På lan med kompisar, Internet vill inte vara med! Hjälp snabbt!!!

Permalänk
Medlem

Jo just ja dom ändrade ju till de för ett par månader sen, glömde. Blir så då man har för mycket tänka på och för lite tänka med. :):):):):)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av larron
Byta ett reservdäck är kanske en sak som dom flesta kan eftersom det är ett vardags problem, men att få ett lan internet att funkar är något alla kan...

Internet har funkat fin fint varje gång förut i salen men då har vi bara haft 2 stycken 4 hubbar. Men nu med 16 slottaren funkade det inte alls... (Funkade fin fint hemma...)

En dator tar IP bra mkt oftare än en bil får punka.

Varför skulle en ISP ge er 16 IP-nummer?

Det är dyrt och en bristvara.

Visa signatur

Chewbacca <3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skinnis
Man måste väll inte vara bra på datorer för att vilja lana? Måste du kunna byta en bils motor för att få köra den?

Nej, det va inte det jag skrev. Det jag skrev är att man borde ha grundläggande kunskaper inom området nätverk för att anordna ett LAN, inte nödvändigtvis för att deltaga.

För att försöka lägga det i en mening/fras du förstår: Man bör förslagsvis veta hur en bil fungerar både i teori och praktik innan man skaffar sig ett jobb som mekaniker, blir ungefär lika problematiskt som för trådskaparen annars.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RasmusB
Nej, det va inte det jag skrev. Det jag skrev är att man borde ha grundläggande kunskaper inom området nätverk för att anordna ett LAN, inte nödvändigtvis för att deltaga.

För att försöka lägga det i en mening/fras du förstår: Man bör förslagsvis veta hur en bil fungerar både i teori och praktik innan man skaffar sig ett jobb som mekaniker, blir ungefär lika problematiskt som för trådskaparen annars.

Anordna LAN med polare och inte kunna hur man styr upp själva nätverket jämnför du med att ta jobb som mekaniker och inte kunna något om bilar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skinnis
Anordna LAN med polare och inte kunna hur man styr upp själva nätverket jämnför du med att ta jobb som mekaniker och inte kunna något om bilar?

Men det säger väl sig själv att du varken tar ett jobb som mekaniker eller anordnar (står ansvarig för) ett LAN om du inte har någon aning om vad du sysslar med?

Så, ja, jag anser att den jämnförelsen passar i detta fallet. Den jämnförelsen är precis bra som din jämnförelse, om inte snäppet bättre. Däremot hävdar jag dock inte att den på något sätt är en måttstock över en jämnförelse är bra, det borde förklara hur dålig din egen jämnförelse var.

Du måste förstå att det är en väldigt skillnad mellan att anordna (med allt vad det innebär. Nätverk är många ggr bara en liten del.) och att deltaga.

[EDIT] Omformulering.

Permalänk
Medlem

Sant är att man bör ha lite basal kunskap om nätverk om man nu ska anordna ett LAN, men de här trådarna är ju till för att hjälpa, inte kasta skit på varandra. Ja, TS borde nog antingen varit lite mer påläst eller tagit med sig nån med lite mer kunskap om nätverk, men nu är det som det är och de här tråden är ju till för att ge tekniska råd. Vill man racka ner på varandra finns det nog andra forum för det.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede