Hej!
De senaste dagarna har jag börjat få problem med en av HD:arna i min gamla burk. Det är en gammal WD Caviar 320 Gb som jag misstänker håller på att ge upp... Disken används som systemdisk. (Jag hade en exakt likadan till förut som gav upp för några månader sen, men då handlade det om en massa CRC-fel.)
Under bootning kommer det upp ett felmeddelande som säger något i stil med "Boot device not found", och när jag kollar i BIOS så "finns inte" disken där...
Min första åtgärd var att kolla SATA-kablar och strömförsörjningskablar, tog ut dem och satte i dem igen. Inget resultat. Sen bytte jag SATA-kabel med min lite nyare disk, och då funkar det att boota up varannan/var tredje gång. Men ÄVEN om det går att boota så visas meddelande om "Boot device not found" innan XP's uppstartsskärm kommer...
Jag har tyvärr bara en strömförsörjningskabel (med två kontakter) som jag försörjer båda diskarna med. Jag har provat att byta kontakt mellan diskarna också, och det är aldrig problem med den nya disken...
Tänkte shoppa lite på lunchen imorgon och är bara intresserad av om ni tror att det är någon idé att bara köpa en ny strömkabel och hoppas att det är nåt glapp, eller ska jag se disken som förlorad och köpa en ny? Glapp i kablarna hoppas man ju på, då jag inte får lön förrän den 27:e.
Tacksam för svar och reflektioner!