Fotoblogg eller visnigsverktyg - tips på bra sätt att dela med sig och visa bilder

Permalänk
Medlem

Fotoblogg eller visnigsverktyg - tips på bra sätt att dela med sig och visa bilder

Yes!

Jag vill kunna dela med mig och visa bilder på ett schysst vis. Jag har insett att Wordpress inte riktigt fyller mina behov längre, så jag tänkte se mig omkring efter bättre alternativ.

Idealet vore något slags system där man kan ordna bilder i mappar. Om dessa syns som rubrik eller liten bild spelar ingen roll. När man klickar in på mapparna får man upp en slags lista över vilka bilder som finns, och dessa ska synas som små tumnaglar. Dessa kan man sedan klicka på för att få upp en större variant. Det får gärna finnas två alternativ där, ett där man ser en "lagom" stor bild, och ett där man få se bilden i full storlek. Lite som hur en vanlig filhanterare fungerar på ett modernt operativsystem, fast med valet att kunna visa två storlekar.

Och uppladdningssättet ska vara så smidigt som möjligt. Det är mest det Wordpress faller på. Det tar så ofantligt lång tid att ladda upp mer än en handfull bilder. För er som ej vet, så måste man ladda upp bilderna en och en. Tillvägagångssättet är en smula omständligt, och kör man över säker anslutning så går det riktigt segt att utföra.

Jag har gjort en snabb koll på läget och hittat photoblogs.org och photoblog.com utan att titta så jättemycket närmare på dem. Sen finns det ju förstås populära Flickr. Jag har knappt bekantat mig med själva sidan, så jag vet knappt hur gränssnittet fungerar, men det lilla jag sett verkar okej. Jag har läst lite mer om det dock, och det ser intressant ut utifrån. Den mesta av koden är standard HTML och CSS har jag för mig och har med andra ord bred kompatibilitet och segar inte ner som attan då heller, designen är enkel och funktionell, och det häftigaste av allt är nog att det finns ett uppladdningsverktyg till Flickr som man kan tanka hem och pilla med val av bilder och inställningar utan att ha någon kontakt med sidan förrän man trycker "skicka" och för över allt på en gång utan att behöva vänta på att sidan ska laddas medan man trycker på knappar emellan.
Men det kanske finns något alternativ till detta?

Jag är inte främmande för att ladda ner något slags filhanteringsverktyg, gärna speciellt för bildvisning, i enklare HTML eller nåt sånt och köra det på en egen server. Bara det fungerar.

Tips? Erfarenheter?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Re: Fotoblogg eller visnigsverktyg - tips på bra sätt att dela med sig och visa bilder

Jag använde förrut Weatimages, som är ett php-baserat galleri. Du laddar upp bilder i mappar över ftp, sen tar skriptet över. Det skapar tumnaglar, lagom stora, och kan även visa original på sidan. Kika på demot på sidan.

Annars använder jag nu för tiden bl.a. Flickr, som du nämner, och tycker egentligen det också bör passa rätt bra?

Permalänk
Medlem

Jag använder mig av en egen lösning, som är ihopknåpad med lite tålamod.

En hemsida som är uppbyggd med tredjedelar, en del blogg, en del portfolio, och en del "random stuff".

www.gholen.se

Bloggen är Wordpress, autoupdate, och AutoFocus som bas, med lite fler inbyggningar. Snyggt fototema, kräver inga kunskaper, och lätt att bygga om.
Angående flickr finns det ett plugin som hämtar in dina flickrbilder, lägger dom i bloggen och ansvarar för snabbläkningen.

Portfolion är Adobe Lightroom, med Alright SimpleViewer, uppladdat i tre kategorier.

Allt körs på en FreeBSD-server.

Visa signatur

Nikon D700 | Nikon 50mm/1.8D | Nikon 135mm/2.8E | Nikon F2 x 2
Bildblogg
Flickr

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av urr
Jag använde förrut Weatimages, som är ett php-baserat galleri. Du laddar upp bilder i mappar över ftp, sen tar skriptet över. Det skapar tumnaglar, lagom stora, och kan även visa original på sidan. Kika på demot på sidan.

Annars använder jag nu för tiden bl.a. Flickr, som du nämner, och tycker egentligen det också bör passa rätt bra?

Tack för tipset! Det ser ut som ett riktigt bra alternativ som jag ska kika närmare på.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gholen
Jag använder mig av en egen lösning, som är ihopknåpad med lite tålamod.

En hemsida som är uppbyggd med tredjedelar, en del blogg, en del portfolio, och en del "random stuff".

www.gholen.se

Bloggen är Wordpress, autoupdate, och AutoFocus som bas, med lite fler inbyggningar. Snyggt fototema, kräver inga kunskaper, och lätt att bygga om.
Angående flickr finns det ett plugin som hämtar in dina flickrbilder, lägger dom i bloggen och ansvarar för snabbläkningen.

Portfolion är Adobe Lightroom, med Alright SimpleViewer, uppladdat i tre kategorier.

Allt körs på en FreeBSD-server.

Jag kanske skulle vara tydligare och poängtera att jag använder Wordpress.com nu, och där är ju vissa restriktioner. Ett Flickr-plugin finns där dock. Men det är ju "bara" en grej man lägger i sidopanelen som hämtar upp till de senaste 10 bilderna.

Men holy bananas, jag ska nog inte klaga. Ser att du använder Sandbox. Jag orkar inte sitta och peta så mycket i kod för att skräddarsy min egen lösning, jag får nog nöja mig med vad som bjuds från hyllan så att säga

Men vad yrar jag om? Jag tänker nog behålla min blogg i nuvarande form, använder Rounded. Fortsätta lägga upp enstaka bilder där, men ladda upp ett flertal bilder eller album på Flickr eller liknande, eller egen server av något slag, vilket det nu blir. Eller... varför yrade jag upp det? Blir lite rörigt när mycket folk är runtomkring.

Vad är autoupdate och AutoFocus?

Och vad med det där med Lightroom och SimpleViewer till portfolion?
Har jag missat nåt eller är det ett ganska litet antal bilder uppe? Inget ont om dig, men det är bara inte riktigt vad jag är ute efter

Ursäkta mig, men jag känner mig plötsligt rätt mycket ute på hal is

Aja, tack anyways! Stiligt var det. Inspiration till fina lösningar. Kjam

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk

Flickr, ja.

Måste nog också rekommendera Flickr, av flera olika skäl.

Som sagts tidigare så finns det massor av varianter på hur man vill visa sina bilder därifrån, t ex på en Wordpress-blogg. Kör på egen server, men antar att de vanligaste varianterna går att köra på wordpress.com också.

Sen är det ju enkelt att integrera med t ex Lightroom, eller använda ett uppladdningsprogram som är riktigt smidigt och snabbt (tror det heter Flickr Uploadr).

Men det bästa med Flickr, i min mening, är att om man betalar 25 dollar/år har man samtidigt ett bra bildarkiv för högupplösta bilder om man skulle behöva det, inga direkta begränsningar för antal bilder eller storlek på dem (inom rimliga gränser).

Plus att man enkelt kan ha dolda gallerier med möjlighet att ge ut "guest pass" till de som ska få se dem.

Och mycket mer. Väl värda dollar.

Visa signatur