Macbook Pro, 15 tum: 2.8GHz, spelprestanda?

Permalänk
Medlem

Macbook Pro, 15 tum: 2.8GHz, spelprestanda?

Det börjar bli dags för en ny dator och det lutar åt en MBP 15". Jag är inte så insatt i hårdvarudjungeln som jag en gång var och skulle därför uppskatta lite tips och hjälp att nå ett beslut.

Att det blir en laptop råder ingen tvekan om. Dock spelar jag en hel del och är ute efter en dator som klarar sig skapligt ett par år. Att det inte blir lika hög prestanda som en stationär är givet men spelprestandan ska helst ändå vara rätt bra.

Den jag funderar på är:

# Mackbook Pro 15"
# 2.8GHz Intel Core 2 Duo
# 4GB 1066MHz DDR3 SDRAM - 2x2GB
# 500 GB Serial ATA-hårddisk (7200 varv/min)
# NVIDIA GeForce 9400M + 9600M GT med 512MB

Jag har sökt efter prestandatester osv. men inte hittat mycket matnyttigt. Skulle uppskatta hjälp om hurvida denna maskin klarar en par års spelande. Som sagt har jag inte alls hängt med i svängarna de senaste åren och har egentligen ingen aning om hårdvaruprestanda för tillfället.

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

Ovan nämnda ligger på 19.795,00 kr vilket är för mig överkomligt om den håller säg 4 år; med reservation för att ej klara av "nya" spel om, ja, säg 3-4 år.

Går man ned ett steg ligger lappen på 17.095,00 kr; nedgradering vad gäller processor och grafikkort:

# Intel Core 2 Duo 2.66GHz
# NVIDIA GeForce 9400M + 9600M GT med 256MB

Hörde några rykten om att Apple ska släppa nytt förmodligen december-januari. Inte hittat några "säkra" källor på detta men kanske är något att ta med i ekvationen?

Någon sorts jämförelse/prestandatest skulle vara trevligt, FPS i div. spel och program. Har dock inte hittat det vad häller MBP 2.8/2.66 eller GeForce 9400M + 9600M GT 256/512.

Permalänk
Medlem

Varför inte köra på den billigare och spara pengar ett tag för att kunna komplettera med en spel-PC eller en konsoll? Då har du din Mac + en spellösning som är mer prisvärd och framtidssäker.

Permalänk
Medlem

Jag har funderat på det, men jag vill kunna ta med mig "speldatorn" då jag reser runt en del samt kommer plugga utomlands i ett år.

Permalänk
Medlem

Funkar gör det alldeles utmärkt, men det blir inga monsterprestanda.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

jag skulle vänta, och köpa den uppdaterade som bör komma om inte allt för lång tid...

Tror den nya kommer få en Core i3/i5 mobile samt ett nytt grafikkort och 16:9skärm.

Visa signatur

Intel Core i5 750 - Gigabyte UD3a-p55 - 2x2gb Corsair XMS3 1333Mhz - Sapphire HD5850 1gb - 2x W.D. Raptor 74gb Raid 0 - Zalman HP-750w - Fractal Design Define r2 Titanium

Permalänk
Medlem

Tackar för svaren! Är det någon som har en hum om när de nya modellerna släpps och ev. förväntade priser?

Permalänk
Medlem

ingen vet när/om det släpps nya modeller, eller vad det kommer innehålla för något.. Men jag tror att det kanske kommer i q1 2010

Visa signatur

Intel Core i5 750 - Gigabyte UD3a-p55 - 2x2gb Corsair XMS3 1333Mhz - Sapphire HD5850 1gb - 2x W.D. Raptor 74gb Raid 0 - Zalman HP-750w - Fractal Design Define r2 Titanium

Permalänk

kan alltid kolla på nån guru, men om det e Osx du vill ha så kör på Mac.

Visa signatur

Jag är trött på att alla vuxna säger att man kan få mardrömmar av spel, Själv så har jag dock varit med om det. När jag var liten så spelade jag ett spel som gick ut på att stänga in små studsande bollar så snabbt och effektivt som möjligt. Men så en natt drömde jag att jag var bollen, det var då jag upptäckte att jag hade Klaustrofobi...

Permalänk
Medlem

Att det blir Mac är givet, frågan är bara om ovan nämnda duger till spel en bra tid framöver och ev. om det är idé att vänta på en ny modell.

Permalänk
Medlem

Jag tror faktiskt inte att de kommer uppdatera så snabbt, de uppdaterades ju för inte så länge sedan, i somras under WWDC. Tror snarare att de uppdateras i mars-april som de har gjort de senaste åren.

oZein: 16:9 skärm är ju inte ens bättre. Och i3/i5 mobile har ju inte ens kommit ut än så det lär dröja ännu lite mer innan vi får se dem i en Mac.

Men allt detta är ju som sagt bara spekulationer.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Jag tror faktiskt inte att de kommer uppdatera så snabbt, de uppdaterades ju för inte så länge sedan, i somras under WWDC. Tror snarare att de uppdateras i mars-april som de har gjort de senaste åren.

oZein: 16:9 skärm är ju inte ens bättre. Och i3/i5 mobile har ju inte ens kommit ut än så det lär dröja ännu lite mer innan vi får se dem i en Mac.

Men allt detta är ju som sagt bara spekulationer.

Men brukar dom inte vara ganska snabba på att hoppa nya intel arkitekturer?? så när mobila i5 kommer tror åtminstånde jag inte att det kommer ta så lång tid innan det kommer i mbp!

Permalänk
Medlem

Har exakt en sådan MBP som du nämde ovan, har inte testat så mycket och har inte kört Bootcamp med windows ännu, men kan gå I godo för att WoW funkar med alla inställningar maxade utan AA och Shadows, ligger på ca 30-40 fps I Dalaran och 60fps överallt annars, kan du tänka dig att sänka en del inställningar så duger en MBP suveränt.

Visa signatur

Desktop: | CPU: Intel Core Ultra 7 265K | GPU: ATI Radeon RX 9070 XT 16gb | RAM: 48gb | SSD: 2 x 2tb m.2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake

eftersom att apple går över till 16:9 skärmar i imacen så är det högst troligt att det kommer att ske även i appels resterande sortiment.
Svar på proccor i nästa citat---->

Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbi
Men brukar dom inte vara ganska snabba på att hoppa nya intel arkitekturer?? så när mobila i5 kommer tror åtminstånde jag inte att det kommer ta så lång tid innan det kommer i mbp!

Apple och Intel har rätt tighta band. tex var apple först av alla med de nya xeon-processorerna. Det finns Core 2 processorer som endast finns tillgängliga hoss mac, och mycket mera.
Så de kommer nog vara först med i3/i5, som jag tror släpps i vår med na macbook pro..
Och minst borde de byta grafikkorteet mot ett gt240m eller bättre, då det drar lika mycket ström.

Btw: vore det inte coolt ifall apple skippar superdrive, och skiter i optisk läsare, då skulle man kunna få in ett dedikerat starkt grafikkort som tex ett gt240m(ett 9650 som är överklockat som lägre tillverkningsprocess vilket ger liknande förbrukning.).
Då skulle jag direkt köpa den, fatta najs med "speldator" på 13tumm
Btw: v

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har en sådan MBP, fast med 2,53GHz CPU. Jag kör GTA IV och Crysis Warhead på medium-inställningar.
Tyvärr kan man inte använda båda grafikkorten samtidigt i Windows.

Apple uppdaterar sina datorer någorlunda regelbundet i 6-månadersintervaller. Senaste uppdateringen var i Juni. I Januari kommer dom troligen att släppa nya som är baserade på Nehalem-arkitektur.
Kolla på http://buyersguide.macrumors.com/ för mer info.

Permalänk

Jag har en sådan MBP (2.8 ghz, 4 gig ram, 500 gig disk) och installerade WoW på den för att se hur det flöt på. Kör alltid på inbyggda skärmen. Gick runt i Dalaran en stund och lyssnade på hur MBP'n vred fläkten/fläktarna till lövblåsar-läge. Minns inte exakt på millimetern hur jag ställt in det men troligen var det inte högre än High på grafikinställningarna, eventuellt utan AA också. Ca 25-30 FPS blev det i dalaran..

Lirar inte något annat spel på den maskinen, sålänge du inte räknar sporadiska ScummVM- och dosbox-sessioner.

Visa signatur

"Dagarna och kvällarna då lever jag, röppni fälls, örr ur i knön, och gniblisåå, på kvällen..."

Permalänk
Medlem

Tackar för alla svar. Det verkar värt att vänta tills nästa modell om det ändå skall läggas ut en tjugo papp.

WoW har jag lagt av med för längesen, men enligt min erfarenhet flyter det skapligt på de flesta burkar. Dock är ju Dalaran ökänt av en god anledning...

Lirar allt mellan himmel och jord, från Fallout 1 till Dragon Age, Quake 1 till Left 4 Dead etc. Vill förstås att nya spel ska kunna vara någorlunda njutbara, inte "spelbara".

Edit: http://buyersguide.macrumors.com/#MacBook_Pro

Product MacBook Pro
Recommendation: Buy only if you need it - Approaching the end of a cycle
Last Release June 08, 2009
Days Since Update 162 (Avg = 200)

Det blir till att vänta.