Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
Hmm han säger att han sett ett modem i Uppsala med rätt tid nu sedan åtgärd...

Tiden är fixad nu
Ba hoppas jag får upp hastigheten nu.. ligger på 30-40Mbit,
Sen har det gått upp och ned nu i över en vecka..
Men förhoppningsvis så fixar dom detta

Permalänk
Medlem

Så fått hem min netgear CG3100 och kopplat in. Allting funkar fint förutom att det inte går att ändra lösenordet på trådlösa. Kör WPA2-PSK och när man skriver in egen lösenfras (8 tecken eller mer självklart) och trycker apply så byts lösenordet tillbaks till det som var standard.

någon som vet hur man fixar det här?

Visa signatur

Neon
Citera mig om du vill ha svar!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av V1King
Efter att ha läst in mig på Netgear 3700 så var jag bara tvungen att inhandla mig denna super router, och har en liten undran om hur du ställt in den för torrents?

Inga speciella inställningar alls. Jag använder 5 GHz-nätverket i 'Up to 300 Mbps', kryptering enligt WPA2-PSK [AES], ej valt 'Video network'. Sitter ca 2 m från routern med fri sikt.
Över 2,4 GHz lär jag inte få dessa fina siffror, då annat stör och jag dessutom bara kopplar upp i runt 130 Mbps. Ska dock testa det senare.

Bilden nedan fångar 11,5 MB/s i µTorrent samt graf över WLAN-trafiken.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neonxz
Så fått hem min netgear CG3100 och kopplat in. Allting funkar fint förutom att det inte går att ändra lösenordet på trådlösa. Kör WPA2-PSK och när man skriver in egen lösenfras (8 tecken eller mer självklart) och trycker apply så byts lösenordet tillbaks till det som var standard.

någon som vet hur man fixar det här?

Testa att logga in och ändra med Internet Explorer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
Testa att logga in och ändra med Internet Explorer.

ah, tack så mycket! Funkade bättre då

Visa signatur

Neon

Permalänk
Medlem
Citat:

Inga speciella inställningar alls. Jag använder 5 GHz-nätverket i 'Up to 300 Mbps', kryptering enligt WPA2-PSK [AES], ej valt 'Video network'. Sitter ca 2 m från routern med fri sikt.
Över 2,4 GHz lär jag inte få dessa fina siffror, då annat stör och jag dessutom bara kopplar upp i runt 130 Mbps. Ska dock testa det senare.

Ok
Anledningen varför jag frågar ang torrents är för att jag får felmeddelande när jag försöker ladda ner från http://www.debian.org/CD/torrent-cd/

(var hittar jag video network?)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ok
Anledningen varför jag frågar ang torrents är för att jag får felmeddelande när jag försöker ladda ner från http://www.debian.org/CD/torrent-cd/

(var hittar jag video network?)

Inga felmeddelanden här.
'Video network' finns under de vanliga trådlösa inställningarna (för 5 GHz).

Permalänk
Medlem
Citat:

Inga felmeddelanden här.
'Video network' finns under de vanliga trådlösa inställningarna (för 5 GHz).

Har du QoS eller UPnP på?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Har du QoS eller UPnP på?

UPnP ja, men QoS har jag inte mixtrat med än.

Permalänk
Medlem

hur vet man om det trådlösa nätverkskortet fixar 5Ghz? Har en laptop Acer5930g med ett "Intel(R) WiFi Link 5100 AGN". Någon som vet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ozzon
hur vet man om det trådlösa nätverkskortet fixar 5Ghz? Har en laptop Acer5930g med ett "Intel(R) WiFi Link 5100 AGN". Någon som vet?

http://download.intel.com/network/connectivity/products/wirel...

Det korta svaret är ja.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 9950x3d, Radeon RX 7900 XTX, 64GB RAM, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk

Någon som har en aning om varför jag ibland får den här typen av extrema nerladdningshastigheter på bredbandskollen.se?
Kanske någon som råkar ut för samma scenario?

Jag har Comhem XXL och kör trådlös n-draft.

Och nej den är inte fejkad

Mvh MD

Visa signatur

[Sony Vaio VGN-FZ21Z]

Permalänk
Medlem
Citat:

UPnP ja, men QoS har jag inte mixtrat med än.

Hmm, när jag laddar ner från ex http://speedtest.bahnhof.se/ i full fart (ca 12-13MB/s), om jag samtidigt klickar in på någon annan sida för att surfa medans jag laddar, så sjunker hastigheten drastiskt ner till ca 100-200KB/s för att sedan återhämta hastigheten den hade på banhof sidan. Har du möjlighet att kolla om din router beter sig likadant?

Edit: Visar sig att det troligtvis är kabel modemet eller något innan routern iaf. :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MadDawg83
Någon som har en aning om varför jag ibland får den här typen av extrema nerladdningshastigheter på bredbandskollen.se?
Kanske någon som råkar ut för samma scenario?

Jag har Comhem XXL och kör trådlös n-draft.

http://img109.imageshack.us/img109/2985/litenuppkoppling.jpg

Och nej den är inte fejkad

Mvh MD

Kör du i firefox? Kan ge muppiga värden ibland.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Idag ska tydligen en massa tekniker i Stockholm besöka en massa användare och kolla vad de har för fel. Detta gäller de som har samma fel som mig som inte får över 50bit med nya 100mbit modemet.

Någon som är någon utav dessa personer?

/R

Permalänk
Citat:

Hmm, när jag laddar ner från ex http://speedtest.bahnhof.se/ i full fart (ca 12-13MB/s), om jag samtidigt klickar in på någon annan sida för att surfa medans jag laddar, så sjunker hastigheten drastiskt ner till ca 100-200KB/s för att sedan återhämta hastigheten den hade på banhof sidan. Har du möjlighet att kolla om din router beter sig likadant?

Edit: Visar sig att det troligtvis är kabel modemet eller något innan routern iaf. :/

Läste på ett annat ställe att du kan stänga av för overflooding i routern för att lösa detta problem.
Fick själv hem min netgear igårkväll och laddade ner med 76 MB igårkväll och 93 nu på morgonen. Fick dock inte en D-Link DI 524 att släppa igenom en Windows 7 dator när jag använder routern. Hörde med en jobbarkompis att det fungerar om du stänger av NAT i routern och använder D-Link som router istället.
Tänk dock på (ser flera som bara får 76-80 MB när de använder en D-Link router) att de flesta D-Link bara har en throughput på 80 MB och att detta då inverkar på din nedladdningshastighet.

Visa signatur

BORT
- IT support för användaren

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ja, jag har tänkt att testa mer i helgen, även om du nu tror att det inte är routern.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av drivrutiner.net
Läste på ett annat ställe att du kan stänga av för overflooding i routern för att lösa detta problem.
Fick själv hem min netgear igårkväll och laddade ner med 76 MB igårkväll och 93 nu på morgonen. Fick dock inte en D-Link DI 524 att släppa igenom en Windows 7 dator när jag använder routern. Hörde med en jobbarkompis att det fungerar om du stänger av NAT i routern och använder D-Link som router istället.
Tänk dock på (ser flera som bara får 76-80 MB när de använder en D-Link router) att de flesta D-Link bara har en throughput på 80 MB och att detta då inverkar på din nedladdningshastighet.

Vi pratar om Netgear WNDR3700 här, vilken har en throughput på runt 500 Mbps. Jag utgår från att V1King har inaktiverat NAT på CG3100.

Permalänk
Medlem
Citat:

Vi pratar om Netgear WNDR3700 här, vilken har en throughput på runt 500 Mbps. Jag utgår från att V1King har inaktiverat NAT på CG3100.

Stämmer, NAT är avstängt.

Jag väntar med spänning på dina resultat.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Stämmer, NAT är avstängt.

Jag väntar med spänning på dina resultat.

Mina första tester tyder på samma resultat. Ser att även du hittat till WNDR3700 Discussion Forums.

FYI: Kommer nog att bryta ut denna WNDR3700-diskussion till en egen tråd senare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Mina första tester tyder på samma resultat. Ser att även du hittat till WNDR3700 Discussion Forums.

FYI: Kommer nog att bryta ut denna WNDR3700-diskussion till en egen tråd senare.

Ja på netgear forumet finns mycket roligt/nyttigt att läsa, vill ju få ut så mycket som möjligt av sin produkt.

Permalänk
Medlem

Min hastighet funkar inte speciellt bra

http://speedtest.bahnhof.net/
Ger mig upp mot 5 mb/sek

Bekräftar egentligen att jag inte har över 50 mbit

Bredbandskollen säger 83-92 mbit

Har bara laddar hem en sak via torrent som gått snabbare när det gäller en fil, gick i ~8 mb/sek ett tag sen sjönk det ner till ~5 mb/sek

Laddar jag ner flera filer samtidigt via torrent lyckas jag hålla den 8+ mb/sek sammanlagt, men det är inte ens alltid då jag lyckas få högre hastighet.

Har stängt av NAT
Om inte någon har något tips så får jag väl göra felanmälan.

edit: btw man kan ställa in 20 eller 40 Mhz på bandwith på trådlösa, ökar det hastigheten? eller är det hur långt signalen når?

Permalänk

Jag har nu Comhems nya bredband XXL med den tillhördande routern, Netgear CG3100, alltså inte enbart ett kabelmodem som tidigare utan allt-i-ett. Säkert jättebra för många, men för mig som har Time Capsule V2 blir det bökigt eftersom Netgear CG3100 vill dela ut DHCP-adresser också så tvingas jag sätta Time Capsule i bryggläge. När jag gör det så kan jag inte göra någon portforwarding i NAT eller göra mina egna DHCP-reservationer. Om jag stänger av NAT i Netgear så kommer den väl fortfarande vilja dela ut DHCP-adresser och detta kommer ju i sin tur hindra Time Capsule från att vilja vara inställd på något annat än bryggläge?

Upptäckte också att jag inte kan ange mitt DHCP manuellt för trådlöst, utan måste låta routern hitta på en egen - något som förstås blir problem när jag tilldelat portar som ska vara öppna för vissa program. Som tur är kan jag manuellt knappa in det när jag är ansluten med ethernet, men trådlöst funkar det inte längre. Om jag ansluter en laptop eller telefon trådlöst mot Time Capsule utan några krav på portöppningar eller specifika lokala IP-adresser så funkar det utmärkt.

Att helt och hållet köra allt internet trådlöst från Netgear är inte ett alternativ då Time Capsule erbjuder två separata Wi-Fi-band så att man kan ansluta både n och b apparater utan nedsänkt hastighet, något som jag tvivlar på att Netgear är utrustat med.

Jag har *ta i trä* inte haft problemen med hastigheten, den kommer upp i 112.15 ner 10.01 upp så där verkar den funka klockrent än så länge...

Är det någon mer som sitter i samma sits och vet hur man ska göra? Det bästa vore om man kunde välja någon inställning i Netgear routern så att den endast blir ett kabelmodem så kan Time Capsule få göra sitt jobb.

Jag ansluter Netgear till Time Capsule med ethernet, sedan har jag (just nu) ethernet anslutning mellan Time Capsule och min iMac samt Mac Mini.

Permalänk

En sak jag undrar över det nya modemet...går det att koppla in ett usbminne i usb porten bak på modemet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av valmont74
Om jag stänger av NAT i Netgear så kommer den väl fortfarande vilja dela ut DHCP-adresser och detta kommer ju i sin tur hindra Time Capsule från att vilja vara inställd på något annat än bryggläge?

Som jag har förstått det så kommer den endast agera som ett modem när du avaktiverar NAT.
Men varför fråga här när du har grejerna själv? Det är ju bara att testa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av valmont74
Jag har nu Comhems nya bredband XXL med den tillhördande routern, Netgear CG3100, alltså inte enbart ett kabelmodem som tidigare utan allt-i-ett. Säkert jättebra för många, men för mig som har Time Capsule V2 blir det bökigt eftersom Netgear CG3100 vill dela ut DHCP-adresser också så tvingas jag sätta Time Capsule i bryggläge. När jag gör det så kan jag inte göra någon portforwarding i NAT eller göra mina egna DHCP-reservationer. Om jag stänger av NAT i Netgear så kommer den väl fortfarande vilja dela ut DHCP-adresser och detta kommer ju i sin tur hindra Time Capsule från att vilja vara inställd på något annat än bryggläge?

Upptäckte också att jag inte kan ange mitt DHCP manuellt för trådlöst, utan måste låta routern hitta på en egen - något som förstås blir problem när jag tilldelat portar som ska vara öppna för vissa program. Som tur är kan jag manuellt knappa in det när jag är ansluten med ethernet, men trådlöst funkar det inte längre. Om jag ansluter en laptop eller telefon trådlöst mot Time Capsule utan några krav på portöppningar eller specifika lokala IP-adresser så funkar det utmärkt.

Att helt och hållet köra allt internet trådlöst från Netgear är inte ett alternativ då Time Capsule erbjuder två separata Wi-Fi-band så att man kan ansluta både n och b apparater utan nedsänkt hastighet, något som jag tvivlar på att Netgear är utrustat med.

Jag har *ta i trä* inte haft problemen med hastigheten, den kommer upp i 112.15 ner 10.01 upp så där verkar den funka klockrent än så länge...

Är det någon mer som sitter i samma sits och vet hur man ska göra? Det bästa vore om man kunde välja någon inställning i Netgear routern så att den endast blir ett kabelmodem så kan Time Capsule få göra sitt jobb.

Jag ansluter Netgear till Time Capsule med ethernet, sedan har jag (just nu) ethernet anslutning mellan Time Capsule och min iMac samt Mac Mini.

Om du stänger av NAT, så inaktiveras hela router funktionen och du blir tvungen koppla in en separat router för att kunna dela ut fler interna IP-adresser. Kanske är det bästa för dig, antar du haft router tidigare då du verkar ha koll på vad som funkar och inte funkar med din Time Capsule och portar.

Visa signatur

Neon

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pelle!123
Som jag har förstått det så kommer den endast agera som ett modem när du avaktiverar NAT.
Men varför fråga här när du har grejerna själv? Det är ju bara att testa.

Jag försökte lite på egen hand i går och det slutade med att jag fick återställa till fabriksinställningarna två gånger, så bara för att jag har grejerna så är jag fortfarande novis och alla förkortningar är som kinesiska för mig. Jag skrev här för att det finns experter i forumet som förstår begreppen. Tack ändå, jag ska försöka att stänga av NAT och hoppas den uppför sig som ett vanligt kabelmodem sedan.

Permalänk
Medlem

Ja använder min netgear som modem enbart och har därefter en airport extreme BS. funkar alldeles utmärkt till datorerna. Konsolerna däremot är kopplade direkt till modemet så de får en "skarp" IP-adress

Så logga in på modemet valmont74 och ta bara bort bocken. Spara sedan och slipp problemen.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 9950x3d, Radeon RX 7900 XTX, 64GB RAM, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Avstängd

Om man avaktiverar NAT i netgear modemet kan man köra trådlöst iaf, eller är NAT ett måste för att få köra trådlöst ?

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iller
Ja använder min netgear som modem enbart och har därefter en airport extreme BS. funkar alldeles utmärkt till datorerna. Konsolerna däremot är kopplade direkt till modemet så de får en "skarp" IP-adress

Så logga in på modemet valmont74 och ta bara bort bocken. Spara sedan och slipp problemen.

tack! Nu funkar allt som det ska förhoppningsvis

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweCarl
Om man avaktiverar NAT i netgear modemet kan man köra trådlöst iaf, eller är NAT ett måste för att få köra trådlöst ?

Nej det är det inte, du kan få vita addresser via det trådlösa.
Dock tror jag att du bara får fyra IP nummer från Comhem, vilket i alla fall i mitt fall inte räcker till alla mina prylar som är trådlösa. Så jag måste använda NAT, vilket för mig inte fungerar.

Dock har jag hittat vad som strular eller i alla fall en av sakerna. Mitt modem svarar inte på DNS lookups på det lokala IP nummret men jag kan pinga Comhems DNS server från NAT nätet. Så routingen är det ignet problem med. En workaround är att inte använda routern som DNS server, tyvärr går inte detta att ställa in i alla typer av enheter vilket inte "löser" problemet helt.

Någon som kan reproducera detta?