Vit MacBook värld mer minne?

Permalänk

Vit MacBook värld mer minne?

Hej hopp!

Jag är egentligen jätte sugen på att skaffa en ny fin MacBook Pro. Men eftersom jag är en stackars student som dessutom tycker allt för mycket om att bränna alla extra pengar på larv som mat, snus och öl (även resor, dubbla hyror osv tar ju sin del av inkomsten) känns det lite tungt att lägga 13000+ enkronor på en ny dator. Speciellt eftersom jag har en fin vit MacBook som har tjänat mig väl.

Den börjar dock kännas lite seg och jag börjar bli ganska sugen på att göra en klassisk PC manöver och formatera hårddisken och installera om systemet. I mitt stilla sinne grubblar jag då även över om det kanske då vore aktuellt att installera Snow Leopard (istället för nuvarande Leopard) och kanske även montera in mer minne, eftersom att den blygsamma summan av 1GB känns ganska tunn...

Någon som har några åsikter på detta? Själv har jag lite frågor...

Hur mycket minne kan jag klämma i en vit MacBook? Systeminformationen säger att min dator är en MacBook 2,1 med en core2duo processor på 2,16Ghz. Ingen aning från vilket år den är.

Kommer jag uppleva en prestanda förbättring av mer minne? (jag tror det, men det skadar ju inte att fråga)

Är det värt det? (så mycket kostar det inte om jag inte köper apple minne, vilket jag förstått att jag inte behöver)

Finns det något rekommenderat minne jag ska använda, eller något ni vill varna för?

Är det någon mening med att installera Snow Leopard?

Tacksam för svar!
/JC

Bonus fråga: Går det att redigera titeln på ett inlägg? Det verkar som det ska gå, men det blev ingen skillnad när jag ändrade. Jag är inte bäst i hela småland på att stava, men det är ganska uppenbart att det ska vara "värd" inte "värld" i titeln...

Visa signatur

MacBook, iPhone 3G
E8400@3000|p5q|8600gts

Permalänk

Jag uppgraderade en iMac Core Duo 1,83Ghz från 1GB med Leopard till 2GB med Snow Leopard. Det blev väldigt stor skillnad, den är mycket snabbare nu. Helt klart värt dom hundralappat det kostar. Och ja, satsa på Snow Leopard, det lär göra större skillnad än det extra minnet.

Permalänk
Avstängd

Jaha *pust* vad är det för fel på 13 000 enkronor nu?:o Jag är festens medelpunkt, mitt slogan är: "Ju fler Enkronor desto mindre horor".:D:P inget kan gå fel när jag är med.:D;)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enkronan
Jaha *pust* vad är det för fel på 13 000 enkronor nu?:o Jag är festens medelpunkt, mitt slogan är: "Ju fler Enkronor desto mindre horor".:D:P inget kan gå fel när jag är med.:D;)

och vad ville du ha sagt med detta till trådskaparen?

Till TS så skulle jag rekomendera att uppgradera minnet till 2 gb eller mer om den klarar det.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk

Vad jag har kunnat läsa mig till så har du två minnes slots, datorn stödjer max 4Gb fördelat på 2Gb per slot.
Minnet du ska använda är So-dimm DDR2 667Mhz och helst två stickor.

2Gb och Snow Leopard kommer göra susen för din dator, kör på det!

Permalänk
Medlem

Du behöver absolut mer minne som första steg och sen Snow Leopard.
Datorn med 1GB är i underkant kommer kännas som en annan med 2GB.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem

Om du verkligen vill få fart på din dator ska du köpa mer minne + en SSD-hårddisk. Den kommer kännas extrems mycket snabbare.

Rekommenderar även Snow Leopard.

Visa signatur

Asus M3N-HT Deluxe/Mempipe | AMD Phenom II x4 3,2Ghz 955BE @ 3,6Ghz 1,34V | OCZ DDR2 PC8500 2x2Gb @ 5-5-5-15 1066Mhz | MSI GeForce 275GTX Twin Frozr

Permalänk

Skulle lätt slänga in 4GB RAM, kostar inte många hundralappar i dagens läge. Och sen göra en fräsch installation med Snow Leopard. SSD är inte dumt det heller, men då börjar det också kosta lite mer.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Köp 4GB RAM hellre.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk

tacksam för alla svar. Har under dagen letat igenom interwebben och tycker mig ha förstått att min mac inte stöder 4gb utan endast 3gb... vilket låter suspekt i mina öron. Infon har jag fått från denna sida: http://www.appleserialnumberinfo.com/

Tydligen är min modell en - MacBook (13-inch Mid 2007) vilket verkar vara bland de sista modellerna som endast stödjer 3GB... Stämmer det?

Om det stämmer, ska jag köpa 4 ändå / nöja mig med 2gb / köpa en 2gb + en 1gb sticka? Hur blir det med dual channel osv?

Återigen tacksam för svar!

Visa signatur

MacBook, iPhone 3G
E8400@3000|p5q|8600gts

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesieChrisie
tacksam för alla svar. Har under dagen letat igenom interwebben och tycker mig ha förstått att min mac inte stöder 4gb utan endast 3gb... vilket låter suspekt i mina öron. Infon har jag fått från denna sida: http://www.appleserialnumberinfo.com/

Tydligen är min modell en - MacBook (13-inch Mid 2007) vilket verkar vara bland de sista modellerna som endast stödjer 3GB... Stämmer det?

Om det stämmer, ska jag köpa 4 ändå / nöja mig med 2gb / köpa en 2gb + en 1gb sticka? Hur blir det med dual channel osv?

Återigen tacksam för svar!

Såg du mitt inlägg?

Jag gjorde en sökning på din dator på Kingston, Crucial och Corsair och alla sa att din dator stödjer 4Gb ram i form av 2x2Gb 667Mhz-minne. (Men kolla med typ Macoteket så får du definitivt rätt svar)

2Gb räcker gott, testa det först, känns det som det räcker så är det kanon, men Leopard ska göra stor skillnad (inte bara hastighetsmässigt utan även batterimässigt).

Permalänk

Tack för alla svar! Ska tänka igenom det imorgon och sedan bär det iväg för att handlas!

Visa signatur

MacBook, iPhone 3G
E8400@3000|p5q|8600gts

Permalänk
Medlem

Liksom, varför inte köra med 4GB? Då håller den sig en generation till.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dax
och vad ville du ha sagt med detta till trådskaparen?

Till TS så skulle jag rekomendera att uppgradera minnet till 2 gb eller mer om den klarar det.

Förlåt då:( :/ Folk har skojat om mitt nick så jag tänkte ta tillfället i akt...sorry!:(

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!