Får köpa win 7 för 200 kr genom HP, bara för HP datorer?

Permalänk
Avstängd

Får köpa win 7 för 200 kr genom HP, bara för HP datorer?

Hej köpte en dator till mor, såg att man får uppgradera till Windows 7 för 200 kr. Låter ju som en rätt bra deal.

Jag tänkte då använda win 7 till min dator (eget plock) kommer win 7 vara bunden till HP datorn eller kommer den fungera som vilken köpt version som helst?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

Den lär vara bunden till en specifik dator, det är ju OEM-licenser man får via uppgraderingen.

Visa signatur

Macbook Pro.
www.vardag.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Killer7
Den lär vara bunden till en specifik dator, det är ju OEM-licenser man får via uppgraderingen.

Ja, för MS har ju flera tusen olika skivor som var och en passar till en specifik datormodell.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GuTsaV
Ja, för MS har ju flera tusen olika skivor som var och en passar till en specifik datormodell.

Förmodligen inte, men skivan kommer ju från tillverkaren, exempelvis HP eller Toshiba. De subventionerar ju skivan till köparen (man pyntar bara frakten) och man beställer ju uppgraderingen med hjälp av datorns serienummer. Borde ju fungera på samma sätt som de windows licenser man får med datorn vid köp.
Men jag skrev aldrig att jag visste om det var så, bara att det kanske fungerar så. Men var dryg du

Visa signatur

Macbook Pro.
www.vardag.nu

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GuTsaV
Ja, för MS har ju flera tusen olika skivor som var och en passar till en specifik datormodell.

MS retail och OEM skivor är inte låsta till nåt alls.

OEM Licenser är låsta till datorn (moderkortet) som licensen används på och kan inte flyttas hursomhelst.

Om jag köper en laptop med t.ex vista på och för en uppgradering på sidan, hur kan den vara låst till min laptop?

Royalty(?) /golden OEM licenser är dock låsta till datorspecifik tillverkare.

Permalänk
Medlem

Om man kollar på HP sida gällande uppgraderingen så verkar ju det som om den gäller endast datorn ifråga , men ni menar att man kan använda den på andra burkar ändå? Det vore ju guld i så fall

Nedan saxat ifrån http://h41112.www4.hp.com/promo/win7web/se/sv/faq.html#13

"Fråga: Vilken information behövs för att beställa paketet med uppgraderingen för Windows® 7 från HP?
Svar: Från den giltiga datorn behöver du ange följande:

datormodellnummer
produktnummer
serienummer
inköpsbevis (kvitto, packsedel eller inköpsorder)
version av operativsystemet Windows Vista som fabriksinstallerades av HP (dvs. 32-bitars Windows Vista Home Premium)
Återförsäljarens namn
Leveransinformation
E-postadress (för att kontakta dig med information om beställningen)
Debiteringsinformation (för leverans och hantering) "

Visa signatur

Macbook Pro.
www.vardag.nu

Permalänk
Medlem

Du kommer inte att kunna använda den på andra datorer, det du får är en modellspecifik skiva för hp modellen, med rätt drivrutiner osv. Den använder också en så kallad "moderkortstatuering" för att registrera sig, så användaren slipper fylla i produktnyckel. Du kommer med största sannolikhet att få upp en varning om att det är fel datormodell och så kommer du inte vidare. Jag vet det här då jag jobbar på HP Support

Permalänk
Medlem

Grejen är ju att du inte får en hel kopia utaan en vista upgrade i vilket fall som helst.

Permalänk
Medlem

Finns möjlighet att göra en ren install från skivan också

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pritect
Finns möjlighet att göra en ren install från skivan också

Som man inte får enl MS.

Läste det på om det var idg eller MDL tidigare:)

Permalänk
Medlem

Man ska få välja om man vill göra en ren win7 install eller en uppgradering när man kör HP skivan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pritect
Du kommer inte att kunna använda den på andra datorer, det du får är en modellspecifik skiva för hp modellen, med rätt drivrutiner osv. Den använder också en så kallad "moderkortstatuering" för att registrera sig, så användaren slipper fylla i produktnyckel. Du kommer med största sannolikhet att få upp en varning om att det är fel datormodell och så kommer du inte vidare. Jag vet det här då jag jobbar på HP Support

Du menar SLIC? Hur man gör med det finns bl.a här att läsa http://www.mydigitallife.info/2007/03/03/slic-table-slicbin-o... och sen finns det mer för den som vet men det är brott mot §7 så det lämnar jag utan kommentar

Permalänk
Medlem

Precis det jag tänkte, allt går om man vill, men det diskuterar man inte här.

Permalänk
Avstängd

Okej så den är alltså bunden, synd!