Permalänk

2 tangentbord 1 dator - Switch?

Hejsan,

Jag har suttit i tankarna att skaffa mig ett trådlöst tangentbord + mus för att ha till att sitta i soffan och surfa när jag har kopplat ihop datorn och teven.

Vad jag undrar är om det finns någon USB-switch (eller liknande) som switchar en dator till två tangentbord/möss istället för ett tangentbord till två datorer. Så slipper jag byta ut tangentbord och mus varje gång jag flyttar på mig (USB kontakter bakom datorn).

Jag har hittat "1 tangentbord - 2 datorer" switchar lite här och där. Men ingen "1 dator - 2 tangentbord" någonstans.

Existerar ens en sån här grej?

Kanske är det lika bra att bara köpa USB förlängningskablar så kontakterna kommer upp på skrivbordet och sedan byta kontakterna manuellt, men en liten switch med en knapp känns ju ändå bättre.

Tacksam för råd.
/DD

Permalänk
Medlem

en usb till ps2 adapter? kopplar ena via ps2 och andra via usb

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk

En sån behöver man väl inte? Jag kan då koppla in två möss/tgb osv och få det att fungera hur bra som helst och jag behöver ingen sorts switch eller dylikt.

Edit: Båda på USB

Visa signatur

7800X3D / 7900XT

R.I.P PALE

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Det är bara och koppla in båda 2.. bara du har 4 usb portar så är det lugnt.. Du behöver inte köpa till nått.. Du kan ha 2 tangentbord och 4 möss inkopplade samtidigt om du nu skulle vilja det.

Permalänk

Där ser man, det är inte ofta jag lyckas få vettiga svar så snabbt

Det är bra att veta att det fungerar att ha flera ikopplade samtidigt iallafall. var inte säker på det heller.

Men då måste jag använda större delen av mina USB portar till tangentbord och mus, vilket jag helst inte vill.
Och hur fungerar det med batterierna till trådlöst tangentbord och mus, drar de ström när datorn är på, även om de ligger oanvända på tv-bordet?

Permalänk
Medlem

Som alla andra redan sagt så behövs det ej!

In med usb'n och plugg 'n' play!

Du kan ha så mycket möss/tangentbord som du har uttag på datorn, altså mer än du kan tänka dig!

Permalänk
Medlem

Haha, jag gör precis likadant! Jag har ett tangentbord och en mus i soffan. Funkar skitbra. Om du inte har ports så skaffa en HUB, finns på teknikmagasinet eller nästan vilken elektronikbutik som helst.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DuggeDank
Och hur fungerar det med batterierna till trådlöst tangentbord och mus, drar de ström när datorn är på, även om de ligger oanvända på tv-bordet?

Beror på vad det är för tangentbord/mus. Många billiga stänger inte av sig förens man stänger av datorn, andra har ström sparlägen.