Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zweets90
Tack för alla svar hitills jag är sugen på http://cdn.solidfiles.net/i/3X26.png fast jag kommer plocka bort en del saker och ta 1000 watt nättagg och lägga till en extra hårdisk istället...

35k och inte ens en lagringshårddisk. Processorn är totalt overkill, du kan klocka en i7 920/950 till samma prestanda.

*Core i7 920 D0 - £204.99
*Asus P6T7 WS Supercomputer - £333.99
*XFX Ati Radeon HD5870 1GB - £339.99*3=£1,019.97
*Intel X25-M 160GB G2 - £364.99
*BeQuiet! Dark Power Pro 1200W 5x Pci-e 6+2-pin, 1x Pci-e 6-pin - £192.99
*Geil Ultra Series 3x2GB 1600MHz CL7 - £121.99*2=£243.98
*Samsung SpinPoint F3 1TB SATA - £60.98*2=£121.96
*Corsair H50 s1366 - £62.99
*Lian Li PC-A71FB - £194.98
*Zalman ZM-MFC1 Plus Black - £28.74
*Noctua NF-P14 FLX 140mm Ultra Quiet - £19.99*2=£39.98
*Noctua NF-P12 Vortex Control 120mm - £17.24*3=£51.72
*Sony NEC OptiArc AD-7240S Black DVD±RW SATA - £18.99
=£2,880.26
=34 226,71 SEK

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av megaman1
Håller med förgående talare till 100%. Jag antar att du tänker att du ska ha det värsta osv, men tror inte du har någon koll alls på hur mycket prestanda du tjänar på dom 7000kr du lägger mer. Handlar om några hundra poäng i 3dmark och 0! fps i spel. Dessutom med en annan kylare når du lätt 4Ghz med en 920 och då spöar du 975 hur lätt som helst.
tar du dom 7000 och lägger på ett annat grafikkort istället så får du med rätt drivrutiner i stort sett dubbelt så många fps. DET är skillnad och väl investerade pengar. Men det är ditt val. Hoppas bara du sätter dig in lite vad du köper. Antar att det är prestanda i spel du är mest ute efter.

Edit: Letade efter en bra sida som visar 920 vs 975 i tester, men hittade ingen jättebra. Men här är ett exempel. http://www.tomshardware.com/reviews/core-i7-975,2318-5.html Handlar om några % mer ökning i standard frekvenser 920 i 2.66Ghz vs 975 i 3.3Ghz. Höjer du frekvensen på 920 har du ingen skillnad.
Går du sen till nästa sida och ser hur skillnaden är i fps i spel så ja..

Folk som köper 975 är extrema klockare och har gott om pengar. Dom vill ju slå ett rekord med en sådan processor att sen vanligt folk köper en sådan kommer jag aldrig förstå varför.

Visa signatur

--The great masses of the people will more easily fall victims to a big lie than to a small one.-- Adolf Hitler

--"What good fortune for governments that the people don't think." --Adolf Hitler

Permalänk
Medlem

Corsair Chassit
2st ati 5970
12gb DDR3 RAM

måste du ha med iaf! samt en ny cpu kylare.

Vad har du för skärm btw?

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av armind
Folk som köper 975 är extrema klockare och har gott om pengar. Dom vill ju slå ett rekord med en sådan processor att sen vanligt folk köper en sådan kommer jag aldrig förstå varför.

Jo precis, därför jag avråder mot att köpa denna eftersom jag inte tror att TS ska kyla sin cpu med vatten eller kväve och slå rekord direkt..

Chamezz paket är mycket bra. Liknar mitt på många punkter. hade hellre kört 3st 5870 än 2 x 5970. 12Gb ram ser jag inte som jättenödvändigt då jag aldrig använder mer än 3-5Gb och har man många grafkkort så har dom massa minne med.

Visa signatur

intel i7 920 @ 4000Mhz / Asus P6T Deluxe V2 / Corsair 6GB DDR3 Dominator @ 1600Mhz / 2st Gigabyte 460 GTX 1GB @ 850/1700/4400Mhz SLI / HDD1: Corsair Force 120GB HDD2: WD Black 1TB / Antec Twelvehundred / Corsair 750W HX / Win7 64Bit SWE

Permalänk
Medlem
Citat:

Jo precis, därför jag avråder mot att köpa denna eftersom jag inte tror att TS ska kyla sin cpu med vatten eller kväve och slå rekord direkt..

Chamezz paket är mycket bra. Liknar mitt på många punkter. hade hellre kört 3st 5870 än 2 x 5970. 12Gb ram ser jag inte som jättenödvändigt då jag aldrig använder mer än 3-5Gb och har man många grafkkort så har dom massa minne med.

12GB RAM är så att han kan göra en RAM-disk på 3-4GB och köra alla temporära filer via ;).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av REALIN
Corsair Chassit
2st ati 5970
12gb DDR3 RAM

måste du ha med iaf! samt en ny cpu kylare.

Vad har du för skärm btw?

Sitter på en 52 tums Lcd skärm atm

Permalänk
Medlem

Det roliga är att ingen (?) förutom jag har givit trådskaparen det han ville ha. Ni har givetvis rätt i att 920 är en mer prisvärd processor förutsätt att man besitter kunskaper inom överklockning och har goda erfarenheter inom detta. Men jag gjorde ett antagande utefter vad trådskaparen har skrivet och de behov han skall tillfredsställa. Han verkar varken vara speciellt intresserade utav att uppgradera och byta ut komponenter och han verkar heller inte besitta kunskaper inom överklockning. I orginal utförande är processorn jag länkade betydligt snabbare och mer kraftfull, likaså nätaggregatet som enligt många recensioner är det bästa i sin klass (må vara overkill). Har man en budget på 35 000:- varför inte utnyttja dessa? Om det nu är så att en uppgradering i framtiden är nödvändiga kanske man hellre satsar på en ny dator?

Vad vet ni? Vad vet jag? Sluta med antaganden som helt och hållet saknar grund - en man med en budget på 3500kr för _ett_ datorbygge säger väl sitt?

My tastes are simple I like the best.

Permalänk
Hedersmedlem

tror nog han kan lägga en timme på att spara någon tusenlapp.. (är inte svårt alls med i7, timmar är verkligen att ta i...minuter snarare)

Permalänk
Medlem

Jag fundera byta ut till i7 920 som dom flästa säger men jag vet inte dock hur man klockar... Sen vet jag inte så många polare som kan det.. Jo en men han tar överpris i presis allt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag fundera byta ut till i7 920 som dom flästa säger men jag vet inte dock hur man klockar... Sen vet jag inte så många polare som kan det.. Jo en men han tar överpris i presis allt.

Bra val, för du tjänar (sparar) en väldigt massa pengar!

Här har du en guide för att överklocka 920 - http://www.sweclockers.com/artikel/6161-verklocka_core_i7

Blir ju dock lite besviken, har själv köpt en 975 hade ju varit kul om vi var två

Permalänk
Medlem

I stort sett räcker det att ändra blck om man vill nå typ 3.4 Ghz, vilket tar ca 1 min att lokalisera och ändra. Vips så har man sparat 7000kr. Och med guiden så är det en barnlek.

Visa signatur

intel i7 920 @ 4000Mhz / Asus P6T Deluxe V2 / Corsair 6GB DDR3 Dominator @ 1600Mhz / 2st Gigabyte 460 GTX 1GB @ 850/1700/4400Mhz SLI / HDD1: Corsair Force 120GB HDD2: WD Black 1TB / Antec Twelvehundred / Corsair 750W HX / Win7 64Bit SWE

Permalänk
Medlem

Den förste som rekommenderar ett rent AMD-system till TS får en virtuell kaka av mig ;).

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfredrik
Det roliga är att ingen (?) förutom jag har givit trådskaparen det han ville ha. Ni har givetvis rätt i att 920 är en mer prisvärd processor förutsätt att man besitter kunskaper inom överklockning och har goda erfarenheter inom detta. Men jag gjorde ett antagande utefter vad trådskaparen har skrivet och de behov han skall tillfredsställa. Han verkar varken vara speciellt intresserade utav att uppgradera och byta ut komponenter och han verkar heller inte besitta kunskaper inom överklockning. I orginal utförande är processorn jag länkade betydligt snabbare och mer kraftfull, likaså nätaggregatet som enligt många recensioner är det bästa i sin klass (må vara overkill). Har man en budget på 35 000:- varför inte utnyttja dessa? Om det nu är så att en uppgradering i framtiden är nödvändiga kanske man hellre satsar på en ny dator?

Vad vet ni? Vad vet jag? Sluta med antaganden som helt och hållet saknar grund - en man med en budget på 3500kr för _ett_ datorbygge säger väl sitt?

My tastes are simple I like the best.

Tjaa, om man har en liten gnutta moral så skulle man kunna upplysa att datorn för 35 000kr jämfört med en på 25 000kr har en prestandaökning på några procent. Bara för att han har en budget på 35 000 betyder det inte att man ska föreslå en dator som kostar precis 35 000? Tänk dig själv om du skulle kunna spara ca 10 000 (eller nästan 30 %), med bara marginellt sämre prestanda.

Med det sagt tycker jag att det ska vara 920, och sli/tri-sli 5870 som gäller, för då lär du knappast behöva uppgradera på ett tag, men det är bara min åsikt.

Permalänk
Medlem

ett datorpacket för denna summan ska ha ssd hårddisk och det är ett måste

men en 80 gigs ssd fylls ganska fort om du ska lägga dina spel och windows där, jag köpte intel x25 160gb och ja det svider i plånbocken nu men det var värt det!

Visa signatur

يارَبْ إذا أسَأت إلى الناس فَاعْطِني شجَاعَة الإعتذار وإذا أسَاء لي النَّاس فاعْطِنْي شجَاعَة العَفْوَ وَعَلّمنْي أنْ التسَامح هَو أكْبَر مَراتب القوّة وَأنّ حبّ الإنتقام هَو أولْ مَظاهِر الضعْف

Permalänk
Medlem
Citat:

I stort sett räcker det att ändra blck om man vill nå typ 3.4 Ghz, vilket tar ca 1 min att lokalisera och ändra. Vips så har man sparat 7000kr. Och med guiden så är det en barnlek.

Om du tror att det bara är hastigheten som skiljer dom åt är du lite fel ute.

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av REALIN
Om du tror att det bara är hastigheten som skiljer dom åt är du lite fel ute.

I stora drag presterar dom väldigt lika om du har en i7 920 i 3.4Ghz mot en i7 965 i 3.3Ghz. Ser ingen konstigt med det. Vet att det skiljer en massa, men mest är den ju gjord för extrem överklockning, men det är det ju inte snack om här. Prestanda i siffror i tester lär inte skilja någonting i specs ovan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Gör ett nytt försök, hade själv valt det om jag uppgraderat för så mycket pengar.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aldric T
Den förste som rekommenderar ett rent AMD-system till TS får en virtuell kaka av mig ;).

Kaka

Permalänk
Medlem

Ta mintboll's build. Fint som fan! Skulle dock räcka med 2 5870 i CF och kanske slänga på några extra TB i lagring!

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad är det för polare?

Visa signatur

--The great masses of the people will more easily fall victims to a big lie than to a small one.-- Adolf Hitler

--"What good fortune for governments that the people don't think." --Adolf Hitler

Permalänk

http://i49.tinypic.com/dfkegn.jpg

Lite overkill kanske?

Visa signatur

| I5 2500K | GTX 560Ti | MSI P67A-GD55 | Corsair Vengeance 8GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FreddexXXx
http://i49.tinypic.com/dfkegn.jpg

Lite overkill kanske?

"Core i7 920 - 5180kr" wtf?

Sen inte ens en SSD eller DVD-brännare i det paketet?

Omg...

Permalänk
Medlem

Åk till onoff och köp det värsta, jag tror du blir nöjd................

Permalänk
Medlem

Med en budget på 35k tycker jag du ska köra på typ 3 skärmar med eyefinity iaf

Visa signatur

Tack till SAiKoU för avataren!
Stationär: i5-8400 | MSI Z370-A PRO | 24 GB DDR4 | 850EVO 500GB | Corsair VX450 | 1060 6GB Windforce

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dlp
Åk till onoff och köp det värsta, jag tror du blir nöjd................

Han skulle säkert bli nöjd, men det är lång ifrån det bästa samt blir totalt mycket dyrare än på inet och komplett!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mintboll
Kaka

http://i50.tinypic.com/29o6dkz.jpg

Bra paket!
Men ska man köra CrossfireX med ny Radon HD 5000-serien och har 30.000kr så ska man definitivt köra med 3 skärmar om man vill ha en den bäst spel upplevelsen (och det passar även bra när man programmerar).

Hade bytt ut grejer som känns onödigt och inte prisvärt!
Jag skulle tagit bort båda 160 GB SSD (och 3,5" till 2,5" adapter) och istället bara tagit en 80GB SSD.
Vanliga Corsair Dominator is stället för GT versionen då jag inte tror han kommer syssla med så mycket extrem överklockning och de inte ger så mycket extra. Köp dessa minnen i stället https://www.inet.se/datorkomponenter/internminnen/corsair-4gb...
Pengarna som blir över hade jag i stället lagt på två eller tre nya skärmar!
Hade också uppgraderat DVD-brännaren till en Blue-ray och DVD-brännare combo för under 1000 kr http://www.indomo.se/index.php?mode=item&id=7452 och släng in några extra chassi fläktar.

Test med tre skärmar samtidigt med nya Radon HD 5000-serien
http://www.guru3d.com/article/ati-eyfinity-editorial-review/

Permalänk
Medlem

Ett annat alternativ skulle kunna va http://www.prisjakt.nu/minsida.php?a=Rico123&k=742987

Det som blir över kan du lägga på en riktigt bra kylning. Kanske behövs ett kontrollerkort för att köra raid 0 också men inte säker.
Men dubbla XEON processorer blir rätt fippat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rico123
Ett annat alternativ skulle kunna va http://www.prisjakt.nu/minsida.php?a=Rico123&k=742987

Det som blir över kan du lägga på en riktigt bra kylning. Kanske behövs ett kontrollerkort för att köra raid 0 också men inte säker.
Men dubbla XEON processorer blir rätt fippat.

Du vet om att moderkortet inte stödjer processorerna va? Bara Xeon *55** och uppåt.

Citat:

Processor / System Bus
2 x Socket 1366
Intel® Xeon® W5500 Series (130W)
Intel® Xeon® X5500 Series (95W)
Intel® Xeon® E5500 Series (80W)
Intel® Xeon® L5500 Series (60W/38W)

Länk.

Permalänk
Medlem

Jag röstar utan tvekan på dubbla xeon, 12 gb ram (gärna ecc), 1x 5870 och en fet skärm

edit: Tyvärr ingen möjlighet för sli/Xfire.. hmm. attans.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

ah just visste att jag missat nått ^^
men tycker iaf du ska köra på dubbla Xeon