Intel utvecklar processor med 48 kärnor

Permalänk
Melding Plague

Intel utvecklar processor med 48 kärnor

Intel utlovar flera gånger bättre prestanda och låg strömförbrukning i den nya processorn, som ska omdefiniera hur datorer används.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Larrabee 2.0 är här.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Casemod-mästare

hoppas den passar på socket 1366

Visa signatur

i7-980X | 2st Quadro FX4800 | GA-X58A-OC | Vengeance LP 6x 4GB (Tot; 24GB) | HX1000W | Intel 510, 120GB | Intel 520, 240GB | Raid1 2x 1,5TB (Tot; 1,5TB) | Raid5 6x 2TB (Tot; 10TB)
Hemmabyggt skärmställ för 4st 24" skärmar (Galleri) | Solid koppar pot för LN2 (Galleri)

Permalänk
Medlem

10-20ggr bättre prestanda låter inte helt fel
Men den lär väl ta några år innan den kommer ut...

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk

Woooow den e nog bra på ms-röj! Billig blir den.
Tror den flaskar Fermi också..

Permalänk
Medlem

Asså shit! Den kommer nog klara Tetris som högst! Det har man aldrig gjort förut!

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Intressant, Blir iaf virtuella maskiner lite mer effektiva.

BTW: stavfel på Microsoft, Microosft.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk

48 kärnor. men hur skalar den i singeltrådat?

Permalänk

De va ett himla snack om 100+ kärnor, 16 kärnor, 32 kärnor osv.
Mycket snack och lite verkstad känns det som.

Ska bli intressant om de lyckas med "Fusion", alltså omvänd hyperthreading. Pratade med en datorarkitekt på Chalmers, och de sa att de hade provat Fusion, men det var väldigt ostabilt och osäkert ännu, men att det i framtiden är möjligt.

Ska bli intressant att se

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem

"...ska kunna se användaren..." Får väl spä på med domedagsprofetior; Nu är vi bara ett par år från självgående, självmedvetna robotar, och allt kommer vara intels fel.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Avstängd

Re: Intel utvecklar processor med 48 kärnor

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
Intel utlovar flera gånger bättre prestanda och låg strömförbrukning i den nya processorn, som ska omdefiniera hur datorer används.

Intressant att de nämner datacenter, för det kommer eventuellt att göra en stor skillnad på konsumentsidan men inte på serversidan då det bara kommer att bli billigare att göra en given sak.

Permalänk

Intel Are Crazy eller så har dom rökt opium

Visa signatur

Asus: Bara vi har äkta USB 3.0 och SATA 6,0 Gbps
[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/w47khy.png[/img]

Permalänk
Medlem

Revolutionera hur datacenter ser ut?
Knappast...

Dagens processorer är 10ggr snabbare än de som fanns för bara några år sedan, och datacentren ser likadana ut.
Om några år kommer processorerna att vara 10ggr snabbare än dagens, och datacentren kommer se likadana ut...
Enda skillnaden är att man får ut mer kapacitet för samma peng, men så har det ju alltid varit.
Och marknadsavdelningen på Intel vill hypa nästa generations processorer, och så har det också alltid varit

Permalänk
Medlem

Största antalet kärnor på en processor någonsin?

Kanske största antal på en processor från Intel, men det finns redan processorer med fler kärnor än 48.

Permalänk
Medlem

Var det inte den här processorn de visade på youtube för ~1 år sedan, när den testkördes i ett labb? Fast då hade de den superklockad och matad med massor av ström...

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Inaktiv

Frågan är just hur man ska använda alla kärnor. Nuvarande programvara dvs de flesta spel som släppts är ju inte flertrådat... Satt senast igår och lekte med trådar i C++0x (nya versionen som är på g) och det finns flera intressanta sätt att göra det på men grejen är att programmerare måste använda det redan nu för att framtidens processorer ska göra någon verkan på dagens mjukvara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tux0r
Frågan är just hur man ska använda alla kärnor. Nuvarande programvara dvs de flesta spel som släppts är ju inte flertrådat... Satt senast igår och lekte med trådar i C++0x (nya versionen som är på g) och det finns flera intressanta sätt att göra det på men grejen är att programmerare måste använda det redan nu för att framtidens processorer ska göra någon verkan på dagens mjukvara.

Mycket av det man släpper idag är fortfarande enkeltrådat eftersom man inte tjänar mycket på att gå från en tråd till fyra. Men att gå från en till hundra är en helt annan femma.

Låt oss ta AI som exempel.

För en quad-core så får man maximal prestanda när man arbetar med runt 4 - 8 trådar. Färre och du kan ej använda alla kärnorna. Många fler och overheaden för t.ex. trådbyten och det ökade trycket på cacharna slår sig in. Finurlig uppdelning av arbetet är därför en viktig faktor; något som sällan är trivialt.

Men om du istället skulle ha haft en "100-core" med tillhörande massiva minnesbandbredder så skulle dörren vara öppen för "en tråd per karaktär"; d.v.s. en naturlig uppdelning med event/poll-baserad lösning som är avsevärt mycket lättare att arbeta med.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem

Haha, Microosft

Permalänk
Medlem

"...datorer med så mycket beräkningskraft skulle kunna ha nya inputmöjligheter, exempelvis kunna ”se” användaren..."

Börjar närma sig lite nu

Permalänk

SweClockers var lite sena med nyheten ^^ Men jag tycker det inte är såå intressant jag vill hellre ha processorer som klarar höga klockfrekvenser

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phiphler
Största antalet kärnor på en processor någonsin?

Kanske största antal på en processor från Intel, men det finns redan processorer med fler kärnor än 48.

Näe inte med bara en CPU.

Permalänk
Medlem
Citat:

Enligt Intel är det det högsta antalet kärnor på en processor som någonsin tillverkats.

Jasså?

Citat:

Intels superchip "föddes" vid LiU
”Polaris” kan vara början till nästa generations högpresterande och strömsnåla datorer. Ett chip med 80 processorkärnor, en kapacitet på en teraflop per sekund och elförbrukning som en vanlig glödlampa.

2007-11
http://www.liu.se/forskning/reportage/teraflops?l=sv
(nyheten finns på swec. också men det där var den första jag fick fram)

Permalänk
Medlem
Citat:

2007-11
http://www.liu.se/forskning/reportage/teraflops?l=sv
(nyheten finns på swec. också men det där var den första jag fick fram) [/B]

Precis, det fanns väl ett videoklipp på när de testkörde den processorn med i ett labb..

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Skäggig legend
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sapiens
"...datorer med så mycket beräkningskraft skulle kunna ha nya inputmöjligheter, exempelvis kunna ”se” användaren..."

http://www.blogcdn.com/www.engadget.com/media/2008/09/termina...

Börjar närma sig lite nu

HAHA! Jag skrattade högt på allvar! ^^

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tux0r
Frågan är just hur man ska använda alla kärnor. Nuvarande programvara dvs de flesta spel som släppts är ju inte flertrådat... Satt senast igår och lekte med trådar i C++0x (nya versionen som är på g) och det finns flera intressanta sätt att göra det på men grejen är att programmerare måste använda det redan nu för att framtidens processorer ska göra någon verkan på dagens mjukvara.

Flera beräknings program klarar av två eller fler kärnor idag..spel kommer nog dröja för att köra 2 eller mer...Jag kör boinc som är inställd på 16 kärnor som standard, men jag klara bara av 2 gånger 2 kärnor..

Undra vad priset blir på en sådan proc...jag tar en eller två om priset är rätt

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AmiDonk
Jag kör boinc som är inställd på 16 kärnor som standard, men jag klara bara av 2 gånger 2 kärnor..

Vad menar du med att du bara klarar av 2x2?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Vad menar du med att du bara klarar av 2x2?

Jag har 2 processors med två kärnor vadera...(knasigt skrivet av mig..)

Permalänk
Medlem

Om det är möjligt att effektivt merga flera prollar dynamiskt när det behövs så skulle det va fint, tex 24 st som arbetar som en och de andra 24 som ligger & kör lite random trådar...

Tänk lite som crossfire

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AmiDonk
Jag har 2 processors med två kärnor vadera...(knasigt skrivet av mig..)

Jag tolkade det som att boinc inte använde alla dina kärnor, men så var det alltså inte.

Permalänk
Medlem

den viktigaste frågan är, kommer kommer man att kunna ha 100 fps i cs då?

det var som sagt mycket prat om det men nästa år i februari får man mer info kanske, jag tycker att det viktigaste är mjukvaroutvecklare ska vara förberedda innan en sånt cpu kommer ut.

Visa signatur

يارَبْ إذا أسَأت إلى الناس فَاعْطِني شجَاعَة الإعتذار وإذا أسَاء لي النَّاس فاعْطِنْي شجَاعَة العَفْوَ وَعَلّمنْي أنْ التسَامح هَو أكْبَر مَراتب القوّة وَأنّ حبّ الإنتقام هَو أولْ مَظاهِر الضعْف