Permalänk
Medlem

GTX 260 eller HD5770?

Hej alla.

Jag undrar vilket kort som man ska ta, PowerColor Radeon HD5770 eller ett Gigabyte GTX 260+? Vilket presterar bättre?
Då dom ligger ungefär lika i pris.

Tack i förhand.

Permalänk

Re: GTX 260 eller HD5770?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kromgol
Hej alla.

Jag undrar vilket kort som man ska ta, PowerColor Radeon HD5770 eller ett Gigabyte GTX 260+? Vilket presterar bättre?
Då dom ligger ungefär lika i pris.

Tack i förhand.

Rent prestandamässigt i DX9 och DX10 är GTX260+ något bättre (liksom även HD4870 1GB, som är likvärdigt med GTX260+, är något bättre än HD5770), dock stöder HD5770 DX11 och är mycket effektsnålare.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Re: Re: GTX 260 eller HD5770?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Rent prestandamässigt i DX9 och DX10 är GTX260+ något bättre (liksom även HD4870 1GB, som är likvärdigt med GTX260+, är något bättre än HD5770), dock stöder HD5770 DX11 och är mycket effektsnålare.

Dessutom kommer 5770 gå om i prestanda med nyare drivrutiner, annars äter jag upp min hatt.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

är inte 5750 ett ännu bättre köp? det är ju trots allt 350 kr billigare än 5770 hos komplett

http://www.techpowerup.com/reviews/Sapphire/HD_5750/33.html

Visa signatur

i7 12700kf | gigabyte b760 ds3h ax ddr4 | 2x16gb kingston 3600mhz | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + wd black sn750se 1tb + samsung 860 evo 1tb | seasonic focus gx 850w | tr phantom spirit | fractal r3 | dell alienware 34 ips | win 11 | death adder chroma | cherry tkl

Permalänk
Medlem

Köper du GTX260 så kommer du inte kunna använda DX11-effekter i kommande spel, tråkigt att köpa en kort för 1500 och direkt vara handikappad i nya spel. Se t ex en atkuell tråd här :
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=963...

5750 är ungefär lika mkt långsammare än 5770 som prisskillnaden indikerar, så jag tycker inte 5750 är mer prisvärd. Men helt ok om man har en lägre budget.

Permalänk
Medlem

Så 5770 är i princip mer framtidssäker än GTX 260? Kanske blir ett köp av det kortet då.

Permalänk
Medlem

5770 är smartare köp då du får DX11 samt strömsnålare kort.

Det du förlorar lite på är prestandan då GTX260 är snäppet vassare kort. Dock kommer det lösa sig med lite OC och bättre drivare som Fire_Ice säger.

Kör på 5770.

/K

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teejee
Köper du GTX260 så kommer du inte kunna använda DX11-effekter i kommande spel, tråkigt att köpa en kort för 1500 och direkt vara handikappad i nya spel.

Du blir inte handikappad med ett ATI kort i nya Batman liret?

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KiXeR
5770 är smartare köp då du får DX11 samt strömsnålare kort.

Det du förlorar lite på är prestandan då GTX260 är snäppet vassare kort. Dock kommer det lösa sig med lite OC och bättre drivare som Fire_Ice säger.

Kör på 5770.

/K

Okej, tackar!
Får väl lära mig att överklocka då utan att bränna kortet direkt

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snozan

Med ett HD5770 så kan man se fram emot prestandaförbättringar i de stora titlarna vilket man knappast kan se fram emot med ett GTX 260, vilket troligen presterar ungefär så pass bra som det kan göra i de stora titlarna idag, speciellt Batman som är utvecklat med nVIDIA-hårdvara.

Därmed inte sagt att jag helt kan hålla med om att HD5770 är det bättre valet.

Jag rekommenderar ett HD4890 istället. Det är bättre än båda korten och kostar drygt 200kr mer än ett HD5770.

Ända fördelarna som finns för HD5770 mot ett HD4890 är ett det är löjligt mycket energisnålare och genererar inte lika mycket värme som följd av detta. Så lite beroende på vad du har för nätaggregat så kan jag ge olika råd.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Aja, kör på HD5770.
Tack.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det stämmer att man inte får samma nivå på t ex rökeffekterna i Batman p g a Nvidias propreritära PhysX-accelerering. Det får man acceptera om man väljer ATI.
Men eftersom ATI sätter ribban för grafiken i kommande spel (spelutvecklare har haft DX11-kort från ATI sen i juni, fortfarande inga som har Fermi) så räknar jag med att de flesta spelutvecklarna satsar på openCL/DirectCompute för fysikacceleringen i framtiden, det kommer ju funka på både ATI & Nvidia.

Jag skulle inte köpa Nvidia pga PhysX, det är ju ett stort steg tillbaka med inlåsta API'er för accelerering av grafik/fysik (fysikaccelering används ju oftast för förbättrade grafikeffekter).

Permalänk
Medlem
Citat:

Men eftersom ATI sätter ribban för grafiken i kommande spel (spelutvecklare har haft DX11-kort från ATI sen i juni, fortfarande inga som har Fermi) så räknar jag med att de flesta spelutvecklarna satsar på openCL/DirectCompute för fysikacceleringen i framtiden, det kommer ju funka på både ATI & Nvidia.

Skulle inte sätta allt för stort hopp på komande spel, känns som IW lagt ribban övriga utvecklare kommer följa. De fanns en tid då utvecklarna faktiskt gjorde spel till PC, idag portas dom efter ha gjorts till konsol. Konsolen har begränsad grafik så utvecklingen ser en aning dyster ut för ATI/Nvidia.

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

Permalänk
Citat:

Skulle inte sätta allt för stort hopp på komande spel, känns som IW lagt ribban övriga utvecklare kommer följa. De fanns en tid då utvecklarna faktiskt gjorde spel till PC, idag portas dom efter ha gjorts till konsol. Konsolen har begränsad grafik så utvecklingen ser en aning dyster ut för ATI/Nvidia.

Fast vissa spel t ex RTS och vissa FPS spel så är ju PC ett måste ^^ eller ja fan, PC är ett måste till alla spel

/ Mannen med kräm

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeKGubben
Fast vissa spel t ex RTS och vissa FPS spel så är ju PC ett måste ^^ eller ja fan, PC är ett måste till alla spel

/ Mannen med kräm

Köpte nya "Wolfenstein 2009" till PC:

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

http://img.photobucket.com/albums/v673/petta/DSC00301.jpg

Lol. Säger iofs allt.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Citat:

* Bild *

Ja men menade snarare att det är dumt av tillverkarna att göra som de gör när PC rent av äger!

/ Mannen med kräm

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem
Citat:

Skillnaden börjar bli så stor mellan PC-grafik & konsol-grafik att det lönar sig mer och mer att optimera grafiken även för PC-spel. Bra PC-spel med bra grafik kommer sälja mkt bättre än ett liknande spel med "konsolgrafik" så det kommer helt klart komma PC-spel som utnyttjar PCn's möjligheter. T ex snackas det mkt om senaste Stalker bara för att det har DX11, och Dirt 2 har ett jätteavtal med AMD och levereras med grafikkorten. Så det finns helt klart pengar i bra PC-grafik som kommer göra att utveckllingen fortsätter precis som den har gjort i alla tider. En kort period (ett par år) med negativ påverkan från konsoler kommer inte ändra marknadskrafterna på lång sikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Skillnaden börjar bli så stor mellan PC-grafik & konsol-grafik att det lönar sig mer och mer att optimera grafiken även för PC-spel. Bra PC-spel med bra grafik kommer sälja mkt bättre än ett liknande spel med "konsolgrafik" så det kommer helt klart komma PC-spel som utnyttjar PCn's möjligheter. T ex snackas det mkt om senaste Stalker bara för att det har DX11, och Dirt 2 har ett jätteavtal med AMD och levereras med grafikkorten. Så det finns helt klart pengar i bra PC-grafik som kommer göra att utveckllingen fortsätter precis som den har gjort i alla tider. En kort period (ett par år) med negativ påverkan från konsoler kommer inte ändra marknadskrafterna på lång sikt.

"Precis som de gjort i alla tider". MW2 är ett lysande exempel på de eller hur?

"en kort period med negativ påverkan från konsol" Hmm, du kanske har missat nåt men de har precis börjat...

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Satsa på nyare 5770

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk
Medlem

Spel kan jag inte svara på med med folding så är GTX 260 överlägset. köpte ett när det kom ut har nu köpt ett till för att folda jag spelar inga spel så a. men dom jag testat på min dator så tycker jag att grafikkortet är grymt men max oc på det.

Visa signatur

i5 2500 4,2GHz Grafikkort: XFX GTX260 Nätagg: Corsair 650watt DDR3 16GB
Gör som jag, FOLDA.
Ligger på ca 8,000PPD =)

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av connsann
Spel kan jag inte svara på med med folding så är GTX 260 överlägset. köpte ett när det kom ut har nu köpt ett till för att folda jag spelar inga spel så a. men dom jag testat på min dator så tycker jag att grafikkortet är grymt men max oc på det.

Ursäkta att jag är oförskämd en herregud vilket meningslöst inlägg. Tyvärr, så är vi få som köper grafikkort efter foldingprestanda.

Visa signatur