Datorn hittar bara min systemdisk ibland.

Permalänk
Medlem

Datorn hittar bara min systemdisk ibland.

Hej!

De senaste dagarna har jag börjat få problem med en av HD:arna i min gamla burk. Det är en gammal WD Caviar 320 Gb som jag misstänker håller på att ge upp... Disken används som systemdisk. (Jag hade en exakt likadan till förut som gav upp för några månader sen, men då handlade det om en massa CRC-fel.)

Under bootning kommer det upp ett felmeddelande som säger något i stil med "Boot device not found", och när jag kollar i BIOS så "finns inte" disken där...

Min första åtgärd var att kolla SATA-kablar och strömförsörjningskablar, tog ut dem och satte i dem igen. Inget resultat. Sen bytte jag SATA-kabel med min lite nyare disk, och då funkar det att boota up varannan/var tredje gång. Men ÄVEN om det går att boota så visas meddelande om "Boot device not found" innan XP's uppstartsskärm kommer...

Jag har tyvärr bara en strömförsörjningskabel (med två kontakter) som jag försörjer båda diskarna med. Jag har provat att byta kontakt mellan diskarna också, och det är aldrig problem med den nya disken...

Tänkte shoppa lite på lunchen imorgon och är bara intresserad av om ni tror att det är någon idé att bara köpa en ny strömkabel och hoppas att det är nåt glapp, eller ska jag se disken som förlorad och köpa en ny? Glapp i kablarna hoppas man ju på, då jag inte får lön förrän den 27:e.

Tacksam för svar och reflektioner!

Permalänk
Medlem

Du får hoppas att du inte har ett gammalt dåligt nätagg som förstört dina diskar. Svårt att avgöra utan detaljer om nätagg.

Du nämner att båda diskarna var gamla så de kanske bara är utslitna.

Du testade även en annan SATA kontakt på moderkortet?
Några SATA kablar har en lås knapp så att de inte ska glappa. Vissa har missa dem och rykt loss hela SATA kontakten när de skulle ta lossa kabeln.

Permalänk
Medlem

Mitt nätagg är ett 460w antec som följde med lådan (p150) för typ tre år sedan.

Är detta alltså ett problem som dåligt nätagg kan ställa till med? Kanske ändå dags att uppdatera maskinparken fullständigt...

Permalänk
Medlem

en ny kabel och en rejäl chkdsk är ju snudd på gratis. Börja med det vet ja

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk
Medlem

Okej, jag har missat att skriva att jag har gjort detta. Samt kört diagnosprogram från WD...

Permalänk
Medlem

och vad säger chkdsk/diagnosprogs? Alles ok?

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk
Medlem

Jepp! Det är det som gör mig lite förvirrad. Den andra disken har datorn aldrig några problem att hitta vid uppstart, men den problematiska disken funkar ungefär var tredje uppbootning... har inga problem med några andra komponenter. Eller, det kanske jag har. Hur felsöker man ett nätagg? Typ byter ut det mot ett nytt?