Skillnaden mellan iPod och iPhone

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan iPod och iPhone

Hej!

Kan ni hjälpa mig med att hitta skillnader mellan iPhone och iPod Touch, hårdvaru- och funktionsmässigt, inte utseende.
Kan nämligen inte bestämma mig om vilken av dem jag ska köpa.

Här är vad jag kommit på själv, det kanske är allt, men nån av er kanske vet nåt mer:
Telefon
SMS/MMS
Kamera Bilder/Video
3G (anslutning över huvudtaget till internet, kartor m.m)
Modem-funktion - mobilt bredband till datorn
Mobil och iPod i ett (platssparande, har en mobil som går att använda)
Kompass

Skriv gärna också er åsikt om det är värt att lägga till ca 4500:- (32 GB i båda fallen) för dessa extra "saker".

Tack på förhand!

EDIT: Tillagt i listan

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Ni som har röstat får gärna motivera

Visa signatur

The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F

Permalänk
Medlem

Hmm du verkar ha en bra mobil redan.

Men om du köper en iPhone och sedan säljer din Nokia går du inte allt för mycket i förlust kanske, + du slipper ha fickorna fulla av prylar

Har själv en vit 3G-S 32 GB, bästa köpet i mitt liv hitills

Permalänk
Avstängd

Köpte en Iphone 3ds 32gb och ångrade mig efter några dagar och köpte en touch istället. Alla som har iphone KOMMER att rösta iphone, det är inget fel med den, men en touch är mer för pengarna helt klart. Du kommer använda den som handdator och pryla istället för att skicka sms och ha dig. Sen finns ju HD2 nu som är bättre på nästan allt och är billigare.

GPS'n är cool och du kommer använda den till en början men tröttnar sen och inser att du aldrig kommer använda den till något vettigt egentligen.

Visa signatur

Jag är en vampyr, jag suger och spyr, låt mig komma in, jag vill bli din

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lindgren92
Hmm du verkar ha en bra mobil redan.

Men om du köper en iPhone och sedan säljer din Nokia går du inte allt för mycket i förlust kanske, + du slipper ha fickorna fulla av prylar

Har själv en vit 3G-S 32 GB, bästa köpet i mitt liv hitills

Ja, skulle mobilen vara kass så skulle jag inte tveka en sekund. Men den funkar fortfarande prima och har 2 stora fördelar: Kameran är bättre och det går att skicka filer via bluetooth, bra att ha om man t.ex. filmar när polaren skate:ar och sedan vill skicka filmen gratis till alla i klassen så att de kan skratta arslet av sig när han ramlar och slår sig.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Just det, den har ju en inbyggt kompass som du kan använda tillsammans med andra apps, som gps.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire-Ham
Just det, den har ju en inbyggt kompass som du kan använda tillsammans med andra apps, som gps.

Jag trodde att iPod hade det, en kompis som har en sa det, men han hade väl fel för nu såg jag på hemsidan att den bara hade kartor.
Går kompassen på 3G?

Visa signatur

Permalänk

Jag tycker det är rätt dumt att köpa en iphone , har själv en touch som är nästan samma som iphone fast utan ring funktionen och om man tänker spela så går batteriet fort slut.Bättre att köpa en touch och ha kvar sin telefon än att ha en iphone men kan inte använda den hur mycket man vill pga batteriet

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Jag trodde att iPod hade det, en kompis som har en sa det, men han hade väl fel för nu såg jag på hemsidan att den bara hade kartor.
Går kompassen på 3G?

Nix kompassen använder inte Internet och iPhonen har riktig gps alltså ingen a-gps skit.

Visa signatur

i5 2500k@stock ** P67A-GD65 ** AMD 6950 ** 1TB F3 ** Lian-Li PC-FI8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jooelhoglund
Jag tycker det är rätt dumt att köpa en iphone , har själv en touch som är nästan samma som iphone fast utan ring funktionen och om man tänker spela så går batteriet fort slut.Bättre att köpa en touch och ha kvar sin telefon än att ha en iphone men kan inte använda den hur mycket man vill pga batteriet

Du menar att iPoden har kortare batteritid än iPhone eller förstod jag fel? Det verkar vara så iaf.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mikatataku
Nix kompassen använder inte Internet och iPhonen har riktig gps alltså ingen a-gps skit.

Inte riktigt, den har visst A GPS. Källa: http://www.apple.com/se/iphone/specs.html

Visa signatur

Permalänk

Fail. A-GPS är inte skit; Det är ett komplement till en "vanlig" GPS. A:t står för assisted vilket betyder att telefonen får hjälp att positionera sig ungefärligt var du är på jordklotet (+-300-400 meter diff i Göteborg) och säger till telefonen att "Hörredu, du är här så sök efter de här satelliterna. De andra har du nämligen inte en chans att hitta så det är bara slöseri".
iPhone HAR A-GPS, så har även HTC Hero (vilket jag äger ett exemplar av). Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Assisted_GPS

Jag själv skulle nog köpt en touch och behållt telefonen främst av ekonomiska skäl.

Visa signatur

Workstation: Dell Latitude E5400, WinXP/Ubuntu 9.10. 4 GB RAM, 250GB, P8700 @ 2.53GHz
HTPC: MythBuntu, 2GB RAM, 1TB, Atom dual core @ 1.6 GHz, Sanyo PLV-Z700
Server #1: Ubuntu, 2 GB RAM, 4*143 GB 10K RAID0 +2*73GB 15K RAID1. Intel Xeon dual core @3.2 GHz

Permalänk

Hade länge en skit sony ericsson och en iPod touch, vilket gjorde att jag inte orkade ta med mig iPoden lika ofta. Med en iPhone har man liksom allt i ett. Detta resulterade i att jag införskaffade mig en svart iPhone 3G S 32gb när den släpptes Eftersom man måste ha WiFi för att surfa med touchen är den helt enkelt inte lika kul. Ett måste till iPhone abbonemanget är just fri surf!

Visa signatur

Lancool PC K-62 - i5 2500k@4,2 - MSI GTX 980 - 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brainfreeze
Hade länge en skit sony ericsson och en iPod touch, vilket gjorde att jag inte orkade ta med mig iPoden lika ofta. Med en iPhone har man liksom allt i ett. Detta resulterade i att jag införskaffade mig en svart iPhone 3G S 32gb när den släpptes Eftersom man måste ha WiFi för att surfa med touchen är den helt enkelt inte lika kul. Ett måste till iPhone abbonemanget är just fri surf!

Varför är det inte lika kul med wifi? Har det både hemma och i skolan. Och jag överlever utan internet på bussen.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jooelhoglund

Ja för det är ju extremt smidigt att gå runt med en telefon + en leksak konstant...

Jag har en iphone och kunde inte vara mer nöjd, batteriet räcker väl 2-3 dagar vid normalt användande, 1-2dagar om man lirar lite. Dock spelar det ingen roll då jag införskaffat en iPhone Dock vid sängen så jag laddar över natten när det behövs.

Man får tänka
Skaffar man en Touch så får man ladda den + telefonen, och det är väl betydligt mer jobbigt än att behöva hålla koll på en enhet.

Fråga dig själv: Vill jag gå runt med en telefon och en iPod Touch konstant, eller vill jag bara ha en telefon som laddar lite oftare?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Highlaj
Ja för det är ju extremt smidigt att gå runt med en telefon + en leksak konstant...

Jag har en iphone och kunde inte vara mer nöjd, batteriet räcker väl 2-3 dagar vid normalt användande, 1-2dagar om man lirar lite. Dock spelar det ingen roll då jag införskaffat en iPhone Dock vid sängen så jag laddar över natten när det behövs.

Man får tänka
Skaffar man en Touch så får man ladda den + telefonen, och det är väl betydligt mer jobbigt än att behöva hålla koll på en enhet.

Fråga dig själv: Vill jag gå runt med en telefon och en iPod Touch konstant, eller vill jag bara ha en telefon som laddar lite oftare?

Laddning är inga problem, jag måste i nuläget ändå hålla koll på både mobilen och iPod nano, dock tar nanon ingen plats alls, brukar ha den i myntfickan. Frågan är fortfarande om det är är värt att betala 4500:- extra för att få allt i ett?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Varför är det inte lika kul med wifi? Har det både hemma och i skolan. Och jag överlever utan internet på bussen.

Men det är just när du är på bussen som du vill kunna ta upp iPhonen och kolla mail eller så. Man känner sig väldigt begränsad med WiFi:n på iTouchen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brainfreeze
Men det är just när du är på bussen som du vill kunna ta upp iPhonen och kolla mail eller så. Man känner sig väldigt begränsad med WiFi:n på iTouchen.

Mail kan jag kolla på håltimman i skolan, har minst en varje dag. På bussen kopplar jag av och lyssnar på musik, jag har tillräckligt med respekt för mina ögon för att låta dem vila då och då.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Mail kan jag kolla på håltimman i skolan, har minst en varje dag. På bussen kopplar jag av och lyssnar på musik, jag har tillräckligt med respekt för mina ögon för att låta dem vila då och då.

Okej, men om du inte tycker det är jobbigt att släpa med dig mobilen på samma gång så tycker jag absolut att du ska slå till på en iPod touch

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Valde Iphone för att få en allt i ett lösning och har man råd så varför inte. Hade jag haft lite knapert med pengar hade jag nog valt en Touch och haft kvar gamla mobilen.

Permalänk
Avstängd

Japp, tycker du ska använda pengarna till något bättre om 4500kr inte gör någonting för dig. Iphonen har riktigt GPS som fungerar utan tillgång till internet, så du har fel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Iphone har en mycket bättre processor, Cortex A8, istället för en vanlig ARM11 som i Touch. Dessutom snabbare(600MHz vs 528MHz, men det som gör mest skillnad är högre IPC och att det finns L2-cache). Det gör att alla apps kommer att fungera bättre. Även grafiken är bättre, det är ett mer kraftfullt PowerVRX-chip i Iphone. Ljudmässigt anser de på head-fi.org att Iphone låter snäppet bättre än Touch, i nivå med separata hörlursförstärkare. Det är helt enkelt flaggskeppet för tillfället, så de har gett den lite mer krut.

Men visst är det mycket pengar, tveksamt om det är VÄRT det. Men bättre är den, även utan telefonfunktioner.

Surfa via Turbo-3G är för övrigt helt grymt, jag kan tex lyssna på Spotify hela vägen hem från jobbet utan att det hackar.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem

Ha kvar din n82, köp Spotify till den, + ett bra bluetooth headset med sjysta hörlurar till. Så har du musik så de räcker sen.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Da´Russian Stallion
Ha kvar din n82, köp Spotify till den, + ett bra bluetooth headset med sjysta hörlurar till. Så har du musik så de räcker sen.

Jag har som sagt en iPod nano redan så jag behöver inte lyssna på musik i N82an, musikspelaren där får mig att må illa. Spotify är inget som intresserar mig om man måste betala för det. Hörlurar tror jag att jag har tillräckligt bra, Bose Quiet Comfort 3.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag har som sagt en iPod nano redan så jag behöver inte lyssna på musik i N82an, musikspelaren där får mig att må illa. Spotify är inget som intresserar mig om man måste betala för det. Hörlurar tror jag att jag har tillräckligt bra, Bose Quiet Comfort 3.

Då ser jag isf inte alls någon anledning till ett köp, förutom att det är roligt att köpa nya grejer :). Personligen skulle jag lägga pengarna på någonting annat istället. Typ en weekend resa över helgdagarna som kommer

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Ehm.. är det bara jag som är dum eller...Om du ska ha ipod Touch så måste du ha skype installerat eller något annat prat program och detta kräver internet för att funka.. Ipod touch är iphone utan Mobil delen istorset, Så inga sms/mms eller telefonsamtal(om gör som jag skrev innan)
Så om du är ute efter en telefon så är det iphone utan diskution(finns dock mycket bättre telefoner tex. HTC, SE osv)

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire-Ham
Japp, tycker du ska använda pengarna till något bättre om 4500kr inte gör någonting för dig. Iphonen har riktigt GPS som fungerar utan tillgång till internet, så du har fel.

Vem har fel?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Da´Russian Stallion
Då ser jag isf inte alls någon anledning till ett köp, förutom att det är roligt att köpa nya grejer :). Personligen skulle jag lägga pengarna på någonting annat istället. Typ en weekend resa över helgdagarna som kommer

För jag vill ha de andra funktionerna och framför allt webläsaren. Det är otroligt segt på nokian.
Under helgdagarna som kommer ska jag och en kompis bygga en dator till honom

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om jag hade pengar så hade jag skaffat iPhone 3GS. En allt i ett lösning och sen tillgång till alla apps gör det inte sämre. Det tåliga skulle jag säga är nog batteriet. Om man har lust så finns den här lösningen för lite extra batteritid.
mophie finns även för touch
http://www.mophie.com/juice-pack-air-p/1059_jpa-ip3g-blk.htm

Funderar att önska mig en touch med ett juicepack (:

Permalänk
Citat:

Du menar att iPoden har kortare batteritid än iPhone eller förstod jag fel? Det verkar vara så iaf.

Nej , jag menar att både iphone och ipod touch har kort batteritid och då kan du inte sitta och spela för länge för då är batteriet slut

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem

Röstade på iPhone. Hade tidigare iPod Touch och en SE W890, en ganska lite mobil. Det blev jobbigt och omständigt att släpa runt på båda. Dessutom blev många utav programmen till iPod Touch väldigt tråkiga och oanvändbara utan internet över allt (3G), kameran och gpsen.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för alla kommentarer, ni har gett mig en del att tänka på.
Ju mer jag tänker, ju mer lutar det dock åt att inte köpa någon av dem och sedan köpa iPhone när min mobil går sönder. (Eller nån annans i familjen, det brukar vara så att det är jag som får ny mobil när mammas eller pappas går sönder och de får min.)

Visa signatur