Asusdator inne på reparation 3 månader. Kräva pengar?

Permalänk
Medlem

Asusdator inne på reparation 3 månader. Kräva pengar?

Hej! Min Asus G1S har varit inne på reparation i tre månader nu, och personalen säger hela tiden att dom ska ringa tillbaka och uppdatera mig om varför datorn inte skickas men det har ännu inte hänt.....

Finns finns någon tidsbegränsning för hur länge en dator får vara inne på reparation? Kan man kräva pengar tillbaka istället?

Permalänk
Medlem

3 månader??!! Är det säkert att du räknat rätt dagarna? 1 månad är normalt allt över det skulle jag aldrig acceptera.

Permalänk
Medlem

2,5-3 månader skulle jag mer säga, har inte tillgång till exakt datum (inte hemma nu), men var i slutet av augusti som jag skickade in datorn. Datorn skickades vidare till en utbytesavdelning för att de inte fick de delar de väntade på. Nu väntar utbytesmodellen på en processor, och datorn är kvar i Holland.

Permalänk
Medlem

Jaha fick ett meddelande nyss från Asus att de ser över att återbetala min dator. Någon på Sweclockers som jobbar på Asus måntro :P?

Permalänk
Medlem

Det är nog någon som nappat upp ditt ärende via sweclockers, tur för dig att det slutade bra.

Men seriöst 3 månader, fyfean... då skulle man vilja ha kompensation än bara ren återbetalning.

Permalänk
Medlem

Svårt att tro att de har nappat upp det här, då jag antar att de har flera datorer på reperation. Då du antagligen inte är den ända som har väntat så länge.

Permalänk
Vila i frid

Min Asus X50RL köpt från onoff hade 1 månad kvar på garantin då min brorson tröttnade på crashad grafik (överhettad grafik). Inlämnad på onoff (sabla klåpare som först skickade hem den igen när dom sade till min bror "det kostar 750 kronor om den inte är trasig"). Fick hem den idag efter bara 1-1/2 vecka och dom hade bytt hela mainboardet, hårddisk, dvd-brännare och ett gångjärn på skärmen.

Kudos till ASUS för en himla snabb och excellent support! Tummen ned till ONOFF.

Permalänk
Medlem

hinner inte kolla upp det just nu men jag har för mig att man har rätt till ersättning enligt konsumentverkert om man blir utan dator i mer än 2 veckor eftersom de har blivit så viktiga för samhället. för mobiler har tiden tom skruvats ner ännu mer.
i dagens läge är det helt enkelt så att man inte kan vara utan mobil och dator längre.

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Medlem

Vad är det för reparations ärende? Vilka delar ska bytas?

Permalänk
Medlem

du skulle kontaktat asus direkt... onnoff har bajs i maskineriet.... tyvärr.. jag har väntat länge på dom förr men aldrig 3 mån.

Permalänk
Medlem

Du har rätt att häva köpet efter 3 veckor. Du kan kräva ersättning för kostnader du haft p.g.a omständigheter runt reparationen. Men det finns inget "sveda & värk" av att man varit utan sin dator länge.
Kostnader för outnyttjat internetabb, hyra av dator för att betala räkningar och liknande, kostnad för tel.samtal p.g.a avsaknad av dator samt milersättning till butiken är väl vad man kan få för.
Allt måste dock kunna specificeras, vilket kan vara nog så svårt.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Ur konsumentköplagen:

Rätt till prisavdrag eller hävning

28 § Om avhjälpande eller omleverans inte kommer i fråga eller inte sker inom skälig tid efter reklamationen eller inte kan ske utan väsentlig olägenhet för köparen, får köparen kräva prisavdrag som svarar mot felet eller häva köpet enligt 29 §.
Köparen har vidare rätt till ersättning för vad det kostar att avhjälpa felet, till den del denna kostnad inte är oskäligt hög eller täcks genom att köparen erhåller ett prisavdrag.
Köparen har dock inte rätt till prisavdrag vid köp av begagnade varor på en auktion där köpare har möjlighet att personligen närvara vid försäljningen.

29 § Köparen får häva köpet, om felet är av väsentlig betydelse för honom.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Hedersmedlem

Det första du ska göra är att skicka ett mail eller brev till dem där du konstaterar att det har gått för lång tid. Enligt utslag i ARN så är skälig tid som anges i konsumentköplagen 28§ tre veckor. Dessutom ska du ange vad du vill ska hända. Normalt är det bäst att börja med att kräva att de snarast ska leverera din reparerade vara eller en likvärdig ersättning.
Du kan också skriva att du kommer att kräva ersättning för extra kostnader som du har på grund av att din produkt är på reparation om de inte levererar inom säg 3 dagar.

När du väl butiken har mottagit detta mail eller brev har de svårt att komma runt att det tagit lång tid. Utan att du påtalat att du vill ha varan kan man hävda att man trott att du inte var i behov av den inom någon viss tid eller att ni muntligen hade kommit överens om att det var ok med längre tid osv.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!