Permalänk
Medlem

Speldator 14-18k.

Hej.

Gjorde en tråd några veckor sedan för en speldator med en budget på 12-14k.

Som jag ser det verkar jag inte kunna dra ner på priset utan att skaffa "sämre" grejer, så jag tänkte att det är lika bra att bränna mer på priset och bli nöjd.

Tänkte bara länka vad jag hade tänkt att köra på, om ni har några synpunkter vore det bra att veta. Om allt ser bra ut så kommer jag beställa asap.

Jag vill egentligen bara veta om jag har tänkt fel någonstans, om någon del jag tänkt att beställa är sämre än vad jag trodde/strular/något liknande.
Om jag kunde dra ner på priset utan att försämra datorn märkvärt så vore det inte heller helt fel.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Ser bra ut enligt mig, ser inget märkbart som inte skulle klaffa.

Visa signatur

Antec Twelve Hundred | Corsair HX 850W 80+ |Intel i7 950 @ stock | ATI XFX 5970 @ stock | Corsair DOMINATOR GT DDR3 2000MHz 6GB | SSD 80GB Intel X25-M G22 | Asus P6T DELUXE V2 | 1TB Western Digital Caviar Black SATA II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ser bra ut enligt mig, ser inget märkbart som inte skulle klaffa.

Skall det inte vara tripple-channel minne till det systemet?

Visa signatur

Citera för svar
|i7-920|Asus P6T SE|Asus DCII HD 6970|12GB G.Skill 1600MHz|Intel X25-M 80GB|Asus Xonar Dx|Fractal Design Newton R2 650W|Noctua NH-U9B SE2|Fractal Design Define R2 Titanium USB3 mod|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bruniz
Skall det inte vara tripple-channel minne till det systemet?

Jag vet inte, därför jag frågar.

Funderar dock helt klart på att ta ett billigare moderkort.
Kanske t.o.m gå ner till 5850 kort också.

Någon som har ett förslag på ett billigare mobo?
Socket 1366.

Och ska väl egentligen ha rum för 2 grafikkort om jag väljer att köpa till ett senare.

Permalänk
Medlem

DU ska ha trippelchannel minnen. Ta då corsair XMS3 / Dominator 3*2GB (1600 MHz).

Sen borde du byta till ett HX nätagg. Blir lättare utan alla sladdar

EDIT:

För din budget är det bra med ett bättre chassi. Så som Fractal Desgin R2

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 11 || Ryzen 5 7600X || 32 GB RAM || 2 TB SSD
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robiiins93
DU ska ha trippelchannel minnen. Ta då corsair XMS3 / Dominator 3*2GB (1600 MHz).

Sen borde du byta till ett HX nätagg. Blir lättare utan alla sladdar

EDIT:

För din budget är det bra med ett bättre chassi. Så som Fractal Desgin R2

Undrade också vad HX gjorde för skillnad, ett 750 duger väl.

Kollade på Fractal Design tidigare, 17 dagars väntetid gjorde mig lite deppig.
Känns inte så aktuellt.
Men ja, chassit är inte det bästa kanske.

https://www.inet.se/datorkomponenter/internminnen/corsair-6gb...

Dem du syftade på?

Permalänk
Medlem

jo du måste ha tri channel till 1366 socket!!

så här hade nog jag fördelat dina 18k

http://www.ladda-upp.com/bilder/27334/datori7

edit: hann inte med minnena :/

Visa signatur

:: Bitfenix Prodigy :: I5 3570k@4.4GHz :: Corsair Hydro H100i :: Sapphire 7970 :: Asus p8z77-i Deluxe :: Corsair TX550 :: 8GB Corsair vengeance LP :: Samsung 830 256GB :: Hitachi 1TB :: WD GP 1TB :: Win 7 x64 :: BenQ E2420 HD ::

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roggan83
jo du måste ha tri channel till 1366 socket!!

så här hade nog jag fördelat dina 18k

http://www.ladda-upp.com/bilder/27334/datori7

edit: hann inte med minnena :/

Varför Noctua NH-U12P SE2 Socket 775/1156/1366?
Har jag missat något, tillkommer det inte med processorn?
Eller är det helt enkelt för att den är bättre?

2 lagringsdiskar kanske inte behövs.
Powercolor, tycker du den är bättre/mer prisvärd eller spelar märket ingen roll på 5870 korten?
Alla är dugliga?

Permalänk
Medlem

Anledningen till processorkylare (jo det medföljer processorn) var att du tagit komponenter som jag tyckte antydde på att du skulle klocka prollen en del och att det helt enkelt blev mindre pengar med kylare och extra lagringsdisk för samma mängd komponenter som du tagit från början.

vill du gå ner i pris så tar du bort 500gb hddn och prolle kylaren (om du inte skall klocka,skadar ju inte o ha ändå men önödigt kanske) och powercolor tog jag bara för att det är billigast på inet bland 5870 korten!

edit: skall du bara spela på datorn?? iså fall varför inte i5??

Visa signatur

:: Bitfenix Prodigy :: I5 3570k@4.4GHz :: Corsair Hydro H100i :: Sapphire 7970 :: Asus p8z77-i Deluxe :: Corsair TX550 :: 8GB Corsair vengeance LP :: Samsung 830 256GB :: Hitachi 1TB :: WD GP 1TB :: Win 7 x64 :: BenQ E2420 HD ::

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roggan83
Anledningen till processorkylare (jo det medföljer processorn) var att du tagit komponenter som jag tyckte antydde på att du skulle klocka prollen en del och att det helt enkelt blev mindre pengar med kylare och extra lagringsdisk för samma mängd komponenter som du tagit från början.

vill du gå ner i pris så tar du bort 500gb hddn och prolle kylaren (om du inte skall klocka,skadar ju inte o ha ändå men önödigt kanske) och powercolor tog jag bara för att det är billigast på inet bland 5870 korten!

edit: skall du bara spela på datorn?? iså fall varför inte i5??

Blir nog inte endast spel nej, och vill ha en riktigt bra dator för en gångs skull istället för mediokra.

Klockning lär det bli, men får se hur hårt, om jag behöver bättre kylning köper jag nog till det senare.

Tror jag kommer plocka Gigabyte 5870, skulle valt XFX men dem plockade bort det kortet tidigare idag, från inet dvs.

Tänkte nog ta ner moderkortet lite, är det som du valt bra så plockar jag nog det, sparar in några hundralappar.

Känns det värt att köpa 3 hdds, en SSD och 2 Sata, en kanske 250-500 och 1 TB.

Spel/Windows/Viktiga program på SSD, Restrerande program på den mindre sata'n och lagring på den större?

Permalänk
Medlem

jag har ingen personlig erfarenhet av moderkorten som du ser i sign har jag i5 men vad jag sett så rekomenderas p6t deluxe till flera system brukar vara deluxe varianten som r populär, vill du ligga runt 18k så hade jag oxå kört på tre hdd eller lagt d på kylning eller annat chassi osv beror på vad man prioriterar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mm, har inget behov av att ligga runt 18k, vill helst ner.
Ska byta moderkort men har inte bestämt till vad, men tror det blir så här för övrigt.

Permalänk
Medlem

tycker det ser bra ut, imo så är väl moderkortet lite dyrt men som sagt kan inget om det överhuvudtaget så jag kanske bara ska vara tyst kommer bli ett finfint bygge för dig

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja, moderkortet är overkill, tyvärr så har inte jag heller någon koll.

Någon med lite vett som kan peka ut något bra moderkort som passar in till resten av mina grejer?

Permalänk

P6T Deluxe V2 skulle jag nog köra på istället som moderkort.

Visa signatur

7800X3D / 7900XT

R.I.P PALE

Permalänk
Medlem

Har haft två st. Asus X58 Deluxe V2 och nu tredje kortet blev evga X58 SLI LE... jag är så nöjd med kortet att kommer troligtvis aldrig använda Asus moderkort, med EVGA-s moderkort datorn bootar snabbare, känns att inbyggda ljudkortet är mycket bättre dvs. får mycket bättre ljud och mm.

så jag rekommenderar http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=487780

Permalänk
Medlem

Ska du få max spelprestanda för pengarna är det 1156 socket som gäller, 1366 socketen endast bättre om man ska använda datorn främst för rendering mm. eller om man ska ha flera kort i CF/SLI.

Mkt bättre prestanda för pengarna(5970!!)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VlaXioZ
Har haft två st. Asus X58 Deluxe V2 och nu tredje kortet blev evga X58 SLI LE... jag är så nöjd med kortet att kommer troligtvis aldrig använda Asus moderkort, med EVGA-s moderkort datorn bootar snabbare, känns att inbyggda ljudkortet är mycket bättre dvs. får mycket bättre ljud och mm.

så jag rekommenderar http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=487780

Irriterande att kortet inte finns på inet.

Vill ju helst beställa allting från inet då dem ska få bygga ihop den åt mig :/

Permalänk

SLI LE KOSTAR BARA 2.3K !?
Jag trodde dom gick på runt 4k! Vafan :S

Rekommenderar självklart ett sådant isåfall!

Visa signatur

7800X3D / 7900XT

R.I.P PALE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fragdeath
SLI LE KOSTAR BARA 2.3K !?
Jag trodde dom gick på runt 4k! Vafan :S

Rekommenderar självklart ett sådant isåfall!

det är EVGA X58 3xSLI CLASSIFIED som kostar ca.4000kr

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bulldeg
Irriterande att kortet inte finns på inet.

Vill ju helst beställa allting från inet då dem ska få bygga ihop den åt mig :/

Då blir det att välja Asus , välj Asus P6TD DELUXE eller lämna oförändrat

EDIT: sen måste säga att Stealthbomb paket ser också bra ut

Permalänk
Medlem

Glömde att 5970in är ganska lång, är osäker om det passar det chassit. Ett cooler master HAF 922 är mkt rymligare och kanske ett bättre val.

Sedan om du vill spara tusenlappar utan att tappa alltför mycket prestanda är det bara att byta ner till 5870, byta processorn till i5 750(2.66GHz) och sedan överväga om du verkligen behöver en SSD. SSD är trots allt lite av en "lyx" och om det är prisvärt eller inte kan diskuteras.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stealthbomb
Glömde att 5970in är ganska lång, är osäker om det passar det chassit. Ett cooler master HAF 922 är mkt rymligare och kanske ett bättre val.

Sedan om du vill spara tusenlappar utan att tappa alltför mycket prestanda är det bara att byta ner till 5870, byta processorn till i5 750(2.66GHz) och sedan överväga om du verkligen behöver en SSD. SSD är trots allt lite av en "lyx" och om det är prisvärt eller inte kan diskuteras.

Mjo, jag kör på 5870 för det känns mer värt, behöver inte överdriva på allt.

SSD ska jag dock ha, lite lyx får det bli.

Har en sista fråga innan jag beställer, inte bestämt moderkort än men kommer väl plocka något asus kort.

Iaf, på SSD hårddisken som jag beställer finns det 2st "likadana", vad är skillnaden på OEM och Retail?
Försökte googla tidigare men misslyckades rejält

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bulldeg
Mjo, jag kör på 5870 för det känns mer värt, behöver inte överdriva på allt.

SSD ska jag dock ha, lite lyx får det bli.

Har en sista fråga innan jag beställer, inte bestämt moderkort än men kommer väl plocka något asus kort.

Iaf, på SSD hårddisken som jag beställer finns det 2st "likadana", vad är skillnaden på OEM och Retail?
Försökte googla tidigare men misslyckades rejält

Skillnaden mellan OEM och Retail är sättet hårddisken förpackas. OEM hårddisk kommer oftast i vanlig ESD-påse och Retail så har du en hel förpackning.

Ingen annan skillnad överhuvudtaget.. DVS ska du välja en OEM.

Visa signatur

Hyvää Joulua!