Datorn går igång några sekunder sen startar den om igen

Permalänk

Datorn går igång några sekunder sen startar den om igen

Hej!

Jag har fått lite problem med min dator, när jag startar den så går den i några sekunder sen startar den om sig igen, får ingen bild eller något.

Detta problemet har bara blivit värre och värre, förut startade datorn efter ett par gånger, nu kan den hålla på i flera timmar innan/om den hoppar igång.

Jag har överklockat datorn, men nu har jag reseatat BIOS genom att ta bort batteriet i ca 5min, detta hjälpte inte. Eller måste jag göra på något annat sätta för att få BIOS nollat?

Känns lite som att det är nätagget som har gett sig, men tänkte att det var lika bra att kolla med er om ni har några andra förslag.

Min dator är följande:
Corsair 520W
Gigabyte GA-P35-DS4 version: 1.0
XFX Geforce 8800 GTS
Intel duel core E6500 (är inte helt 100 på processorns namn) men den ligger på 2,5GHz.

Med vänlig hälsning
Daniel

Permalänk
Vive la liberté!

Har du testat att koppla bort grafikkortet och starta datorn utan grafikkort för att se om den då håller sig igång (och antagligen börjar tjuta ilsket)? Då man minskar belastningen på nätagget så kan man se om det är det som det är fel på.

Drog du ut sladden från väggen när du tog bort BIOS-batteriet? De flesta moderkort brukar ta ström från 5V_SB när datorn är ikopplad istället för från BIOS-batteriet. Säkrast brukar vara att fippla med jumpern som återställer BIOS istället för att pilla ut batteriet.

Permalänk

Jag brukar ta ur batteriet, dra ur sladden, trycka på startknappen för att ladda ur eventuell spänning som är kvar sen gå å glo på tv i nån halvtimma, efter det bara trycka i batteriet igen sen i med sladden igen och starta. brukar funka

Startar den om sig sådär så tror jag inte det är nätagget, det låter som dåliga inställningar i bios så det tar stop efter några sekunder.

Visa signatur

7800X3D / 7900XT

R.I.P PALE

Permalänk

tack för svaren, kortslöt jumpern och den hoppade igång tycker det var lite konstigt att det inte fungerade genom att ta ut batteriet dock =o men men beställde ett nytt nätagg igår ^^ God jul Daniel tomten önskar

tack för hjälpen

Permalänk

hmm nu vägrar datorn starta överhuvudtaget, inte ett liv i den några ideer?

Permalänk
Vive la liberté!

kolla så att du inte har glömt jumpern på Clear läget.

Permalänk

körde med en mejsel över jumpern, så det är det inte :/

Permalänk
Vive la liberté!

Kanske nätagget inte längre klarar av att ge ifrån sig säker ström och stängt av sig för att skydda resten av datorn?

Permalänk

kan vara så! får se om det blir bättre med det nya som är påväg

Permalänk
Medlem

Jag använder ett gigabyte ds3-moderkort och hade precis samma problem förut. Det hände oftast när datorn stått på en längre period på vår fuktiga vind. Sedan dess här jag bytt både hd och grafikkort, men det brukade kunna snabbåtgärdas genom att bara stänga av strömmen, rycka strömkabeln, sätta i den igen och starta om. Lycka till med nya nätagget