Permalänk

2209WA vs E2420HD köp?

Som rubriken lyder så tänker jag köpa en skärm, valet står då mellan

Dell Ultrasharp 2209WA

eller

Benq E2420HD

Jag vet att Dell:en är en IPS skärm men den har en upplösning på 1680x1050
Benq skärmen har 1920x1080.

Vad är det som gör en IPS skärm såpass bättre? Eftersom jag håller på med Photoshop och After Effects så har jag behov av en ganska stor skärm.

Jag har sett ett antal video där de jämför de olika skärmarna, men nu har jag en 19" tn och jag tycker att kvaliteén duger alldeldes utmärkt till Photoshop.

Dessutom så skulle jag hellre ha en 24" än en 22". Plus så varför är man egentligen beroende av synvinkeln? Mestadels så sitter jag rakt framför skärmen.

Tack för mig

MvH

Permalänk
Medlem

Re: 2209WA vs E2420HD köp?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrcolgate
Som rubriken lyder så tänker jag köpa en skärm, valet står då mellan

Dell Ultrasharp 2209WA

eller

Benq E2420HD

Jag vet att Dell:en är en IPS skärm men den har en upplösning på 1680x1050
Benq skärmen har 1920x1080.

Vad är det som gör en IPS skärm såpass bättre? Eftersom jag håller på med Photoshop och After Effects så har jag behov av en ganska stor skärm.

Jag har sett ett antal video där de jämför de olika skärmarna, men nu har jag en 19" tn och jag tycker att kvaliteén duger alldeldes utmärkt till Photoshop.

Dessutom så skulle jag hellre ha en 24" än en 22". Plus så varför är man egentligen beroende av synvinkeln? Mestadels så sitter jag rakt framför skärmen.

Tack för mig

MvH

Färgerna är bättre på Dellen, och man märker färgskillnader på 24tummare, även rakt framifrån. Dock är det troligen inga större problem med 2420HD.

Permalänk

Okej, så om man ska ha en stor skärm så är det bättre att köpa Benqen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrcolgate
Okej, så om man ska ha en stor skärm så är det bättre att köpa Benqen?

Ja, om du är nöjd med en TN så lär du inte bli missnöjd med den.

Permalänk

Nöjd eller nöjd, jag tycker att det fungerar, men jag har aldrig haft chansen att jämföra med en IPS. Så vad skulle ni välja? (Med era behov)

Permalänk
Medlem

Köpta 2st 2209WA igår och sitter med dom just nu. Jag bestämde mig för att köpa dom efter att jag sett hur stor skillnad det kan vara mellan skärmar, kollade på mina bilder på 3 olika skärmar, alla med TN-panel och bilderna såg olika ut på alla skärmarna och jag vart trött på att min skärm inte visar hur bilden egentligen ser ut.

Jag börjar bli mer och mer seriös med mitt fotande/redigerande och vill då ha en skärm med bra färg återgivning och bra kontrast.

Men om jag ska vara ärlig så ser jag inte så stor skillnad just nu men om jag ställer upp min gamla TN skärm bredvid HOPPAS jag att man ser skillnad

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrcolgate
Nöjd eller nöjd, jag tycker att det fungerar, men jag har aldrig haft chansen att jämföra med en IPS. Så vad skulle ni välja? (Med era behov)

Mina behov: Serietittande, surfande och spelande.

Väljer en 24tums 1920*1200 med en bättre panel än TN. Av de där två är det svårt, IPS är bra, 24tum är det minsta jag kommer köpa när jag köper ny skärm. Troligen 24tummaren och pina igenom tnpanelen.

Permalänk

Re: 2209WA vs E2420HD köp?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrcolgate
....
Dessutom så skulle jag hellre ha en 24" än en 22". Plus så varför är man egentligen beroende av synvinkeln? Mestadels så sitter jag rakt framför skärmen.

Tack för mig

MvH

Mja, var din kroppshydda är säger inte så mycket, tänk efter var dina ögon befinner sig istället. De är rakt framför endast en liten, liten del av skärmen eller hur?
Så det blir mer eller mindre stora vinklar till de andra områdena.

Men har du kollat lite onlinejämförelser och läst en del och gillar din nuvarande TN så satsa på Benqen du. Även om IPS-paneler har betydligt bättre betraktningsvinklar så är de fortfarande långt från perfekta...

Visa signatur

««« »»»

Permalänk

Tack för alla svar, tror jag går på 24" Benqen. Dessutom har jag tänkt på att om jag behåller min nuvarande 19" TN så kan det bli konstigt med två helt olika färger bredvid varandra? Någon med IPs och TN som kan bekräfta?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrcolgate
Tack för alla svar, tror jag går på 24" Benqen. Dessutom har jag tänkt på att om jag behåller min nuvarande 19" TN så kan det bli konstigt med två helt olika färger bredvid varandra? Någon med IPs och TN som kan bekräfta?

Nej, det beror inte på paneltypen utan på hur skärmarna är inställda.

Det som beror på paneltyp är hur snabbt färgen förändras vid rörelse, men det kommer skilja med en gammal resp. ny TN också.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

E2420HD är väl TN och inte IPS?

Visa signatur

Hyvää Joulua!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Moddg33k
E2420HD är väl TN och inte IPS?

Japp, mig veterligen har de aldrig släppt en skärm med bättre panel.

Permalänk

En fråga till vad är det för skillnad mellan 2420HD och 2412HD? 12HD finns med 10% rea på komplett?

Permalänk
Medlem

E2420 har väldigt mycket olika kontakter, t ex 2 hdmi ingångar, tror inte den andra har lika många alternativ att välja på.

Visa signatur

Arsenal rules