Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

Netgear HD 5GHz Wireless-N Accesspunkt, installationshjälp!

Permalänk
Medlem

Netgear HD 5GHz Wireless-N Accesspunkt, installationshjälp!

Hej!

Köpte idag från webhallen detta paket:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=90803

Anledningen till att jag köpte den för att jag hade så dålig signalstyrka med min router som jag fick från leverantören, en THOMSON ST585.

Såhär ser kopplingen ut: Telejacket --> THOMSON ST585 --> Netgear AP via en nätverkskabel från LAN porten på routern till en av Ethernet protarna till APn.

Jag installerade sedan mjukvaran för USB stickan som följde med, under installationen ber den mig att stoppa in stickan i valfri USB-port och sedan ber den mig trycka på WPS knappen på APn och innom 2minuter att trycka på en annan knapp på installationsfönsteret. När detta har skett så kommer en timer som räknar ner från 120sek där det står att enheterna håller på att kopplas samman men efter dessa 120sek så står det att det misslyckades. Någon som kan komma med hjälp eller förslag på saker jag kan testa?

Permalänk
Medlem

Strunta i WPS systemet, anslut till APn som vanligt istället.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem

Hur kommer jag åt APn egentligen? Söker jag på trådlösa nät så hittar jag bara mitt gamla G-nät från min THOMSON ST585.

Permalänk
Medlem

Surfa in på din routers web-interface, där borde du någonstans kunna hitta en lista över anslutna enheter, APn bör ligga där och där bör du även se ipnummret till den.
Surfa sedan in på APn via ipnummret och se om du kan ställa in det trådlösa nätet, ge det ett SSID, se över kryptering, WPA2 med PSK (presharedk key) är det säkraste och enklaste tycker jag.
Sen ser du till så USB stickan är installerad och öppnar antingen netgears wireless-mjukvara eller windows egna anslutningsverktyg och ansluter till det SSID du ställt in i APn.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem

Enligt netgears hemsida ska man surfa sig in på http://192.168.1.1 för att komma åt webbgränsittet för att sedan få en ruta med användarnamn och lösenord, men jag kommer inte åt sidan. Står endast sidan kan inte visas..

EDIT:
Läste fel kom åt webgränssnittet nu enligt din metod att. Gick in i routerns webbgränsnitt och hittade sedan IPn till APn. Ska kika där nu återkommer om jag inte kan lösa det. Tack!!

EDIT: Allt löste sig såfort jag kom in i APn webgränssnitt och kunde konfigurera den. Trodde den broadcasta SSID per default som man sedan kunde koppla upp sig emot med koden från klisterlappen på APn (samma process som med routern), vilken den inte gjorde. Hur som helst, tack för tipset att kolla IPn via routern!

--NY FRÅGA--

Min stationära som jag kopplade upp med USB-stickan som följde med hitta SSID som APn sänder ut. Min netbook däremot, även det med ett n-wifi kort, fast integrerat såklart, hittar det inte. Någon som vet varför? Kör netbooken just nu på gamla G-nätet.