtar som var med 128 kbit/s. Tycker verkar som enligt dom att kbit/s spelar roll.

Kanske om Ipoden i fråga har någon udda, ineffektiv mjukvaruavkodning, vilket jag betvivlar. De säger det nog bara så att man slipper fråga.

Visa signatur

Luxman!

Permalänk
Citat:

Automatisk ljusstyrka var av.

Det där lär vara svaret, om skärmen är svart kommer batteriet hålla mycket längre helt enkelt.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Högre bitrate kräver större flöde av data från minnet => minnet får jobba snabbare => minnet drar mer ström, så är det. Hur stor skillnaden är i praktiken vet jag inte, kanske obetydlig men google fann denna forumpost (sista posten) åt mig och tror du på den, så har du ditt svar.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X220, Core i7, intel 310 80GB msata SSD, 320GB HDD
----
HP nx8220 1.6 GHz Pentium M, 2048MB DDR2, 60GB, x600 64mb/64mb
----
IBM Thinkpad X40 1.4GHz Pentium M

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blandad
Högre bitrate kräver större flöde av data från minnet => minnet får jobba snabbare => minnet drar mer ström, så är det. Hur stor skillnaden är i praktiken vet jag inte, kanske obetydlig men google fann denna forumpost (sista posten) åt mig och tror du på den, så har du ditt svar.

Tack så mycket.
Han på slutet hade gjort nåt test på hur mycket speltid han skulle få med AAC
Han hade det följande
128kbps AAC = 8hr 40mins
192kbps AAC = 7hr 45mins

Jag har fattat som det så att om man har en mp3spelare med hårddisk som iPod classic till expembel. Den borde ju jobba dra mer för att den är med hårddisk från skillnad från touch?
Tycker lite nu att det känns inte så bra att ha sina låtar lägre än 128 bitrates bara för att få ut mer speltid. För man vill ju ha lite bra kvalité på låtarna så man inte plågas när man lyssnar. Om man ska ha högra bitrates så beövs så iofs ett par dyra Bose, Shure ,Ultimate ears mm för man ska ha glädje med det.

Permalänk
Citat:

dyra Bose

Hi hi.

Visa signatur

Luxman!

Permalänk
Medlem

Angående ljudkvalitet. Såg en film om detta på Youtube för ett bra tag sedan.

Har du en låt som blivit nedsamplad till t.ex. 128kbit/s och som sedan blivit uppsamplad till 320kbit/s så är det fortfarande samma kvalitet som 128kbit/s. Alltså, när den väl blivit komprimerad så går det inte att ta tillbaka det som gått förlorat.
Är låten däremot 320kbit/s från början så är den 320kbit/s.

Jag föredrag FLAC.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare