Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av etermos
@ Phunky
om du känner till mjukvaro uppdateringen borde inte dina kollegor oxå då känna till den och meddela mig detta i telefonen istället för och "avisa" mina problem....
sen ang ATT det skulle komma en uppdatering har jag bara hört/läst från dig....
hörde även att 2005 så skulle comhem få 100mb till hösten... 4år sent, samma med mjukvaran?

ps: har inget ovett mot dig Phunky utan svara bara på ditt inläggsvar på mitt senaste inlägg

//E

Jag sitter inte på supporten och pratar inte med supporten utan hört det högre upp ifrån. Visst kan man dock tycka att supporten också skulle veta om detta.

"hörde även att 2005 så skulle comhem få 100mb till hösten" hörde du nog inte från mig, dock vet jag att comhem spred det i media av nån outgrundlig anledning. Mjukvaran är dock vad jag vet prio 1 att fixa.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

du för inte missförstå mig, menade ABSOLUT INTE att det var dig jag hörde det ifrån, om du/någon trodde det så ber jag om ursäkt....
men är lite tveksam tills jag har sett det med mina egna ögon.... trots allt så har dom nu i 4 månader "lovat" att fixa det och att det är fixat osv osv....

//T

Visa signatur

[GA-990FXA-UD7H] [AMD FX-8350 @4.9] [32gb 1600mhz cas10]
[Sapphire 6970 2GB x2 + MSI R6990] [OCZ Vertex 3 120GB x2 @raid0] [OCZ Agility 3 120bg proggydisk]
[Corsair AX 1200i] [Corsair M90/K90] [Xigmatek Elysium] [NZXT FX Enthusiast x7]
[Larkooler Extreme performance G1/4]

Permalänk
Medlem

Så då har man fått Telia 100/100, up yours comhem... (de spammar fortfarande med reklam)

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Avstängd

Inne på 3dje modemet ifrån comhem nu, imorron har det fungerat i en vecka iaf, får hoppas att det fortsätter så

Farten är det inget fel på dock:

(ifrån en 1gbit ftp)

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Medlem

Skall få en tekniker till mig imorgon då jag har riktigt dålig signal enligt tekniker på deras support.. får nämligen fortfarande bara ut ca 25-30mbit..

lite risk för repetition & upprepning av vad folk kanske sagt nu men..

enligt teknikern jag tala med skall det komma en mjukvaru uppdatering till modemet riktigt snart.. han nämnde nästa vecka (var förra veckan jag pratade med honom) uppdatering kommer göra det möjligt att få ut max hastighet på 100/10 kort bla och troligtvis lösa lite andra problem folk har förhoppningsvis..

Har du problem med surf + torrents så är som många skrivit att stänga av NAT ofta lösningen eller stänga av ipflooding (finns bara i menyn om du har nat på)

sorry om jag upprepar nåt. ville bara dela med mig av info jag fått på senaste.

Permalänk
Medlem

"uppdatering kommer göra det möjligt att få ut max hastighet på 100/10 kort bla " Inte hört något om just detta inför denna release men ev senare. Det är naturligtvis något konstigt att många med 100mbit nätverkskort inte får ut så bra hastighet och det bör gå att korrigera. Kan ha fel dock. Resten verkar dock korrekt. Fix av NAT/IP flood detection m.m.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andain
Någon som har ett förslag på hur man skall få on demand-boxen att fungera med NAT avstängt?

Ingen som har något förslag?

Permalänk
Medlem

hej igen

jag har letat och letat men hittar inte IP Flood Detection i netgear modemet?!

nat är AV

tackar för hjälpen

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EddAa
hej igen

jag har letat och letat men hittar inte IP Flood Detection i netgear modemet?!

nat är AV

tackar för hjälpen

Detta skrev twin2 två rader ovanför dig:
"Har du problem med surf + torrents så är som många skrivit att stänga av NAT ofta lösningen eller stänga av ipflooding (finns bara i menyn om du har nat på)"

Så du lär slå på NAT för att plocka bort det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vessslan
Detta skrev twin2 två rader ovanför dig:
"Har du problem med surf + torrents så är som många skrivit att stänga av NAT ofta lösningen eller stänga av ipflooding (finns bara i menyn om du har nat på)"

Så du lär slå på NAT för att plocka bort det.

sorry måste ha missat det i så fall

tack för hjälpen ...

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Medlem

Nu har jag haft en tekniker här.. jag var hans 3:e kund med "hastighets problem" och de hade inte kunnat lösa det hos någon av oss vad jag förstod..

inte en aning om vad det är som orsakar de låga hastigheterna .. så får vänta & se vad uppdatering av firmware kan göra för magiskt

Är det någon som haft problem med hastighet som lyckats fixa det på egen hand? vet inte om det är hårdvara,mjukvara, inställningar.. kan ju vara vad som helst..

Har testat bbtrim / tcp optimizer.. ingen skillnad alls...

Testade dra hem en fil från ubuntu då toppade jag 13mbit/s vilket såg lovande ut.. det borde ju innebära en högre hastighet än 50 som bredbandstesterna visar?

Vore även fantastiskt om det finns någon som har nån aning om hur viktig "aquire downstream channel" frekvensen är? min är betydligt lägre än vad många andra ha postat sina frekvenser.. nyfiken om det kan ha något med det att göra.

Alla tips uppskattas..

laters! :>

Permalänk
Medlem

En grej jag glömde bort att skriva i mitt tidigare inlägg, men som faktiskt borde betonas, är att många förmodligen tappar mycket hastighet pga att Speed/Duplex står på Auto. När jag ändrade detta till Gigabit hastighet, så åkte farten upp markant! Detta bör vara steg1 för de flesta med hastighetsproblem.

Igår körde jag även TCP Optimizer (finns guide här på SweC som beskriver detta program med funktioner osv) och även det verkade ge mig ett par Mbit+. Upload är densamma, men Download hastigheten verkade stiga något. Stängde även av NAT, men det påverkade inget vad jag kunde se (även om det gjort det för andra).

Hur som helst, detta är tre viktiga grejer att tänka på. Hoppas detta hjälper någon iaf. För att sammanfatta det absolut viktigaste: Låt inte Duplex stå på Auto!

Edit: Kan vara värt att nämna att mina värden ligger på 98,5Mbit ner och 9,5Mbit upp nu.

Visa signatur

Fractal Design Define S - ASUS STRIX GTX 1060 6GB - Core i5 6600K @ 4.5GHz - be quiet! Pure Rock - Corsair 16GB CL13 2133MHz - Samsung 250GB SSD (OS) - ASUS Z170 PRO Gaming - Corsair RM750x 750W

Citera för svar

Permalänk

Mitt modem startar om sig själv rätt som det är. Det verkar inte vara något speciellt som triggar det utan det kommer hipp som happ. Jag har stängt av WiFi, men NAT och brandväggen är påslagen. Jag ringde Comhem igår om det men de sa att de inte ens hade något preliminärt datum för en uppdatering för modemet. Ni här verkar ha lite bättre koll.

Visa signatur

I pledge to punch all switches, to never shoot where I could use grenades, to admit the existence of no level except Total Carnage, to never use caps lock as my "run" key, and to never, ever, leave a single BoB alive.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fRg!!!
Låt inte Duplex stå på Auto!

där har jag ett problem, jag är 100% säker på att jag har gigabit kort men jag kan inte sätta nätverkskortet på gigabit i den menyn. finns bara att välja 10 och 100.. den aktiverar bara gigabit i läget auto.. vilket resulterar i att jag får bäst resultat när auto är på i duplex.. :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twin2
Nu har jag haft en tekniker här.. jag var hans 3:e kund med "hastighets problem" och de hade inte kunnat lösa det hos någon av oss vad jag förstod..

inte en aning om vad det är som orsakar de låga hastigheterna .. så får vänta & se vad uppdatering av firmware kan göra för magiskt

Är det någon som haft problem med hastighet som lyckats fixa det på egen hand? vet inte om det är hårdvara,mjukvara, inställningar.. kan ju vara vad som helst..

Har testat bbtrim / tcp optimizer.. ingen skillnad alls...

Testade dra hem en fil från ubuntu då toppade jag 13mbit/s vilket såg lovande ut.. det borde ju innebära en högre hastighet än 50 som bredbandstesterna visar?

Vore även fantastiskt om det finns någon som har nån aning om hur viktig "aquire downstream channel" frekvensen är? min är betydligt lägre än vad många andra ha postat sina frekvenser.. nyfiken om det kan ha något med det att göra.

Alla tips uppskattas..

laters! :>

Ja får du 13MB i torrents så fungerar ju hastigheten, bbkollen som spunkar. Kan vara nått i datorn som har problem med att ej maxa uppkopplingen när det är färre än 2 samtidiga connections.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Hej

Sitter med comhem 10/10 och ett cisco epc 2425 modem. Nu undrar jag om någon här har erfarenhet av det modemet och få en server att nås utifrån ens nät.
Har försökt med DMZ Host och öppna portar just nu försöker jag köra utan brandvägg men blir ej klok på de...Har bett polare pinga när jag kör utan brandväggen aktiv de funkar inte heller.

Visa signatur

App-v, msi packaging, Application deployment, AZ-900
Main: Core i5-4670 K, 12 GB RAM, GTX780, OS Win 10 Pro
Server: Core i5-4590, 32 GB RAM, Lagring: SSD Diskar, OS ESXI 6, 2xNIC
Jobbdator: HP Zbook 15 G2

Permalänk

Ny mjukvara kom nyss flygande ner i mitt modem.

3.9.21.7.mp2.V0018

Netgear

Visa signatur

Netgear CG3100 Cable modem Comhem-- Firmware: 3.9.21.8.V0020

Permalänk
Medlem

voodoodockan: Vad jag vet är det enbart i vissa delar av landet så är det något fel som uppstår med denna mjukvara eller något fel som kvarstår är det bra om man hojtar till så kan jag försöka skylta med det uppåt.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

Sitter just nu i kö till Support

Får hemskt dåliga speeds nu, 3Mbit i Download och 10.5 i upload så upload funkar som det ska, dock inte download

Vet ej om det har med nya mjukvaran att göra, har funkat perfekt i flera dagar.

Visa signatur

Netgear CG3100 Cable modem Comhem-- Firmware: 3.9.21.8.V0020

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av voodoodockan
Ny mjukvara kom nyss flygande ner i mitt modem.

3.9.21.7.mp2.V0018

Netgear

Förhoppningsvis fungerar den nya mjukvaran bättre, berätta gärna hur det fungerar för dig när du har testat ett tag.

3.9.21.7.mp1beta3.V0017

Edit: Såg nu att du hade en del problem, hoppas det fixar sig.

Permalänk
Medlem

Idag dog mitt netgear modem.
Ja det är AC adaptern. Redan verifierat detta med multimeter.

Så använder gamla modemet just nu medan man väntar på nytt som kommer om några dagar.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk

Dom skickar en Tekniker sa dom på support, mycket hög packet loss vid ping till mitt modem.

Visa signatur

Netgear CG3100 Cable modem Comhem-- Firmware: 3.9.21.8.V0020

Permalänk
Medlem

Jag fick hem min Netgear CG3100 idag, och jag börjar redan undra vad det är jag har gett mig in på...

Kundtjänst sa att det skulle kopplas in idag (2/12), men på mina sidor på comhem står det 10/12.

Hursomhelst... Har kopplat in modemet ändå (det ska väl ändå funka att surfa med 50/10 på 3100:an?). Ingen internetaccess, men jag kom in på modemet... Verkar inte ha fått något externt ip, det står "Cable modem ip 10.0.1.49" typ...
Det känns inte som ett riktigt ip? Snarare en dns eller nånting?
Kollade runt på modemet, och hittade den ökända NAT-funktionen. Stängde av det, och modemet rebootade. Efter det kom jag inte in på modemet alls, varken wired/wireless på någon av mina datorer. Efter många factory resets och omstart av datorer så lyckades jag få kontakt med modemet igen. Men fortfarande inget externt ip. Har haft strömmen ur hit och dit, men ingenting verkar funka. Globen på modemet lyser, så den verkar ju ha kontakt med comhem. Mina nätverksinställningar är allt på default. Dvs DHCP.

Stängde av NAT igen, och återigen kommer jag inte in på modemet
Factory reset igen, och nu är sladden urdragen, kanske finns någon slags timeout eller nåt till comhem (så att de fortfarande är ihopparade med mitt förra modem?)

Ska kika vilken firmware jag har om en stund, väntar väl en 30 min...
Fungerar det inte då så börjar jag nog bli arg...

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem

Gling: Du behöver nog ringa till comhem och be dem logga in ditt nya modem.

Permalänk
Medlem

Phunky: kan man koppla en switch till modemet för 24/1 (Cisco EPC2425?)? Är lite osäker på om jag klarar mig med "bara" 4 portar

Visa signatur

"Det finns inga buggar, bara features..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iller
Idag dog mitt netgear modem.
Ja det är AC adaptern. Redan verifierat detta med multimeter.

Så använder gamla modemet just nu medan man väntar på nytt som kommer om några dagar.

Tror de har nån ny adapter nu om man byter, den andra verkar ju inte helt stabil.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Vesslan: Tack! det hjälpte

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk

Nu är det fullt ös på linan igen, 114 ner o 10 upp

Dock har det bootat om sig själv 4 gånger sedan klockan fem.

Edit: Fick nyss sms om att min driftstörning var åtgärdad, vilket den tyvärr ej är, modemet bootar fortfarande om då och då, Ring kundservice för mer info avslutas sms:et med.

Kundservice: Vår kundstjänst är stängd.

Intressant

Visa signatur

Netgear CG3100 Cable modem Comhem-- Firmware: 3.9.21.8.V0020

Permalänk
Medlem

Aha, när man har slått av NAT så blir ju ip:t http://192.168.100.1/ istället. Har säkert tagits upp tidigare i tråden men men...

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gling
Aha, när man har slått av NAT så blir ju ip:t http://192.168.100.1/ istället. Har säkert tagits upp tidigare i tråden men men...

Helt korrekt, båda dina påståenden

Visa signatur

Netgear CG3100 Cable modem Comhem-- Firmware: 3.9.21.8.V0020