Permalänk
Medlem

"Nya" Macbook 13"

Hej.

Jag funderar på att skaffa en APPLE MACBOOK C2D 2.26 2GB/250 9400M 13.3#

är det ett bra val? Funderade ett tag på Pro men kan inte riktigt motivera att köpa Pro versionen.

Ska användas med min kamera utrustning framför allt med bild redigering och ev lite spel då och då.

Mvh Dax

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Macbook känns som en leksak, typ random asus-skit, Macbook Pro andas kvalité iom aluminiumet, tillräcklig skillnad för att motivera prisskillnaden!

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Hur stor storleks skillnad e det? Vill ah en så liten och lätt maskin som möjligt så jag får ned den i min kamera väska.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Fast macbooken är ju jäkligt prisvärd i prestanda, speciellt om du är student och får den för 8990 genom mecenat.

Visa signatur

Core i5 750 // GA-P55M-UD2 // XFX 5770 1 GB // ocz vertex 2 // 4 gb 1600mhz // 2 TB hdd // Fractal design r2

Permalänk
Medlem

Är det verkligen så jobbigt att gå in på tillverkarens sida och kolla efter själv?

Aja medans du pillade navelludd så fick jag fram att MBP är mindre på alla leder och tunnheten är nice!

Visa signatur

Permalänk

Framförallt är pron ett par hekto lättare, alltid en fördel när man ska bära med sig maskinen.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Avstängd

köp INTE vanliga macbook, för det första finns det inget värre än plast.... Köp en riktig dator i alu... PRO kostar 2 lax mer? Lugnt värt pengarna varje dag i veckan.

Permalänk
Medlem

Tackar, då blir det en Macbook pro 13.3"

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Jag gick från iBook G4 12" till Macbook Pro 13,3" och jäklar vilken skillnad det var i kvalitetskänsla. Aluskalet känns otroligt mycket mer lyxigt och hållbart än plastskalet.

Permalänk
Medlem

Ska du bildredigera ska du inte ha en TN-skärm, billigaste Macbooken med skärm som är bra för foton är MBP 15". Skulle under inga omständigheter rekommendera en MB eller MBP 13" för fotografer någonsin.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem

Kommer använda en 24" monitor då jag är hemma och slut redigerar, det jag vill ha är en lätt och liten burk som jag snabbt kan slänga upp och kolla bilderna en snabbis för att se om dom ska behållas eller inte, och känner att 15" kostar för mycket. Då köper jag hellre en PC för halva priset. Skiljer 6000:- mellan 13 och 15" och det är för mycket för en bärbar imo.

Nä 13.3" plus en 24" monitor då man jobbar hemma och sen 13.3" på resande fot/jobb tror det räcker gott.

Mvh Dax

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fratey
Ska du bildredigera ska du inte ha en TN-skärm, billigaste Macbooken med skärm som är bra för foton är MBP 15". Skulle under inga omständigheter rekommendera en MB eller MBP 13" för fotografer någonsin.

Vaddå? 15" har väll också en TN panel?

Visa signatur

Permalänk
Permalänk
Medlem

Och till ett betydligt högre pris oxå som brukligt.
Nä det blir en 13" just för smidigheten i storlek och som sagt sitter man hemma så har man ju en monitor tillkopplad.

Jag tror att jag personligen klarar mig gott och väl med en c2d 13.3".

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-per

Jo, men den har tillskillnad från 13" som har 6bit så har 15"och 17" 8bit vilket betyder att den kan visa fler färger.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dax
Och till ett betydligt högre pris oxå som brukligt.
Nä det blir en 13" just för smidigheten i storlek och som sagt sitter man hemma så har man ju en monitor tillkopplad.

Jag tror att jag personligen klarar mig gott och väl med en c2d 13.3".

Apple brukar inte direkt höja priserna mer än korrigera lite för dollarkursen. Och 13" lär även den uppdateras.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Såvitt jag vet finns det inga TN-paneler som klarar äkta 24-bit färg, dvs de är allihop 6 bit som använder dithering och andra trolla-med-knäna tricks för att visa miljontals färger.

Visa signatur

"Dagarna och kvällarna då lever jag, röppni fälls, örr ur i knön, och gniblisåå, på kvällen..."

Permalänk

Är det verkligen TN-paneler i Macbook Pro? Mig veterligen så är det S-IPS i Macbook Pro.

Rätta mig gärna om jag har fel. Men det är åtminstone lika bra bildkvalité i min 15" Macbook Pro som det är i min externa 24" Apple Cinema Display LED.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av radaradam
Är det verkligen TN-paneler i Macbook Pro? Mig veterligen så är det S-IPS i Macbook Pro.

Rätta mig gärna om jag har fel. Men det är åtminstone lika bra bildkvalité i min 15" Macbook Pro som det är i min externa 24" Apple Cinema Display LED.

MacBook Pro har TN-paneler genom hela serien. IPS-paneler förbrukar mycket mer ström. Tror inte det finns någon notebook med IPS.

Angående att 15" ska kunna visa 8-bitars färgdjup så är detta tack vare så kallad "dithering" där flera pixlar med olika färger kombineras för att skapa en illusion av en annan färg.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av en.wikipedia.org/wiki/TFT_LCD

"Also, TN panels represent colors using only 6 bits per color, instead of 8, and thus are not able to display the 16.7 million color shades (24-bit truecolor) that are available from graphics cards. Instead, these panels display interpolated 24-bit color using a dithering method that combines adjacent pixels to simulate the desired shade."

Detta ger illusionen av ett bättre färgdjup än hos MBP 13" men är inte i närheten av en IPS-panel.

Visa signatur

Primär: MBP 16", M1 Pro, 32 GB, 512 GB SSD, Thunderbolt dock, Samsung C49RG90 Gaming: FD Define C, Ryzen R5 3600, 16 GB, Radeon RX480 Nitro+ 4 GB, 850 Pro 512 GB+MX100 512GB Router: DFRobot Router Carrier Board for R Pi CM4, CM4 8GB RAM+32GB eMMC, Raspbian 12 Bookworm Main server: Rasberry Pi 4 8 GB, 64 GB SD, Raspbian 12 Bookworm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-per

Har den?
Tack, där eliminerade du varje spår om att Apple-produkter skulle vara bra för design. Jag trodde att macbook PRO skulle betyda att de var ämnade för professionella användare. fy fan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Har den?
Tack, där eliminerade du varje spår om att Apple-produkter skulle vara bra för design. Jag trodde att macbook PRO skulle betyda att de var ämnade för professionella användare. fy fan.

Är inget Apple-fan, men jag måste säga att Macbookarnas skärmar är jävligt bra! Bättre än alla laptops jag sett!

Permalänk
Citat:

Har den?

I samma veva har vi eliminerat alla bärbara datorer på marknaden. Ajdå. Bäst hoppa över flugan med bärbara datorer. Bära med sig datorn ute i fält är bara för mesar. Stationär ska det vara!

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Det finns IPS på bärbara, min T60p har IPS panel (sjukt bra jämfört med TN för övrigt) och min x200t har AFFS+ som är jämförtbart med IPS och även de betydligt bättre än TN men tyvärr har 99,5% av alla bärbara TN inkl alla apples bärbara.

Permalänk
Medlem

Blir en 13" MBP i december för mig.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oskarh
Är inget Apple-fan, men jag måste säga att Macbookarnas skärmar är jävligt bra! Bättre än alla laptops jag sett!

För att den är glansig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av rastersize
I samma veva har vi eliminerat alla bärbara datorer på marknaden. Ajdå. Bäst hoppa över flugan med bärbara datorer. Bära med sig datorn ute i fält är bara för mesar. Stationär ska det vara!

De andra företagen brukar inte skryta om att ha en "gorgeous display that can display millions of colors", kalla sina datorer "pro", eller ha ett rykte om sig att vara designinriktade. Det är skillnad om en acer för 5k och en macbook pro 17" för 26k har TN-skärm.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av traeskapa
Inte bättre att vänta med en pro?
http://macworld.idg.se/2.1038/1.270297/core-i5-kan-hamna-i-na...

Damn vad nice, nu blir det till att vänta för mig!

Permalänk
Medlem

Åter till MacBook så är de nya modellen såå mycket stabilare än förra modellen.
Så dra inte slutsatser om nya MacBook utifrån erfarenheter av förra, eller någon sedvanlig asus-skit till pc.

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

De andra företagen brukar inte skryta om att ha en "gorgeous display that can display millions of colors", kalla sina datorer "pro", eller ha ett rykte om sig att vara designinriktade. Det är skillnad om en acer för 5k och en macbook pro 17" för 26k har TN-skärm.

Vad jag vet så finns det inga bärbara datorer som säljs idag som har något annat än TN-panel, tyvärr. Då handlar det väl istället om kvalitén mellan TN-panelerna, vilket skiljer ganska drastiskt från modell till modell.

Vet du någon dator så får du gärna länka till den, skulle gärna vilja att någon tillverkare satsar på vettigare skärmar.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)