SweClockers drop!
Permalänk
Hedersmedlem

Erfarenheter av X48 och Dominator

Vill med detta inlägg bara dela med mig av erfarenheter för er som felsöker.

Jag kör ett Asus Rampage Formula, q9450 och 2st Dominator-minnen 1GB.

Direkt när jag köpte systemet installerades allt, ingen överklockning och minnena ställdes på 1066MHz samt 2,1V, allt enligt specifikationerna.
Som vanligt testades allt med memtest + prime95. Inga fel.

Datorn fungerade felfritt i ca 6 månader. Därefter började jag få mystiska hängningar: 1. svart skärm, men pekaren fungerade, inget gick dock att göra = resetknappen. 2. Plötsliga låsningar vid videostreamning från annan dator = resetknappen.

Detta inträffade sällan, kanske 2ggr per månad. Jag hade inte tid att felsöka mer än memtest och prime95 = inga fel!

Vid ett tillfälle testade jag att byta till 2GB-moduler av Dominator istället för de 1GB som jag körde (förberedande inför W7). Inställningar igen enligt specifikation för 1066MHz. Detta innebar katastrof och datorn blev totalt instabil med blåskärmar (alla varianter på felkoder) och spontana omstarter, speciellt vid filkopiering.
Memtest och prime95 visade igen INGA fel!

Jag bytte tillbaks till 1GB-modulerna och datorn blev som tidigare, med endast relativt sällsynta hängningar, inga blåskärmar eller dylikt.

Trött på detta för någon månad sedan, då jag hade tid över att fundera på eländet, så ställde jag ner minnena till 800MHz och 1,9V (auto-inställning för minnena). Memtest och prime95, inga fel.

Efter detta har det aldrig inträffat en hängning eller något annat.

1GB-modulerna finns med på moderkortets QVL-lista och ska klara 1066MHz med angedd volt, vilket jag körde. Senaste BIOS vid alla tillfällen.

Kontentan för mig är att detta måste vara något med nordbryggan (x48) som inte fungerar som tänkt (buffring eller annat) men inbyggd ECC i x48/CPU fixar så att inte fel uppstår, dock blir det andra konstigheter som påverkar hela systemet. 1066MHz med till synes felfria QVL-minnen fungerar iaf inte. Memtest och prime95 hittar iaf aldrig felen.
Inga filer har blivit korrupta under hela denna tiden, så troligen har programmen rätt.

Tankar om detta mottages gärna!

Egentligen passar denna kanske bäst under felsökningsforumet, moderator kan ju flytta isf, tack.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Har svårt att tror att du har med just x48 att göra då mina x38 kort rulade på bra med både 4 eller 8 gb av 1066 mhz och de funkar finfint för de flesta andra. Därimot skulle det kunna vara något mindre fel på ditt specifika moderkort eller timings , undervolt etc ? testade du att använda högre volt än 2.1 ? testade du att mixtra med timings osv ?

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX5090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Medlem

Du är inte ensam. Memtest hittade inga fel åt mig heller till en början, men till slut när datorn började spöka mer och mer så...
Mitt Rampage Formula har "käkat upp" både Dominator och Balistix (totalt 4 av 6 stickor), nu sitter jag och kör med "vanliga" DDR2 6400 stickor och 1,8V sen i vintras. "Ta i trä" det ser ut att fungera än så länge...
Aldrig mer Asus har jag tidigare sagt och ändå köpte man ett till. Får försöka upprepa ramsan vid nästa köptillfälle.

Permalänk

har samma problem här fast jag kör 2x2gb och kör ett Asus p5e deluxe å mina dominator ha funka hur bra som helst fast nu får jag blue screen varje gång jag ska in i windows (xp). Har redan bytt ut dom 1 gång och nu ha moderbodet pajja så jag ska skicka in det och kommer troligtvis få ett rampage formula tbx.