Sista checken innan köpet! Vad tycker ni?

Permalänk
Medlem

Sista checken innan köpet! Vad tycker ni?

Tjenare alla SweClockers!

Nu behöver jag eran hjälp och kritik på mitt val av min gaming dator. Jag har lagt ihop ett par delar som jag tycker verkar passa bra. Jag är dock ingen "hightec" kille på sånt här så jag behöver verkligen eran hjälp.

På denna datorn vill jag kunna spela de allra senaste spelen med maximala inställningar utan lagg. Jag vill även kunna bränna blu-ray/dvd-r.

- Öppna i nytt föster och klicka på bilden -

Frågor jag undrar över:

1. Hur stor skillnad är det egentligen mellan HD5870 och HD5850? Är det värt att lägga ner en tusenlapp extra på 5870 eller räcker 5850?

2. Jag vill ju att datorn ska kunna stödja Direct X11. Gör den det? Klarar den av te.x "Battlefield: Bad Company 2" på maximal grafik helt felfritt?

3. Är det värt att köra på Intel Core i7 istället för Intel Core i5? Ska ju egentligen inte klocka den någonting.

4. Har jag valt rätt minne? Corsair 6GB (3x2) eller ska jag köra på en Corsair 8GB (4x2)?

5. Jag tycker systemhårdisken verkar vara väldigt liten? (80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA, RETAIL). Räcker verkligen det? Och varför väljer egentligen folk att köra på just den?

6. Passar delarna jag valt ihop bra? Eller är jag helt ute och cyklar?

7. Ska jag köpa till fläktar/kylningar? Och isf vilka?

Tack för hjälpen och alla era svar!

// nesteL

Permalänk
Medlem

Fungerar bilden som den ska för er? Eller ska jag lägga upp direkt länk?

Permalänk
Medlem
Citat:

1. Hur stor skillnad är det egentligen mellan HD5870 och HD5850? Är det värt att lägga ner en tusenlapp extra på 5870 eller räcker 5850?

2. Jag vill ju att datorn ska kunna stödja Direct X11. Gör den det? Klarar den av te.x "Battlefield: Bad Company 2" på maximal grafik helt felfritt?

3. Är det värt att köra på Intel Core i7 istället för Intel Core i5? Ska ju egentligen inte klocka den någonting.

4. Har jag valt rätt minne? Corsair 6GB (3x2) eller ska jag köra på en Corsair 8GB (4x2)?

5. Jag tycker systemhårdisken verkar vara väldigt liten? (80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA, RETAIL). Räcker verkligen det? Och varför väljer egentligen folk att köra på just den?

6. Passar delarna jag valt ihop bra? Eller är jag helt ute och cyklar?

7. Ska jag köpa till fläktar/kylningar? Och isf vilka?

1: Det är skillnad, kommer du spela på större upplösningar kommer du märka skillnad, om det är 1000kroners skillnad är upp till var och en, gillar du att maxa kör på det dyrare.

2: Ja ATI's 5k serie stöder alla DX11

3: Nej, i7 1366 socket är valet om du ska köra dubbla kort(fast det är inte så stor skillnad på lägre upplösningar på dagens spel, vi snackar om 5-10% max). 1366 är aningen bättre vid redigering/rendering för arbetsdatorer, för spel är 1156 minst lika bra.

4: 1366 socket är 3-channel, dvs 2GB x3. 1156 är dual-channel, dvs 2GB x2

5: Hårddisken du valt är en s.k SSD (solid state disc) som är överlägsen prestanda men mkt dyrare än en traditionell disk. Vanligast är att man använder en SSD som system och en vanlig traditionell för lagring.

6: Ja, fast det finns förbättringar att göra.

7: Chassit du valt har väldigt bra kylning original, vill du överklocka processorn behöver du dock köpa en ordentlig CPU-kylare.

Permalänk

Bilden funkar jättebra

1. Om du köper en dator för 22 tusen så ska du nog köra med 5870

2. 5xxx serien är dx11 så ja det funkar. Du kommer lätt att kunna spela bad company 2 i full grafik

3. i7 borde vara mera framtidssäkert.

4. Det är rätt minne (Var hittade du 4x2 förresten såna vill jag ha heh)

5. Systemhårdisken räcker om du inte ska installera massa spel på den, den är populär på grund av att den är en SSD och mycket mycket snabbare än normala hårdiskar.

6. Ja jag tror allting kommer att passa!

Lycka till

Visa signatur

||Phenom II X4 955 3,2Ghz||HD 5850||4GB||1TB||Asus M4785TD||Windows 7||

Permalänk

Bara så du är medveten är dom priserna på butikspriser, dvs, du får det någon tusenlapp billigare och du handlar över nätet på "postorderpriser".

Byt ut ljudkortet. Sålänge du inte har ett HiFi system lär du inte höra skillnad på ett ljudkort på 2k och 500kr. Köp ett Asus Xonar DX, kostar i runda släggar 700kr.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

Allt verkar bra, men du verkar fått valet ang. i5 och i7 lite snett.

Skillnaden du ska titta på är i7 socket 1366 och 1156.

CPUn på socket 1156 är snabbare i spel/per krona(I7 860 vs I7 920,
I7 870 vs I7 940).

Skillnaden i Dubbel minnes kanal eller trippel är försumbar i spel.

Ska du däremot köra stora riggar med Tri-/Quad-Fire eller 3-way SLI bör du välja 1366 då du får bättre prestanda på flera PCI-E X16 portar.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

- bytte från butikspriser till postorder
- "köpte" sweclocker fri frakt hittas under www.inet.se/kampanj
- bytte plattform till 1156, med värstingmoderkort + snabba minnen och i5 2.8GHz
- bytte lagringsdisk till F3an
- bytte till testvinnande skärm (ej säker på om den är 390kr bättre)
- köpte till CPU fläkt, en tyst och fin sådan
- tog bort windows7 då det går att lösas på andra sätt
- tog bort ljuddkortet, har du fint ljudsystem och är kräsen lägg till igen

Permalänk
Medlem

Stealth bomb, det där såg faktiskt riktigt bra ut.

- Går det att sätta dit (Corsair 8GB (4x2GB) 1333MHz PC3-10666 XMS3) Istället för 4GB med 1600, osäker på om jag kommer att klocka datorn som sagt. Är det inte så att en 1333MHz räcker då? Man kommer väl inte upp i 1600 om den inte är klockad?

- Du hade valt i7? Menade du i5?

- Är det någon skillnad mellan Gigabyte, Power eller XFX graffekort? Eller är dom ungefär likadana?

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

1600MHz minnen kostar typ 40kr mer än 1333MHz minnen så det är ett ganska givet val. Tänk långsiktigt, vem vet vad som händer om 2år och vilken ångest man hade fått av de där ynka 40 kronorna...:P

Jo ännu en gång blandar jag ihop dem, såklart det är en i7(Lynnfield), dvs 1156 socket i5+i7an, inte den andra 1366 i7an(Bloomfield). Varför Intel valt att ha samma namn förstår jag inte då x antal personer antagligen köper fel :S

Skillnaden mellan olika grafikkortstillverkare är oftast bara klistermärket, fast även support och garanti varierar.

Permalänk
Medlem

Glömde svara på din fråga rent konkret, hastigheten i MHz minnen är märkta med är inte vilken hastighet de körs i, utan vilken hastighet de klarar av att köras i enligt tillverkaren, självklart går det att klocka i högre hastighet än så men det går jag inte in på.

Skillnaden i på utsidan är lika med noll, båda passar i moderkortet:D

Permalänk
Medlem

jag länkar en ny bild, kolla vad du tycker om denna setup!

Permalänk
Medlem

Där allting fick inte plats på printscreenen, men fraktfri från sweclockers är med, och montering.

Permalänk
Medlem

jag bytte ut GENE mot FORMULA då jag lästa att den var ännu bättre, dock en liten slant dyrare. Jag har logitechs z-5500 system så det kommer bli galet ljud, plus att jag endast lirar fps spel, som kräver bra ljud, är lite små kräsen ;). ehm, sen bytte jag till 8GB Dual channel.

kolla vad du tycker

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nesteL
http://img40.imageshack.us/img40/1058/dator25kinet.th.png

Där allting fick inte plats på printscreenen, men fraktfri från sweclockers är med, och montering.

Förstår fortfarande inte varför du ska ha 8GB istället för 4GB då du inte kommer märka någon skillnad alls, och ett ljudkort för 2000kr som dessutom suger. Du får nästan ett till 5870 för dom pengarna o_O

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

Men räcker 4GB då? Tyckte inte det skillde så mycket mellan priserna, därför jag valde 8GB.

Sen valde jag ljudkortet för att jag också förmodligen kommer koppla den till tven om 1 år, och där ett 1.5/1.7 ljudsystem.

Permalänk
Medlem

Men jag valde rätt prosessor nu iaf? det ska inte vara i5 2.66 right? utan i7 860 2.80GHz?

Permalänk
Medlem

Varför bytte du minnen till dual channel? I7 ska ha tripple.( Dvs 3x2 istället för 4x2 etc)

Permalänk
Medlem

Det stog iaf att det var 1156 socket, dvs i5+i7an, dom hade tydligen bara valt att ha samma namn. Kolla ovan. Inlägget från Stealhbomb.

"Jo ännu en gång blandar jag ihop dem, såklart det är en i7(Lynnfield), dvs 1156 socket i5+i7an, inte den andra 1366 i7an(Bloomfield). Varför Intel valt att ha samma namn förstår jag inte då x antal personer antagligen köper fel :S"

Permalänk
Medlem

Japp moderkortet är en aning bättre, fast jag trodde jag redan gick overkill med GENE då du inte ska klocka såpass extremt Ljudkortet man får till FORMULA:n känns också lite onödigt om du ändå ska byta till ett bättre.

Har samma ljudsystem som dig och hade inte valt Creative ljudkort då de är mediokra på musik och film, men iofs bäst på gaming :). Asus Xonar korten vet jag får lovord om och om igen och kan vara ett alternativ. Sen 8gb är pro om du tabbar och multitaskar mycket, se upp bara då de du valde där har högre latens än de andra, därav det låga priset. Högre latens = upplevs "slöare"

Permalänk
Medlem

Eller är det i5an med 2.66 Ghz jag ska ha?

Permalänk
Medlem
Citat:

Men räcker 4GB då? Tyckte inte det skillde så mycket mellan priserna, därför jag valde 8GB.

Sen valde jag ljudkortet för att jag också förmodligen kommer koppla den till tven om 1 år, och där ett 1.5/1.7 ljudsystem.

Jag lånade ut 4GB minne till en kompis(kör 8GB) och märkte då en prestandaförsämring vid multitasking. När man frapsar och spelar + tabbar fram och tillbaka en hel del mm. Annars märkte jag ingen skillnad. Fast är tillbaka till 8 nu >:D.

Antar att du menar 5.1 eller 7.1 och då vet jag att ASUS Xonar DX2 någonting är kung. Alla HTPC entusiaster kan inte ha fel.

edit: jag hade i7 860 2.80GHz i min budget, se nu upp så du inte väljer fel socket

Permalänk

Byt ljudkort, det där är inte alls värt pengarna.

Visa signatur

7800X3D / 7900XT

R.I.P PALE

Permalänk
Medlem

Haha ok Så jag inte väljer fel nu, det vore helt sjukt. Jag ska köra på Creative, alltid gillat deras ljudkort, haft många förut, sen kör jag på i7 860 2.80GHz (1156) socketen som ger support till ett DUAL CHANNEL minne 8GB right? Yes, brukar tabba och frapsa en hel del faktiskt. Så det blir perfekt.

- Men du menar alltås att i7 860 2.80GHz (1156) socketen är en i5a+ en i7a?

Permalänk
Medlem

Okej Fragdeath, kör på ett ASUS Xonar men vilket?

- Asus Xonar DX
- Asus Xonar D2X/XDT
- Asus Xonar Essence STX
- Asus Xonar HDAV1.3 Deluxe

Permalänk
Medlem

Lesson 101

Till socket 1156 säljs det för nuvarande 3 processorer, under namnet Lynnfield:
i5 750 (2.66GHz)
i7 860 (2.80GHz)
i7 870 (2.93GHz)
Samtliga körs med dual-channel minnen

Till socket 1366 finns det idag också 3 processorer, de kallas för i7 under namnet Bloomfield:

i7 920(2.66GHz)
i7 950(3.06GHz)
i7 975E(3.33GHz)
De använder tri-channel minnen

Känner att jag har ovanligt med tålamod idag.

Permalänk
Medlem

Haha, stealhbomb! Tack det hjälpte som fan. Har en sista fråga bara angående minnena.

Jag tänkte ju köra med 8GB då da. Men ska jag köra med ett 8GB med 1333MHz eller ska jag köra på 1600MHz? Är det bara priset som är skillanden egentligen?

Helt underbar hjälp.

Permalänk

Glöm inte att grafikkortet lär dyka upp senare än dom andra delarna

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem

Vad menar du acke5?

Permalänk
Medlem

Prisskillnaden mellan 1333MHz minnen och motsvarande 1600MHz är helt enkelt för liten för att man bör välja 1333 stickor, kommer du överklocka(datorn vi specat SKA mer eller mindre klockas, det är ju entusiastprylar), finns ingen anledning att köpa långsammare minnen.

Är det inte typ 40kr skillnad?

Permalänk
Citat:

Vad menar du acke5?

Det är för tillfället väldigt dålig tillgång på HD58xx seriens grafikkort. Därför kan det ta ett tag innan inet får in ett i lager som sedan kan skickas till dig.

Jag har en fråga till TS. Hur kommer det sig att du valde just CM HAF, i början var det någon som gjorde ett paket med maximus formule III gene. Du vill inte ha ett m-ATX system då? Allt får plats utan problem i ett p180 mini, enda skillnaden blir just att det tar mindre plats. Kylningen kommer vara minst lika bra om inte bättre då det är mindre luft att byta ut i chassit. 120mm+200mm fläkt som utblås, dessutom är det snyggt (tycker jag).