2st 5850 CF funkar endast Single Hjälp sökes tack!

Permalänk
Medlem

Ps om du läser detta Glöm inte att kolla det jag skrev innan detta på Sida 2 längst ner då jag såg att det blev sida 3 när jag skrev detta så försvann det förra jag skrev på blad 2, och det är ytterst viktigt att ni läser detta dom som försöker hjälpa mig om ni är insatt i tråden sen tidigare annars måste ni läsa från början av tråden för att kunna förstå felet och försöka hjälpa mig med kvalificerade svar.

Här kommer det jag undrar här dock fast inte lika relevant som att få skit crossfire att fungera men vill ändå ha hjälp med detta också! :

Jag undrar också, så länge detta helsicke inte fungerar med 2st 5850 sapphire i crossfire

då jag spelar ska jag ha Crossfire på + Catalyst AI OFF= crossfire not working (green/brown mean screen if catalyst AI is added :/ ) när jag spelar eller Köra single Mode Crossfire OFF + Catalyst AI ON( utgå från att Single och Crossfire klarar max i spel oavsett inställningar om vad jag ska välja)

jag har prövat 4 spel och försökt spetsa ögonen som fan, Resident evil 5 ( sjukt snyggt spel märkte ingen skillnad på max med och utan catalyst AI Advanced), Crysis warhead också märkte ingen skillnad på grafiken inte på street fighter IV heller eller DIRT 2, däremot klarar 1st 5850 Kort med catalyst AI ON + crossfire OFF inte att driva vissa spel Tex crysis Enthusiast max allt och Dirt 2 ultra max allt, vilket jag tycker är knepigt hur dom kan jobba litegrann ihop för att ge extra kraft då jag får 0% extra FPS i alla spel då crossfire inte funkar för fem öre, då jag får den förbannade Brun/Grön flash skärmen med Crossfire ON+Catalyst AI Advanced+Full screen ( har nog nämnt detta 100 ggr snart )

Jag har inte sett någon Visuell skillnad med Mina Falk ögon, eller ljuger mina ögon för mig eller är skillnaden mindre än 5-10% så det är omöjligt att märka.

Är det ens mening att Catalyst AI ska ge någon Visuell Skillnad eller är inte den endast till för att Crossfire ska fungera som det ska med ATI LOGGAN längst uppe i höger hörn etc. ??

om man utgår från att crossfire inte fungerar som det inte gör för mig är då Catalyst AI knappen helt värdelös för mig även i single card mode det skulle jag gärna vilja ha svar på tills jag får igång riktigt CRossfire om jag nu nånsin får det ser så jävla mörkt ut hållt på i en vecka känns som jag prövat allt =((

/som sagt alla Bidrag med tips / råd är Fruktansvärt Välkommna!!!

/Danne

Permalänk
Medlem

Är det ingen mer som kan / vill hjälpa mig, det har inte hänt något i tråden på länge och skulle uppskatta väldigt mycket om ni som inte läst denna tråd om ni tar er tid, och försöker hjälpa mig eller ni som redan är insatt jag vill gärna ha alla era åsikter vem det än är om ni har något som kan bidra till att jag kan få hjälp med det här helvetet då crossfire vägrar fungera för mig

/tack på förhand

/Danne111

Permalänk
Medlem

Jag har tyvär ingen aning men problemet verkar aningen skumt. Har själv aldrig kört med dubbla kort så jag vet inte hur(när) den där ati cf-loggan visas som deffault.
Men eftersom du inte får några mindre fps under benchmarks med cf avaktiverat. Så borde ju inte korten jobba ihop.

Starta gpu-z. Under filken sensors starta loggning, Byt kort ( i dropdown menyn) och kolla så den loggar båda kortens aktivitet. Starta något benchmarks med både cf och catalyst ai på. Kolla efteråt hur gpu load ser ut för båda korten.

Permalänk
Avstängd

Du kan testa nya 9.12 beta drivers... funkar grymt bra må jag säga... kanske funkar bra för din setup.. kanske du får igång CF som du ska.

Permalänk

Yes, testa dom nya beta drivarna, har hört att dom ska fungera rätt bra.
Sen där du ställde in i bios att köra pci-e bussarna i 8/8 så kan det vara något att testa också, det är fruktansvärt liten skillnad på 8x och 16x, Däremot bör auto fungera som det ska ärligt talat.

Tänkte lite att det kanske kan ha med Anti Aliasing att göra, kolla catalyst (eller vadfan det nu heter då man kör med ati kort, nvidias motsvarighet heter nvidia control center) och se till så inte du har nån slags automatisk AA på, finns det en ikon i task tray'en så kan du högerklicka på den och sedan troligtvis kolla inställningen för det. Testa köra Crysis med dom Crossfire inställningarna som buggar (då det blir grönt/brunt å jävligt) men sänka AA till 2x eller 4x. Funkar det bättre då så buggar det helt enkelt med högre AA än 4x. Har själv lite problem med sånt.

Annars kan du testa jocke92's tips om gpu-logging i GPU-Z, kan ge svar på mycket.

Hoppas det löser sig!

Visa signatur

7800X3D / 7900XT

R.I.P PALE

Permalänk
Medlem

Prodigy och Fragdeath från vilken sida ska jag ladda 9.12 Beta Drivers då, dom finns ju inte på officiella Drivers hemsidan, så det skulle vara bra om ni postade länk till vart jag ska ladda dom, så jag inte får nått fake shit som förstör ännu mer.

Fragdeath, jag har för mig eller är ganska säker på att jag skrev det tidigare i tråden hursomhelst så har jag prövat detta sen länge :

Exakt alla upplösningar mellan 800x600 Till 1920x1080 Samt Noll GrafiK Bonusar På AA noll AF noll Eye Candy grejer noll från 2x 4x 8x och allt man nånsin kan välja det blir exakt samma fel! Brun/grön epilepsi Flashande skärmen.

/mvh Danne

/tack på förhand för mer tips!!!

Permalänk
Avstängd

http://www.mediafire.com/?j1gvntzzdyz

Där har du 9.12 drivers jag och polaren kör med dom själva.. dom är för vista/win7

Permalänk
Medlem

det står ju hemlock är inte det bara för 5970 ? win7 vista ?

Permalänk
Avstängd

AMEH! mannen! jag har ett HD5770 och kör på dom folk med 5870/5850 kör på dom...

Det står bara så sanslöst...

Permalänk

Danne111 även fast det står i spelet att du ha 0x AA kan ATi's mjukvaruinställningar vara inställda så att du alltid har på AA.

Visa signatur

7800X3D / 7900XT

R.I.P PALE

Permalänk
Medlem

Riktiga 9.12 Drivers kom igår har både använt drivesweeper och installerat om till dom samt formaterat om och lagt in 9.12 Suite drivers (äkta från länken i CCC som man följer för updates för Windows7 64 bit)

Och gissa vad ? fortfarande samma fel som jag beskrivit 500 ggr förut flashande epilepsi skärm, så man ser sjukt illa / sliter på ögonen, dock 0% lagg flyter lika bra eller bättre som med 1st kort samt får 70-100% mer fps spelen och noll % lagg i exakt alla spel ( över 100 spel inlagda som är testade och flyter från 2006-2009 släppta som har mellan 7-10 betyg på pc sektionen på gamespot.com)

o det blir brun/grönt flashade så fort Catalyst AI är standard eller advanced som sagt som alla som är insatta i denna tråd redan vet.

( verkar inte vara driver relaterat då ingen i hela google verkar ha samma fel / eller youtube sökt som fan i över 100 forums senaste 2 veckorna, har dessutom mailat www.sapphiretech.com som det står på baksidan av mina 5850 sapphire kort, tech@althonmicro.com är deras mail och har inte fått något svar på över 1 vecka så dom Ignorerar mig eller skiter i mig eller mitt problem eller vet dom inte eller har aldrig mött på liknande problem så dom struntar i mig troligtvis?)

ska nu maila amd/ati eller något annat relaterat företag till grafikkortet dock lär inte det hjälpa heller skulle jag kunna sätta min högra hand på.

/tack på förhand om någon har något annat vettigt tips känns som jag prövat allt =(((

/mvh danne

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne111
Riktiga 9.12 Drivers kom igår har både använt drivesweeper och installerat om till dom samt formaterat om och lagt in 9.12 Suite drivers (äkta från länken i CCC som man följer för updates för Windows7 64 bit)

Och gissa vad ? fortfarande samma fel som jag beskrivit 500 ggr förut flashande epilepsi skärm, så man ser sjukt illa / sliter på ögonen, dock 0% lagg flyter lika bra eller bättre som med 1st kort samt får 70-100% mer fps spelen och noll % lagg i exakt alla spel ( över 100 spel inlagda som är testade och flyter från 2006-2009 släppta som har mellan 7-10 betyg på pc sektionen på gamespot.com)

o det blir brun/grönt flashade så fort Catalyst AI är standard eller advanced som sagt som alla som är insatta i denna tråd redan vet.

( verkar inte vara driver relaterat då ingen i hela google verkar ha samma fel / eller youtube sökt som fan i över 100 forums senaste 2 veckorna, har dessutom mailat www.sapphiretech.com som det står på baksidan av mina 5850 sapphire kort, tech@althonmicro.com är deras mail och har inte fått något svar på över 1 vecka så dom Ignorerar mig eller skiter i mig eller mitt problem eller vet dom inte eller har aldrig mött på liknande problem så dom struntar i mig troligtvis?)

ska nu maila amd/ati eller något annat relaterat företag till grafikkortet dock lär inte det hjälpa heller skulle jag kunna sätta min högra hand på.

/tack på förhand om någon har något annat vettigt tips känns som jag prövat allt =(((

/mvh danne

Tipset är att kontakta butiken som du köpte korten ifrån. Dom tar tillbaka korten. Som jag skrev väldigt tidigt så testa varje kort separat för att se vilket kort det är fel på och skicka in det på RMA till butiken för att få ett nytt.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Snälla kan du lära dig att citera, blir galen.

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem

2good4you: om du går till sida 2 så ser du att jag skrev detta, ett utdrag från mig tidigare på sida 2 är det nog:

Danne111 :

Larzuzk, Prodigy samt apamedvapen och alla som tittar som jag behöver desperate hjälp av nu, jag har uppdaterat felsökningen nu:

jag har tagit ut båda korten var för sig , lagt ena i ESD påse medans jag prövar den andra och vice versa.

Jag testade Med Catalyst AI ( Standard,Advanced Disabled)+Full screen med single kort var för sig båda funkar prima i alla förbannade spel ( kan nog inte vara trasig då eller )

det var bara ett litet utdrag av alla felsökningar jag skrev att jag gjort förra gången när jag uppdaterat felsökningen så, jag har redan prövat båda korten separat för länge sen dvs och båda funkar helt prima då så det är helt jäkla omöjligt att lämna in fungerande 5850 kort när dom funkar separat men ej i crossfire något annat måste vara fel!!!!! och jag blir som sagt vansinning då jag inte förstår vad jag gör / gjort för fel eller inte uppdaterat eller prövat :((((

/mvh danne

Permalänk
Medlem

Då får man testa om korten beter sig likadant i Crossfire på ett annat moderkort för att utesluta att det är fel på ditt moderkort.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shinjed
Vet inte vad du menar med att allt är sjukt okompatibelt med Windows 7, inte haft några problem alls med det.

Men iaf, gör som flera andra sagt, testa korten var för sig, det är inte pga Windows 7 som det inte funkar annars hade du lätt hittat flera med felet.

Och om jag inte misstar mig, hade inte windows 7 release date den 20'nde oktober eller? kanske har fel, kommer inte exakt ihåg när jag köpte min

Håller med har inte stött på några problem alls med Win7 x64..

Skumma fel det är med ATi korten

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem

2good4you så du menar jag ska köpa ett nytt moderkort för 2000-3000 kr som stöder crossfire bara för att "testa" om det är moderkortet som är felande tror du jag är gjord av pengar hur fan ska jag kunna testa det ? och alla jag känner har gamla "wow" datorer då alla jag känner spela bara wow oftast ( inte jag dock), som resten av världen, som då inte behöver ny dator pga det spelet kräver så lite , så jag känner ingen annan som har så här bra nätagg som kostar i 1500-2000 krs regionen samt moderkort för 2000-3000 kr vart ska jag få alla dom pengar på när jag brände över 18k på datorn, för i7 920 asus P6TD deluxe, x2 5850, 6gb ram, 850w corsair hx etc.

samt allt annat i datorn fungerar med detta moderkort hur bra som helst, och om jag skulle slösa flera 1000 lappar på ett nytt moderkort bara för att "testa" så skulle det vara betydligt smartare att sälja 1st eller båda 5850 och köpa 1st 5970 istället eller Fermi, kan sätta mitt liv på att 5970 eller Fermi kommer inte ge hälften av det problem jag haft med detta crossfire helvete och kommer förmodligen funka direkt utan problem.

samt så är det mer eller mindre omöjligt o få tag i ett 5970 till ett vettigt pris i dagsläget om man inte beställde inom första 5 dagarna den kom ut då alla butiker chockhöjer alla 58xx samt 59xx kort nu i utbud/efterfrågan börjar vända på steken förmodligen när fermi kommer.

samt så måste jag ha en köpare för ena eller båda 5850 samtidigt och om jag nu ens skulle sälja nu får jag vänta 3 månader innan jag ens kan googla på min dator utan grafikkort i datorn då det kommer ta en evighet innan det finns vettig tillgång på 5970 eller fermi som blir likställt ungefär med x2 5850 i crossfire ( lite bättre / sämre)

/mvh danne

Permalänk
Medlem

Catman jag har konstaterat för länge sen att operativ system har ingen betydelse har prövat alla som går och som är nödvändig xp 64, vista 64, win 7 64 och får samma fel överallt ( enda gemensamma nämnarn är som sagt så fort catalyst AI påslaget + Crossfire påslaget + Full screen så får jag detta fel oavsett windows och oavsett resolution oavsett vilken AA AF påslags effekter bloom o sånt på inne i CCC ( allt avslaget eller allt på, testat exakt alla olika combos både i CCC inställningar + alla combos testade som går o testa i spel)

Exakt samma fel

( me Combos hoppar jag ni förstår alla settings som existerar i CCC eller i spel AA: 2x,4x,(6x Halflife2 tex), 8x, 16x( forced i catalyst), 2x-16x AF ( ani filt vad det nu heter), all godis som man kan slå på och av med direct X 11, 10,9 etc testat alla dom combos.

/mvh danne

Permalänk
Medlem

Sorry att jag inte orkat läsas hela tråden, kanske detta blivit besvarat redan.

Har du testat båda korten i singel? Fungerar båda som dom ska?
Har du testat dom i crossfire på ett annat moderkort? Fungerar det då?
Har du ett tillräckligt nätaggregat?

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Avstängd

tycker han borde prova kortena på ett annat moderkort... måste vara nåt vajsing med det..

Permalänk
Medlem

Ta en printscreen när du får grafikfelen. Klistra in i paint. Syns grafikfelen i paint? Om ja, lägg upp bilden här så vi får se.

Syns dom inte i paint? Testa att byta kabel till skärmen, testa en annan DVI/HDMI/DP-port (även på det andra kortet). Undvik både VGA-kablar och VGA-DVI-adaptrar.

Mät 12V-spänningen från nätagget. Flytta CF-bryggan och/eller testa med en annan.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

Jag startade för första gången : cpuz64_153 idag har tidigare bara använt mig av Gpu-Z och kollat i bios och i ATI overdrive då jag letat efter grafikkortsfel.

Jag kanske har gjort 3 gigantiska upptäcker nu som jag förhoppningsvis kan få hjälp med som kanske kan lösa det problem en gång för alla.

Upptäckt NR 1: när jag går in på Graphics Fliken i Cpu-Z så står det 157 mhz på Core när jag kollar, sen när jag klickar på display device detection och väljer mitt andra 5850 så står den på 156mhz!!!! det kan väl inte ska vara så och inget annat program har visat detta tidigare!! ( alla andra uppgifter är exakt samma här förutom Core som skiljer på 1mhz)

Upptäckt NR 2: När jag startar windows 7 med 1st 5850 På ( ej crossfire) så stog datorn i CPU-z på CPU fliken på 21GGR 133.33 ca 2800 mhz ( suck jag har inte ens ändrat nått i bios förutom DRAM till 1333 mhz istället för auto skulle jag inte göra det ?? )

( 2800 mhz beräkningen är inte exakt men nått runt där kan inte se det just nu sitter med nerklockat till 1600mhz i win7 du kommer förstå nedanför varför)

( är 99 % säker att jag testat köra crossfire med DRAM på auto förut, det var därför jag ens gick in i bios pga crossfire jävlas!, kan testa ändra till auto igen i värsta fall om ni tycker det)

Upptäckt NR 3: när jag Startar windows med Crossfire igång ( spelar inge roll om det är catalyst AI på eller av etc, så står CPU-z, CPU fliken Core Speed 1603,6 mhz exakt multiplier x12 bus speed 133,6 QPI link 3207,2 mhz ( märkte också att jag har en D0 för första gången ( enda goda nyheten på 1 månad).

Så vad ska jag ändra för att mhz ska vara normalt när jag startar windows 7 med crossfire ( spelar dock inge roll så fort jag slår igång crossfire i windows så klockar CPU ner sig till 1600 mhz)

Det konstiga är att Exakt jämt när jag har startat datorn i över 3 veckor så säger datorn när den startar 2,66 ghz (2,67) i7 920 så därför har jag ej märkt detta, samt inte tänkt på cpu då jag letar efter gpu fel som sagt.

och vad är felet med core på mina 5850 sapphire, huvudkortet är på 157mhz( tror det är main när jag slår av crossfire så är den på 157mhz iaf) och sidekick kortet är på 156 mhz( detta ser jag endast inne i cpu-z).

utifrån allt detta så hoppas jag att jag borde kunna få hjälp vidare så helvetet äntligen kanske blir löst =).

samt ser någonting ut att vara trasigt, eller är det bara fel inställningar?

ps tror ni på förhand att det kan vara något av detta som leder till flashande epilepsi skärmen i alla spel i crossfire?

/tack fruktansvärt mycket på förhand alla som vill hjälpa med detta

/Danne111

( onödig info men ville bara tillägga att, jag har alltså spelat Crysis Warhead med 1600mhz processor och ej fungerande crossfire i 1920x1080@60hz/Enthusiast(everything), Max AA+AF + MAX everything och det har gått väldigt bra dom första 10 minuterna jag sprang i spelet, sprang bort till när man ser flygplanen i luften och lite längre bort i djungeln o sköt lite här o där o kunde Headshotta utan problem med snabba musdragningar som sagt onödig info men jävligt skumt om datorn är så nerskuren utan crossfire och nerskuren CPU och ändå flyter så pass bra??? ( kan i värsta fall visa bild eller video om ni inte tror mig, som sagt onödig info angående crossfire problemet, men ändå rätt wierd.)

Permalänk
Avstängd

Cpu-Z så står det 157 mhz på Core
2D läget helt normalt då gfx kortet klockar ner sej!!...

Permalänk
Medlem

mm jag kom på det nu att saker klockar ner sig nu så det mesta blev dumt i texten men detta kanske är viktigt kolla här!!:

ena 5850(main)grafikkortet är 157mhz idle det andra är 156mhz(secondary) i idle

i hög belastning är 5850(main) grafikkortet 725 mhz core och det andra 5850(secondary) 724mhz core i hög belastning det är lägre än default och jag har inte ens ändrat någonting ska det verkligen vara så ?????

varför är det andra 724mhz då jag inte ändrat något på varje sig cpu eller gpu, kan ej detta vara felet ???

/mvh danne

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Sorry att jag inte orkat läsas hela tråden, kanske detta blivit besvarat redan.

Har du testat båda korten i singel? Fungerar båda som dom ska?
Har du testat dom i crossfire på ett annat moderkort? Fungerar det då?
Har du ett tillräckligt nätaggregat?

Upprepar mina frågor ifall du glömt dom.

Angående mhzen kan det vara mätfel helt enkelt, 1mhz ska nog inte ha någon betydelse.
Men du kan ju alltid testa "tvinga" dom i samma hastighet med CCC.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D